Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Idea 1.3 JTD

Ryszard Polit
Fot. R. Polit: Fiat Idea to podwyższone Punto. Oba pojazdy wykorzystują tę sama płytę podłogową.
Fot. R. Polit: Fiat Idea to podwyższone Punto. Oba pojazdy wykorzystują tę sama płytę podłogową.
Można odnieść wrażenie, że w ciągu ostatnich kilku lat Europejczycy bardzo urośli. Każdy producent samochodów musi mieć w swojej ofercie wysokie auto.

Można odnieść wrażenie, że w ciągu ostatnich kilku lat Europejczycy bardzo urośli. Każdy bez wyjątku producent samochodów musi mieć w swojej ofercie wysokie auto. Fiat Idea powstał na płycie podłogowej Punto.

Fot. R. Polit: Fiat Idea to podwyższone Punto. Oba pojazdy wykorzystują tę sama płytę podłogową.
Fot. R. Polit: Fiat Idea to podwyższone Punto. Oba pojazdy wykorzystują tę sama płytę podłogową.

 

Nadwozie typu minivan bardzo się rozpowszechnia. Pomysł polega na tym, by mimo stosunkowo niedługiego nadwozia pasażerowie nie odczuwali ciasnoty. Szlaki zostały przetarte, a pomysł powielają wszyscy.  

 

Cechy szczególne

 

Jeżeli Idea jest podwyższonym Punto, to jakie są między nimi różnice? Idea ma bardziej przestronne wnętrze, gdyż jest ono

Fot. R. Polit: Idea napędzana silnikiem wysokoprężnym 1,3 JTD o mocy 70 KM to pojazd oszczędny. Średnie zużycie paliwa w mieście wynosi 6,1 – 6,2 l na
Fot. R. Polit: Idea napędzana silnikiem wysokoprężnym 1,3 JTD o mocy 70 KM to pojazd oszczędny. Średnie zużycie paliwa w mieście wynosi 6,1 – 6,2 l na 100 km.

wyższe. Dzięki temu siedzi się również wyżej, co poprawia widoczność. Wadą wysokiego nadwozia są gorsze własności jezdne samochodu. Tylna kanapa w Idei składa się z dwóch nierównych części i każdą z nich można przesuwać wzdłuż nadwozia i indywidualnie regulować kąt pochylenia oparcia. Gdy siedzimy obok barczystego osobnika w zimowej pelisie, można swój fotel przesunąć nieco do przodu, by nie dotykać sąsiada ramieniem. Środkową część kanapy można położyć, tworząc

Fot. R. Polit: Wnętrze Idei jest przestronne, a tylną, dzieloną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia.
Fot. R. Polit: Wnętrze Idei jest przestronne, a tylną, dzieloną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia.

zgrabny stoliczek. Zewnętrzne fotele tylne można również łatwo złożyć do pozycji pionowej. Składa się również oparcie przedniego fotela.

 

Bagażnik Idei ma objętość 320 l i jest on większy niż w Punto (297 l). Zwraca uwagę duża ładowność Idei - nieco ponad 400 kg. Zgodnie z panującą modą, tablicę przyrządów umieszczono na środku. Ma ona dość małe wskaźniki, co utrudnia odczytywanie wskazań. Przed kierowcą i pasażerem znajdują się schowki na drobne przedmioty. Skrytki

Fot. R. Polit
Fot. R. Polit

ulokowano również w suficie. Dźwignia zmiany biegów umieszczona wysoko na konsoli środkowej jest poręczna.

 

Silnik

 

Do napędu pojazdu wybraliśmy lansowany ostatnio wysokoprężny silnik o pojemności 1,3 l i mocy 70 KM. Wśród tradycjonalistów, przyzwyczajonych do 2 litrowych diesli, silniczek Fiata nie wywołuje entuzjazmu. Nie jest on jednak

Fot. Fiat
Fot. Fiat

taki zły. Dzięki nowoczesnemu układowi wtryskowemu common rail z wielokrotnym wtryskiem paliwa kultura pracy tej jednostki napędowej jest zaskakująco wysoka. Silnik ten ma 4 zawory w każdym cylindrze i doładowany jest turbosprężarką z chłodnicą powietrza.  

 

Wrażenia z jazdy

 

Idea ma nieco gorsze własności jezdne niż Punto, co wynika z różnicy wysokości obu pojazdów. By przeciwdziałać

Fot. R. Polit: Bagażnik ma objętość 320 l, ale można go powiększyć przez składanie foteli.
Fot. R. Polit: Bagażnik ma objętość 320 l, ale można go powiększyć przez składanie foteli.

nadmiernym przechyłom nadwozia Idei, zastosowano twardą charakterystykę elementów tłumiących. W efekcie komfort jazdy na naszych drogach jest dość kiepski, a nadwozie na zakrętach i tak się przechyla. Przy prostej konstrukcji zawieszenia Idei nic więcej nie da się zrobić. Kolumny McPhersona z przodu i belka

Fot. R. Polit
Fot. R. Polit

skrętna z tyłu osiągnęły kres swoich możliwości w tym aucie.

 

Układ kierowniczy, wspomagany silnikiem elektrycznym, nie jest zbyt precyzyjny. Natomiast dynamika pojazdu jest wystarczająca, szczególnie na wyższych biegach. Deklarowane przez producenta czasy rozpędzania można uzyskać, utrzymując wysokie obroty silnika, co jednak zwiększa hałas i zużycie paliwa. Przy rozsądnej jeździe średnie zużycie paliwa w mieście wyniosło 6,1 l na 100 km. Mała powierzchnia lusterek zewnętrznych utrudnia manewrowanie w mieście.

 

Podsumowanie

 

Idea jest autem większym i wygodniejszym od Punto, dlatego bardziej nadaje się na pojazd rodzinny. Tę cechę podkreśla brak popielniczki i zapalniczki, a za tzw. zestaw dla palaczy trzeba zapłacić ekstra. Podczas przewożenia małych dzieci przydaje się dodatkowe lusterko, przez które kierowca może obserwować zachowanie się małych pasażerów ulokowanych na tylnej kanapie. Różnica w cenie między 5-drzwiowym Punto a Ideą z silnikiem 1,3 JTD wynosi 4300 zł. Może więc Idea to niezła idea, pod warunkiem, że zaakceptujemy cenę - 54 900 zł.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
):

1251

Moc maksymalna (KM/obr/min):

70/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

180/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

15,4

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

12,3

Prędkość maksymalna (km/h):

159

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

70

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,8

Pojemność bagażnika (dm3
):

320

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

47

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

4,5/6,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

393 x 170 x 166

Rozstaw osi (cm):

251

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł):

54 900

 

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Wystarczająco przestronne wnętrze mieści 4 osoby. 

Silnik

****

Nowoczesna konstrukcja z zasilaniem common rail.

Poziom hałasu

***

Typowy w tej klasie pojazdów.

Hamulce

****

Droga hamowania Idei jest zbliżona do drogi hamowania Forda Fusion 1,4 TDCi/68 KM.   

Dynamika

****

Dynamika Idei jest zbliżona do dynamiki Forda Fusion 1,4 TDCi/68 KM.         

Zużycie paliwa

****

Umiarkowane zużycie paliwa  

Nowoczesność konstrukcji

***

Klasyczna konstrukcja taniego pojazdu. 

Wyposażenie seryjne

***

Wyposażenie seryjne jest wystarczające.  

 

Wyposażenie seryjne:

Fiat Idea Actual

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/O

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

O/O

Komputer pokładowy

S

Radio/klimatyzacja

O/O

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Fiat: Tablię przyrządów umieszczono na środku. Okrągłe wskaźniki są trochę za małe.
Fot. Fiat: Tablię przyrządów umieszczono na środku. Okrągłe wskaźniki są trochę za małe.
Fot. R. Polit: Schowki w suficie – bardzo dobry pomysł.
Fot. R. Polit: Schowki w suficie – bardzo dobry pomysł.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty