Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36597 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat 500X. Z genami Jeepa

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Fiat 500X / Fot. Michał Kij Świeżutki crossover Fiata zaczerpnął styl z „pięćsetki”, a układ napędowy z Jeepa. Czy z połączenia dwóch legend narodzi się nowa? W Polsce zadebiutuje pod koniec lutego przyszłego roku.

Fiat 500X / Fot. Michał Kij Na pewno bardzo by tego chcieli twórcy Fiata 500X. Nadwozie nawiązuje do dawnej „pięćsetki”. Styliści skopiowali jej obłą formę, co robi doskonałe wrażenie, ale odbija się negatywnie np. na pojemności bagażnika. Lecz kto myślałby o tobołkach do zabrania, gdy ma przed sobą wydestylowane Włochy z ich niewymuszoną elegancją? Poza tym 500X wyraźnie różni się od Jeepa Renegade, a o to między innymi chodziło.

Z punktu widzenia inżyniera 500X i Renegade to właściwie identyczne samochody z tą samą płytą podłogową. Mają ten sam rozstaw osi, zbliżone wymiary, a główne podzespoły, w tym silniki, są wspólne. Różnice pojawiają się w układzie przeniesienia napędu.

Zarówno Fiat, jak i Jeep oferowane są z napędem 4x2 lub 4x4. Jeep proponuje jednak dwa warianty napędu obu osi, Fiat natomiast dwie wersje przedniego napędu. Druga wzbogacona jest o układ „Traction Plus”. Wykorzystuje on system ESC i przyhamowuje ślizgające się koło, czym naśladuje działanie blokady mechanizmu różnicowego. W napędzie 4x4 występuje sprzęgło wielopłytkowe, które rozdziela moment obrotowy między przednią i tylną oś.

Fiat 500X / Fot. Michał Kij Do sterowania układem napędowym służy pokrętło „Mood Selector” w kabinie, które znajdziemy we wszystkich wersjach 500X oprócz bazowej Pop. Podstawowy program „Auto” jest odpowiedni do ekonomicznej jazdy na co dzień. „Sport” zmienia sterowanie silnikiem, sposób pracy ESC oraz „usztywnia” układ kierowniczy, dostarczając bardziej „sportowych” wrażeń. Ostatni, trzeci tryb ułatwia poruszanie się w trudnym terenie i nazywa się i działa odmiennie, w zależności od tego czy mamy do czynienia z Fiatem przednionapędowym, przednionapędowym z systemem „Traction Plus” czy wersją 4x4. Zawsze jednak dąży do zwiększenia przyczepności i jest pomocny gdy ślisko lub grząsko.

Na początek 500X dostanie silnik benzynowy 1,4 MultiAir2 o mocy 140 KM oraz dwa diesle MultiJet II: 120-konny 1,6 oraz 140-konny, 2-litrowy. MultiAir i 120-konny MultiJet występują z 6-biegową skrzynką ręczną, a 140-konny diesel wyłącznie z 9-biegowym „automatem” firmy ZF. Później dojdą jeszcze benzynowe 1,6 E-torQ o mocy 110 KM z pięciobiegową, ręczną skrzynką i przednim napędem oraz 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 170 i Tigershark MultiAir2 o pojemności 2,4 litra i mocy 187 KM – obydwa z 9-biegowym automatem i napędem 4x4. Niektóre silniki, w tym Tigershark, będą dostępne tylko na wybranych rynkach.

Fiat 500X / Fot. Michał Kij Nowy Fiat ma pięć wersji wyposażenia: Pop, Popstar, Lounge, Cross i Cross Plus. Już w podstawowej jest m.in. system ESC, elektrycznie sterowane szyby oraz elektryczny hamulec postojowy. Jednak crossover jest specyficznym samochodem. Kupuje się go dlatego, że się wyróżnia i dostarcza zabawy. A zabawa robi się tym ciekawsza, im droższa wersja. To, co znacząco polepsza wrażenia z obcowania z 500X znajdziemy dopiero w bogatszym wariancie Popstar, który ma „Mood Selector”, system Uconnect z 5-calowym ekranem i ręczną klimatyzację. Napęd 4x4 jest proponowany i to na zamówienie dopiero w wariancie Cross.

Do stworzenia własnego, niepowtarzalnego Fiacika zachęca również gama akcesoriów oferowana pod zapożyczoną od Chryslera marką Mopar, w Stanach wręcz legendarną. Można mieć specjalne obudowy lusterek, paski na masce czy dachu albo wyjątkową obudowę kluczyka. Są też dodatki praktyczne, np., boksy na dach czy osłony, siatki i poprzeczki do porządkowania rzeczy przewożonych w bagażniku.

Fiat 500X / Fot. Michał Kij  Fiat jest otwarty na propozycje i to jedna z jego głównych zalet. Inne przejawiają się w sposobie, w jaki samochód zawiera przyjaźń z kierowcą. Już pierwszy kontakt jest bardzo przyjemny. Tańsze modele, z lakierowanym fragmentem tablicy rozdzielczej mają w tym momencie pewną przewagę. Łatwiej w nich uchwycić ducha dawnej „pięćsetki”. Droższe, z okładziną udającą zdaniem projektantów żeliwo, nie są tak przekonujące, ale pewnie to rzecz gustu. Fiatem bardzo przyjemnie się jeździ, zarówno „automatem”, jak i „manualem” z prowokującą do głębokiego uścisku, okrąglutką gałką na szczycie dźwigni zmiany biegów. Samochód chętnie się rozpędza, a w trybie „Sport” ma zawadiacki wdzięk. Własności terenowe wersji 4x4 są wystarczające do turystycznych wypadów w obłaskawioną głuszę.

Fiat jest wygodny również dla maniaków urządzeń zapewniających łączność i rozrywkę. Wejścia, do których można je podłączyć są na wierzchu, w pobliżu korytka, w którym można spokojnie zostawić odtwarzacz mp3 czy smartfon. Fabryczny system Uconnect w wersji LIVE pozwala stale być w kontakcie z siecią i jej olbrzymimi zasobami, np. setkami tysięcy stacji radiowych i milionami utworów muzycznych. Fiat 500X zabawia podróżnych na wiele sposobów, a ostra jazda bez trzymanki ma w nim kilka wymiarów, niekoniecznie związanych z łamaniem ograniczeń prędkości.

Fiat 500X i konkurenci:

Marka/model

Fiat 500X Cross 2,0 MultiJet II 4x4  Opel Mokka Enjoy 1,7 CDTI 4x4 

Skoda Yeti Ambition 2,0 TDI 140 KM 4x4

 

Cena (zł)

 bd        88 500 

99 400    

Typ nadwozia/liczba drzwi

 hatchback/5 hatchback/5  kombi/5 

Liczba miejsc

 5  5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

 4273/1796/1608 4278/1777/1646         4332/1793/1691 

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1545/1545   1540/1540  1531/1527 

Rozstaw osi (mm)

2570   2555   2576 

Masa własna (kg)

 1495 1375   1460 

Pojemność bagażnika (l)*

 350/1000 365/1372          416/1760

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 48 53         60 

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy  olej napędowy  olej napędowy 

Pojemność (cm3)

1956   1686 1968 

Liczba cylindrów

 4

Napędzana oś

 4x4  4x4 4x4 

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

automatyczna/9  manualna/6  manualna/6 

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

140 przy 4000     130 przy 4000    

 

140 przy 4200

 

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

350 przy 1750  300 przy 2000-2500     320 przy 1750-2500 

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

 9,8     9,6     9,9 

Prędkość maksymalna (km/h)

 190 190  190

Średnie spalanie (l/100 km)

  5,5  4,5  5,8 

Emisja CO2 (g/km)

   144   120  152

*przy rozłożonych fotelach/maksymalna przy złożonych fotelach

Fiat 500X / Fot. Michał Kij

Fiat 500X / Fot. Michał Kij

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • romek (gość)

    ciekawe jaka będzie cena

  • WiemWszys (gość)

    Podstawowa wersja będzie się zaczynała poniżej 60 tys zł na polskim rynku. Pewnie spadnie jak wejdzie do oferty 1.6 110KM jako podstawowy zamiast 1.4 140KM

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat 500 zdjęcia

Fiat 500 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat 500 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat 500 Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł