Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36546 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Croma 1.9 JTD Multijet

Data publikacji: Autor: Maciej Pobocha

Fot. Maciej Pobocha: Croma, będąc modelem flagowym Fiata, przypomina nieco kombi i minivana Trochę kombi, trochę minivan, a trochę samochód luksusowy. Czy takie auto może cieszyć się powodzeniem? Wprowadzając na rynek Cromę szefostwo Fiata najwyraźniej uznało, że tak.

 

Przez długie lata Fiat nie miał przedstawiciela w segmencie D. Ostatnim była…Croma Fot. Maciej Pobocha: Croma, będąc modelem flagowym Fiata, przypomina nieco kombi i minivana produkowana w latach 1985 – 1994. Powrotowi do rywalizacji z Fordem Mondeo, Oplem Vectrą czy Renault Laguną towarzyszyła reaktywacja nazwy modelu. Pomysł na samochód był już jednak zupełnie inny.

 

Cechy szczególne

 

Analizując sytuację na rynku Włosi najwyraźniej doszli do wniosku, że nastała era samochodów wielofunkcyjnych. Łączenie cech różnych wersji nadwoziowych ma jednak tę wadę, że może nie spotykać się z uznaniem klientów. Nie Fot. Maciej Pobocha: Wysokie nadwozie i duży rozstaw osi sprawiają, że samochód jest przestronny. Docenią to podróżujący z większą ilością osób zawsze bowiem “inne”, “nowatorskie” znaczy “lepsze”. Fiat postanowił jednak zaryzykować i Croma odbiega charakterem od rynkowych konkurentów.

 

Zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro nadwozie jest wysokie, w związku z czym auto przypomina minivana. Jest jednak dość długie, co z kolei przywodzi na myśl kombi. Stonowane linie i sposób wykończenia wnętrza sprawiają natomiast, że z powodzeniem może pełnić funkcje limuzyny.

W środku uwagę zwracają stacyjka umieszczona pomiędzy Fot. Maciej Pobocha:Ergonomii wnętrza – w przeciwieństwie do jakości montażu jego elementów - niewiele można zarzucić przednimi fotelami i dość wysoko umieszczona dźwigni zmiany biegów. Zaletą jest możliwość dzielenia przestrzeni bagażowej na dwie części (górną i dolną) z wykorzystaniem przesuwanej płyty. Opcja ta kosztuje 1000 zł. Dodatkowo po lewej i prawej stronie bagażnika wygospodarowano niewielkie schowki.

 

Silnik

 

Testowanego przez nas Fiata Cromę napędzał diesel o pojemności 1,9 l rozwijający moc 150 KM. To 16-zaworowa, turbodoładowana jednostka typu Multijet z systemem common rail, której maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm i jest dostępny przy 2000 obr./min.

 

Fot. Maciej Pobocha: Podwójna podłoga przestrzeni bagażowej pozwala wygospodarować dwa schowki – górny i dolny Dźwięk silnika zaczyna przeszkadzać przy ok. 3200 obr./min. Zużycie paliwa w trasie przy spokojnej jeździe z prędkościami do 110 km/h i włączoną klimatyzacją wyniosło 5,2 – 5,3 l/100 km. W mieście, przy stosunkowo niewielkich korkach, prędkościach do 70 km/h i włączonej klimatyzacji, na przejechanie 100 km Croma potrzebowała 7,9 – 8,1 l/100 km. To miłe zaskoczenie, bo wynik jest lepszy od podawanego przez producenta.

 

Wrażenia z jazdy

 

Croma wyróżnia się przestronnym wnętrzem. Siedzący z przodu i tyłu nie powinni narzekać na brak miejsca na głowami czy na nogi. Minus należy się na nieprecyzyjne spasowanie plastikowych elementów wnętrza. Duże szczeliny są widoczne m.in. przy obudowie hamulca ręcznego i w schowku znajdującym się między przednimi fotelami. Kierowcy korzystającemu z lusterka wewnętrznego zdecydowanie przeszkadzać mogą wysunięte tylne zagłówki. Warto je więc zawczasu złożyć, o ile nie podróżujemy w większym towarzystwie. Nie zachwyca też pozycją za kierownicą, a w zasadzie pozycja samej kierownicy. Umieszczono ją pod dość dziwnym kątem i dopiero podniesienie regulowanego na wysokość fotela sprawia, że “kółko” trzyma się wygodnie.

 

Chociaż bagażnik jest ustawny, a tylne fotele dość łatwo składają się zwiększając jego objętość, to niezbyt sprawnie przesuwa się roletę bagażnika. Należy ją najpierw unieść do góry, a następnie trafić w prowadnice, co nie zawsze udaje się za pierwszym razem.

6-stopniowa, manualna skrzynia biegów pracuje dość precyzyjnie, chociaż przełożenia zmienia się z wyczuwalnym oporem. Zawieszenie zestrojono dość neutralnie, dzięki czemu Croma pokonywanie nierówności nie wpływa negatywnie na komfort podróżowania, a jednocześnie samochód dość dobrze spisuje się w zakrętach. Ma co prawda tendencję do przechylania się na boki, ale wynika to raczej z dość dużej wysokości nadwozia.

 

Podsumowanie

 

Croma nie jest rynkowym hitem. Trudno upatrywać powodów takiego stanu rzeczy w wadach samochodu. Można ich raczej szukać w nie do końca trafionym pomyśle łączenia cech różnych aut i problemach z powrotem do silnie obsadzonego segmentu D.

 

 

 

Wybrane dane techniczne Fiat Croma Dynamic 1.9 JTD Multijet

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1910

Moc maksymalna (KM/obr/min):

150/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

9,6

Prędkość maksymalna (km/h):

210

Pojemność bagażnika (l):

500/1610

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

4,9/8,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

475,6 x 177,5 x 159,7

Rozstaw osi (cm):

270,0

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/8

Cena* (zł):

98 700

* bez rabatów

 

Wybrane wyposażenie seryjne Fiat Croma Dynamic

 

Poduszki powietrzne

7

Poduszki powietrzne boczne tylne

1300 zł

Układ ABS

S

Układ stabilizacji toru jazdy

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne

S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Klimatyzacja automatyczna

S

Komputer pokładowy

S

Tempomat

S

Radioodtwarzacz CD/MP3 ze sterowaniem w kierownicy

S

Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach

S

Elektrycznie otwierany szklany dach

6900 zł

S - wyposażenie seryjne

 

Nasza ocena (Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

 

Przestronność wnętrza

*****

Dość dużo miejsca z przodu. Osobom siedzącym z przodu i z tyłu nie powinno brakować przestrzeni nad głową i na nogi.

Silnik

****

Wysokoprężny silnik o mocy 150 KM zapewnia dobre osiągi. Mógłby charakteryzować się lepszą dynamiką przy nieco niższych obrotach.

Poziom hałasu

****

Konstruktorzy zadbali o dobre wyciszenie silnika i przedziału pasażerskiego.

Zużycie paliwa

****

Przyzwoite jak na dość mocnego diesla.

Wyposażenie

****

Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego oraz komfortu podróżowania.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • matias21

    jak ktoś kiedyś napisał jedyną jego wadą jest to, że to fiat ;)

  • driwer

    ami sie to auto bardzo podoba i designersko i silniki diesela JTD to swietne jednostki napedowe:) a czy sie bedzie psol....jak sie dba to sie ma

  • gregor5

    Generalnie fajne auto,dobry silnik w sumie same plusy...Ale utrata wartości po kilku latach duża... Przykładowa Toyota Avensis lub Honda Acord będą zapewne trzymały się lepiej...To auto powinno kosztować ok 75 tyś,a tak w tym segmencie będą królowały w/w auta.

  • soczek

    Zapewne udany samochód (bardzo ładny wygląd, dobry silnik diesla, super wnętrze) ale....to jest FIAT i nic ani nikt tego nie zmieni! Co z tego, że dobry...jak kupując fiata z góry narażamy się na ogromny spadek wartości i nie koniecznie dużą niezawodność. Tak jak ktoś tutaj już wcześniej napisał...większość klientów wybierz zapewne vw passata, toyotę avensis, forda mondeo czy hondę accord mimo trochę wyższej ceny. Po prostu to są wyśrubowane marki, na których możemy bardziej polegać. Mimo tego wszystkiego należą się ogromne brawa dla Fiata za wyprodukowanie zapewne bardzo dobrego samochodu :)

  • Dawidka

    Nie lubię tego auta. To autko dla taniej rodziny liczącej każdy wydatek.

  • unberg

    nie czytałem tego artykułu bo zobaczyłem że to fiat. Szkoda czytać te bzdury o których tu zapewne piszą. Jak dobry by nie był nigdy bym go nie kupił ponieważ samochud jest do jazdy a nie do garażowania u mechanika!!!!!!!!

  • klocek14

    Najlepiej pisać, że samochód lipny bo to FIAT. Jak nie jeździliście to nie komentujcie. A te bajki o niezawodności aut niemieckich nie dotyczą aut produkowanych dziś tylko kilka(naście lat temu). FIat dziś robi świetne auta. A co do silnika to pierwszy common-rail na świecie skonstruował właśnie Fiat. Wiem, bo mam właśnie takiego i jest po prostu super. Nic się w nim jeszcze nie zepsuło. A ma 7 lat.

  • ditech

    Wnętrze ma spoko wygodne fotele wiem bo siedziałem nie wiem jak silnik ale wiem że z zewnątrz to lipa.

  • ico

    no ja rozumiem, że ci się z domem i rodziną kojarzy, ale jak tatusia stać na cromę to i tak nieźle sobie radzi. można powiedzieć, że szczęściarz z ciebie.

  • ico

    siedziałem i jechałem i super. naprawdę świetnie ( poza zbyt wysoko umieszczoną kierownicą). z zewnątrz to jednak stylistyczna katastrofa. nie wiem jak włosi mogą najpierw zaprojektować najładniejsze autko świata a później zafundować nam fiata stilo kombi lub cromę.

  • pawel-v6

    to ze to Fiat przemawia tylko na jego korzysc. Ten silnik JTD jest lepszy od VW TDI. Duzo lepszy. A do tego swietny wyglad, znakomite wlasciwosci jezdne, bezpieczenstwo i dobra cena. http://www.fiat.pl/index.php?pid=7

  • mariuszkurdeusz

    mój znajomy ma zamiar kupić takie cudo, była na drzwiach otwartych fiata i chce skorzystać z promocji roczne ferie fiata i pierwszą ratę zapłacić dopiero za rok, fajna opcja, a auto the best :D

  • zielu (gość)

    Mam Cromę 1,9 jtd 150 KM z 2006r. Przejechałem nią do dnia dzisiejszego 209 000 km. Co 12 -15 000 km wymieniam oleje i filtry. Przy 160 000 km padł mi egr. Auto w 100% niezawodne. Elementy zawieszenia, tarcze, klocki hamulcowe w bardzo przystępnych cenach. Sczerze polecam!!!

  • romek (gość)

    Z passata b6 , przesiadłem się właśnie w cromę i napisać mogę ,że fiat jest o niebo lepszy .passat 2.0tdi był strasznie usterkowy i kosztowny- psuł się strasznie a serwis drogi.Od 3 lat jest croma jtdm 120 i nie ma problemów , serwis wg. części zamiennych o połowę tańszy a samochód się nie psuje.Wygląd kwestia gustu , ale jak ktoś trochę pojeździ to doceni to auto właśnie za przestronność , wyposażenie i małą awaryjność szczególnie w dieslu .Wszyscy myślą (i ja też kiedyś) że audi i passaty są najlepsze, było tak 15 lat temu, teraz konkurencja jest lepsza

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Croma dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Croma Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł