Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36558 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Fiat Grande Punto kontra Opel Corsa

Data publikacji: Autor: Jarosław Zgirski

Fot. Jarosław Zgirski: Wzorniczy strzał w dziesiątkę! Linia nadwozia autorstwa Giugiaro zachwyca sportowym charakterem. Samochody miejskie nie muszą być już małe, nudne i byle jakie. Coraz częściej są dopracowanymi konstrukcjami, skierowanymi dla młodej rodziny.

Takimi, jak nasi rywale.Fot. Jarosław Zgirski: Wzorniczy strzał w dziesiątkę! Linia nadwozia autorstwa Giugiaro zachwyca sportowym charakterem.

 

Auta segmentu B w ciągu ostatnich lat zmieniły się znacznie. Przede wszystkim urosły, dzięki czemu coraz mniej narzekań słyszy się od pasażerów tylnej kanapy. Także jakość spasowania detali stoi na wyższym niż kiedyś poziomie. Bogactwem wyposażenia i wielkością bagażników również coraz bardziej przypominają samochody kompaktowe. Opel Corsa i Fiat Grande Punto to właściwie kuzyni, zbudowani na Fot. Jarosław Zgirski: Nową Corsę zaprezentowano w czerwcu na londyńskim salonie motoryzacyjnym, w Polsce dostępna jest od października. tej samej płycie podłogowej. Różnice są jednak zauważalne i to wyrażane nie tylko suchymi liczbami.

 

Cechy szczególne

 

Fiat postawił na wygląd. Grande Punto w jego wykonaniu to powrót do bogatych tradycji włoskiego wzornictwa. Nowy Fiat z przodu przypomina wozy spod znaku Maserati, z kolei ukształtowaniem tyłu nawiązuje do poprzednika. W Corsie Fot. Jarosław Zgirski: W przyszłym roku nadwozie hatchback uzupełni wersja sedan. inżynierowie Opla poszli inną drogą – ujednolicenia wyglądu wszystkich samochodów w gamie. I dlatego Opel Corsa, z zachowaniem pewnych stylistycznych odrębności, coraz mocniej przypomina swą starszą siostrę Astrę.

Największym atutem nowej Corsy jest wykończenie wnętrza. Deska rozdzielcza wykonana jest starannie, plastiki kokpitu są bardzo dobrej jakości, również pod względem ergonomii nie można Corsie zarzucić nic szczególnego. Jedynie przełączniki świateł w porównaniu do poprzedniego modelu mają zbyt skomplikowany system włączania świateł Fot. Jarosław Zgirski: Płytę podłogową testowanych aut opracowali wspólnie inżynierowie General Motors i Fiata. przeciwmgielnych. Wnętrze Grande Punto również pod względem ergonomii nie odstaje zbytnio od najmłodszego dziecka Opla. Zegary są czytelne, przełączniki w typowych dla Fiata miejscach, jakość materiałów wykończeniowych znacznie lepsza od Punto poprzedniej generacji.

W obu samochodach kabinę ożywiają barwne wstawki paneli czołowych deski rozdzielczej i tapicerce foteli.

Grande Punto i Corsa urosły w porównaniu do swoich poprzedników. Oba oferują sporo miejsca na nogi pasażerom tylnej kanapy, ale Fiat ma go nieco więcej. Fot. Jarosław Zgirski: Kokpit Fiata czytelny i dobrej jakości. Świetnie wyprofilowana kierownica, dodatkowy przycisk City ułatwia manewrowanie na parkingu.

Za to Opel może się poszczycić większym bagażnikiem, podzielonym na dwie komory, a zabudowane nadkola powodują, że ma proporcjonalne kształty ułatwiające pakowanie toreb.

 

Silniki

 

Najchętniej kupowaną wersją silnika w Corsie jest obecnie motor o pojemności 1,2 l i mocy 80 KM. Zapewnia on wystarczające osiągi, by sprawnie poruszać się po mieście. Silnik Fiata jest nieco gorszy. Mimo mniejszej mocy zużywa więcej paliwa, a pod względem dynamiki także ustępuje Corsie. Nadaje się wyłącznie do miasta! Na szczęście nie jest hałaśliwy. Z punktu widzenia osiągów korzystniejszy dla Fiata jest silnik 1,4 Fot. Jarosław Zgirski: Kierowca ma wzorowo zaprojektowane miejsce pracy, z bardzo dobrej jakości plastików. Dużo pomysłowych schowków. l, zapewniający Punto poprawną dynamikę.

Podobnej pojemności jednostka napędowa w Corsie pozwoli jej znacznie sprawniej poruszać się na szybszych trasach. Do wyboru są również silniki wysokoprężne: 1,3 l (Punto) oraz 1,3 l i 1,7 l (Corsa).

 

Wrażenia z jazdy

 

Pod względem prowadzenia oba auta wystarczająco dorosły. Jeździ się nimi pewnie i bezpiecznie, tym bardziej w Corsie, w której jest możliwość zamówienia systemu kontroli trakcji ESP, czego niestety brakuje w Punto. Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Grande Punto ma minimalnie mniejszą pojemność od rywala. Wysoko unoszona klapa ułatwia załadunek.

Zawieszenie Fiata pozwala na jazdę w sportowym stylu, pewnie trzyma się drogi nawet w ciasnych zakrętach. Jest przy tym sprężyste i komfortowe. Jedynie przy pokonywaniu poprzecznych nierówności dobre wrażenie psują stuki z tylnej osi. Wada ta nie występuje w przypadku Corsy. Opel także zachowuje się w zakrętach bardzo dobrze, koła precyzyjnie reagują na ruchy kierownicą, której wspomaganie maleje wraz ze wzrostem prędkości, dając poczucie pełnej kontroli Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik podzielony na dwie komory, po złożeniu oparć tylnych foteli otrzymujemy płaską podłogę. „Kufer” ma geometryczne kształty, dzięki zabudowanym nadkolom. nad autem. Jedyną wadą układu jezdnego Corsy jest jej droga hamowania – za długa, jak na tą klasę pojazdu.

 

Podsumowanie

 

Corsa stanowi połączenie dobrych osiągów, starannego wykonania, przestronności wnętrza i konkurencyjnej ceny. Fiat Grande Punto można pochwalić za wspaniałą stylistykę, dobre parametry zawieszenia i obszerne wnętrze. Pod względem bezpieczeństwa Opel Corsa i Fiat Grande Punto zapewniają podobną ochronę: otrzymały po pięć gwiazdek w teście EuroNCAP.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Fiat Grande Punto

Opel Corsa

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu

Remis

 

Hamulce

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Fiat Grande Punto 1,2 8V

Opel Corsa 1.2 12V

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3 )

1242

1229

Moc maksymalna (KM/obr/min)

65/5500

80/5600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

14,5

13,9

Prędkość maksymalna (km/h)

155

168

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38

40

Pojemność bagażnika (l)

275/1030

285/1100

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

44

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,1/7,9

4,7/7,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

403/169/149

400/171/149

Rozstaw osi (cm)

251

251

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

2/12

Cena (zł)

38 200

41 500

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Fiat Grande Punto

Fresh

Opel Corsa

Essentia

Poduszki powietrzne

2

2

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

2000

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

450

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

1125/-

Lusterka zewnętrzne sterowane/

podgrzewane elektrycznie

S/500

S/400

Klimatyzacja

4500

4650

Radioodtwarzacz z CD

1500

1800

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • gpunto

    Jedno "ale" do tego niby-testu: grande punto tu przedstawione to najtańsza dostępna wersja Fresh z podstawowym silnikiem 1.2 4 cylindrowym 8V i seryjnie posiada centralny zamek a dopłata dot. zdalnego sterowania, ESP jest oferowane ale rozsądnie z mocniejszymi silnikami, zaś tanie pakiety dodatkowe pozwalają bardzo przyjemnie go doposażyć. Corsa posiada silnik 1.2 ale 3 cylindrowy 12V, więc tak naprawdę należałoby porównać oba te samochody "na żywo" aby wyciągać jakiekolwiek wnioski nt. ich dynamiki (zresztą bardzo wątpliwej moim zdaniem). I tyle. Więcej dokładności a nie masówki życzę autoro.

  • aston

    Po pierwsze powinny być porównywalne silniki: Corsa 1.0 60KM vs G Punto 1.2 65KM lub Corsa 1.2 80KM sv G Punto 1.4 77KM Po drugie, patrzę w tą tabelkę i nie widze pod jakim to względem Corsa ma lepsze wyposażenie

  • driwer

    jezdzilem oboma i grande jest nieporównywalnie lepszepod niemal kazdym wzgledem....nie takie toporne i lepiej wykonane

  • tszmandra

    W Grande Punto nie otrzymamy ESP nawet za dopłatą, a jest to bardzo ważny element wpływający na bezpieczeństwo jazdy. W Corsie można go nabyć w opcji, stąd plus przy Oplu. Jeśli chodzi o silniki - u importera i dilerów Opla dostępna jest odmiana 1.2 / 80KM, którą zresztą najchętniej wybierają klienci. Wersję z silnikiem 1.0 / 60 KM sprowadza się pod konkretne zamówienie i nie było szans na przedstawienie tego auta w naszym porównaniu. Niestety, w testach redakcyjnych nie zawsze da się z aptekarską dokładnością dopasować i porównać każdy parametr prezentowanych rywali. Jarosław Zgirski

  • gpunto

    Ważnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo jazdy jest przede wszystkim świadome dostosowanie się kierowcy do warunków na drodze i możliwości prowadzonego pojazdu. ESP może być jedynie opcją dającą złudne poczucie bezpieczeństwa i ułatwiającą świadome przekraczanie praw fizyki co wg statystyk poweekendowych wiadomo jak się kończy. Dobrze zestrojonego zawieszenia, kierownicy i wyszkolonego, świadomego kierowcy ESP nie zastąpi. A do grande ESP można zamówić, tyle że bardzo rozsądnie do "mocniejszych" wersji, prowokujących szybszą, bardziej ryzykowną jazdę.

  • Robbi

    Z tym świadomym dostosowaniem sie kierowcy do warunków na drodze i możliwości pojazdu to u nas jest raczej kiepsko (patrz startstyki wypadków), wiec kazdy element poprawiajacy bezbieczensto jest przydatny. Idąc tokiem muślenia gpunto to powinnismy zrezygnować np. z ABS, bo przecież wystarczy świadomość kierowcy o zagrożeniach. Dla mnie jednak brak w opcji ESP w takim aucie to jednak DUŻY MINUS!

  • aston

    Przy tak słabych wersjach silnikowych klienci nie myślą raczej o ESP. Po zatym Corsa NIE DAJE BOCZNYCH PODUSZEK NAWET W OPCJI !!! A Grande Punto daje taką opcję, więc pisanie że dzieki możliwości dokupienia ESP Crosa ma lepsze wyposażenie to przesada. Poza tym kto dokupi ESP jeśli nie ma: -klimatyzacji -elektrycznych szyb -ładnego lakieru -centralnego zamka nie wspominając już o poduszkach których nawet w opcji nie ma

  • gpunto

    Jedno "ale" do Robbi: od 3-y literowych systemów poprawiających samopoczucie kierowcy raczej odwrotu nie ma. Pomyśl tylko co świadczy ich posiadanie (czy też świadome dodposażanie) o potencjalnym kierowcy no i przede wszystkim o projekcie auta? Do niedawna samochód musiał mieć perfekcyjnie zaprojektowane podwozie - teraz wystarczy przeciętność plus obowiązkowo ESP (dobrze jesli w opcji), które załatwia temat. Zastanawiałeś się nad tym?

  • Maras1

    Po pierwsze porównywane sa zupełnie nieadekwatne silniki. Jak juz tutaj wspomniano albo porównujemy najsłabsze oferowane silniki, albo silniki podobne mocowo. Porównanie motoru 80 konnego z 65 konnym, to nieporozumienie. Dwa, ceny. GP Fresh 1.2 65 KM jest oferowany za 36.700,0 PLN, zaś Corsa 1.2 Twinport 80 KM za 39.900,0 PLN. Po trzecie, ESP w Punto jest dostepny w wersji Sport zarówno dla silnika 1.3 90 KM jak i 1.9 130 KMnie wiem dlaczego pominięty w tekście??) Trochę więcej rzetelności panowie redaktorzy.

  • Amarez

    Nie wiem, ale chyba osoba która pisała ten artykuł nie chciała aby Corsa została aż za bardzo pokonana. Powinno się jak mówią przedmówcy dopasować do silnika GPunta słabiutki silnik Corsy i wówczas plus przechodzi na stronę Punta. Sorry ale tłumaczenie że nie było innego modelu jest lekko mówiąc kompromitujące. Równie dobrze można było porównywać telewizor plazmowy 42' do zwykłego kineskopowego i powiedzieć że nie było innego telewizora do porónania.

  • dami

    Pierwsza sprawa to : jeśli ktoś pokazać mi oplowski silnik 1,2 3-cylindrowy to jest prawdziwym ekspertem!!! Jeśli robicie porównanie to piszcie sensownie!!! 1,0 12v-3cylindry 1,2 16v-4cylindry 1,4 16v-4cylindry Po drugie: porównaj ceny nie podstawowe lecz samochody z tym samym wyposażeniem i z tą samą pojemnością. W fiatach nawet zapalniczka jest dodatkowym wyposażeniem , podstawowa wersja to prawdziwy golas. NO TO NARA!!!

  • centurion

    Gpunto napisał, że do niedawna samochód musiał mieć perfekcyjnie zaprojektoane podwozie, chyba jest troszeczke niedouczony. Niegdyś samochody nie osiagały 3 gwiazdek w testach EuroNcape dzisiaj prawie kazdy ma 4 lub 5 gwiazdek głównie dzięki dobrym płytom podłogowym, więc gpunto wygaduje jakieś brednie.

  • Adam

    Nie chcę tu być niczyim adwokatem, ale domyślam się że gpunto pod pojęciem podwozie rozumie głównie zawieszenie pojazdu, płyta podłogowa jest elementem nadwozia. To czy kiedyś były lepiej zaprojektowane zawieszenia niż obecnie to już inna sprawa. Moim zdaniem nie, choć prawdą jest, że często te trzyliterowe systemy w znacznym stopniu poprawiają niedociągnięcia w konstrukcji zawieszenia, niestety wychodzi im to z różnym skutkiem

  • bartekc

    Jeżeli chodzi o aktualne promocje i wyposażenie, to zdecydowanie wybieram Grande Punto - tańsze, lepiej wyposażone. Klima, empetrzy, czy zestaw głośnomówiący, poza tym gwarancja na milion kilometrów przez 3 lata.

  • pawel-v6

    cos mi sie wydaje ze autor nie widzial na oczy obu tych aut. Punto ma o wiele lepsze wyposazenie od Corsy (w obu przypadkach opcja), bardziej dynamiczny wyglad (w standarcie ;p ) No i Fiat ma ciekawsza historie - Maserati. Do tego jak wezmiemy pod uwage promocje na zakup to "Kropeczka" wygrywa pod kazdym wzgledem.

  • Maja

    Punciak czy kropek - jak kto woli :-) zdecydowanie , szczególnie teraz gdy zmieniono jego ceny, od jakiegos czsu mi sie podobal, ale ta wersja chyba jest najladniejsza

  • Jacek (gość)

    Moim zdaniem jeżeli porównywać to GP z silnikiem 1,4 16v 95KM i Corsa 1,4 16v 90KM lub 1,4 16v 100KM po lifcie. Poziom wyposażenia spalanie i cena. to jest moim zdaniem równoważne.Zróbcie panowie takie porównanie.Te silniki nadają się zarówno do miasta jak i na trasę.

  • Kalka (gość)

    Mam Grande Punto w Wersji Sport czyli prawie najbogatszej i proszę nie mówić że wyposażenie jest gorsze od Corsy gdyż mój grande Punto ma ABS , ASR , ESP , HILL HOLDER , CLIMATRONIC , PANORAMICZNY DACH , w Corsie panorama , hill holder i climatronic nie wystepuje :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Grande Punto dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Opel Corsa dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Grande Punto Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł