Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36066 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Multipla

Data publikacji: Autor: Bożena Karaczun

 Po nowatorskim, szokującym formą renaulcie twingo, a następnie megane scenic, także inne koncerny postanowiły wypuścić na rynek pojazdy nietypowe.

Niewielkie samochody jednobryłowe cieszą się coraz większą popularnością. Po nowatorskim, szokującym formą renaulcie twingo, a następnie megane scenic (który otrzymał nawet tytuł "Auta Roku"), także inne koncerny postanowiły wypuścić na rynek pojazdy nietypowe. W ostatnich miesiącach zrobił to Fiat, wprowadzając do sprzedaży multiplę. Samochód dla indywidualistów – nietypowy zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz.

Nadwozie
Fiat multipla ma zaledwie 399 cm długości, jest więc krótszy niż większość pojazdów segmentu C (w tym o 14 cm od scenica). Szerokością natomiast dominuje nawet nad autami klasy C/D – jego korpus mierzy bowiem 187 cm (dla porównania: scenic – 172 cm, alfa romeo 156 – 174,5 cm, BMW M 5 – 186 cm, audi A 8 – 188 cm, mercedes-benz S – 189 cm), natomiast maksymalna szerokość – z otwartymi lusterkami – to aż 206 cm! Imponująca jest też jego wysokość, która wynosi 169 cm (scenic – 160 cm, renault espace – 169 cm; citroen evasion – 171 cm; chrysler voyager – 179 cm).
Stylistyka nadwozia jest sprawą indywidualną – może się podobać lub nie. Jedno jest pewne, za autem, w którym połączono wszystkie możliwe typy: sedana, kombi, pojazdu kompaktowego i jednobryłowego, – z wysokim, kulistym dachem, dużymi szklanymi powierzchniami, bez jakichkolwiek ostrych kantów – oglądają się na ulicy wszyscy! Przednie światła zewnętrzne umieszczono na trzech wysokościach: drogowe najwyżej, głębiej w stosunku do reszty, pod dolną krawędzią szyby (pozwala to na powiększenie promienia ich działania i redukuje kołysanie, poprawiając tym samym widoczność); mijania i kierunkowskazy – klasycznie; przeciwmgielne – na zderzaku. Tylne światła zespolone swoim kształtem nawiązują do sygnalizacji świetlnej – dzięki wypukłej obudowie są widoczne z różnych stron samochodu. Każdy fragment lampy charakteryzuje się specyficzną formą: kierunkowskaz ma kształt trójkąta skierowanego na zewnątrz samochodu, pozostałe wykorzystują motyw koła.

Wnętrze
Wnętrze multipli jest bardzo przestronne. Innowacją są trzy siedzenia z przodu (środkowe jest lekko cofnięte do tyłu). Każdy fotel posiada możliwość regulacji wzdłużnej (kierowcy – elektryczną regulację wysokości), zagłówek i trzypunktowy pas bezpieczeństwa. Szerokość przy siedzeniach przednich wynosi 158 cm, tylnych – 154,5 cm. Wysokość użytkowa wynosi odpowiednio 97,5 i 95,5 cm. Miejsce na nogi (przy wysuniętym fotelu wynosi z przodu 104 cm, z tyłu – 98 cm. Wszystkie fotele są składane. Środkową kanapę tylną można regulować wzdłużnie w bardzo dużym przedziale centymetrowym. Można z niej też np. zrezygnować – na życzenie można w tym miejscu zainstalować szafkę z wbudowaną 18-litrową lodówką, w której mieszczą się trzy półtoralitrowe butelki...
Deska rozdzielcza została skonstruowana tak, aby dać kierowcy maksimum przestrzeni. Ma ona nieregularny kształt. Oryginalne jest ułożenie wskaźników i przełączników – znajdują się po prawej stronie kierownicy. Tam też zainstalowano dźwignię zmiany biegów. Dla kierowcy pewną niedogodność stanowi dość odległe usytuowanie radioodbiornika, montowanego w opcji i posiadającego zdejmowany panel. W środkowej części sufitu, między osłonami przeciwsłonecznymi zainstalowano światło dla pasażera, nie przeszkadzające podczas jazdy prowadzącemu pojazd. W klamkach drzwi umieszczone jest elektryczne sterowanie otwieraniem szyb. Obudowa klamki chroni je przed uszkodzeniem. Obok obszernego schowka na bagaż w części deski rozdzielczej, po stronie prawego pasażera znajduje się uchwyt na butelki, kubeczki i przegroda na małe przedmioty. Kolejne trzy małe schowki umieszczono pośrodku deski. Pod osłonami przeciwsłonecznymi zainstalowano dwie ukryte szufladki, a pod siedzeniem pasażera – duży przesuwany pojemnik. Zamykany schowek pod kierownicą ma także prowadzący pojazd. Wszystkie drzwi mają wewnętrzne kieszenie, drzwi tylne – dodatkowo uchwyty na kubeczki.
Bagażnik w multipli jest duży – jego pojemność wynosi 430 litrów, a po wyjęciu tylnych siedzeń wzrasta do 1300 litrów.

Bezpieczeństwo
Konstrukcja samochodu, oparta na aluminiowej ramie i wysokie zawieszenie wpływają na bezpieczeństwo wnętrza. Innymi elementami chroniącymi podróżujących są konstrukcje przodu i tyłu auta, posiadające dużą odporność na uderzenie. Drzwi z blach o zróżnicowanej szerokości, wyposażone w drążki przeciwwłamaniowe i mocne słupki stanowią dodatkowe zabezpieczenie przeciwko skutkom bocznych uderzeń. Podczas badań konstrukcyjnych nadwozie z kontrolowaną strefą zgniotu przeszło pozytywnie najtrudniejsze crash-testy, m.in. uderzenia niewspółosiowego o barierę deformacyjną przy szybkości 64 km/h (przyszłe normy europejskie przewidują 56 km/h). W wyposażeniu standardowym znajduje się poduszka powietrzna kierowcy (42 litry). W opcji są poduszki boczne wbudowane w oparcia siedzeń oraz poduszka chroniąca obu pasażerów z przodu (120 litrów).

Silnik
W nowym fiacie zainstalowano silnik czterocylindrowy, z czterema zaworami na cylinder o pojemności 1581 cm3 z dwoma wałkami rozrządu z krzywkami w głowicy oraz hydraulicznymi popychaczami, sterowanymi pasem zębatym. System zintegrowanego sterowania elektronicznego to Multipoint Weber-Marelli z sekwencyjnym wtryskiem, statycznym zapłonem i centralką zapewniającą kontrolę spalin. Motor ma moc 103 KM przy 5750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 144 Nm przy 4000 obr./min. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 12,6 s i osiąga szybkość maksymalną 170 km/h. Masa własna pojazdu wynosi 1300 kg.

Do początku artykułu

Wrażenia z jazdy
Multipla nie jest oczywiście samochodem sportowym. Dynamika auta jest jednak poprawna, a stosunkowo wysoki moment obrotowy powoduje, że i do elastyczności na poszczególnych biegach nie można mieć większych zastrzeżeń. Szerokie opony (185/65 R 15) ułatwiają prowadzenie pojazdu. Średnica zawracania wynosi 11 metrów.
Dobrze pracuje także zawieszenie samochodu – na ostrych zakrętach nie wykazywał on nadmiernej ochoty do opuszczenia drogi: nadsterowności czy podsterowności. W zawieszeniu przednim zastosowano sprężyny śrubowe niewspółosiowe, drążek stabilizatora, hydrauliczne amortyzatory o podwójnym działaniu i wahacze z kutej stali. Z tyłu znajdują się wahacze ciągnione, ograniczające kołysanie auta. Komfort jazdy jest dobry, choć przy większej szybkości multipla staje się dość głośna.
W układzie hamulcowym, seryjnie wyposażonym w ABS 5.3 firmy Bosch o czterech czujnikach aktywnych i czterech kanałach z korektorem i zintegrowanym rozrządem EDB (tarcze wentylowane z przodu i bębny z tyłu) zastosowano podwójny układ o skrzyżowanym obiegu (każdy układ działa na jedno koło przednie i jedno tylne, umieszczone po przekątnej). Zapewnia to skuteczne, obustronne hamowanie nawet w przypadku awarii jednego z obiegów. Podczas prób testowych na asfalcie auto zatrzymywało się prawidłowo. Według danych fabrycznych samochód spala na 100 km 8,6/11,1 litra.

Podsumowanie
W porównaniu z innymi, "babskimi" samochodami – renault twingo czy fordem ka – fiat multipla wydaje się samochodem dużo większym. Jednak przeszklone przestrzenie, dzielone lusterka boczne eliminujące efekt "martwego pola" powodują, że kobieta-kierowca nie ma większych problemów z jego prowadzeniem czy parkowaniem. Multipla jest autem na "duże zakupy", ale przede wszystkim pojazdem rodzinnym. Niestety za nowość trzeba płacić – nowy fiat kosztuje 57 963 złote.

Dane techniczne

Pojemość silnika (cm3 ) 1581
Moc (KM/obr. na min) 103/5750
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr. na min) 144/4000
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) 12,5
Prędkość maksymalna (km/h) 170
Pojemność bagażnika (l) 430/1300
Pojemność zbiornika paliwa (l) 63
Spalanie na 100 km (l) 8,6/11,1
Wymiary: dł. x szer. x wys. (cm) 399x206x169
Cena (zł) 57 963

Wyposażenie seryjne
  • Siedzenia tylne składane i wyjmowane;
  • Siedzenia przednie i tylne z oparciem rozkładanym do tyłu;
  • Napinacze pasów bezpieczeństwa na trzech siedzenia przednich;
  • Siedzenia środkowe (przednie i tylne) z trzypunktowym pasem bezpieczeństwa;
  • Poduszka powietrzna kierowcy;
  • Centralny zamek;
  • Szyby przednie otwierane elektrycznie;
  • Regulacja wysokości kierownicy;
  • Fiat CODE;
  • Lusterka zewnętrzne z elektryczną regulacją;
  • Hydrauliczne wspomaganie kierownicy;
  • System przeciwpożarowy FPS;
  • ABS.
  • Wyposażenie dodatkowe
  • Światła przeciwmgielne i spryskiwacze reflektorów;
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie;
  • Podwójny dach otwierany elektrycznie;
  • Alufelgi;
  • Lakier metalizowany;
  • Szafka z lodówką;
  • Pakiet wielofunkcyjny;
  • Klimatyzacja;
  • Alarm z pilotem;
  • Radio z RDS;
  • Wbudowany nawigator;
  • Czujnik odległości dla biegu wstecznego;
  • Pakiet bagażnika (półka i wtyczka 12 V);
  • Pakiet audio (6 głośników);
  • Poduszka powietrzna pasażera;
  • Poduszki boczne.
  • Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

    Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

    Zobacz także

    Tagi:

    Komentarze

    • kris (gość)

      spoko fura

    • Pagór (gość)

      Mam Mućke 2 z 2004r, 1.9 JTD i gdyby nie wyszedł Freemont to nie zamienił bym jej nigdy!!!! Pozdro.

    • KRZYCHU (gość)

      MAM MUĆKĘ Z 2006 JEST ZAJE........

    Dodaj komentarz

    Najnowsze motofakty

    Wszystkie artykuły

    Motofakty mazowieckie

    Fiat Multipla dane techniczne

    Wszystkie dane techniczne

    Top 5 motofaktów

    Testy i porównania

    Premiery i nowości

    Części dla marki Fiat

    Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

    Suma (średni koszt):

    806 zł