Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36838 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Panda 1.1

Data publikacji: Autor: (m)

 Panda jest zdecydowanie najlepiej sprzedającym się autem Fiata i wkrótce ma szansę zająć miejsce lidera rankingów sprzedaży.

Tylko w pierwszym miesiącu sprzedaży najnowsze autko Fiata - Panda - znalazło ponad 3000 nabywców. W październiku liczbę tę udało się podwoić. Może jeszcze nie w tym roku, ale w 2004 z pewnością tak się stanie.

Linia nadwozia przypomina bardziej
mikrovany niż auto segmentu A+

Panda, w odróżnieniu od najpopularniejszego do tej pory Fiata Seicento, ma pięciodrzwiowe nadwozie, a to w naszym kraju bardzo duża zaleta. Choć spora część kupujących niemal nie wyjeżdża samochodem z miasta, nie jeździ także z większą liczbą pasażerów niż jeden. Dużej grupy klientów po prostu nie stać na większe auto i Panda musi pełnić rolę auta rodzinnego. A w takim samochodzie pięcioro drzwi rzeczywiście się przydaje.

Gdy Fiat zaprezentował swoje nowe auto podczas targów w Poznaniu w maju nazywało się ono Gingo. Jednak protesty Renaulta (zdaniem Francuzów, nazwa zbyt przypominała Twingo) spowodowały, że Fiat postanowił wrócić do nazwy Panda. Pierwsza generacja tego modelu właśnie przestała być produkowana, nie było więc żadnych przeciwwskazań. I chyba dobrze się stało, Panda nawet w naszym kraju kojarzy się jednoznacznie pozytywnie, choć oczywiście samochód o tej nazwie nie był tak popularny jak np. we Włoszech.

Początkowo Fiat zamierzał sprzedawać bazową wersję Pandy z poduszką gazową za dopłatą. Na szczęście jednak (kto wie, może pod naciskiem krytyki prasowej) zdecydowano się wprowadzić airbag kierowcy do wyposażenia standardowego. Przy tym udało się utrzymać cenę na niskim poziomie - podstawowy model Pandy kosztuje 26 900 zł. W testowej wersji Active Plus znalazły się ponadto elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, centralne ryglowanie zamków i radioodtwarzacz kasetowy. Na liście opcji są poduszka gazowa dla pasażera, ABS, regulacja wysokości kierownicy, wspomaganie układu kierowniczego Dual Drive, lakier metalik i relingi dachowe.

Deska rozdzielcza Pandy jest bardziej w stylu
minivana niż małego auta miejskiego.
To wrażenie potęguje zwłaszcza dźwignia
zmiany biegów, umieszczona u dołu środkowej
konsoli.

Model
W testowym aucie znalazł się pod maską słabszy z dwóch oferowanych na razie silników benzynowych. 1,1 l pojemności i 54 KM - ta czterocylindrowa jednostka jest znana doskonale właścicielom Seicento czy Punto. Po ważącym 840 kg aucie można by spodziewać się nieco lepszych osiągów niż 15 sekund od 0 do 100 km/h. Na tle konkurentów to jednak całkiem niezły wynik. Do wyboru jest jeszcze silnik 1,2 l o mocy 60 KM, a w przyszłym roku dołączy do tej dwójki także jednostka 1.3 JTD z fabryki w Bielsku-Białej.

Panda miała być ostatnią deską ratunku dla znajdującego się w tarapatach Fiata. Wygląda na to, że się udało. Nowe auto sprzedaje się jak ciepłe bułeczki, a po wprowadzeniu kolejnych odmian (JTD, trzydrzwiowe nadwozie) popyt na pewno jeszcze wzrośnie. Co ciekawe, zdecydowaną zwyżkę sprzedaży obserwuje się również w przypadku innych modeli włoskiego koncernu.

Fiat Panda a konkurencja

Model Fiat Panda Opel Agila Daewoo Matiz
Silnik R4 R3 R3
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1108 973 796
Moc maks. (KM) 54 58 51
Maks. moment obrotowy (Nm) 88 85 69
Skrzynia biegów M/5 M/5 M/5
Hamulce przednie/tylne T/B T/B T/B
Objętość bagażnika (dm sześc.) 206 250 155
Długość (mm) 3538 3560 3495
Szerokość (mm) 1578 1620 1495
Wysokość (mm) 1540 1700 1485
Rozstaw osi (mm) 2299 2360 2340
Masa własna (kg) 840 940 725
Prędkość maksymalna (km/h) 150 142 144
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 15 18 17
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 7,2 7,7 7,9
Poza miastem 4,8 5,6 5,1
Średnie 5,8 6,4 6,1
M - skrzynia manualna, T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • gregor79

    Bardzo dobry samochód. Jeżdżę tą marką już 10 lat. Nigdy nie miałem żadnych problemów. Nabrałem zaufania do Pandy i na nic innego jej nie zamienię.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Fiat Panda zdjęcia

Fiat Panda dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Panda opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Panda Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł