Fiat Palio Weekend
Data publikacji: Autor: Wawrzyniec Rozenberg

Największe atuty tego auta to niska cena, stosunkowo obszerne wnętrze oraz solidne wykonanie.
![]() |
Palio Weekend to tanie auto, które od niedawna
jest produkowane, ale cieszy się dużym uznaniem na rynku aut używanych . Fot. Wawrzyniec Rozenberg |
Na początku produkcji wykorzystywano tylko fiatowskie silniki o poj. 1,4 i mocy 71 KM. Potem zastąpiły je 73-konne o poj. 1,2 i 103-konne o poj. 1,6. Rzadziej stosowane są diesle o poj. 1,7 l.
Na giełdach najczęściej spotykane są najstarsze roczniki, pięcio- i czteroletnie. Nowsze są sporadycznie w sprzedaży.
- Palio Weekend spodobał się od razu całej naszej rodzinie - wspomina Edward Milewski z Gdańska, właściciel palio sprzedawanego na giełdzie w Pruszczu. Kiedy zdecydowałem się na zakup tego właśnie modelu, musiałem zapisać się w kolejkę i czekać prawie pół roku. Auto eksploatowałem we własnej firmie przez 5 lat i w tym czasie zrobiłem nim 89 tys. km. Już po gwarancji nie jeździłem na przeglądy. Uznałem, że to zbyt duży i niepotrzebny wydatek. Nie będę przecież trzymał tego samochodu przez 20 lat. Do wnętrza, niewielkiego w sumie pojazdu, mieściło się wiele towaru, bo samochód jest nadzwyczaj pakowny. Spisywał się bez zarzutu, nawet nadmiernie obciążony i do tej pory nie zauważyłem żadnych usterek. Wcześniej jeździłem różnymi samochodami i mając porównanie, uważam że Palio jest dobrym i tanim pojazdem. Chyba najlepszym za oferowaną cenę. Kupiłem go w gdańskim salonie Fiata za 36 tys. zł. Po pięciu latach liczę na otrzymanie 17 tys. zł. Chociaż za pierwszym razem nawet Fiata niełatwo sprzedać. Spadek ceny w czasie 5 lat jeżdżenia, wyniesie nieco ponad 50 procent pierwotnej wartości. Świadczy to, że auto się starzeje niezbyt szybko. Po sprzedaniu palio chyba kupię trochę większy samochód, najlepszy byłby jeden z modeli japońskich koncernów. Jestem przekonany, że włoski model dobrze przyjmie się na rynku używanych aut. Wszystko zależy, czy będzie tak bezawaryjny, jak w pierwszych pięciu latach.
Zdaniem mechanika
Stanisław Kowalczyk, kierownik serwisu PTHM Auto Plus w Gdańsku
- Fiat Palio Weekend to nowoczesna konstrukcja, dlatego poważniejszych napraw nie polecam amatorom. Tu potrzebny jest specjalistyczny sprzęt diagnostyczny. W pięcioletnich autach montowano silniki starszej generacji. Późniejsze są już bardziej trwałe i jeśli przestrzega się terminów wymiany oleju, nic nie powinno się w nich psuć. Skrzynie biegów wytrzymują duże przeciążenia. Zdarzają się czasem usterki alternatorów w starszych modelach. Ocynkowane blachy nadwozia sprawiają, że w pięcioletnich Palio nie ma żadnych śladów rdzy, chyba że dokonywano napraw powypadkowych w podrzędnym warsztacie. Dynamicznej jazdy po dziurawych drogach nie wytrzymują wahacze i tu mogą zdarzyć się usterki wymagające interwencji mechanika. Natomiast układ kierowniczy dobrze znosi nasze drogi. Podobnie jest z łożyskami układu jezdnego. W Palio wyprodukowanym w 1998 r. nie powinno jeszcze nic się psuć.
Ceny części (w zł)
Reflektor | 460 zł |
Zderzak przedni | 200 zł |
Pasek rozrządu | 101 zł |
Filtr oleju | 14 zł |
Filtr powietrza | 42 zł |
Klocki ham. komplet | 183 zł |
Tarcza hamulca | 76 zł |
Łożysko piasta przed. koła | 160 zł |
Amortyzator przód | 325 zł |
Końcówka drążka kier. | 199 zł |
Zalety i wady
- Niska cena
- Dobre resorowanie
- Przestronne, wygodne wnętrze
- Pojemny bagażnik
- Ubogie wyposażenie
- Mała moc silnika
- Zawieszenie nie wytrzymuje dziurawych dróg
Dane techniczne Fiat Palio Weekend 1,4 71 KM, 98 r.Wymiary (mm) 4130 x 1614 x 1475 Rozstaw osi (mm) 2360 Rozstaw kół (mm) 1390 przód, 1380 tył Masa własna (kg) 1060 Objętość bagażnika (dm sześc.) 460 Silnik rzędowy umieszczony poprzecznie
4 cylindry, po 2 zawory na cylinderPojemność (cm sześc.) 1372 Moc (KM) 71 Stopień sprężenia 9,35 Skrzynie biegów pięciobiegowe Zawieszenie przód kolumnowe McPherson Zawieszenie tył wahacz podłużny ze sprężyną śrubową Układ kierowniczy brak wspomagania w seryjnym wyposażeniu Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.) 13,2 Prędkość maksymalna (km/godz) 160 Zużycie paliwa przy 120 km/godz. (l) 6,2 Zużycie paliwa w cyklu miejskim (l) 10,4