Fiat Linea – pierwsza jazda

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Trwa ofensywa Fiata. Po Grande Punto i Bravo na rynki wprowadzona zostanie wkrótce Linea, która rywalizować ma z takimi tuzami jak Ford Focus czy Toyota Corolla. W Polsce samochód oferowany będzie od lipca.

 

Linea to teoretycznie 4-drzwiowe Grande Punto. Teoretycznie, bo mimo, że wykorzystuje znaczną część jego podzespołów, poczynając od płyty podłogowej, przez elementy nadwozia, po silniki, to dokonano w niej poważnych zmian.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

  

Linea jest dłuższa od Grande Punto o 53 cm i szersza o 4 cm. To efekt m.in. zwiększenia rozstawu osi o 9 cm. Wymiarami (długość 456 cm, szerokość 173 cm, wysokość 149 cm) nowy Fiat

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

jest zbliżony do Toyoty Corolli (454 x 176 x 147) i Forda Focusa sedan (449 x 184 x 145).

 

Cen Linei na razie nie ujawniono, ale jak poinformowali nas przedstawiciele Fiat Auto Poland, będą prawdopodobnie o ok.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

1000 zł wyższe niż w przypadku Grande Punto. Oznaczałoby to, że najtańsza Linea 1,4 l/77 KM kosztować będzie ok. 43 100 zł. Dla porównania ceny Corolli 1,4 l/97 KM zaczynają się od 62 100 zł, a Focusa sedana 1,4 l/80 KM od 52 500 zł.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Pojemność bagażnika Linei wynosi 500 l, a po złożeniu tylnych siedzeń - w  zależności od wersji z oparciem stałym lub dzielonym 40/60 - wzrasta do 1175 l (do linii dachu).

 

W zawieszeniu przednim zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. W porównaniu do Grande Punto w Linei

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

inaczej zestrojono elementy tłumiące uwzględniając m.in. większą ładowność auta.

  

Poza zmianami konstrukcyjnymi Linea różni się od Grande Punto także wyglądem. O ile przody obu aut są podobne, to tyły - ze względu na rodzaj nadwozia - całkowicie inne.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Przeprojektowano też wnętrze nadając nową formę zegarom i panelowi centralnemu.

 

Początkowo Linea dostępna będzie z silnikiem benzynowym 1,4 l/77 KM oraz turbodieslem 1,3 l rozwijającym 90 KM, które  współpracują z mechanicznymi, 5-stopniowymi skrzyniami biegów. Później gama jednostek napędowych powiększy się o

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

benzynowy silnik 1,4 l z turbodoładowaniem osiągający moc 120 KM.

 

Wrażenia z jazdy

 

Jeździliśmy Lineą z silnikiem wysokoprężnym. To nowoczesna jednostka napędowa z turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownic powietrza. Diesel zasługuje na pochwałę za niezbyt 

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

głośną pracę (jego dźwięk zaczyna przeszkadzać przy ok. 3200 obr./min) oraz niskie zużycie paliwa. Zanotowane przez nas zapotrzebowanie na olej napędowy w mieście wyniosło 6,7 l/100 km, a w trasie 4,3 l/100 km.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Manualna, 5-stopniowa skrzynia nie zachwyca precyzją. Skoki przełożeń są długie, przez co szybka zmiana biegów jest utrudniona.

 

Zawieszenie Linei zestrojono dość miękko, dzięki czemu samochód pewnie pokonuje nierówności drogi. Konstruktorzy Fiata wzięli chyba pod uwagę  fakt, że jakość nawierzchni w większości państw, gdzie samochód będzie  oferowany, nie należy do najlepszych.

 

Zaletą Linei jest duży bagażnik, którego ustawność ograniczają nieco wnikające do wnętrza nadkola.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Otwiera się go kluczykiem, lub przyciskiem znajdującym się na panelu centralnym. Dzielone 40/60 siedzenia tylne składają się dwuetapowo:  najpierw siedzisko, potem oparcie.

 

Fotele przednie są wygodne i miękkie, co dla jednych może być zaletą, a dla innych wadą. Wyższym pasażerom siedzącym z tyłu może brakować miejsca nad głową.  

 

  

Wybrane dane techniczne

 

Rodzaj silnika

benzynowy

benzynowy

diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1368

1368

1248

Moc (KM) przy obr./min

77/6000

120/5000

90/4000

Maksymalny moment obrotowy

(Nm) przy obr./min

115/3000

206/2500

200/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

14,6

9,0

13,8

Prędkość maksymalna (km/h)

165

200

170

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

5,1/8,2

brak danych

4,0/6,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

456 x 173 x 149

Pojemność bagażnika (l)

500/1175

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty