Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Croma II (2005-2010). Jakie ma wady?

Bartosz Gubernat
Fiat Croma to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej-wyższej sprzedawanych w Europie w latach 80-tych. Włosi produkowali go w latach 1985-1996 jako następcę równie popularnej Argenty. Po niemal 10-letniej przerwie, w 2005 roku podczas salonu samochodowego w Genewie Fiat zaprezentował nowe wcielenie samochodu / Fot. Bartosz Gubernat
Fiat Croma to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej-wyższej sprzedawanych w Europie w latach 80-tych. Włosi produkowali go w latach 1985-1996 jako następcę równie popularnej Argenty. Po niemal 10-letniej przerwie, w 2005 roku podczas salonu samochodowego w Genewie Fiat zaprezentował nowe wcielenie samochodu / Fot. Bartosz Gubernat
Jeśli szukasz dużego, rodzinnego auta, ale Toyota Avensis, albo Volkswagen Passat są poza twoim zasięgiem finansowym, pomyśl o Fiacie Croma. Młody, dobrze wyposażony samochód kupisz już za kilkanaście tysięcy złotych.
Fiat Croma to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej-wyższej sprzedawanych w Europie w latach 80-tych. Włosi produkowali go w latach 1985-1996
Fiat Croma to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej-wyższej sprzedawanych w Europie w latach 80-tych. Włosi produkowali go w latach 1985-1996 jako następcę równie popularnej Argenty. Po niemal 10-letniej przerwie, w 2005 roku podczas salonu samochodowego w Genewie Fiat zaprezentował nowe wcielenie samochodu / Fot. Bartosz Gubernat

Fiat Croma to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej-wyższej sprzedawanych w Europie w latach 80-tych. Włosi produkowali go w latach 1985-1996 jako następcę równie popularnej Argenty.

Po niemal 10-letniej przerwie, w 2005 roku podczas salonu samochodowego w Genewie Fiat zaprezentował nowe wcielenie samochodu. Co ciekawe, ponownie projektantem auta był Giorgetto Giugiaro. Tym razem spod jego ręki wyszedł jednak pojazd wyglądający zupełnie inaczej. Nadwozie pełne obłych kształtów połączyło w sobie cechy i wygląd klasycznego kombi i minivana. Powstał w ten sposób samochód dość nietypowy, wyróżniający się wśród konkurentów w klasie.

Samochód sprzedawał się co najwyżej przyzwoicie, dlatego w 2007 roku Fiat zdecydował się na lifting polegający m.in. na modyfikacji grilla, maski, reflektorów i zderzaków. Wyposażenie auta uzupełniono o rozbudowany system multimedialny, opierający się o odtwarzacz DVD i technologię Blue&Me. Te zabiegi niewiele jednak pomogły i Croma nie zdołała się wybić w segmencie zdominowanym przez niemieckich, francuskich i japońskich konkurentów. Dlatego w 2010 roku zapadła decyzja o zakończeniu produkcji auta. Rynkowa klapa tego modelu nie oznacza jednak, że samochód należy omijać na giełdach i w komisach szerokim łukiem. Wręcz przeciwnie, dzisiaj ceny używanych egzemplarzy są bardzo atrakcyjne, co czyni włoskie kombi łakomym kąskiem.

Trochę Opla w Fiacie

Technicznie samochód ma bardzo wiele wspólnego z Oplem Vectrą trzeciej generacji, oznaczonym symbolem „C”. Samochody mają wspólną płytę podłogową (dzieli ją z nimi ponadto Saab 9-3), a benzynowe silniki pracujące pod maską włoskiego kombi są dziełem inżynierów koncernu General Motors. Podstawowym silnikiem Fiata Cromy II jest benzynowe 1,8 o mocy 140 KM. Drugi benzyniak to oferujący 147 KM silnik 2,2. Gamę uzupełniają trzy diesle. Najsłabszy, ośmiozaworowy 1,9 Multijet ma 120 KM. Jego szesnastozaworowa odmiana oferuje 150 KM, a silnik 2,4 diesel to aż 200 KM.

Fiat Croma to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej-wyższej sprzedawanych w Europie w latach 80-tych. Włosi produkowali go w latach 1985-1996
Fiat Croma to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej-wyższej sprzedawanych w Europie w latach 80-tych. Włosi produkowali go w latach 1985-1996 jako następcę równie popularnej Argenty. Po niemal 10-letniej przerwie, w 2005 roku podczas salonu samochodowego w Genewie Fiat zaprezentował nowe wcielenie samochodu / Fot. Bartosz Gubernat

Jednostki benzynowe nie mają niestety najlepszych opinii. Silnik 1,8 jest w miarę trwały, ale niestety zużywa sporo paliwa (w mieście ok. 10 litrów) i nie najlepiej radzi sobie z napędzaniem tak ciężkiego auta. Wiele egzemplarzy cechuje także spory apetyt na olej. Łańcuch rozrządu wymaga kontroli, ponieważ z czasem się wyciąga, a jeśli kierowca wówczas nie zadba o jego wymianę, tak zużyta część uszkadza ślizgi. Prowadzi to do przestawiania się faz rozrządu. Dlatego zaleca się wymianę łańcucha maksymalnie co 120 tys. km. Powodem do weryfikacji jego stanu powinna być jednak także głośna praca silnika, nawet jeśli auto nie zrobiło takiego przebiegu.

Silnik 2,2 147 KM nie ma takiego zapotrzebowania na olej. On jednak w cyklu miejskim potrafi połknąć nawet 13 litrów benzyny, a do tego kierowcy także narzekają tu na kłopoty z łańcuchem rozrządu.**Na zaworach z czasem zbiera się tu szkodliwy osad. W obu przypadkach, wymiana kompletnego rozrządu w ASO może kosztować nawet 2 tys. zł.

Trwałe diesle

Znacznie lepsze opinie mają silniki wysokoprężne 1,9 i 2,4 Multijet. Za najbardziej niezawodny uchodzi 1,9 120 KM, który nie jest mocno wysilony. We wszystkich trzech przypadkach jednostki pracują na paskach rozrządu. Ich wymiana według zaleceń producenta powinna być dokonywana co 120 tys. km, ale mechanicy zalecają, aby skrócić przebieg do 90 tys. km. Komplet składający się z paska i napinaczy kosztuje ok. 600 zł w ASO i ok. 300 zł w przypadku tańszych zamienników. Przy okazji warto zmienić także pompę wody. Oryginał kosztuje ok. 300 zł, zamiennik ok. 150 zł.

Fiat Croma to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej-wyższej sprzedawanych w Europie w latach 80-tych. Włosi produkowali go w latach 1985-1996
Fiat Croma to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej-wyższej sprzedawanych w Europie w latach 80-tych. Włosi produkowali go w latach 1985-1996 jako następcę równie popularnej Argenty. Po niemal 10-letniej przerwie, w 2005 roku podczas salonu samochodowego w Genewie Fiat zaprezentował nowe wcielenie samochodu / Fot. Bartosz Gubernat

W przypadku silnika 2,4 zdarzają się usterki kolektora dolotowego, w którym próby czasu nie wytrzymują klapki wirowe. Blokują się w wyniku nałapania nagaru. Niestety kolektory nie występują w zamiennikach, a oryginał to wydatek na poziomie minimum tysiąca złotych. Na rynku są już jednak mechanicy, którzy potrafią poradzić sobie z naprawą problemu, poprzez usunięcie klapek i fachowe zaślepienie otworów. W wersji 2,4 problematyczna może się okazać także automatyczna skrzynia biegów, która w przypadku tego silnika jest jedynym wyborem. Awarie dotyczą najczęściej jej sterownika. Niestety silnik 2,4 jest znacznie bardziej paliwożerny od wersji 1,9. Tutaj kierowca musi się przygotować na spalanie na poziomie nawet 10 litrów w mieście.

Bez względu na to, czy zdecydujemy się na silnik 1,9 czy 2,4, niedomagać może zawór EGR. Auto może wówczas słabnąć, a z rury wydechowej wydobywają się gęste, czarne spaliny. Na szczęście zawór można wyczyścić i najczęściej to załatwia sprawę. Taka usługa poza ASO kosztuje ok. 300 zł. Filtry DPF były montowane w fiatowskich dieslach od 2006 roku. Aby ten element nie sprawiał kłopotów, należy trzy, cztery razy w miesiącu wybrać się za miasto i dać mu szansę na wypalenie. Chociaż to niezgodne z przepisami, wielu kierowców w razie usterki, zamiast wymiany tego elementu decyduje się na jego wycięcie. Aby komputer pokładowy nie pokazywał po takiej operacji błędu, auto trzeba powierzyć doświadczonemu mechanikowi. Kompleksowa usługa kosztuje ok. 800-1000 zł.

Układ wtryskowy we wszystkich trzech przypadkach to common rail. Kłopoty najczęściej wynikają z kiepskiej jakości paliwa, dlatego warto tankować wyłącznie na sprawdzonych stacjach. Awarie, jakie się tu pojawiają dotyczą przede wszystkim pompy wysokiego ciśnienia. Zazwyczaj naprawia się ją poprzez wymianę czujnika paliwa, który w ASO kosztuje ok. 650 zł, a na rynku wtórnym można znaleźć ten element za ok. 300 zł. Zdarza się jednak i tak, że wystarczy go wyczyścić. Wewnątrz jest element w kształcie sitka, zapychający się zanieczyszczeniami, których nie zdoła wyłapać filtr. Jeśli konieczna jest wymiana wtrysków, np. w wersji 1,9 150 KM na jedną sztukę trzeba przygotować ok. 950 zł

Fiat Croma to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej-wyższej sprzedawanych w Europie w latach 80-tych. Włosi produkowali go w latach 1985-1996
Fiat Croma to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej-wyższej sprzedawanych w Europie w latach 80-tych. Włosi produkowali go w latach 1985-1996 jako następcę równie popularnej Argenty. Po niemal 10-letniej przerwie, w 2005 roku podczas salonu samochodowego w Genewie Fiat zaprezentował nowe wcielenie samochodu / Fot. Bartosz Gubernat

Zawieszenie Cromy jest miękkie i komfortowe. Jazda ciężkim autem po dziurawych, polskich drogach najgorzej wpływa na tylne, metalowo-gumowe tuleje. Na szczęście części zamienne nie są drogie i wymiana tulei po obu stronach nie powinna kosztować więcej niż 300 zł (części plus usługa). Z przodu najsłabiej trzymają się łączniki stabilizatora. Nie warto jednak kupować najtańszych zamienników, ponieważ ich trwałość jest niska i w niektórych przypadkach ponowna wizyta u mechanika potrzebna jest już po kilkunastu tysiącach kilometrów. Dobre zamienniki kosztują ok. 60-70 zł za sztukę.

Duży bagażnik, miejsca pod dostatkiem

Wykonanie samochodu jest przyzwoite. Plastiki mogłyby być nieco przyjemniejsze w dotyku i miększe, ponieważ w autach z przebiegiem powyżej 100 tys. km lubią trzeszczeć. Fotele są bardzo wygodne, a to zasługa dobrego wyprofilowania i przyjemnego w dotyku materiału tapicerskiego. Na szczególną pochwałę zasługują długie siedziska, przez co nawet po długiej podróży kierowca i pasażerowie nie powinni narzekać na zmęczenie. Design także jest bardzo ciekawy, centralną częścią kokpitu jest wyświetlacz systemu multimedialnego, poniżej którego znajdziemy panel sterowania klimatyzacją. Lewarek zmiany biegów jest położony wysoko. Do ilości miejsca nie można mieć większych zastrzeżeń, chociaż trzeba przyznać, że z tyłu nie ma go w nadmiarze. Kanapa jest wygodna, ale kiedy z przodu usiądzie dwie wysokie osoby, które przesuną do tyłu swoje fotele, może zrobić się trochę ciasno. Bardzo pojemny jest za to bagażnik, który mieści 500 litrów ładunku, a po złożeniu oparcia kanapy rośnie do 1610 litrów.

Dużo dodatków

Fiat Croma to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej-wyższej sprzedawanych w Europie w latach 80-tych. Włosi produkowali go w latach 1985-1996
Fiat Croma to jeden z najpopularniejszych samochodów klasy średniej-wyższej sprzedawanych w Europie w latach 80-tych. Włosi produkowali go w latach 1985-1996 jako następcę równie popularnej Argenty. Po niemal 10-letniej przerwie, w 2005 roku podczas salonu samochodowego w Genewie Fiat zaprezentował nowe wcielenie samochodu / Fot. Bartosz Gubernat

Pod względem poziomu wyposażenia Croma wypada dobrze. W podstawowej wersji „Business” auto ma manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, skórzaną kierownicę i centralny zamek. Są także przednie poduszki oraz kurtyny powietrzne. Wersja o szczebel wyżej nazywa się „Active” i ma poduszki boczne i kolanową oraz radioodtwarzacz. Samochód wyposażony dodatkowo automatyczną klimę, tempomat i podłokietnik w oparciu tylnej kanapy to wersja „Dynamic”, a „Emotion” oferuje ponadto efektowne, chromowane elementy nadwozia, 17-calowe felgi ze stopów lekkich metali i żaluzje rozkładane na szybach tylnych drzwi.

Dużym atutem Cromy są atrakcyjne ceny używanych egzemplarzy na rynku wtórnym. Osoba, która potrafi przymknąć oko na drobne zadrapania i uszkodzenia wnętrza sprawny wóz kupi już nawet za ok. 13 tys. zł. Zadbany samochód, w bardzo dobrej kondycji wizualnej i technicznej będzie o ok. 2 tys. zł droższy. Cromę z 2010 roku, z krajowego salonu, z udokumentowanym przebiegiem można natomiast kupić już za ok. 24-26 tys. zł. W porównaniu do konkurentów z tego segmentu to naprawdę atrakcyjna oferta. Którą wersję silnikową wybrać? Najciekawszą propozycją wydaje się 1,9-litrowy diesel, który łączy w sobie trwałość i oszczędność. Jeśli wybierzemy auto z udokumentowaną historią i zadbamy o terminową wymianę paska rozrządu, oraz wysokiej jakości paliwo, nie powinniśmy narzekać na kosztowne w naprawie usterki.

Zalety:

- trwałe silniki 1,9 Multijet

- atrakcyjna cena zakupu

- pojemny bagażnik

- wygodne fotele

Wady:

- wysokie zużycie paliwa w wersjach benzynowych

- nietrwałe rozrządy w jednostkach 1,8 i 2,2

- twarde plastiki we wnętrzu

Fiat Croma II – dane techniczne i osiągi

Wersja silnikowa

Pojemność skokowa (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr. (Nm/obr/min)

Prędkość maks. (km/h)

 

Przysp.

0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

1,8 benzyna

1796

140/6300

175/3800

206

10,2

7,4

2,2 benzyna

2198

147/5800

203/4000

210

10,1

8,6

1,9 diesel 8V

1910

120/4000

280/2000

195

11,3

6,1

1,9 diesel 16V

1910

150/4000

320/2000

210

9,6

6,1

2,4 diesel 20V

2387

200/4000

400/2000

216

8,5

7,2

 

 

Średnie ceny używanych egzemplarzy

Rocznik/model

2005

2006

2007

2008

2009

2010

1,8 benzyna

13,5

15,9

17,5

19

20,5

23,5

2,2 benzyna

15

16,5

18

20

21,5

24,5

1,9 diesel

15,5

18

20

23,5

24,5

25,0

2,4 diesel

16,0

19,5

22

24

25

26,3

 

 

Fiat Croma – wymiary

Długość

4756 mm

Szerokość

1775 mm

Wysokość

1597 mm

Rozstaw osi

2700 mm

Masa własna

1430-1650 kg

Pojemność bagażnika

500-1610 l

Pojemność baku

62 l

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty