Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36608 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Fiat Linea kontra Opel Astra sedan

Data publikacji: Autor: Maciej Pobocha

Fot. Maciej Pobocha Załóżmy, że chcemy kupić nowego sedana z silnikiem Diesla. Co wybrać: dobrze wyposażonego Fiata Lineę czy uboższego pod tym względem, ale za to bardziej prestiżowego Opla Astrę?

Fot. Maciej Pobocha

 

Moda na małe i średnie sedany powoli przemija, bo – co tu ukrywać – hatchbacki i kombi są od nich dużo użyteczniejsze. Po prostu łatwiej do nich spakować bagaż. Mimo to producenci nie rezygnują z wprowadzania do oferty kolejnych 4-drzwiowych aut.

 

Podobno robią to zwłaszcza z myślą o mieszkańcach Europy Środkowej i Wschodniej, a więc także o Polakach. Tutaj sedany są wciąż bardzo popularne. Czy Linea i Astra sedan mogą Fot. Maciej Pobocha znaleźć uznanie w naszych oczach, a jeśli tak, to który z nich większe?

 

Linea to teoretycznie 4-drzwio­we Grande Punto. Ma jego płytę podłogową, elementy nadwozia i silniki, ale ze względu na rozmiary nadwozia plasuje się w segmencie C, a nie B, dorównując długością Astrze sedan, której przynależności do kompaktów nikt nie kwestionuje.

 

Fiat ma jednak mniejszy od Opla rozstaw osi, w efekcie czego pasażerowie tylnej kanapy mają mniej miejsca na nogi. Ponadto opadająca mocniej linia dachu Linei sprawia, że osoby o wzroście powyżej 180 cm Fot. Maciej Pobocha siedzące z tyłu dotykają głową sufitu.

 

W Astrze nie ma takiego problemu. Opadająca linia dachu Fiata sprawia też problem w obserwowaniu sytuacji za autem przez lusterko wewnętrzne. Na szczęście rekompensują to sporych rozmiarów lusterka ze­wnętrzne.

 

Bagażniki obu samochodów mają porównywalną objętość: w Linei wynosi ona 500 l, w Astrze 490 l. Oba mają też tę samą wadę – brak rączki ułatwiającej zamykanie. Prze­szkadza to Fot. Maciej Pobocha szczególnie podczas opadów deszczu, gdy pokrywa bagażnika jest mokra i ubłocona.

 

Otwarcie bagażnika w Fiacie i Oplu odbywa się na dwa sposoby – przyciskiem znajdującym się na panelu centralnym lub pilotem centralnego zamka. Pod względem walorów użytkowych bagażnik Linei ma tę przewagę nad bagażnikiem Astry, że po złożeniu oparć tylnej kanapy dostęp do przestrzeni bagażowej jest szerszy (w Oplu powstaje owalny otwór).

Fot. Maciej Pobocha

Niemiecki sedan góruje natomiast nad włoskim w kwestii regularności kształtów bagażnika, co jest ważne przy pakowaniu przewożonych przedmiotów.

 

Materiały użyte do wykończenia wnętrza Linei i Astry są przyzwoitej jakości, a obsługa urządzeń pokładowych nie sprawia większego kłopotu dzięki sensownemu roz­mieszczeniu przycisków. Zastrzeżenia można mieć do  zbyt małej pojemności schow­ków w kieszeniach przednich siedzeń.

 

Mimo porównywalnej ceny Linea jest znacznie lepiej wyposażona od Astry, szczególnie jeśli chodzi o elementy podnoszące komfort po­dróżowania, takie jak klimatyzacja, radioodtwarzacz czy system głośnomówiący blue­tooth.

Fot. Maciej Pobocha  

Przy podobnym zachowaniu się na drodze i zbliżonym zużyciu paliwa przemawia to na korzyść Fiata. Opel góruje nad nim pod względem ilości miejsca wewnątrz. Nie bez znaczenia jest też renoma i prestiż marki, a w tej dziedzinie przewagę ma auto z Niemiec.

 

Wrażenia z jazdy

 

Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą w Linei i Astrze nie sprawia problemów m.in. dzięki regulowanej w dwóch Fot. Maciej Pobocha płaszczyznach kierownicy. Fotele przednie Fiata są bardziej miękkie niż te w Oplu. Podobnie jest z zawieszeniem, przez co Linea nieco lepiej tłumi nierówności nawierzchni. Astra ma za to precyzyjniejszy układ kierowniczy i lepiej się ją prowadzi w zakrętach.

 

Oba testowane samochody napędzał wysokoprężny silnik o pojemności 1,3 l osiągający moc 90 KM. To wspólna Fot. Maciej Pobocha konstrukcja Fiata i koncernu General Motors, do którego należy Opel. Diesel w zasadzie nie reaguje na wciśnięcie pedału gazu, o ile jego obroty nie przekraczają 2000 obr./min. Warto o tym pamiętać, przygotowując się do wyprzedzania. Linea i Astra 1.3 są autami dla cierpliwych kierowców, którym nie tyle zależy na szybkiej jeździe, ile na niskim zużyciu paliwa.

 

Zmierzone przez nas spalanie w trasie wyniosło w Fiacie 5,0 l, a w Oplu 4,4 l na 100 km. W mieście samochody zużywały odpowiednio 6,8 i 6,7 l. 5-stopniowa ręczna skrzynia biegów Linei pracuje zdecydowanie mniej precyzyjnie od 6-biegowej przekładni zastosowanej w Oplu. 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Fiat Linea Emotion

Opel Astra Essentia

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3 )

1248

1248

Moc maksymalna (KM/obr./min)

90/4000

90/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

200/1750

200/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,8

13,7

Prędkość maksymalna (km/h)

170

172

Pojemność bagażnika (l)

500

490

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

52

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km)

4,0/6,5

4,3/6,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

456,0 x 173,0 x 149,4

458,7 x 173,5 x 145,8

Rozstaw osi (cm)

260,3

270,3

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/8

2/12

Cena* (zł)

65 990

66 900

Utrata wartości po 3 latach (proc.)

   

*Ceny generalnych importerów

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Fiat Linea

Opel Astra

Poduszki powietrzne

6

4

Układ ABS

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S

S

Komputer pokładowy

S

1000

Lusterka zewnętrzne sterowane/

podgrzewane elektrycznie

S

950

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

4750/-

Radioodtwarzacz CD

S

2000

S - wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Fiat Linea

Opel Astra

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

+

 

Cena

Remis

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Roger

    średnio pomocny artykuł ale zawsze. brak awaryjności i bezpieczeństwa. pomijając to, pewnie zdecydował bym się na lineę właśnie przez wyposażenie.

  • wipeer

    ja za to na pewno wybrałbym astrę... nie dość że jakaś marka to jeszcze dużo dłóższa gwarancja, lepsze prowadzenie więcej miejsca w środku i ładniejsze wnętrze no i mniejsza utrata wartości. bo jak ci pokaża zdjęcie wnętrza fiata to od razu wiesz że to fiat.

  • lordofchaos

    znov bede marudzil te dva samochody to inne segmenty!!! linea to B a dokladniej grande punto z zadkiem no moze B+ astra to C

  • wipeer

    no właśnie i to za tą sama cene... wybór jest oczywisty...

  • wipeer

    dłuższą

  • Roger

    racja- ale pisałem biorąc pod uwagę tylko treść artykułu.

  • Jarpoz

    Chyba nie ma sie nad czym zastanawiać, tylko Astra. A Fiata jak już kupować to niemal gołego, bo nie ma sie co psuć, przynajmniej kilka lat temu tak powszechnie sądzono. No ale Fiat obecnie odgraża się jakąś jakością?!?! W każdym bądź razie ja bym nie zaryzykował.

  • GeTe

    Co to za porównanie ceny!? Opel nie ma podstawowego wyposażenia: - komputera pokładowego!!!, klimy (nawet manuallnej) i odtwarzacza (ale to akurat szczegół warty 2000zł - bez jaj) Tak więc podsumowując i porównując mamy Opla o minimum 8000zł droższy i dalej słabiej wyposażony - cena na pewno nie jest remisowa. Trochę obiektywizmu panie redaktorze. Mimo wszystko fiata bym nie kupił, nawet bym za darmo nie wziął.. nasłuchałem się opowieści o awariach wszystkiego co tylko możliwe w fiatach... które pod tym względem biją rekordy. Opel nawet OK, ale za drogi.

  • eLbEr

    Ogólnie mowiąc Opel Astra III sedan jest lepszym autem od Fiata Linei, bynajmniej pod względem wnętrza no i marki. Linea jest mniejszym autem od Asterki, tak jak ktos napisał wyżej że Linea to wporywach jest segment B+ a Astra to C. Wg. mnie oba auta są ładne, z wyglądu bardziej podoba mi sie linea, a jeżeli chodzi o wnętrze do tylko Astra III (Linea ma bardzo lipne wnętrze). Podoba mi się również silnik Fiata Linei 1.4 120KM podejrzewam ze w tej klasie nie ma lepszego, osiągi są rewelacyjne, 9,2sek do 100km/h. Niektórych by pewnie zaskoczyła na światłach ;)

  • pawel-v6

    swietne porownanie. Za mniejsza kase mamy samochod o lepszym wyposazeniu standartowym - nawet 6 poduch jest!!! Moim zdaniem Fiat i Opel to sa marki o takim samym standarcie ale fiat jest jednak tanszy. A znajac historie blacharska poprzednich Opli tym bardziej wybieram Fiata. A propos marki, wczym Opel jest lepszy od Fiata?? Ten sam segment.

  • lencus

    hyba znająć chistorie blacharską fiata bym go nie wybrał ..a nawiasem mówiąć opel juz nie ma problemów blacharskich..mówie tu o modelach astra 2 w zwyż..

  • dandy

    opel nie ma problemow, fiat nie ma problemow, to po co przeplacac ;p Bierzmy Fiata

  • granat

    Odnośnie silnika to ma konkurencję, może trochę nie na temat ale nowy silnik Volkswagena 1.4TSI 122KM ma nieporównywalne osiągi do Fiata... Pozdrawiam.

  • ADAMOV

    "Nie bez znaczenia jest też renoma i prestiż marki, a w tej dziedzinie przewagę ma auto z Niemiec." - że co?!?!?! Dawno się tak nie uśmiałem hahaha. Oczywiście, że Fiat wygrywa. Prestiż Opla?! Chyba Fiata. Fiat wygrywa. Ma styl i to coś. Nie chciałbym jeździć toporną Astrą. A ci co mówią, że Fiat jest awaryjny to banda ...i. Nasłuchali się bzdur i piszą jak idioci psując renomę marki. Bierze to się chyba ze stereotypu malucha. Ja wam powiem tak. Mam Fiata 10 lat i wierzcie mi. Nic, nigdy się nie zepsuło. Ludzie najpierw się zastanówcie zanim takie bzdury napiszecie.

  • pawlob-112

    to że komuś sie nie popsuł przez 10 lat to nie jest dowód że fiaty sie nie psują, mój kolaga miał Dewoo Lanosa też przez 10 lat nie przy nim nie robił ale co z tego czy Dewoo to dobra marka- przypadki sie zdarzają a i jeszcze jak fiat jest taki dobry to podaj mi Fiata klasy takiej jak opel insygnia :) (którego posiadam)

  • MiTo M-Jet

    nic trudnego chociażby Croma która w dobrej wersji z mocnym dieslem kosztuje koło 150tys. A druga sprawa znawco zobacz sobie specyfikacje silników nie sądzisz, że sa takie same... FIATOWSKIE... to niby dlaczego Fiat ma sie psuc a Opel nie jeżeli mają te same motory?? hmmm??

  • fita to dno (gość)

    i Co z tego ze będą mieć te same motory jak osprzęt silnika będzie zupełnie inny co panie znawco? porównajcie sobie opla i fiata choć by nawet w środku wykończenie jakość spasowanie elementów kokpitu a później się wypowiadajcie ja miałem nie jednego fiata i opla w życiu i zostałem przy oplu w tej chwili mam dwa corsę i astrę są po prostu nie zawodne wiadomo że raz na jakiś czas coś padnie ale to są drobnostki przynajmniej nie tak jak we fiacie wszystko co gumowe pod maską jakieś węże kable itp poparciałe elementy zawieszenia fiata to też dziadostwo i co z tego że tanie jak trzeba wymieniać dwa razy częściej już nie mogę słuchać fanatyków tego dziadostwa jakim jest fiat a wiem bo miałem nie jednego i nie tylko ja i nikt teraz na fiata z moich znajomych nawet nie spojrzy więc dajcie sobie spokój już nie mówię jak fiat spada na wartości hehe śmieszna sprawa....

  • fita to dno (gość)

    i Co z tego ze będą mieć te same motory jak osprzęt silnika będzie zupełnie inny co panie znawco? porównajcie sobie opla i fiata choć by nawet w środku wykończenie jakość spasowanie elementów kokpitu a później się wypowiadajcie ja miałem nie jednego fiata i opla w życiu i zostałem przy oplu w tej chwili mam dwa corsę i astrę są po prostu nie zawodne wiadomo że raz na jakiś czas coś padnie ale to są drobnostki przynajmniej nie tak jak we fiacie wszystko co gumowe pod maską jakieś węże kable itp poparciałe elementy zawieszenia fiata to też dziadostwo i co z tego że tanie jak trzeba wymieniać dwa razy częściej już nie mogę słuchać fanatyków tego dziadostwa jakim jest fiat a wiem bo miałem nie jednego i nie tylko ja i nikt teraz na fiata z moich znajomych nawet nie spojrzy więc dajcie sobie spokój już nie mówię jak fiat spada na wartości hehe śmieszna sprawa....

  • Adam (gość)

    Opel i prestiż - no bez jaj. Chyba tylko w Polsce. Przecież to budżetowa marka GM. W najbliższej rodzinie były i są różne samochody i najwięcej problemów było właśnie z Oplami, dużo więcej niż z Fiatami

  • Michał (gość)

    Nie wiem jak z Astrą, ale swego czasu stanąłem przed wyborem pomiędzy Corsą, a bliźniaczym Grande Punto (różnią się blachami zewnętrznymi i wnętrzem). Jakość wykończenia i jakość materiałów w Oplu to istna porażka. Zaznaczę, że porównywałem lepsze wersje, nie podstawowe obu aut. Stanęło na Punto i jestem zadowolony. Ma 5 lat, 100 000 km i nic poza klockami, olejami itp nie wymieniałem. Dziś, w dobie globalizacji, połowa marek to to samo. Powstają we wspólnych fabrykach, mają wspólne części - na przykład Fiat 500 i Ford Ka, Fiat Grande Punto i Opel Corsa, Fiat Sedici i Suzuki SX4. Jeśli już chcemy mówić o markach z wyższym prestiżem niż Opel, Fiat, Skoda, VW, Ford i itp, to trzeba wymieniać takich producentów jak Jaguar, Infiniti, Maserati, Aston Martin. Ewentualnie pośrednie - Lancia (czyli Fiat), mercedes, Audi.

  • taaaa.. (gość)

    za opla się więcej płaci bo kupuje rozwiązania od fiata, co do jakości obu samochodów to jest ona przeciętna, mam fiata linea z dieslem bo akurat się trafiła okazja, gdyby okazja się trafiła na opla to bym miał opla:) Kumpel ma astrę clasic 1,7cdti również z fiatowskim dieslem, poprzednio jeździł punto z opisanym w artykule silnikiem, chwalił samochód, sprzedał bo miał 3 drzw wersję a mu sie rodzina rozrosła,obie marki kojarzą mi się przeciętnie - jak cie nie stać na nic innego to kupujesz opla lub fiata i śmiech mnie bierze jak ktoś uważa opla za markę z renomą no chyba że taką jak fiat, renault czy peugeot:)

  • TRALA (gość)

    Fiat linea to naprawde fajny samochód, mialem obawy kupujac go dwa lata temu,ale teraz widze że był to dobry wybór,wiele znajomych delektuje sie dalej jego wyglądem a awaryjność to jakiś mit .Posiadam wersje dynamic 1,4 t-jet ten silnik to naprawde jeden z najlepszych silników benzynowych w swojej klasie, 120koni 207 niutonometrów przy 1750 obrotów ,super elastyczny i bezawaryjny w porównaniu do silników tsi vw,wiec fiaty nie odbiegają awaryjnością od innych marek.Miałem dwie toyoty też byly bezawaryjne ale brakowało im tego czegoś -vvt-i lubi obroty i ciagnie powyżej 3000,chalas byl męczący i silnik caly czas trza bylo kręcić a tu 1800 obtotów 80 na godzinę wciskasz gaz i wciska cie fotel a halas ,jaki chals cisza.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Linea dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Opel Astra dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Linea opinie

Oceń swoje auto

Fiat Linea Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł