Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Croma kontra Renault Laguna

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski: Nadwozie projektował Giorgetto Giugiaro – tym razem rozpoczął od wnętrza auta
Fot. Jarosław Zgirski: Nadwozie projektował Giorgetto Giugiaro – tym razem rozpoczął od wnętrza auta
Fiat po ponad 10 latach wrócił do limuzyny klasy średniej. Czy podoła mocnej konkurencji w postaci zasiedziałej już na polskim rynku Laguny?

Fiat po ponad 10 latach wrócił do limuzyny klasy średniej. Czy podoła mocnej konkurencji w postaci zasiedziałej już na polskim rynku Laguny?

Fot. Jarosław Zgirski: Nadwozie projektował Giorgetto Giugiaro – tym razem rozpoczął od wnętrza auta
Fot. Jarosław Zgirski: Nadwozie projektował Giorgetto Giugiaro – tym razem rozpoczął od wnętrza auta

 

W 1994 roku Fiat zakończył produkcję poprzedniego modelu Croma. I na tym kończą się podobieństwa starej i nowej Cromy. Nazwa jest ta sama, ale samochód to tym razem połączenie limuzyny, kombi i minivana. Z kolei Laguna to typowy przedstawiciel swojego segmentu. W tym roku przeszła drobny retusz stylistyczny, poprawiający niektóre elementy nadwozia i wnętrza. Oba auta występują z mocnymi jednostkami dieslowskimi, każde z nich zdolne jest przewieźć komfortowo pasażerów i sporą ilość bagażu. Mimo tego

Fot. Jarosław Zgirski: Laguna to typowe, rodzinne kombi – jest przestronna i wygodna
Fot. Jarosław Zgirski: Laguna to typowe, rodzinne kombi – jest przestronna i wygodna

Croma i Laguna to pojazdy kierowane do nieco innego grona kierowców.

 

Cechy szczególne

 

Gdy mistrz Giorgetto Giugiaro wziął na deski kreślarskie projekt nowej Cromy szefowie Fiata powiedzieli mu tylko: - Croma ma być obszerna i wygodna. I właśnie taka jest limuzyna Fiata. Włoski projektant rozpoczął prace, tworząc najpierw wnętrze wozu, by dopiero później zająć się opakowaniem tego auta w stosowne nadwozie. To dlatego Croma nie jest feerią stylistycznego mistrzostwa. Biorąc pod uwagę wcześniejsze dokonania Giugiaro to samochód wręcz nudny stylistycznie. I właśnie taki miał być - spokojny, stonowany, nie wyróżniający się niczym, a przy tym elegancki. Podobne cechy ma Laguna, inżynierom z

Fot. Jarosław Zgirski: Croma jest połączeniem limuzyny, kombi i minivana.
Fot. Jarosław Zgirski: Croma jest połączeniem limuzyny, kombi i minivana.

Renault przyświecał cel stworzenia pojazdu, który byłby elegancką limuzyną, ale urzekał poziomem bezpieczeństwa, komfortu i nowoczesności. Pięć gwiazdek w teście EuroNCAP, czy zastosowanie elektronicznej karty zamiast kluczyka miały przekonać kierowcę. Fiat projektując Cromę zastosował z kolei trick z kluczykiem - to raczej coś co przypomina kluczyk, a jest po prostu komputerowym chipem, umieszczonym, śladem Saaba, między siedzeniami. Renault Laguna w wersji Grandtour, czyli kombi, ma duży bagażnik, jednak w porównaniu z Cromą przegrywa. Za włoskim kufrem przemawia nie tylko większa pojemność, lecz również lepsza ustawność bagażu w oferowanej przestrzeni. Miejsca w środku pasażerowie Cromy będą mieli pod dostatkiem, szczególnie nad głową, nie wiadomo tylko po co. Croma w rzeczywistości jest bowiem przerośniętym kombi. Jako kombi oba samochody okazują się być na piątkę. We wnętrzu Laguny, choć mniej obszernym od włoskiej rywalki, czujemy się komfortowo, miejsca

Fot. Jarosław Zgirski: Zgrabny tył tworzy harmonijną całość ze zmienionym przodem samochodu
Fot. Jarosław Zgirski: Zgrabny tył tworzy harmonijną całość ze zmienionym przodem samochodu

na nogi wystarczy nawet dla pasażerów tylnej kanapy. Jedynie trzymanie boczne w przypadku modelu Fiata mogłoby być lepsze. Plastiki deski rozdzielczej i materiały obiciowe dobrej jakości. Tu także Fiat wyraźnie się postarał, by spasowanie poszczególnych elementów wnętrza nie budziło większych zastrzeżeń. Zarówno Laguna, jak i Croma w tych wersjach wyposażenia oferują praktycznie kompletne wyposażenie, jakie jest potrzebne kierowcy i podróżującym z nim pasażerom.

 

Silnik

 

W obu autach pracowały jednostki napędowe diesla typu common rail o tej samej mocy - 150 KM. Także pojemności były do siebie zbliżone, choć Laguna wydaje się mieć nieco żwawszy

Fot. Jarosław Zgirski: Wnętrze Cromy mocno odstaje od reszty modeli Fiata. Jest dobrej jakości i porządnie spasowane
Fot. Jarosław Zgirski: Wnętrze Cromy mocno odstaje od reszty modeli Fiata. Jest dobrej jakości i porządnie spasowane

motor od konkurentki. To najmocniejsze silniki w gamie diesli poszczególnych modeli. Jak łatwo przewidzieć, w każdym z aut przyspieszenia były bardziej, niż satysfakcjonujące. Ruszanie spod świateł, czy wyprzedzanie na trasie odbywało się bezkompromisowo - dynamicznie i szybko. Również prędkości maksymalne, powyżej 200 km/h, zadowolą nawet wymagającego kierowcę. Trzeba tylko pamiętać o początkowej turbodziurze w okolicach 1500 obr/min i utrzymywać motor na stosownych obrotach. Zapewniała to sześciobiegowa skrzynia, która wspomagała oba silniki, z tym, że w Cromie poszczególne przełożenia wchodziły z nieco wiekszym oporem. To, co najbardziej urzeka w dieslach, to zużycie paliwa. Zarówno w Cromie,

Fot. Jarosław Zgirski: Wnętrze po liftingu różni się nieco kolorystyką zegarów i wyglądem górnej części panela środkowego
Fot. Jarosław Zgirski: Wnętrze po liftingu różni się nieco kolorystyką zegarów i wyglądem górnej części panela środkowego

jak i Lagunie było dość niskie, jak na gabaryty samochodu. Croma ze względu na większe rozmiary i opory powietrza spalała większe dawki paliwa, niż rywalka. Pod względem kultury pracy i wyciszenia wnętrza prym za to wiodła Włoszka. Generalnie silniki pracujące w obu pojazdach są ich mocnym punktem.

 

Wrażenia z jazdy

 

Limuzyna klasy średniej ma za zadanie komfortowo dowieźć na miejsce pasażerów, przy okazji transportując ich bagaże. Zarówno Croma, jak i Laguna wywiązują się z tego zadania dobrze. Zawieszenie Cromy jest sprężyste, ale nie miękkie. Samochodem nie zarzuca na zakrętach, nawet podczas dynamicznej

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik ma budowę modułową. Pod specjalną przegrodą-podłogą mamy przestrzeń na płaskie przedmioty.
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik ma budowę modułową. Pod specjalną przegrodą-podłogą mamy przestrzeń na płaskie przedmioty.

jazdy. Drobne dziury i wykroty pokonuje komfortowo, jedynie większe, poprzeczne nierówności powodują, że w Cromie pojawiają się denerwujące stuki z układu jezdnego. Renault Laguna z kolei to typowy przedstawiciel francuskich aut - miękki i dostojny. Jazda po dużych garbach, tzw. leżących policjantach, pozostaje prawie niezauważona, pokonywanie kilometrów prostej jest przyjemnością. Dopiero wykonany na

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik jest pojemny, w razie potrzeby tylną kanapę można złożyć w proporcji 60/40
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik jest pojemny, w razie potrzeby tylną kanapę można złożyć w proporcji 60/40

granicy zerwania przyczepności manewr skrętu przekonuje, że Laguna ma skłonność do zarzucania tyłem.

 

Podsumowanie

 

Fiat Croma pod względem suchych danych liczbowych przewyższa Lagunę kombi. Jest obszerniejszy, wyższy, łatwiej zajmuje się pozycję na jego fotelach. Renault Laguna jest za to prawdziwym kombi, co z pewnością przyciąga wielu nabywców. Różnice cenowe nie są na tyle duże, by stwierdzić, że przez to któreś z aut może wygrać  lub przegrać zmagania rynkowe.

 

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
  

 

 

Fiat Croma

Renault Laguna Grandtour

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu

Remis

 

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

Remis

 

Cena

Remis

 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Fiat Croma 1,9 JTD M-jet

Laguna Grandtour 2.0 dCi

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1910

1995

Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/4000

150/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,6

8,4

Prędkość maksymalna (km/h)

210

223

Pojemność bagażnika (l)

500/1610

475/1515

Pojemność zbiornika paliwa (l)

62

68

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

6,4/8,5

5,4/8,9

Długość x szerokość x wysokość (cm)

475,5/177,5/159,5

471,5/177,5/144

Rozstaw osi (cm)

270

274,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

2/12

Cena (zł)

101 700

99 600

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Fiat Croma

Emotion

Renault Laguna

ESPerience

Poduszki powietrzne

7

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja dwustrefowa

S

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty