Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Marea

(LM)
Chociaż Fiat Marea cieszy się dobrą opinią, to na polskich drogach jest dość rzadko spotykany.

Chociaż Fiat Marea cieszy się dobrą opinią, to na polskich drogach jest dość rzadko spotykany. 

Fiat Marea

Włoski pojazd zadebiutował na rynku w 1996 roku, trzy lata później auto przeszło drobną modernizację stylistyczną. Marea występuje w dwóch wersjach nadwoziowych: sedan i kombi (weekend - na zdjęciu).
Przód samochodu stylistycznie i konstrukcyjnie jest niemal identyczny jak w modelu bravo/brava. Taki sam jest też styl deski rozdzielczej i wnętrza pojazdu. Obszerny i wygodny przedział pasażerski to duży atut kompaktowego fiata. Tylna kanapa jest na tyle szeroka, że na krótkiej trasie nawet trzecia osoba nie ma powodów do narzekań na ciasnotę.
 
Mocną stroną marei jest też spory bagażnik, którego pojemność w sedanie wynosi 430 litrów, zaś w kombi 500 litrów. W tym ostatnim po rozłożeniu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa rozrasta się do 1550 litrów, a załadunek ułatwia dodatkowo odchylany próg bagażnika.
Szerszy rozstaw kół niż w modelu bravo/brava i zmodyfikowane zawieszenie pozwalają marei zachować stabilność przy pełnym obciążeniu nawet w trudnych warunkach. Auto prowadzi się pewnie i łatwo. Zawieszenie eliminuje nierówności, zaś hamulce są skuteczne.
Do napędu samochodu wykorzystano szeroką gamę zarówno silników benzynowych, jak i wysokoprężnych. Najczęściej spotykane i zarazem najbardziej godne polecenia są dwa motory: benzynowy 1.6 16V (103 KM) zapewniający pojazdowi dobre osiągi, ale niestety wykazujący się też sporym apetytem na paliwo oraz nowoczesny diesel 1.9 JTD (110 KM) łączący doskonałą dynamikę z niskim spalaniem.
Przebiegi pomiędzy przeglądami technicznymi producent określił na 20 tys. kilometrów, zaś pomiędzy wymianami pasków rozrządu na 120 tys. kilometrów. Tę ostatnią czynność serwisy zalecają jednak wykonać wcześniej - najlepiej już po przejechaniu ok. 80 tys. kilometrów - gdyż czasami, głównie w autach intensywnie eksploatowanych w ruchu miejskim, zdarzają się zbyt szybkie zerwania paska.
Zawieszenie samochodu jest trwałe. Przedwczesnemu uszkodzeniu (nierzadko już po 30 tys. km) ulec mogą jedynie łączniki drążka stabilizatora; awaria objawia się stukami dochodzącymi z podwozia podczas pokonywania nierówności.
O modelu marea mówi Grzegorz Kubek, kierownik serwisu w ASO Fiata w Czeladzi:
- Marea w wersji sedan doskonale sprawdza się zarówno w roli wygodnego samochodu rodzinnego, jak i prestiżowej limuzyny. Wersja kombi szczególnie jest godna polecenia osobom często podróżującym na długich trasach z większą ilością bagażu; najlepiej, aby auto było wówczas wyposażone w silnik JTD.
Na rynku pojazdów używanych przeważają auta kupione w polskich salonach. Przy odrobinie szczęścia można nawet znaleźć dobrze wyposażony i zadbany egzemplarz od pierwszego właściciela. Za wersję sedan z silnikiem 1.6 16V, wyprodukowaną w 1996 roku, trzeba zapłacić około 18-19 tys. zł, kombi jest droższe średnio o 2-3 tys. zł.
Zalety
- wygodne wnętrze
- duży i funkcjonalny bagażnik
- szeroka gama silników
- rozbudowana sieć serwisowa
- pewne zachowanie na drodze
Wady
- przedwczesne zużycie łączników drążka stabilizatora
- przeciętna jakość wykończenia wnętrza
- spore spalanie w mocniejszych jednostkach benzynowych

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty