Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36205 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Marea JTD

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcia Witold Blady

 Jednostki JTD ze względu na rosnące ceny paliw zyskują coraz liczniejsze grono zwolenników...

Przejdź do: Wyposażenie | Nadwozie | Wnętrze | Jazda | Fiata Marea Weekend a konkurencja | Podsumowanie

Wkrótce w salonach Fiata mają pojawić się egzemplarze Marei napędzane silnikiem JTD wzmocnionym do 110 KM. Nie oznacza to, że nieco słabsza jednostka, jaka znalazła się pod maską testowego auta, nie radzi sobie z dość ciężkim samochodem. Przeciwnie, 105 KM zupełnie wystarczy także do dynamicznej jazdy, zaś zużycie paliwa jest na bardzo niskim poziomie.

Jednostki JTD ze względu na rosnące ceny paliw zyskują coraz liczniejsze grono zwolenników. Klienci wolą zapłacić nieco więcej za samochód z silnikiem diesla wiedząc, że wydatek ten szybko się zwróci. Auto ma przy tym lepsze osiągi od modelu z benzynowym silnikiem 1.6. Czterocylindrowy silnik Marei JTD ma pojemność 1,9 l i moc 105 KM. Niskie zużycie paliwa udało się uzyskać dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa i systemowi common rail. Marea JTD zużyła podczas testu średnio niewiele ponad 7 litrów oleju napędowego na 100 km.

Wyposażenie
W standardzie w wersji JTD znajdziemy cztery poduszki gazowe, ABS, automatyczną klimatyzację, wspomaganie układu kierowniczego, radioodtwarzacz, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach i centralne ryglowanie zamków. Do kompletu brakuje właściwie tylko aluminiowych felg, ale te - podobnie jak lakier metalizowany - znajdziemy na liście opcji. Trzeba przyznać, że tu niewielu konkurentów dotrzymuje kroku limuzynie Fiata.

Nadwozie
Zmiany w porównaniu z modelem sprzed modernizacji są niewielkie, najłatwiej obie wersje rozpoznać z przodu nadwozia. W odmianie JTD charakterystyczny jest przedni zderzak z ogromnym wlotem powietrza; z tyłu różnice są już mniejsze. Bagażnik ma pojemność 430 l, dokładnie tyle samo ile w Peugeocie 406 i nieco mniej niż w Oplu Vectrze.

Wnętrze
Choć znacznie poprawiono jakość użytych we wnętrzu materiałów, ciągle Fiat nie dorównuje konkurentom. Toyota Avensis czy Ford Mondeo są wykończone znacznie staranniej. Nie można za to nic zarzucić ergonomii, wszystkie przełączniki są na swoim miejscu, w aucie jest sporo przydatnych schowków. Na uwagę zasługuje fabrycznie montowane radio, ma ono nietypowy kształt, jest więc nieatrakcyjne dla złodziei. Między fotelami umieszczono podłokietnik, który pełni także rolę schowka.

Jazda
Marea JTD nie ma wady typowej dla aut z silnikami Diesla - świece żarowe nagrzewają się błyskawicznie, a nieprzyjemny klekot znika dość szybko. W czasie jazdy do uszu kierowcy dochodzi hałas o podobnym natężeniu jak w wersji z silnikiem benzynowym, dźwięk jednostki JTD jest nieco niższy, niemal basowy. Tę niewielką niedogodność auto rekompensuje nam z nawiązką na stacji paliw. Zawieszenie Marei jest dość twarde, dzięki czemu auto prowadzi się bardzo pewnie, ma łatwą do opanowania skłonność do nadsterowności.

Fiata Marea Weekend a konkurencja

Model Fiat Marea JTD Opel Vectra DTI Peugeot 406 HDI
Silnik R4 R4 R4
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1910 1998 1997
Moc maks. (KM) 105 100 110
Maks. moment obrotowy (Nm) 200 205 250
Skrzynia biegów manualna, pięciobiegowa manualna, pięciobiegowa manualna, pięciobiegowa
Hamulce przednie/tylne T/B T/T T/T
Średnica zawracania (m) 10,7 11,3 12
Objętość bagażnika (dm sześc.) 430 500 430
Długość (mm) 4390 4477 4598
Szerokość (mm) 1741 1707 1765
Wysokość (mm) 1420 1425 1412
Rozstaw osi (mm) 2540 2637 2700
Masa własna (kg) 1275 1395 1460
Ładowność (kg) 515 455 465
Prędkość maksymalna (km/h) 185 195 191
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,8 13 12,5
T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe

Zużycie paliwa (l/100 km)

Model Fiat Marea JTD Opel Vectra DTI Peugeot 406 HDI
Miasto 7,5 8 7,3
Poza miastem 4,7 4,7 4,5
Średnie 5,6 5,7 5,5

Wyposażenie

Model Marea SX Vectra 406 ST
Cena (zł) 63 500 75 950 83 850
ABS S< S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne S S S
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby S S S
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio S S S
Klimatyzacja S S S
Aluminiowe felgi O S O
S - standard, O - opcja

Podsumowanie
Marea z silnikiem JTD to niezła propozycja dla cztero- czy pięcioosobowej rodziny. Łączy niezłe osiągi, bogate wyposażenie z niskim zużyciem paliwa. A ta ostatnia cecha przy rosnących niemal codziennie cenach paliw jest bardzo istotna. Auto jest przy tym znacznie tańsze od konkurencji.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Marea dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł