Linea to teoretycznie 4-drzwiowe Grande Punto. Teoretycznie, bo mimo, że wykorzystuje znaczną część jego podzespołów, poczynając od płyty podłogowej, przez elementy nadwozia, po silniki, to dokonano w niej poważnych zmian.
Linea jest dłuższa od Grande Punto o 53 cm i szersza o 4 cm. To efekt m.in. zwiększenia rozstawu osi o 9 cm. Wymiarami (długość 456 cm, szerokość 173 cm, wysokość 149 cm) nowy Fiat
jest zbliżony do Toyoty Corolli (454 x 176 x 147) i Forda Focusa sedan (449 x 184 x 145).
Cen Linei na razie nie ujawniono, ale jak poinformowali nas przedstawiciele Fiat Auto Poland, będą prawdopodobnie o ok.
1000 zł wyższe niż w przypadku Grande Punto. Oznaczałoby to, że najtańsza Linea 1,4 l/77 KM kosztować będzie ok. 43 100 zł. Dla porównania ceny Corolli 1,4 l/97 KM zaczynają się od 62 100 zł, a Focusa sedana 1,4 l/80 KM od 52 500 zł.
Pojemność bagażnika Linei wynosi 500 l, a po złożeniu tylnych siedzeń - w zależności od wersji z oparciem stałym lub dzielonym 40/60 - wzrasta do 1175 l (do linii dachu).
W zawieszeniu przednim zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. W porównaniu do Grande Punto w Linei
inaczej zestrojono elementy tłumiące uwzględniając m.in. większą ładowność auta.
Poza zmianami konstrukcyjnymi Linea różni się od Grande Punto także wyglądem. O ile przody obu aut są podobne, to tyły - ze względu na rodzaj nadwozia - całkowicie inne.
Przeprojektowano też wnętrze nadając nową formę zegarom i panelowi centralnemu.
Początkowo Linea dostępna będzie z silnikiem benzynowym 1,4 l/77 KM oraz turbodieslem 1,3 l rozwijającym 90 KM, które współpracują z mechanicznymi, 5-stopniowymi skrzyniami biegów. Później gama jednostek napędowych powiększy się o
benzynowy silnik 1,4 l z turbodoładowaniem osiągający moc 120 KM.
Wrażenia z jazdy
Jeździliśmy Lineą z silnikiem wysokoprężnym. To nowoczesna jednostka napędowa z turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownic powietrza. Diesel zasługuje na pochwałę za niezbyt
głośną pracę (jego dźwięk zaczyna przeszkadzać przy ok. 3200 obr./min) oraz niskie zużycie paliwa. Zanotowane przez nas zapotrzebowanie na olej napędowy w mieście wyniosło 6,7 l/100 km, a w trasie 4,3 l/100 km.
Manualna, 5-stopniowa skrzynia nie zachwyca precyzją. Skoki przełożeń są długie, przez co szybka zmiana biegów jest utrudniona.
Zawieszenie Linei zestrojono dość miękko, dzięki czemu samochód pewnie pokonuje nierówności drogi. Konstruktorzy Fiata wzięli chyba pod uwagę fakt, że jakość nawierzchni w większości państw, gdzie samochód będzie oferowany, nie należy do najlepszych.
Zaletą Linei jest duży bagażnik, którego ustawność ograniczają nieco wnikające do wnętrza nadkola.
Otwiera się go kluczykiem, lub przyciskiem znajdującym się na panelu centralnym. Dzielone 40/60 siedzenia tylne składają się dwuetapowo: najpierw siedzisko, potem oparcie.
Fotele przednie są wygodne i miękkie, co dla jednych może być zaletą, a dla innych wadą. Wyższym pasażerom siedzącym z tyłu może brakować miejsca nad głową.
Wybrane dane techniczne
Rodzaj silnika | benzynowy | benzynowy | diesel |
Pojemność skokowa (cm3) | 1368 | 1368 | 1248 |
Moc (KM) przy obr./min | 77/6000 | 120/5000 | 90/4000 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 115/3000 | 206/2500 | 200/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,6 | 9,0 | 13,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 165 | 200 | 170 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 5,1/8,2 | brak danych | 4,0/6,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 456 x 173 x 149 | ||
Pojemność bagażnika (l) | 500/1175 |
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?