Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36838 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Cinquecento

Data publikacji: Autor: (LM)

 Fiat Cinquecento sprawdza się w roli auta miejskiego.

Fiat cinquecento sprawdza się w roli auta miejskiego

Debiutujący w 1991 roku mały model Fiata szybko zyskał uznanie kierowców: jest zwrotny, oszczędny, w miarę komfortowy (w porównaniu z maluchem), a do tego dostępny w atrakcyjnej cenie. Niestety klienci pozbawieni są możliwości wyboru wersji nadwoziowej - auto, podobnie jak młodsze seicento, występuje tylko jako trzydrzwiowy hatchback.

Podwozie samochodu zapewnia wygodę i bezpieczeństwo. Niezależne zawieszenie wszystkich kół, wsparte w mocniejszych wariantach stabilizatorem gwarantuje dobre trzymanie się drogi. Sporting jest dodatkowo obniżony i utwardzony, co ułatwia bezpieczne wykorzystanie mocy. Układ kierowniczy, chociaż pozbawiony jest wspomagania, to nawet na parkingu nie wymaga do obsługi dużych sił.

Poważniejszych zastrzeżeń nie budzi trwałość zawieszenia. Po pokonaniu 60-70 tys. km może jedynie zaistnieć konieczność wymiany przednich wahaczy (fiat nie dopuszcza możliwości wymiany samego sworznia). W modelach dostawczych, oznaczonych jako van - z uwagi na jazdę z dużym obciążeniem - mogą ulec uszkodzeniu tuleje metalowo-gumowe tylnych wahaczy.

Klocki hamulcowe średnio wytrzymują około 30 tys. km, przy drugiej ich wymianie zalecany jest montaż również nowych tarcz.

Do napędu auta wykorzystano trzy silniki benzynowe: 0.7 (31 KM), 0.9 (41 KM) i 1.1 (55 KM). Pierwszy z nich jest mało dynamiczny, ale słabe osiągi rekompensuje niskie zużycie paliwa - średnio nawet 5 l/100 km.

W przypadku jednostki 0.7 nie udało się uniknąć kilku mankamentów. Kiedy w aucie rozpoczęto montaż katalizatorów, pod maskę trafił nowy gaźnik z licznymi wężykami, które niestety mają tendencję do przecierania się. W efekcie samochód zaczyna przerywać i gasnąć. Jeśli właściciel zaniedbuje regularne wymiany oleju, mogą zacząć stukać popychacze zaworowe, co z kolei nierzadko prowadzi do zdarcia krzywki zaworowej wałka rozrządu.

Do napędu rozrządu w silnikach 0.7 i 0.9 wykorzystano łańcuch. W pierwszej jednostce jego wymiana wypada po 30-60 tys. km, w drugiej zaś praktycznie się nie zdarza - łańcuch służy dożywotnio. W motorze 1.1 zastosowano pasek, zgodnie z zaleceniami serwisów, po przejechaniu 90 tys. km należy wymienić go na nowy.

O cinquecento mówi Grzegorz Kubek, kierownik serwisu w ASO Fiata w Czeladzi:
- Samochody te cieszą się bardzo dużą popularnością. Szczególnie chętnie kupowane są przez młode osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z motoryzacją. Stosunkowo niska awaryjność, przystępna cena i niezbyt wysokie koszty utrzymania czynią z nich atrakcyjną propozycję wśród pojazdów używanych. Za wadę należy natomiast uznać niski poziom wyposażenia większości egzemplarzy - brakuje takich elementów, jak poduszki powietrzne czy ABS.

Zalety
- spora przestrzeń na przednich fotelach
- dynamiczne silniki 0.9 i 1.1
- tanie części zamienne
- duża zwrotność

Wady
- słaby silnik 0.7
- mały bagażnik
- ubogie wyposażenie
- niski poziom bezpieczeństwa.

Ceny części zamiennych:
- klocki hamulcowe 96 zł;
- tarcza hamulcowa (1 szt.) 38 zł;
- amortyzator przedni (1 szt.) 123 zł
- amortyzator tylny (1 szt.) 79 zł;
- wahacz przedni 170 zł;
- tłumik końcowy 238 zł;
- zderzak przedni 124 zł;
- maska silnika 576 zł;
- błotnik przedni 180 zł;
- reflektor przedni 154 zł.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Fiat Cinquecento dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Cinquecento opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł