Fiat Grande Punto kontra Renault Clio III

Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Grande Punto ma nadwozie opracowane przez G. Giugiaro i zaliczane do wysokiej klasy wzornictwa użytkowego
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Grande Punto ma nadwozie opracowane przez G. Giugiaro i zaliczane do wysokiej klasy wzornictwa użytkowego
Ze względu na niewielkie wymiary auta segmentu B są lubianym środkiem komunikacji miejskiej, a z racji komfortu jazdy można nimi odbyć także dłuższą podróż.

Samochody segmentu B cieszą się dużą popularnością, stanowią ok. 30 proc. europejskiego rynku zbytu aut osobowych. Ze względu na niewielkie wymiary zewnętrzne są lubianym środkiem komunikacji miejskiej, a z racji komfortu jazdy można nimi odbyć także dłuższą podróż.

 

Producenci, po analizie zapotrzebowania, doszli do wniosku, że samochody segmentu B powinny być bardziej wygodne i przydatne do dalszych wyjazdów. Układ jezdny był już dopracowany, więc wygodę jazdy podniesiono zwiększając przestrzeń użytkową pojazdów. A tę otrzymano

Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Grande Punto ma nadwozie opracowane przez G. Giugiaro i zaliczane do wysokiej klasy wzornictwa użytkowego
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Grande Punto ma nadwozie opracowane przez G. Giugiaro i zaliczane do wysokiej klasy wzornictwa użytkowego

zwiększając wymiary zewnętrzne, dzięki czemu powstał segment B+.

 

Jego przedstawiciele, w porównaniu do swoich poprzedników mają ok. 15 cm większą długość i ok. 10 cm zwiększony rozstaw osi. Są także szersze i wyższe. Fiat nawet w nazwie wyróżnił nowy samochód, dodając przymiotnik Grande.

 

Przedstawicielami powiększonego segmentu B są właśnie dwa porównywane pojazdy, którym na rynku przyszło konkurować z nową Toyotą Yaris, Peugeotem 207 i niedawno zaprezentowanym Oplem Corsą.

Fot. Zdzisław Podbielski: Nadwozie Clio III wprawdzie nieco przypomina to z pojazdu poprzedniej generacji, ale jest całkowicie nową konstrukcją
Fot. Zdzisław Podbielski: Nadwozie Clio III wprawdzie nieco przypomina to z pojazdu poprzedniej generacji, ale jest całkowicie nową konstrukcją

 

Cechy szczególne

 

Oba porównywane pojazdy wyróżniają się dużymi przestrzeniami wewnętrznymi w stosunku do wymiarów zewnętrznych. Ponadto Clio III wyróżnia się bardzo jasnym wnętrzem z dużą ilością światła wpadającego przez szyby o dużej powierzchni - 2,46 m2
.

 

Z kolei Grande Punto ma wnętrze nawiązujące do

samochodów z wyższego segmentu. Wzornictwo wnętrza wyszło spod ręki jednego z najlepszych współczesnych designerów samochodowych świata - Giorgetto Giugiaro. On też projektował całą bryłę nadwozia, która jest na pewno wyróżniającą się spośród konkurentów.

 

Cechami szczególnymi obu porównywanych pojazdów są jeszcze dwa rozwiązania, świadczące o nowoczesności ich konstrukcji. Jako pierwsze wymienimy płytę podłogową, mającą ogromny

Fot. Zdzisław Podbielski: Pięciodrzwiowe nadwozie Grande Punto z wznoszącą się dolną linią bocznych okien ku tyłowi i umieszczonymi u góry tylnymi l
Fot. Zdzisław Podbielski: Pięciodrzwiowe nadwozie Grande Punto z wznoszącą się dolną linią bocznych okien ku tyłowi i umieszczonymi u góry tylnymi lampami

wpływ na drugie z rozwiązań, o którym za chwilę. Oba pojazdy zbudowano nie przez "rozciąganie" wzdłuż i wszerz nadwozia na płycie podłogowej poprzednika, lecz na zupełnie nowej platformie.

 

W przypadku Clio III jest to płyta, na której powstaje również Nissan Micra, a w przypadku Grande Punto - najnowszy Opel Corsa.

 

Płyta podłogowa w dużej mierze decyduje o bezpiecznej konstrukcji pojazdu. Dzięki niej oba samochody mają mocne, sztywne nadwozia, przyczyniające się do lepszej stabilności i ochrony pasażerów w czasie zderzenia.

 

Pod względem bezpieczeństwa Grande Punto i Clio III należą do najlepszych. Ich powstanie poprzedzono dokładnymi badaniami z tego zakresu. Prace te znalazły wysoką ocenę w testach zderzeniowych EuroNCAP, w których oba pojazdy otrzymały najwyższe noty.

 


Fot. Zdzisław Podbielski: Clio III ma duży rozstaw osi i duży rozstaw kół, pewnie stoi na drodze i stabilnie zachowuje się w ruchu
Fot. Zdzisław Podbielski: Clio III ma duży rozstaw osi i duży rozstaw kół, pewnie stoi na drodze i stabilnie zachowuje się w ruchu


Silniki

 

Oba pojazdy są oferowane z dużą gamą silników do wyboru. W Grande Punto mamy aż siedem jednostek napędowych o mocy od 65 do 130 KM, natomiast w Clio III cztery silniki o mocy od 70 do 100 KM.

 

Wyróżniającymi się jednostkami napędowymi są diesle. To bardzo nowoczesne konstrukcje, zużywające mało paliwa i już sprawdzone w eksploatacji.

 

Do napędu Grande Punto zaoferowano trzy diesle: 1,3 l - 75 i 90 KM oraz 1,9 l - 130 KM. Silniki te noszą nazwę Multijet wskazującą na bezpośredni, wielofazowy wtrysk paliwa z systemem common rail. Ze względu na cenę wybraliśmy jednostkę 1,3 l - 75 KM.

Silnik diesla 1,5 l dCi napędzający Clio III występuje w dwóch wersjach różniących się mocą - 70 i 85 KM. On również posiada bezpośredni wtrysk paliwa systemu common rail.

 

Wrażenia z jazdy

 

Fot. Zdzisław Podbielski: Deska rozdzielcza włoskiego samochodu jest estetyczna i „czytelna”
Fot. Zdzisław Podbielski: Deska rozdzielcza włoskiego samochodu jest estetyczna i „czytelna”

W Grande Punto kierowca czuje się jak w o "numer większym" samochodzie. Siedzi w dobrze ukształtowanym fotelu, z dużym zakresem regulacji i ma przed sobą nowocześnie zaprojektowaną deskę rozdzielczą. Do przeszłości należą już małe lusterka zewnętrzne stosowane w Fiatach. Te w Grande Punto są duże, ale pole widoczności, pod kątem do przodu, ograniczają przy podstawie rozgałęzione słupki przednie.

 

Urządzenia sterowania działają sprawnie. Dużo jest miejsca na nogi oraz nad głowami dla jadących z tyłu. Natomiast trochę zbyt wąskie i płytkie są kieszenie w czterech bocznych drzwiach.

 

Clio III także oferuje kierowcy wygodną pozycję, mimo zbyt krótkiego siedziska fotela. Deska rozdzielcza jest estetycznie ukształtowana, a urządzenia sterowania są ergonomicznie rozmieszczone. We wnętrzu jest sporo miejsca, także dla siedzących z tyłu.

 

W obu pojazdach dobrze działa elektryczne wspomaganie kierownicy - w Grande Punto z funkcją

Fot. Zdzisław Podbielski: Kolorystyka wnętrza nadwozia jest różna, dobierana do wersji (stopnia) wyposażenia pojazdu
Fot. Zdzisław Podbielski: Kolorystyka wnętrza nadwozia jest różna, dobierana do wersji (stopnia) wyposażenia pojazdu

"city" (zwiększona siła wspomagająca), a w Clio III zmienne, zależnie od prędkości jazdy. Prezentowanymi pojazdami łatwo manewrować, a przy dużych prędkościach oba wykazują się statecznością - subiektywnie oceniając nieco większą - samochód francuski.

 

Podsumowanie

 

Decydując się na kupno Grande Punto zaspakajamy swoje wrażenia estetyczne - jest to pojazd z wyróżniającym się wzornictwem nadwozia i wnętrza. Wzorniczo skromniejsze wnętrze Clio III ma nieco mniejszą przestrzeń osobową, ale w porównaniu do włoskiego pojazdu nieco większy bagażnik.

 

W jednym i drugim z proponowanych samochodów odczuwamy wygodę jazdy wynikającą z dobranego zawieszenia. Jeśli wybierzemy droższy w zakupie silnik, jakim jest diesel, będziemy oszczędzali na małym zużyciu paliwa. Ale to "fiatowski" diesel nadaje pojazdowi lepszą dynamikę.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

Model pojazdu

Fiat Grande Punto

1.3 Multijet Active

Renault Clio III

1.5 dCi Authentique

Przestronność wnętrza

remis

Poziom hałasu

remis

Hamulce

remis

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa (średnio)

 

+

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

remis

Cena

remis

 

Wybrane dane techniczne

 

Model pojazdu

Fiat Grande Punto

1.3 Multijet

Renault Clio III

1.5 dCi

Liczba cyl./zaworów

4/16

Pojemność skokowa(cm3
)

1248

1461

Moc maksymalna (KM - obr/min)

75-4000

68-4000

Maks. moment obr. (Nm - obr/min)

190-1750

160-1700

Prędkość maksymalna (km/h)

165

162

Rozpędzanie 0÷100 km/h (s)

13,6

15,2

Rozpędzanie 0÷1000 m (s)

35,0

36,7

Długość/szer./wysokość pojazdu (mm)

4030/1687/1490

3986/1707/1496

Rozstaw osi (mm)

2510

2575

Pojemność bagażnika (mm)

275-1030

288-1038

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

45

55

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem (dm3
)

5,9/4,0

5,3/4,3

Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena - nadwozie 5-drzwiowe (zł.)

49 200

48 400

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Model pojazdu

Fiat Grande Punto

1.3 Multijet Active

Renault Clio III

1.5 dCi Authentique

Wspomaganie ukł. Kierowniczego

+

+

Układ ABS

+

+

Poduszki bezpieczeństwa

2

4

Klimatyzacja

-

-

Elektr. sterowanie szyb w drzwiach

2

-

Centralny zamek

+

+

Radio z CD

-

-

S - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty