Fiat Marea (1996 – 2002)
Data publikacji: Autor: Jerzy Kozierkiewicz

Fiat Marea powstał na płycie podłogowej modelu, który był jednym z większych przebojów koncernu - Fiata Bravo/Brava. Ale to nie pomogło w odniesieniu sukcesu rynkowego.
Nadwozie
Fiat Marea występuje w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan i kombi, nazwanego przez Włochów „Weekend”. Sedan nie przyjął się na rynku, być może z powodu nieatrakcyjnego nadwozia. Natomiast kombi lepiej zniosło upływ czasu i nawet po blisko dziewięciu latach nie wygląda staro.
Wnętrze auta jest dość obszerne, również dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie. Tablicę przyrządów zaprojektowano estetycznie. W przeciwieństwie do sedana, którego bagażnik ma pojemność 430 l, kombi z 500 l ładowności jest w czołówce segmentu. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy w kombi można powiększyć objętość bagażnika do 1550 l. Marea Weekend ma rozwiązanie, którego Fiat nie powtórzył w żadnym ze swoich następnych modeli. Chodzi o odchylany na zawiasach tylny zderzak. Rozwiązanie to ułatwia załadunek auta i umożliwia transport płaskich, długich przedmiotów nawet przy zamkniętej tylnej klapie.
Silniki
U nas najbardziej popularną jednostką napędową jest silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 103 KM. Jest wystarczająco dynamiczny, choć przy pełnym obciążeniu samochodu odczuwa się brak mocy przy przyspieszaniu. Drugi, bardzo popularny silniki, to diesel o pojemności 1,9 l i mocy 105 KM (w różnych rocznikach są drobne różnice w mocy: 101 lub 110 KM). Na rynkach europejskich Marea była oferowana z kilkoma innymi silnikami, m.in. benzynowymi: 1,4 l/80 KM, 1,8 l/113 KM, 2,0 l/147 KM oraz dieslami: 1,9 l/75 KM i 2,4 l/124 KM. Po roku 2001 prawie wszystkie silniki zachowując swą pojemność skokową otrzymały większą moc.
Eksploatacja
Fiat Marea, szczególnie w wersji Weekend, jest autem wygodnym i funkcjonalnym. Nadwozie jest odporne na korozję, a jeżeli ona występuje, to raczej z powodu jakichś prac blacharskich. Zawieszenie auta dobrze tłumi nierówności polskich dróg. Przyzwyczaić się trzeba tylko do sporych przechyłów na zakrętach i podsterowności.
Marea eksploatowana prawidłowo jest autem nie sprawiającym kłopotu. Drażnić mogą drobne niedoróbki, jak np. precyzja spasowania blach, łuszczenie się tworzywa pokrywającego klamki l ub relingi, awarie zamka bagażnika, przyciski elektryczne. W opinii użytkowników mankamentami modelu jest zbyt słaby układ hamulcowy, elementy zawieszenia i przeniesienia napędu. Częściej, niż zaleca producent, wymaga wymiany rozrząd, wahacze, łączniki stabilizatorów, amortyzatory.
W latach 1996 – 2003 w sieci dilerskiej Fiat Auto Poland sprzedano ok. 8700 Fiatów Marea w wersji sedan i kombi. Oferowane były w trzech poziomach wyposażenia (SX, ELX i HLX) i trzema rodzajami silników – benzynowe 1,6 l i 2,0 l oraz turbodiesel 1,9 l. Największy sukces odniósł importer w 1997 r. sprzedając 3700 aut tego modelu.
Wady:
- słabe tworzywa wykończeniowe,
- delikatne zawieszenie.
Zalety:
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne,
- funkcjonalne nadwozie,
- ekonomiczne silniki diesla.
Ważniejsze daty z historii modelu:
1996 – prezentacja modelu (lipiec),
1998 – modernizacja nadwozia, drobne zmiany stylistyczne,
1999 – pojawiają się silniki diesla JTD 1.9 i 2.4 w technice common rail,
2000 – kolejne rozszerzenie gamy silników,
2002 – zakończenie produkcji modelu.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
|
|
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
1.6 |
sedan |
- |
11,2-14,7 |
13,9-20,9 |
13,9-21,5 |
17,0-19,3 |
14,5-25,9 |
- |
Weekend |
- |
10,9-13,5 |
14,9-21,0 |
12,9-22,0 |
18,9-25,0 |
17,8-26,5 |
- |
|
1.8 |
sedan |
- |
11,9-13,0 |
- |
18,4 |
22,7 |
- |
- |
Weekend |
7,9 |
12,9 |
13,5-14,8 |
17,7-19,9 |
- |
- |
- |
|
2.0 |
sedan |
- |
14,0-15,9 |
- |
- |
20,0 |
31,5 |
- |
Weekend |
- |
- |
15,8-19,0 |
- |
17,4-26,5 |
- |
- |
|
1.9 diesel |
sedan |
12,0-13,4 |
14,9-16,4 |
18,9-21,0 |
19,0 |
15,9-22,9 |
23,3-29,0 |
- |
Weekend |
12,0-13,9 |
16,5 |
15,8-18,5 |
14,7-19,7 |
17,9-26,5 |
20,9 |
- |
* na podstawie ofert internetowych
Wybrane dane techniczne *
Silnik |
1.6 16V |
1.8 16V |
2.0 20V |
1.9 |
2.4 |
|
benzyna |
benzyna |
benzyna |
diesel |
diesel |
Pojemność skokowa (cm³) |
1581 |
1747 |
1998 |
1910 |
2387 |
Moc (KM/obr./min.) |
103/5750 |
113/5800 |
150/6500 |
110/4000 |
131/4000 |
Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min.) |
145/4000 |
154/4400 |
181/3750 |
200/1500 |
304/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) |
187 |
195 |
208 |
188 |
197 |
Przyspieszenie sedan/kombi 0-100 km (s) |
10,7/11,1 |
10,0/10,6 |
8,6/9,2 |
10,8/11,2 |
10,0/10,3 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) |
6,3/11,2 |
6,6/11,6 |
7,6/13,7 |
4,5/7,0 |
5,3/9,0 |
Obj. bagażnika sedan/kombi (dm³) |
430/500 |
||||
Sedan/kombi: długość/szerokość/wysokość (cm) |
439/174/142 448/174/150 |
* - na podstawie danych producenta z 2001 r.