Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36677 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Fiat Multipla kontra Renault Scenic

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

 Dla renault scenic przybył groźny konkurent – fiat multipla. Jego konstruktorzy nieco inaczej spojrzeli na samochód określany jako wielofunkcyjny.

Dla renault scenic przybył groźny konkurent – fiat multipla. Jego konstruktorzy nieco inaczej spojrzeli na samochód określany jako wielofunkcyjny i podobno większy w środku od klasycznych limuzyn o podobnej długości.

Fiat Multipla 1,6 (103 KM)
Renault Scenic 2,0 (115 KM)

Nabywca multipli w Polsce nie ma wyboru – auto sprzedawane jest wyłącznie z silnikiem 1,6 l o mocy 103 KM. Decydując się na scenica mamy więcej możliwości: silniki 1,6 l (90 KM), 2,0 l (115 KM) oraz turbodiesel z wtryskiem bezpośrednim 1,9 l (100 KM). Wybraliśmy silnik 2-litrowy, gdyż ma zbliżoną moc, przy czym produkt włoski kosztuje ok. 57,2 tys. zł, a scenic 2,0 l – 61,1 tys. zł.

Nadwozie
Scenic zadebiutował w 1996 roku i jak na owe czasy był stylistyczną rewelacją, a jednobryłowe, zaokrąglone nadwozie zapierało dech w piersiach konkurencji. Po 2 latach pokazano multiplę, która dla jednych jest dziwna, a dla innych pozostaje dziełem sztuki stylistycznej. Zaletą minivanów jest stosunkowo niewielka długość – ok. 4 metrów. Ciekawe, że scenic jest dłuższy od multipli o 14 cm, za to fiat jest znacznie szerszy – o 15 cm. Jest to zrozumiałe, gdyż 3 fotele w jednym rzędzie muszą się gdzieś zmieścić.

Wnętrze
Włosi zaproponowali zupełnie inną koncepcję minivana. Multipla ma 6 foteli umieszczonych w dwóch rzędach i bagażnik o objętości 430 l. Scenic ma 5 foteli – 2 z przodu i 3 z tyłu, a bagażnik 410 l. W obu pojazdach, siedzenia można wyjmować, składać i robić z nich stoliczki. Liczne schowki, a w scenicu szuflada pod siedzeniem kierowcy, zwiększają uniwersalność pojazdów. W aucie francuskim na brak miejsca na przednich siedzeniach nie można narzekać. Jeżeli z tyłu zajęte są wszystkie siedzenia, a pasażerowie barczyści – nie warto jechać w długą podróż. Pełnię komfortu uzyskuje się składając środkowy fotel. Ten mankament ma również multipla. Trzy osoby w futrach siedzące ramię w ramię na pewno się pokłócą. Tablica przyrządów scenica pochodzi z rodziny megane – jest przejrzysta i funkcjonalna. Styliści włoscy zaprojektowali fikuśną tablicę przyrządów fiata, która usytuowana jest centralnie. Do odczytywania wskaźników trzeba się więc przyzwyczaić.

Silniki
Multipla napędzana jest silnikiem z 4 zaworami w cylindrze o pojemności 1,6 l i mocy 103 KM. Maksymalny moment obrotowy – 144 Nm osiągany jest przy 4000 obr./min. W renaulcie zastosowano klasyczny silnik z 2 zaworami w cylindrze o mocy 115 KM – ale o pojemności skokowej 2 l. Osiąga on maksymalny moment obrotowy – 168 Nm aż przy 4250 obr./min. Scenic jest więc nieco szybszy od multipli. Fabryczne zużycie paliwa fiata, według nowej normy EU-93/116 w mieście wynosi 11,1 l/100 km. W polskim prospekcie scenica zużycie paliwa określono według innej normy, ale sięgnęliśmy do katalogu Automobil Revue, który podaje, że scenic według tej samej normy zużywa w mieście 14,1 l/100 km. No cóż, niektórzy twierdzą, że pojemności skokowej nic nie zastąpi i 2-litrówka Renaulta jest świetna, ale "swoje pali".

Wrażenia z jazdy
W obu autach siedzi się wyżej niż w klasycznych limuzynach, dzięki temu widoczność jest bardzo dobra. Fotel kierowcy ma w obu pojazdach regulowaną wysokość, a jego wygodne ustawienie jest bardzo łatwe. Manewrowanie renaultem jest jednak wygodniejsze, gdyż jest on węższy. Komfort jazdy obu aut jest porównywalny, chociaż multipla ma większy rozstaw osi. Scenic bardziej przechyla się na zakrętach, gdyż jest węższy. Słowa uznania należą się też francuskiemu silnikowi, który wyróżnia się wysoką kulturą pracy i elastycznością.

Podsumowanie
Minivany znajdują coraz więcej zwolenników. To dobrze, że i na naszym rynku są już dwaj konkurenci. Oryginalny stylistycznie fiat może przewieźć 6 osób, scenic tylko 5. Auto francuskie oferuje za to większą paletę silników, a najtańszy model 1,6 kosztuje 54,3 tys. zł.

Dane techniczne

Marka renault scenic 2,0 fiat multipla 1,6
pojemność skokowa (cm3 ) 1998 1581
moc maksymalna (KM) 115 103
maks. moment obrotowy (Nm) 168 144
przyspieszenie (s) 11,1 12,6
prędkość maksymalna (km/h) 185 170
poj. bagażnika (dm3 ) 410 430
poj. zbiornika paliwa (dm3 ) 60 63
zużycie paliwa
trasa/miasto (dm3 /100 km)
7,9/14,1 7,2/11,1
dług. x szer. x wys. (cm) 413x172x160 399x187x167
* wg normy EU 93/116

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Multipla dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Multipla opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł