Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36542 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Freemont AWD

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat Pojawił się kolejny Fiat, którego ciągnie w stronę terenówek. Tym razem jest to obszerny i wygodny Freemont AWD.
Ten model należy do największych i najtańszych aut w swojej klasie. W Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat wariancie AWD są do wyboru dwa silniki: 4-cylindrowy Diesel o mocy 170 KM oraz benzynowy V6 – 3,6 l o mocy 276 KM. Oba współpracują wyłącznie z sześciobiegową skrzynią automatyczną. Za nadwozie o długości prawie 4,9 m i siedem miejsc, Fiat nie liczy dużo. Model V6 można mieć za 126 tys. i jeszcze „dyszkę” wydadzą.

Freemont zatrzymał się w połowie drogi między minivanem i terenówką. Można w nim widzieć SUV-a lub rozrośnięte kombi. Auta takie wrzuca się zwykle do szufladki z napisem „crossover”. Kumulują w sobie ciekawy wygląd, zalety praktyczne, a nierzadko też niezłe własności na bezdrożach. Freemont do tego jest naprawdę duży. I nic dziwnego, bo wiąże go genetyczne pokrewieństwo z amerykańskim Dodge’m Journey. Oba auta powstają w fabryce w Toluca, w Meksyku.

Mamy zatem do czynienia z samochodem, który nie „zgubi się” w tłumie na parkingu. Również stylizacja jest charakterystyczna, choć bez ekscesów. Imponujący, lśniący przód, duże wnęki kół i wysoko zadarty tył to atrybuty wozu, któremu nie odmawia się pierwszeństwa przejazdu.

Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat Wsiadając należy zrobić krok w górę. Wielkość i wystrój wnętrza podtrzymują pierwsze wrażenie. Freemont to kawał maszyny ze skłonnością do zbytku. Jest „automat”, są podłokietniki. Wystrój tablicy rozdzielczej, zwłaszcza „zegarów” został nieco wyciszony w porównaniu z Dodge’m. Są mniej kolorowe. Jakość materiałów i wykończenia „globalna” – dobra, ale bez pieszczenia detali.

Model AWD ma dwa warianty wyposażenia: Urban oraz Lounge. Wersja 4x2 ma również bazową, zwaną po prostu Freemont. We wszystkich do standardu należy między innymi: siedem foteli, automatyczna klimatyzacja, radio CD/Mp3 z ekranem dotykowym, system kontroli ciśnienia w oponach (TPMS) czy poduszki siedzeń, które można podnieść, aby stworzyć bezpieczne miejsce dla dzieci. Urban jest ukierunkowany na jazdę miejską. Ekran jest większy, a Fiat przewidział złącze Bluetooth, czujniki cofania, elektrycznie składane lusterka oraz przyciemniane szyby z tyłu. Lounge to między innymi nawigacja z kartą SD, kamera cofania, dobrej klasy sprzęt grający, DVD oraz więcej chromu i szlachetna skóra na siedzeniach i kierownicy.

Freemont AWD ma napęd na cztery koła z gatunku bezobsługowych. Nie Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat wymaga ingerencji ze strony kierowcy. Jest sterowany elektronicznie i współpracuje z układami ABS oraz ESP. W normalnych warunkach kieruje 95% momentu obrotowego na przednie koła. Jeśli czujniki wykryją poślizg, część momentu jest przekazywana na tylną oś. Zajmuje się tym sprzęgło wielopłytkowe nazwane w Fiacie ECC. W skrajnie trudnej sytuacji moment rozdzielany jest pomiędzy przód i tył w proporcji 50/50. Regulacja odbywa się płynnie i jest na bieżąco korygowana. System uwzględnia jazdę po łuku i sprawia, że Fiat zachowuje się neutralnie – nie jest podsterowny jak typowy samochód przednionapędowy. Czasem układ działa zapobiegawczo. Gdy kierowca gwałtownie wciśnie gaz, sprzęgło ECC przekazuje część momentu na tył zanim dojdzie do poślizgu przednich kół. Dostawcą automatycznego napędu 4x4 jest firma Borg Warner.

Tarczowe hamulce przy czterech kołach oraz pełne, niezależne zawieszenie odpowiadają gustom Europejczyków. Zadbali o to inżynierowie Fiata. Zmienili geometrię przedniego zawieszenia, a sprężyny i amortyzatory są twardsze. Freemont nie przechyla się na zakrętach tak mocno, jak Dodge Journey, ale wciąż jest komfortowy.

Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat Obydwa silniki mają wystarczające osiągi, aby ważący 2 tony samochód nie tracił oddechu. Diesel Multijet II pochodzi z magazynów Fiat Powertrain. Ma przyjemny, wysoki moment obrotowy, który osiąga maksymalnie 350 Nm w przedziale od 1750 do 2000 obr/min. Sześciobiegowy „automat” dobrze się z nim dogaduje. Umie szybko rozpędzić auto i nie zmienia przełożeń bez potrzeby. Niemniej, jeśli kierowca chciałby, aby Freemont dawał to trudne do wytłumaczenia wrażenie obcowania z luksusem, nieodzowna jest benzynowa, widlasta „szóstka”. W środku od razu robi się ciszej, chociaż pomruki silnika są bardziej drapieżne. Przyspieszenia mocniej czuć w krzyżu. V6 osiąga „setkę” po 8,4 sekundy i dochodzi do 206 km/h. Zestawienie: benzyna plus automat jest w 100% amerykańskie. Silnik dał Chrysler.

Fiat Freemont AWD rozwiązuje problemy różnych ludzi. Tych, co mają dzieci i tych, co chcą od nich uciec do domku w górach czy nad jeziorem. Zawodowców i hobbystów, którzy muszą czasem zjechać z asfaltu i siadają za kółko niezależnie od pogody. I nie chcą gdzieś utkwić, tylko dlatego, że zabrakło im dwu dodatkowych, napędzanych kół.

Wybrane dane techniczne Fiata Freemont AWD i konkurentów:

Marka / model Fiat Freemont AWD Peugeot 4007 Volvo XC70
Cena (zł) 133 990 149 800 170 900
Silnik Diesel Diesel Diesel
Pojemność (l) 2,0 2,2 2,0
Moc (KM) 170 156 163
Maks. moment obr. (Nm) 350 380 420
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,1 11,1 10,4
Prędkość maks. (km/h) 184 198 195
Śr. zużycie paliwa (l/100 km) 7,3 7,3 6,8
Emisja CO2 (gr/km) 184 192 179
Skrzynia biegów 6-biegowa, automatyczna 6-biegowa, zautomatyzowana 6-biegowa, automatyczna
Pojemność bagażnika (l) 145/540* 510 575
*7 miejsc/5miejsc

Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat Fiat Freemont AWD, Fot: Fiat

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Hirohito (gość)

    Freemont to świetny samochód wielofunkcyjny. Możemy przewieźć nim wygodnie 7 osób, ale możemy sobie poradzić w nieco trudniejszym terenie niż równy asfalt. Napęd dwuosiowy z pewnością polepsza jego właściwości i daje mu szersze możliwości podczas jazdy. Jak widać po zamówieniach na ten model, jest zapotrzebowanie na tego typu auta.

  • Andrew (gość)

    Jeśli ktoś chce mu się bliżej przyjrzeć to warto się wybrać na dni otwarte jeśli ma się taką możliwość. Obecne w Fiacie właśnie dobiegają końca, ale jeśli tylko jest okazja to warto wstąpić bo to bardzo dobra sprawa. Na żywo samochód jest jeszcze obszerniejszy, masywniejszy, widać lepiej komfort który udziela się podczas podróży. W ogóle można się dużo więcej o samochodach dowiedzieć i przekonać.

  • carmati (gość)

    Fiat Freemont jest najciekawszym modelem firmy a w wariancie AWD staje się jeszcze atrakcyjniejszy i na pewno będzie sobie lepiej radził w terenie. Jeśli miałbym kupować auto tych gabarytów to jestem pewien, że Freemont ma najlepszy stosunek ceny do jakości.

  • kort (gość)

    W wersji z silnikiem Pentastar to oferta bezkonkurencyjna!!!Prawie 300koni,automat,4x4 i te gabaryty za 130tys! Korea nawet wysiada!

  • radek62 (gość)

    Panowie Hirohito, Andrew, carmati i kort, aż się niedobrze robi od Waszego fiatowskiego marketingu. Co za paskudne metody. Takimi sztuczkami Fiat na pewno nie wygra!

  • bolo77 (gość)

    A panie radek62 jeździłeś tym samochodem? Bo ja tak i popieram w pełni wpisy poprzedników, nie będąc marketingowcem Fiata !

  • Komentarz usunięty.
  • jasiu34 (gość)

    Ja również popieram - super maszynka - zresztą już ją kupiłem i czekam na dostawę :)

  • fil (gość)

    I JA SIE DOŁĄCZAM. kto lubi włoszczyznę i ma w d.... znaczek niemecki na masce 3 letniego zloma z przebiegiwm 120 tysięcy - ten weźmie pachnącego skórą frimonciaka z mruczacym v6 pod maską...

  • artu (gość)

    Ja tez czekam na mojego V6-odbieram go pod koniec maja ,kolega juz ma i jest bardzo zadowolony z tej benzynki ,pozdrawiam

  • xxx (gość)

    a ja kupiłem dodga journey od byłego dilera tej marki w polsce, 140 km automat i to za 65 tys a na dodatek nazwa dodge brzmi o niebo lepiej niż fiat i to nie tylko moje zdanie :)

  • waldixxl (gość)

    a ja kupilem 2 tyg temu lounge 2.0 170 koni diesel i powiem tak jest zajebisty wygodny szybki i pojjjjjjjjemny spalanie nawet do 5.5l dochodzi przy normalnej jezdzie to punciak mi wiecej pali ja jestem zadowolony i rodzina tez jak tak dalej bedzie to gdzies mam bmw audi i tym podobne autka bo co znaczek ma fiata a co to skaza czy co mam theme do sprzedania bo mam 3 autka teraz i powiem tak fiaciki sa super a dawne mity o niemieckich itp dawno minely teraz auta sie maja psuc bo sa oszczednosci na materialach dawniej wyklepales element ze 6 razy i git a dzis niema co klepac bo blacha peka i co wy na to pewnie ze jak masz auto za 200 tys to malinka tylko kto takie ma nieliczni jak narazie sa same dobre opinie o freemoncie a jak nie macie na zywo to przestancie pisac bzdury dawniej tez diesel jezdzil na oleju roslinnym jak zapalil to niezdechl na ten temat niech sie wypowiedza ci co to autka maja

  • gość (gość)

    mam fiata freemonta od 2013 przejechane ponad 130000tys i nic wszystko gra jak w zegarku wygodny ,solidny bezpieczny i zbajerowany na maxa przed zakupem ff robiłem jazdy próbne audi q5 oraz volvo xc60 oba samochody bardzo ładne ale nie miały tego czegoś czego wytłumaczyć się nie da kupiłem fiata i nie zamienił bym go na żadne inne chyba że na nową wersję.

  • poko.loko (gość)

    no wiec ja tez kupilem freemonta, oczywiscie benzyna, jedzie rewelacyjnie ale z hamowaniem juz gorzej. hamulce we freemoncie to porazka - trzeba to wymieniac samemu bo fiat cieplym moczem leje na problem i gwarancje. a gdzie serwisowac to cudo ?? nie jest latwo. wiekszosc aso fiata nie ma pojecia co to za auto. radz pan sobie sam !!

  • podpisz się (gość)

    znajomi miel BMW suV z salonu, i tak bardzo musieli się zaprzyjaźnić z serwisem, ze po 2 latach meczarni zmienili na Freemka i cisza na temat napraw od nich jak na tą chwile. Usłyszałem tylko, ze nigdy wiecej niemca.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Freemont zdjęcia

Fiat Freemont dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Freemont Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł