Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36757 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Panda 0.9 Turbo LPG Lounge

Data publikacji: Autor: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

Fiat Panda, Fot: Dariusz Wołoszka,  Info-Ekspert W ruchu miejskim, do którego Panda jest stworzona, ujawniają się kolejne atuty włoskiego modelu, który ciągle nie jest w pełni doceniany na rynku. Ceny małego Fiata zaczynają się od 31 990 zł.

Nadwozie włoskiego modelu to mnogość obłości i zaokrągleń. Brak ostrych kątów i prostych krawędzi oraz skupienie się na Fiat Panda, Fot: Dariusz Wołoszka,  Info-Ekspertłagodnych, płynnych kształtach tworzy niebanalne nadwozie o uniwersalnym, ponadczasowym designie. Front zdobią trzy pary świateł. Niewielka pokrywa komory silnika, krótkie zwisy nadwozia oraz proporcjonalnie duża powierzchnia szyb to cechy, które dostrzeżemy przyglądając się Pandzie z profilu. Nietypowym, ale jakże przydatnym elementem projektu nadwozia okazują się bardzo masywne listwy na drzwiach bocznych oraz plastikowy pas na tylnym zderzaku. Atrybuty spodziewane raczej w modelach uterenowionych, w miejskim modelu idealnie chronią lakier przed konsekwencjami większości parkingowych otarć.

Kabina pasażerska miejskiego Fiata występuje w dwóch wariantach – cztero- i pięcioosobowym. Pomimo zwiększenia w stosunku do poprzedniej generacji modelu przestrzeni pasażerskiej (wysokość +7 mm z przodu i +4 mm z tyłu, szerokość +26 mm z przodu i +5 mm z tyłu, przestrzeń na nogi pasażerów z tyłu +22 mm) we włoskim minivanie nadal wygodnie będą podróżowały tylko cztery osoby.

Fotele przednie dzięki optymalnemu wyprofilowaniu zapewniają dobre podparcie zarówno dla pleców jak i ud podróżujących. Możliwość regulacji w poziomie w zakresie 21 cm oraz w pionie w zakresie 6 cm w połączeniu z regulowaną kolumną kierownicy powala na zajęcie wygodnej pozycji niezależnie od wzrostu kierowcy. Oparcie fotela pasażera składa się tworząc stolik lub płaską podłogę ładunkową (po złożeniu również tylnej kanapy) o długości ponad dwóch metrów. Zarówno z przodu jak i z tyłu na oparciach foteli zastosowano zmienną fakturę materiału tworzącą atrakcyjny deseń, który oprócz walorów wizualnych ma również poprawić cyrkulację powietrza pomiędzy oparciem a plecami siedzącego.

Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej Fiata jest kontynuacją stylistycznego nurtu nadwozia. Dzięki temu design zewnętrzny i wewnętrzny Pandy jest spójny, co wpływa pozytywnie na walory estetyczne. Połączenie elementów szarych i Fiat Panda, Fot: Dariusz Wołoszka,  Info-Ekspertczarnych z matowym błękitem ożywia wnętrze i pasuje do niewielkiego pojazdu.

W pięciodrzwiowym nadwoziu oprócz czterech komfortowych miejsc udało się wygospodarować również bagażnik o pojemności 225 litrów. Po przesunięciu tylnej kanapy maksymalnie do przodu otrzymamy kubaturę 260 litrów, której uzupełnieniem będzie 14 praktycznych schowków znajdujących się w przestrzeni pasażerskiej.

Sercem Pandy jest niewielka, dwucylindrowa, obsypana na całym świecie nagrodami jednostka zasilana benzyną oraz gazem. Z pojemności zaledwie 875 cm3 uzyskano 85 KM oraz 164 Nm momentu obrotowego. Wartości te pozwalają na przyśpieszenie do 100 km/h w 11.2 sekundy i rozpędzenie ważącego 975 kg pojazdu do 177 km/h. Dźwięk pracy małej jednostki przywodzi na myśl pierwsze produkty Fiata w Polsce – 126p oraz Cinquecento. Na szczęście charakterystyczny odgłos dwucylindrowego silnika staje się uciążliwy dopiero przy wyższych prędkościach obrotowych. W codziennej eksploatacji małolitrażowy silnik w zupełności wystarcza do napędzania niewielkiego pojazdu, zapewniając wystarczającą dynamikę oraz elastyczność. Fabryczna instalacja gazowa włoskiej firmy Tartarini z 32-litrowym zbiornikiem umieszczonym we wnęce koła zapasowego pozwala znacznie ograniczyć koszty eksploatacyjne i zdecydowanie zwiększyć (o ponad 350 km) zasięg pojazdu. Instalacja LPG automatycznie przełącza się z benzyny na gaz, więc użytkowanie pojazdu zasilanego gazem nie wymaga od kierowcy dodatkowych czynności i nie różni się niczym od eksploatacji auta z tylko jednym źródłem zasilania. Średnie zużycie paliwa wynosi ok. 6-6,5 litra na każde pokonane 100 km, a zapotrzebowanie na gaz jest o ok. 20% wyższe. W obniżeniu tych wartości pomaga system Start/Stop, wskaźnik sugerowanej zmiany biegów oraz aktywowany przez kierowcę tryb Eco, który zmniejsza moc jednostki Fiat Panda, Fot: Dariusz Wołoszka,  Info-Ekspertnapędowej o 7.5 KM i moment obrotowy o 45 Nm. Z nowoczesnym silnikiem współpracuje pięciostopniowa manualna skrzynia biegów, w której podczas jazdy poza miastem z prędkościami autostradowymi wyraźnie brakuje szóstego biegu.

Zawieszenie włoskiego modelu to tradycyjne rozwiązanie stosowane w niedrogich pojazdach - kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu. Duet ten jest kompromisem pomiędzy precyzją i stabilnością prowadzenia, a optymalnym tłumieniem niedoskonałości nawierzchni. W praktyce Panda prowadzi się przewidywalnie i nawet szybkie zmiany kierunku jazdy nie skutkują nadmiernymi przechyłami nadwozia. Jedynie podczas pokonywania poprzecznych nierówności nadwozie czasami nerwowo podskakuje, a w zakrętach pokonywanych ze zbyt dużym optymizmem odczuwalna jest podsterowność.

Wysoka pozycja za kierownicą i duża powierzchnia szyb zapewniają doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, wspomaganie kierownicy z funkcją City pozwala operować wieńcem bez żadnego wysiłku, a niewielka wynosząca zaledwie 9,3 metra średnica zawracania ułatwia manewrowanie w każdych warunkach.

Wybrane dane techniczne Fiata Panda i konkurentów:

Marka/model

Fiat
Panda LPG

Skoda
Citigo LPG

Chevrolet
Spark LPG

Wersja

Lounge

Elegance

LTZ

cena (zł)

46 700 (cena z instalacją LPG jeszcze nie ustalona)

44 090

43 690

Silnik

Benzynowy

Benzynowy

Benzynowy

Pojemność (cm3)

875

999

1206

Moc (KM)

85

75

81

Moment obrotowy (Nm)

145

95

111

Przyspieszenie
0 – 100 km/h (s)

11,2

13,2

12,1

Prędkość maksymalna
(km/h)

177

171

164

Średnie spalanie
(l/100 km)

4,2 ( zużycie LPG o ok 20% więcej)

4,7

5.1
(zużycie LPG – 7l)

Emisja CO2 (g/km)

99

108

119

Skrzynia biegów

manualna 5 biegów

manualna 5 biegów

manualna 5 biegów

Pojemność bagażnika (l)

225

251

170

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka,  Info-Ekspert

Fiat Panda, Fot: Dariusz Wołoszka,  Info-Ekspert

Fiat Panda, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • lordofchaos (gość)

    nadal nie vidze sensu vydavania 30tys.PLN na takie nove pudelaczko za taka kvote mozna znalezc uzyvane duzo lepsze autko bez koniecznosci meldovania sie przez n-lat v ASO na przegladach, bez przeplacania za instalacje lpg

  • Mario (gość)

    Deska rozdzielcza i jej kokpit pasuje raczej do Kamaza niż do auta osobowego...

  • Mix (gość)

    A może są tacy, którzy nie chcą używanego auta?... kłopot małych pojazdów z rynku wtórnego jest taki, że często są po eLce, miejskim przedstawicielu handlowym, ewentualnie młodym szlifującym jazdę kierowcy. W końcu część rodaków musi mieć, od kogo kupować te "lekko chodzone" :). A tak z innej beczki, to 145 Nm i 177 v/max to sporo jak na taki miejski samochodzik. Ciekawe czy układ hamulcowy dotrzymuje tempa, jakby nie patrzeć to prawie tona :). Bardzo fajnym rozwiązaniem są dwa wlewy pod wspólną klapką, swojego czasu przy zakładaniu instalacji kosztowało mnie to dodatkowe 100pln i sprawdzało się na medal.

  • Motomaniak (gość)

    macie 100% racji panowie, ja tyle kasy nigdy nie wydam na nowe autko tej klasy...to jest jakieś nieporozumienie :/ ale tak jak fordy ka kupowały najczęściej kobiety tak pandy pewnie też :) Kupi taka pani nowe i ma spokój na kilka lat, za 30 tys to mój znajomy ma sprowadzane Audi A6 i przejechać całą Polskę to pikuś dla niego, tzn taką odległość bo nie da się w tym kraju normalnie jeździć jeśli co chwilę straszy nas radar...

  • Miro (gość)

    Motomaniak, kto kupuje Audi A6 do miejskiej jazdy? To jakbyś porównywał kombajn do kosy. Oba są użyteczne, ale w innych warunkach. Poza tym jak się zacznie sypać 7-letnie A6, to może pochłonąć wartość pandy w ciągu 2-3 lat.

  • gość (gość)

    Fiat spalił nową Pandę na samym początku chorymi cenami. Podniósł cenę wersj bazowej z 26900 zł do 33900 zł i ludzie się od tego modelu szybko odwrócilil. Czy teraz jest możliwy powrót na szczyt? wątpię. Świetnie sprzedaje się VW Up! i jego klony, Aygo choć ma już 8 lat też sobie radzi, jest nowy Hyundai i10. Panda przepadła bezpowrotnie.

  • robert (gość)

    Cena powala na kolana, mimo ze nie mialem takiej kwoty to pozyczylem w Getin. Obecnie jezdze autem o kilka segmentow wyzszym niz taki oto maluch

  • 000bryan (gość)

    WszystkieFiaty co do jednego obecnie o wiele za dużo kosztują.Weźmy gołą z wyposażenia500Li500Living to dopiero astronomiczne ceny za niemrawe w osiągach a jak osiągają170km/h jest tak diabelnie głośno,że można rozmawiać wyłącznie przez intercom lotniczy(brak solidnego wygłuszania z przedziału silnika w grodzi-najnowszePunto ma faktycznie dobre wygłuszenie).W salonachFiata zrobili sprytny"zabieg"na jazdach próbnych,polegający na tym,że ew.przyszli nabywcy pytający czemu w np.500LTreking jest tak głośno to odpowiadają,że to przez otwierany szyberdach-w rzeczywistości jest zamykany-wiedząc,że ew.nabywca nie kupi z otwieranym dachem.I co się okazuje-dużo rozczarowania:głosność,ospałość,niewygodne zbyt za wysokie siedziska na tylnej kanapie na dłuższe trasy,a w przodzie z racji wysokości siedzenia bolą kolana.Fatalnie.Moim zdaniem może nie wysokość między siedziskiem a podłogą jest za wysoka jeśli się nie ma regulacji w pionie w obu fotelach w gamie500Li wPandzie.7boleści lizałemFremontem.

  • gilbert3

    47 tysięcy za Fiata Pandę z dwucylindrowym pierdzidełkiem? Kogoś zdrowo pogięło.

  • gość (gość)

    Za 38 tys zł obecnie można kupić Skodę Fabię II 1,4 16V 85 KM w wersji Fresh+ z klimatyzacją i ESP w standardzie. Czujecie bezsens oferty Fiata? Za 47 tys zł w promocji dostaniemy Volkswagena Polo Cityline (też 1,4 85 KM)

  • 88 (gość)

    panda poprzednia byla made in poland to byla tansza teraz jest produkowana we wloszech

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Fiat Panda zdjęcia

Fiat Panda dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Panda opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Panda Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł