Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Fiat 600

Data publikacji: Autor: Dariusz Lisowski, Adrian Werner

Minęły już 44 lata, kiedy podczas salonu samochodowego w Genewie zaprezentowano mały samochód przypominający dzisiejszego fiata Seicento.

Minęły już 44 lata, kiedy podczas salonu samochodowego w Genewie zaprezentowano mały samochód, który zmotoryzował Włochy.

Nadwozie tego autka opracował włoski stylista Dante Giacosa. Samochód w kształcie opływowej łezki, z jednostką napędową umieszczoną z tyłu, blacharką zabezpieczoną przed korozją metodą oksydowania i zgrzewanymi elementami nadwozia, jak na owe czasy był nie lada nowością.

Właśnie takie auto trafiło do kolekcji Pawła Taraszkiewicza, który jest właścicielem kilku starych pojazdów.
- Pierwszy samochód kupiłem w 1994 roku za 200 złotych -mówi Paweł Taraszkiewicz. - Była to Zastava 750. Pojazd był zarejestrowany i sprawny. Następny nabytek to Fiat 600. Karoseria w tym samochodzie praktycznie nie istniała, spustoszona przez korozję, ale za to silnik i skrzynia biegów były jak nowe. Podstawą do odbudowy Fiacika był pojazd odnaleziony w starej szopie w Kościerzynie. Miał skorodowany przód, zatarty silnik, ale reszta wymagała jedynie kosmetyki.
- Właściciel bardzo niechętnie rozmawiał o sprzedaży - wspomina Paweł Taraszkiewicz. Co ja z tego będę miał? - pytał, ale gdy usłyszał: 1000 złotych natychmiast zmienił nastawienie. I tak wiosną 1996 roku stałem się posiadaczem ósmego z kolei Fiata.

Szybko rozpocząłem rekonstrukcję. Przednie błotniki dostarczono mi z Argentyny, zderzaki z Niemiec, a nowe zawieszenia, felgi i emblematy zakupiłem w sklepie motoryzacyjnym w Jugosławii. Pełną konserwację i dobieranie koloru wykonywano na podstawie katalogów Fiata z lat 60. Układ wydechowy został zrobiony od nowa przez jedną z renomowanych gdańskich firm, która jak się okazało, posiada jeszcze oryginalne kształtki do wyrobu tłumików dla tego modelu Fiata. Bardzo dużo części pasuje z Malucha, zaś silnik do złudzenia przypomina jednostkę napędową Cinquecento 900 - różnice są jedynie w osprzęcie. Tapicerka z białego skaju, licznik z oryginalnym przebiegiem 66000 kilometrów, wsteczne lusterko z wbudowaną lampką, delikatne akcenty chromowanych detali - to elementy, które nadają samochodowi wiele wdzięku - kończy Paweł Taraszkiewicz.

Samochód Pawła mogliśmy oglądać podczas ubiegłorocznej prezentacji Fiata Seicento, na targach Motoexpo na stoisku Stowarzyszenia Miłośników Pojazdów Zabytkowych.

Wybrane dane techniczne
- silnik o pojemności 633 ccm
- zużycie paliwa w cyklu miejskim 5,5 l/100km
- silnik czterocylindrowy chłodzony cieczą
- czterostopniowa skrzynia biegów

Historia Fiata 600
- 1899 powstanie firmy FIAT
- 1955 premiera Fiata 600
- 1969 zakończenie produkcji Fiata 600
- 1970 rozpoczęcie produkcji Seata 600 w Hiszpanii i Zastavy 750 w Jugosławii (oba samochody na bazie Fiata 600)
- w dalszym ciągu Fiat 600 produkowany jest w Turcji pod nazwą Zastawa 850 LC/LE - części chromowane zastąpiono w niej czarnymi plastikami.
- 1998 rozpoczęcie produkcji w Polsce Fiata 600 (Seicento).

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Bohdan Leonczuk (gość)

    warto wiedziec: w Polsce (PRL) tez produkowano Zastave 750, w oszalamiajacej ilosci 5 szt, z tymi samymi nrami karosy, bo z laminatu. Moj prototyp, ktory przejezdzil ponad 300tys.km, 13+ lat w bezlitosnej eksploatacji ma teraz pan Taraszkiewicz z Gdanska, po przygodowej akcji wyratowania tuz przed wysypiskiem smieci (bo laminat, nie da sie zezlomowac!). Szczegoly u pana Taraszkiewicza lub u mnie. powiem krotko: pieprze blaszane auta!

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości