Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Croma kontra Peugeot 407 SW

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Po 10 latach nieobecności na rynku wraca Fiat Croma. Nadwozie, tak jak 10 lat temu, zaprojektował mistrz Giorgio Giugiaro.
Fot. Ryszard Polit: Po 10 latach nieobecności na rynku wraca Fiat Croma. Nadwozie, tak jak 10 lat temu, zaprojektował mistrz Giorgio Giugiaro.
Po 10 latach nieobecności powrócił na rynek do Fiat Croma. Z gamy konkurentów w klasie średniej wybraliśmy mu Peugeota 407 SW.

Po 10 latach nieobecności powrócił na rynek do Fiat Croma, który nieoficjalnie zachwalany jest jako "duży samochód za niewielkie pieniądze". W klasie średniej panuje wyjątkowo duża konkurencja, przed Cromą stoi więc trudne zadanie. Z gamy konkurentów wybraliśmy Peugeota 407 SW.

Fot. Ryszard Polit: Po 10 latach nieobecności na rynku wraca Fiat Croma. Nadwozie, tak jak 10 lat temu, zaprojektował mistrz Giorgio Giugiaro.
Fot. Ryszard Polit: Po 10 latach nieobecności na rynku wraca Fiat Croma. Nadwozie, tak jak 10 lat temu, zaprojektował mistrz Giorgio Giugiaro.

 

Z założenia Fiat Croma ma być autem uniwersalnym i stąd zapewne wynika ciekawe nadwozie przypominające kombi. Jego twórcą jest mistrz włoskiego designu Giorgio Giugiaro. Równie oryginalne nadwozie ma Peugeot 407 w wersji kombi. Francuskie auto zostało wybrane do porównania dlatego, gdyż ma zbliżoną długość do Fiata - ok. 475 cm. Cromę napędza

Fot. Peugeot: Peugeot 407 SW wyróżnia się oryginalnym nadwoziem o niemal identycznej długości jak Croma.
Fot. Peugeot: Peugeot 407 SW wyróżnia się oryginalnym nadwoziem o niemal identycznej długości jak Croma.

wysokoprężny silnik 1,9 JTD o mocy 120 KM, a Peugeota - diesel 1,6 l o mocy 109 KM. Jeżeli silnik o mocy 109 KM wydaje się za słaby, można wybrać mocniejszego diesla 2,0 HDI o mocy 136 KM.

 

Cechy szczególne

 

Cechy wyróżniające Fiata to przestronna kabina pasażerska, duży bagażnik o pojemności 500 l, wysoka jakość użytych we wnętrzu materiałów i wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. Stacyjka zapłonu w Fiacie znajduje

Fot. Ryszard Polit: Diesel Fiata o pojemności 1,9 l i mocy 120 KM to bardzo dobra jednostka napędowa, zapewniająca pojazdowi dobrą dynamikę.
Fot. Ryszard Polit: Diesel Fiata o pojemności 1,9 l i mocy 120 KM to bardzo dobra jednostka napędowa, zapewniająca pojazdowi dobrą dynamikę.

się między fotelami. We wnętrzu Peugeota jest równie elegancko, jednak mimo podobnej długości i zbliżonego rozstawu osi brakuje miejsca na tylnej kanapie. Bagażnik o pojemności 450 l nie jest zbyt duży, za to można się do niego dostać, podnosząc szybę w tylnej klapie. Pod względem konstrukcji zawieszenia Peugeot jest nowocześniejszy od

Fot. Peugeot: Nastała moda na „małe” diesle. Peugeot napędza silnik o pojemności 1,6 l i mocy 109 KM. Auto francuskie jest nieco wolniejsze od Fiata
Fot. Peugeot: Nastała moda na „małe” diesle. Peugeot napędza silnik o pojemności 1,6 l i mocy 109 KM. Auto francuskie jest nieco wolniejsze od Fiata.

Fiata, bowiem wielowahaczowe zawieszenie zastosowano z przodu i z tyłu. W obu pojazdach fotele przednie są wygodne, przy czym w Fiacie siedzi się znacznie wyżej niż w Peugeocie. Tablica przyrządów Fiata jest czytelna, a przyciski na konsoli środkowej obsługuje się intuicyjnie. Inna

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Cromy jest wykonane z przyzwoitych materiałów i dobrze zmontowane.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Cromy jest wykonane z przyzwoitych materiałów i dobrze zmontowane.

w stylu, ale równie czytelna jest tablica przyrządów Peugeota. W aucie francuskim mnogość przycisków na konsoli środkowej wymaga przyzwyczajenia.

 

S
Fot. Peugeot: W Peugeocie siedzi się niżej niż w Fiacie.
Fot. Peugeot: W Peugeocie siedzi się niżej niż w Fiacie.


ilniki

 

Z gamy silników Fiata wybraliśmy doładowanego turbosprężarką diesla o pojemności 1,9 i mocy 120 KM. Ma on 2 zawory w każdym cylindrze i zasilany jest układem common rail. Ta podstawowa jednostka Fiata cechuje się wysoką kulturą pracy i elastycznością. W Peugeocie wykorzystano diesla o małej

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Cromy ma objętość 500 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Cromy ma objętość 500 l.

pojemności skokowej - 1,6 l i mocy 109 KM. To stosunkowo nowa jednostka napędowa o 4 zaworach w cylindrze  również zasilana układem common rail. Jej kultura pracy jest także całkiem niezła, jednak ten silnik wydaje się nieco za słaby dla dużego Peugeota. 

 


Fot. Peugeot: Bagażnik Peugeota ma objętość 450 l.
Fot. Peugeot: Bagażnik Peugeota ma objętość 450 l.


Wrażenia z jazdy

 

Croma jest autem szybszym od Peugeota, ale zużywa nieco więcej paliwa. W warunkach jazdy miejskiej Fiat potrzebuje ok. 8 l oleju napędowego na 100 km, co i tak jest wynikiem bardzo dobrym. Najbardziej zadziwiający jest jednak niski poziom hałasu we wnętrzu Fiata, którym podróżuje się komfortowo. Dość miękkie zawieszenie Cromy łagodnie tłumi nierówności

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Cromy jest obszerne.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Cromy jest obszerne.

drogi. Na zakrętach Fiat zachowuje się poprawnie, chociaż układ kierowniczy nie jest zbyt precyzyjny. Własności jezdne Peugeota są bez zarzutu, a sztywniejsze zawieszenie nie obniża komfortu jazdy. Croma ma skuteczniejszy układ hamulcowy. 

 

Podsumowanie

 

Fiat Croma i Peugeot 407 SW to auta o nieco innym charakterze. Obszerne wnętrze i duży bagażnik czynią z

Fot. Peugeot: Na tylnej kanapie Peugeota jest mniej miejsca niż w Fiacie.
Fot. Peugeot: Na tylnej kanapie Peugeota jest mniej miejsca niż w Fiacie.

Cromy pojazd o walorach użytkowych. Peugeot bardziej spodoba się nabywcom poszukującym eleganckiego auta o uznanym prestiżu. Za elegancję i bogatsze wyposażenie trzeba jednak zapłacić o 11,5 tys. zł więcej. Po wprowadzeniu opustu cena auta francuskiego wynosi 85 800 zł i jest tylko o 2500 zł wyższa od ceny Fiata. Zrównanie cen obu aut utrudnia wybór, gdyż każdy z nich ma swoje zalety. 

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Fiat Croma

Peugeot 407 SW

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

 

+

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Fiat Croma

Peugeot 407 SW 

Silnik /liczba cylindrów/zaworów

Diesel/4/8

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1910

1560

Moc maksymalna (KM/obr/min):

120/4000

109/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

280/2000

240/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

11,3

13,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

9,2

11,4

Prędkość maksymalna (km/h):

195

189

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

66

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

37,4

39,1

Pojemność bagażnika (dm3
):

500

450

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

62

66

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

5,0/7,9

4,7/7,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

475 x 177 x 162

477 x 181 x 149

Rozstaw osi (cm):

270

273

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

2/12

Cena (zł):

83 300

85 800

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Fiat Croma

Active

Peugeot 407 SW

SR Komfort

poduszki powietrzne

7

7

układ ABS

S

S

układ ASR zapobiegający poślizgowi

kół podczas przyspieszania

-

S

układ wspomagania nagłego hamowania

-

S

układ ESP kontroli toru jazdy

-

S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/-

elektrycznie sterowane/podgrzewane

lusterka zewnętrzne

S/S

S/S

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

radio CD

-

S

klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

-/S

s - wyposażenie seryjne

 

 

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Peugeot: Design tablicy przyrządów jest typowy dla Peugeota.
Fot. Peugeot: Design tablicy przyrządów jest typowy dla Peugeota.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Ryszard Polit: Stacyjka zapłonu znajduje się między siedzeniami – czyżby Fiat zapożyczył pomysł z Saaba?
Fot. Ryszard Polit: Stacyjka zapłonu znajduje się między siedzeniami – czyżby Fiat zapożyczył pomysł z Saaba?
Fot. Peugeot: W Peugeocie można podnosić szybę w klapie bagażnika.
Fot. Peugeot: W Peugeocie można podnosić szybę w klapie bagażnika.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty