Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36608 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Freemont

Data publikacji: Autor: Tomasz Szmandra

Fot. Fiat Freemont to pierwszy z serii pojazdów mających połączyć amerykańską funkcjonalność Chryslera z europejskim stylem Fiata. W najtańszej wersji z silnikiem 2.0/140 KM kosztuje 99 990 zł.

 

Fiat już wiele razy udowodnił, że jest mistrzem w tworzeniu małych aut. Znacznie gorzej idzie mu jednak z dużymi samochodami. W dobie łączenia Fot. Fiat się poszczególnych koncernów starał się tą lukę wypełnić przez „małżeństwo” z General Motors, które jednak nie przetrwało próby czasu. Teraz duże modele w gamie włoskiej marki ma zapewnić Chrysler. Do roku 2014 ponad połowa oferowanych przez obie firmy modeli będzie już oparta o wspólne platformy. Pierwszym elementem tej nowej segmentowej układanki jest Fiat Freemont.


Nowy samochód został stworzony na bazie Dodge'a Journeya. Zachowano bryłę nadwozia i funkcjonalność amerykańskiego pierwowzoru, ale poważnym zmianom poddano zawieszenie i układ kierowniczy, wnętrze samochodu, a także włożono pod maskę włoskiego turbodiesla, poprawiając przy okazji izolację i wytłumienie silnika. Nadwozie samochodu jest dość specyficzne - ma wygląd kombi, ale o bardzo dużych rozmiarach. Długość tego modelu wynosi 488,8 cm, szerokość 187,8 cm, wysokość 169,1 cm, a rozstaw osi 289 cm.

 


CZYTAJ TAKŻE


Fiat Freemont, czyli Dodge Journey


Fiat rezygnuje z klasy kompakt?



Wnętrze mieści 7 osób. W samochodzie są trze rzędy siedzeń w układzie 2 + 3 + 2. Drugi i trzeci są składane. Dwa fotele w trzecim rzędzie są niezależnie chowane w podłodze. Mieszczą nawet wysokich pasażerów, ale przy dłuższych podróżach problemem jest niewielka ilość miejsca na stopy. Dostęp do tylnych siedzeń jest dość łatwy dzięki sposobowi składania kanapy w drugim rzędzie. Jednym ruchem unosi się w górę siedzisko i przesuwa do przodu oparcie. Tylne drzwi otwierają się pod kątem 90 stopni, co ułatwia wciśnięcie się na ostatni rząd siedzeń. Zastosowano przy tym tzw. teatralny układ foteli, w którym siedziska w kolejnych rzędach są umieszczone nieco wyżej, dzięki czemu ich pasażerowie mają lepszą widoczność.


Freemont zachował funkcjonalność rodzinnych samochodów amerykańskich. W kabinie jest ponad 20 schowków. Do dyspozycji kierowcy i pasażerów jest m.in. głęboki schowek w podłokietniku, mieszczący także wejście USB i dwunastovoltowe gniazdko elektryczne. Przed drugim rzędem siedzeń są w podłodze dwa schowki o pojemności 12 litrów. Przy siedmiu rozłożonych siedzeniach pozostaje jeszcze bagażnik o pojemności 145 l. W konfiguracji pięcioosobowej na bagaże zostaje 540 l, a jeżeli pozostawimy tylko 2 miejsca, to przestrzeń bagażowa będzie liczyć 1461 l.


Pod maską samochodu znalazły się włoskie, dwulitrowe turbodiesle w dwóch wersjach mocy – 140 KM i 170 KM. Obydwa mają taki sam maksymalny moment obrotowy 350 Nm i sześciostopniowe, manualne skrzynie biegów, a także te same wysokości spalania. Wynosi ono średnio 6,4 l/100 km. Obydwa samochody nieco jednak różnią się dynamiką. Podczas gdy słabszy rozpędza się do 100 km/h w 12,3 sekundy i może jechać z maksymalną prędkością 180 km/h, dla mocniejszego wielkości te wynoszą 11 sekund i 195 km/h.


Przygotowując samochód na europejski rynek dopasowano także zawieszenie i układ kierowniczy do naszych upodobań – zawieszenie jest sztywniejsze, a wspomaganie kierownicy bardziej bezpośrednie.

Na rynek wchodzą dwie wersje wyposażenia. Już w podstawowej otrzymujemy przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, system kontroli trakcji TCS, system stabilizacyjny ESP, z układem Hill Holder, wspomagającym ruszanie pod górę oraz zmniejszającym ryzyko przewrócenia się pojazdu systemem Rollover Mitigation, trójstrefową klimatyzację z regulacją i kratkami nawiewu w suficie, radio z dotykowym wyświetlaczem, sterowaniem w kierownicy i gniazdami audio oraz USB, tempomat i system bezkluczykowego dostępu do samochodu.

Standardowym wyposażeniem są także siedziska skrajnych miejsc drugiego rzędu wyposażone w siedziska Child Booster, które można podnosić o 10 cm. Nie trzeba wówczas stosować podkładek dla nieco starszych dzieci.

W podstawowej wersji otrzymujemy tylko pięcioosobową konfigurację wnętrza, a co za tym idzie nie mamy trójstrefowej klimatyzacji, tylko manualną. Samochód ze 140-konnym silnikiem kosztuje w tej wersji 99 990 złotych. Za siedmiomiejscową wersję z trzystrefową klimatyzacją trzeba zapłacić 101 990 złotych.

 

 

 

Wybrane dane techniczne Fiata Freemonta i konkurentów:

 

 

Marka/model

Fiat Freemont

Ford S/MAX

Nissan Qashqai + 2

cena (zł)

99 990

99 900

110 800

Silnik

turbodiesel

turbodiesel

turbodiesel

Pojemność (l)

2,0

2,0

2,0

Moc (KM)

140

150

140

Moment obrotowy (Nm)

350

320

320

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s)

12,3

10,1

10,2

Prędkość maksymalna (km/h)

180

193

196

Średnie spalanie (l/100 km)

6,4

6

5,7

Emisja CO2 (g/km)

169

159

152

Skrzynia biegów

manualna 6 biegów

manualna 6 biegów

manualna 6 biegów

Pojemność bagażnika (l)

540

450

755


więcej zdjęć Fiata Freemonta w naszej galerii
Fot. Fiat

Fot. Fiat

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • xrob

    Jak na mój gust całkiem ładne auto wyszło. Lubię kanciaki więc ja bym kupił. Wiem że będą też odmienne opinie ale o gustach sie nie dyskutuje. pozdr

  • jerzyz

    Uczestniczyłem w pokazowych jazdach dla pracowników salonów Fiata. Samochód jest na prawdę super,siedzi się wysoko, miejsca jest na prawdę pod dostatkiem.Jest super wygodny i przestronny . Kwestia ceny: pomimo sympatii do Fiata,nie wierzę,że do salonów Fiata wejdą ludzie mający w portfelu 100 tyś złotych. Z tym budżetem chodzi się do VAG. Problemem może być tylko cena - auto ogólnie jest bez zarzutu. Super silnik fiatowski,dobre zawieszenie. Bagażnik - źle podaje tabelka.Przy złożonym 3-rzędzie owszem - 540 litrów, ale jak zakupimy 5-osobową wersję, jest 750.

  • Mecenas

    Na razie Remont jest hitem we Włoszech i tylko we Włoszech. Czyli mamy typowy syndrom Fiata, Lanci, Alfy itp. samochodów które poza Wło...i sprzedają się w znikomych ilościach. Problemem jest cena renomowanej konkurencji. Za te 110-120 tys zł można kupić liderów segmentu - Forda Galaxy, VW Sharana czy Seata Alhambrę (nawet taniej)

  • Barton

    Nie wiem jak uzyskano raz 140 drugim razem 170 PS z turbodiesla bez zmiany momentu obrotowego. Sam samochód ładny, nadążający za rynkiem Jednak cena zdecydowanie nie jak za fiata Fiat to w założeniu tanie auto dla niższej klasy średniej

  • Jarpoz

    Bardzo ciekawe auto, ale nie ukrywam że wolałbym jeździć takim ze znaczkiem Dodge`a, czy Chrysler`a, ale za to produkowanym w Europie ( bo w Japonii nie ma szans ), z dobrym serwisem i dostępem części w Europie i przy lepiej skalkulowanej cenie. Na pewno poprzez swoją amerykańską prostotę połączoną z masywnością i majestatem, pozytywnie wyróżnia się na rynku VAN-ów, ale ten wspomniany amerykański styl nie pasuje do Fiat`a.

  • arpo

    Dokładnie, 30 KM różnicy między silnikami, ten sam moment obrotowy i różnica w przyspieszeniu rzędu 1,3 sek. Coś tu jest nie tak. W każdym innym aucie przy tej różnicy mocy jest też różnica momentu i większa różnica osiągów.

  • arpo

    Aaa, no i dlaczego nie dają do wyboru skrzyni zautomatyzowanej?

  • Radush

    Czepiacie się ceny, a wiadomo że to, co wniósł tutaj chrysler musi swoje kosztować. Ogólnie autko bardzo udane i jak dla mnie świetny debiut Fiata w tej klasie aut. Dla mnie brak skrzyni automatycznej jest niczym złym, ponieważ dla mnie automat jest dobry do miasta, a to auto typowo miejskim nie jest. Ogólnie auto na plus.

  • gregor79

    Mówią, że za drogie. A ja wam powiem. Od kilkunastu miesięcy rozglądam się za samochodem tej klasy. I powiem szczerze, ciężko jest znaleźć coś ciekawego za rozsądną cenę. Prezentowany Fiat Freemont wydaje się być ciekawą propozycją. Dlaczego? Przede wszystkim rozsądna cena. Szukając w innych markach Audi Opel czy Nissan znalazłem ale dużo droższe. Wielofunkcyjność i możliwość przewozu 7 osób. To naprawdę ciekawe rozwiązanie, kiedy chce się większą ekipą wyjechać na wycieczkę.Poza tym bardzo mi się podoba amerykański styl, a to auto przypomina mi Dodge’a Journey!

  • Komentarz usunięty.
  • 4wheel (gość)

    Do Mecenasa ok Galaxy, Sharan czy Alhambra są liderami segmentu ale Freemont dopiero w niego wkracza więc czego wymagasz? Czy sądzisz że którekolwiek z tych aut pobije Fiata w terenie? Popatrz tak bez sympatii do którejś z marek na wygląd. Nie sądzisz że wszystkie wypadają blado przy Freemoncie?

  • samochodziarz (gość)

    Osobiście średnio przepadam za amerykańskimi produktami, ale Freemont - złagodzone Amerykanin przez Włochów - bardziej do mnie przemawia. Sztywniejsze zawieszenie i bardziej precyzyjny układ kierowniczy to jest to, czego w amerykańskich samochodach mi zawsze brakowało.

  • kamrat32 (gość)

    A ja się cieszę bo chcę właśnie kupić Freemonta. Chodziłem za nim, a on mnie znalazł. Ten rodzinny MPV - nowość roku 2011 - może przewozić do 7 osób, ma największy w klasie rozstaw osi (2890 mm), a pojemność jego bagażnika po złożeniu foteli rozrasta się aż do 1461 litrów. Freemont ma na swoim pokładzie 20 różnych schowków, a montowane w tym Fiacie fotele są przystosowane do przewozu dzieci (innowacyjny system child booster umożliwia bezpieczne podróżowanie dzieciom o masie od 15 do 36 kg bez konieczności montowania dodatkowych fotelików). Promocja na różne modele, sięga aż 17 tysiący złotych.

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Freemont zdjęcia

Fiat Freemont dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Freemont opinie

Oceń swoje auto

Fiat Freemont Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł