Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38757 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Panda 100 HP

Data publikacji: Autor: Tomasz Szmandra

Fot. Tomasz Szmandra Miejskie auto raczej nie kojarzy się ze sportem, ale w tym przypadku jest inaczej. 100-konna Panda potrafi zaskoczyć dynamiką i właściwościami jezdnymi.

Miejski samochód raczej nie kojarzy się ze sportem, ale w tym przypadku jest zupełnie inaczej. 100-konna Panda potrafi zaskoczyć zarówno dynamiką jak i właściwościami jezdnymi.Fot. Tomasz Szmandra

 

Produkowana w Tychach Panda z powodzeniem podbija europejskie rynki. W ciągu trzech lat sprzedano ponad 660 tys., a z roku na rok wzrasta produkcja. W wielu krajach, zwłaszcza tych bardziej zamożnych, dużym powodzeniem cieszy się sportowa odmiana tego modelu, oznaczona symbolem 100 HP.

 

Cechy szczególne

 

Z zewnątrz Panda 100 HP różni się od klasycznego modelu innymi zderzakami, dużą kratą wlotu powietrza, sportową końcówką rury wydechowej, plastikowymi nakładkami na błotniki, tylnym spoilerem oraz 15-calowymi felgami z oponami 195/45.

 

Natomiast we wnętrzu zwraca uwagę pokryta skórą kierownica i... brak wyraźnych akcentów podkreślających sportowy charakter auta. Projektanci Fiata chyba zapomnieli np. o jasnych tarczach zegarów, czy aluminiowych nakładkach na pedały. Takie drobiazgi nie powinny wpłynąć na cenę auta, a z pewnością dopełniłyby pozytywny obraz całości.

 

Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. halogeny, hamulce tarczowe z przodu i z tyłu, specjalne sportowe zawieszenie, skórzaną kierownicę, sześciobiegową skrzynię biegów oraz dzieloną tylną kanapę.

 

Sportowa odmiana Pandy jest oferowana w jednym z pięciu kolorów: czerwonym, czarnym, białym oraz niebieskim i szarym.

Fot. Tomasz Szmandra Fot. Tomasz Szmandra: Duży „grill” schodzi aż na dolną część zderzaka. Zmiany nadwozia przygotowano ze smakiem

 

Silnik

 

Panda 100 HP jest napędzana wolnossącym silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l i mocy 100 KM przy 6000 obr/min i momencie 128 Nm przy 4500 obr/min. Jednostka ta znana jest m.in. z Grande Punto, w którym występuje w wersji 95-konnej.

 

Samochód może rozpędzić się do 100 km/h w 9,5 s oraz osiąga prędkość maksymalną 185 km/h. A to wszystko przy średnim zużyciu paliwa w cyklu mieszanym 6.5 l/100 km.

Fot. Tomasz Szmandra: W 100-konnej Panda zamontowano spoiler na pokrywie bagażnika i zderzak z imitacją dyfuzora Silnik współpracuje z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów, która działa precyzyjnie i pozwala na szybką zmianę przełożeń, niczym w „rasowym” aucie sportowym.

 

Wrażenia z jazdy
 

Pod maską Fiata pracuje całe 100 koni mechanicznych, co sprawia, że to niepozorne miejskie autko może sprawić kierowcy dużo frajdy podczas jazdy.

 

Największe wrażenie robią jednak hamulce. W tej odmianie Pandy Włosi Fot. Tomasz Szmandra: We wnętrzu możemy poczuć się rozczarowani. Brakuje wyraźnych akcentów podkreślających sportowy charakter auta zastosowali hamulce tarczowe zarówno z przodu jak i z tyłu. Według danych producenta, aby się zatrzymać z prędkości 100 km/h, Fiat potrzebuje zaledwie 35 metrów!


Emocje mamy zagwarantowane także podczas przyspieszania, kiedy to ważące 975 kg auto (z kierowcą ponad tonę) nabiera prędkości szybciej od większości innych użytkowników drogi.

 

Dokręcony do maksymalnych obrotów czwarty bieg przekłada się na prędkość w ok. 140 km/h. Warto wspomnieć, że do 3000 obr/min silnik Fot. Tomasz Szmandra: Sportowe zawieszenie i skuteczniejsze hamulce to kolejne atuty Pandy 100 HP pracuje jednak stosunkowo cicho.

Przednie fotele zostały znacznie lepiej wyprofilowane niż w standardowej wersji i zapewniają bardzo dobre podparcie boczne tułowia kierowcy i pasażera.

 

Panda również znakomicie trzyma się drogi. 15-calowe koła z niskoprofilowymi oponami 195/45 zapewniają dobrą przyczepność, a obniżone i usztywnione zawieszenie precyzyjne prowadzenie. Dodatkowo pomaga przełączenie w tryb “Sport” w którym elektronicznie zmieniana jest regulacja przełożenia kierownicy oraz pedału gazu.

 

Podsumowanie

 

Panda 100 HP nie jest samochodem tanim, ponieważ aby stać się jej właścicielem, trzeba wydać 49 400 zł. Należy jednak pamiętać, że za taką kwotę raczej nie kupimy innego nowego auta, które gwarantuje tyle sportowych wrażeń podczas jazdy.

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy, rzędowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1368

Moc maksymalna (KM/obr/min):

100/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

128/4500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

9,5

Prędkość maksymalna (km/h):

185

Pojemność bagażnika (l):

200/800

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

5,3/8,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

357,8/160,6/152,2

Rozstaw osi (cm):

229,9

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/8

Cena (zł):

49 400

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Na średnim poziomie, jak na samochód tej klasy

Silnik

*****

Dynamiczny o wysokiej kulturze pracy

Poziom hałasu

****

Do 3000 obr/min nie jest wysoki

Zużycie paliwa

****

Jak na 100-konny silnik spalanie na przyzwoitym poziomie

Wyposażenie

****

Dość dobre z możliwością doposażenia

 

Wybrane wyposażenie seryjne Fiat Panda 100 HP:

 

Poduszki powietrzne

        2

Układ ABS

        S

Układ ESP

        S

Wspomaganie układu kierowniczego

        S

Centralny zamek

        S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

       S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

        S

Klimatyzacja manualna

      3900 zł

Radioodtwarzacz

      1200 zł

S- wyposażenie standardowe

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Tagi:

Komentarze

  • mauser

    Gril prawie jak Audi;)

  • driwer

    A ja uwazam ze to auto jest przesadzone. Po pierwsze ten gril...ta koncowka wydechu spoiler,przyciemnane szyby to jeszcze mozna zrozumiec, ale to auto zabardzo rzuca sie w oczy jak na 9,5 do setki (co przeciez nie jestjakims szokujacym przyspieszeniem, zaledwie bardzo dobrym) pozatym slyszalem ze jak sie depnie to potrafi spalic nawet 15-20 litrow!!!! ja bym w nim bardziej widzial silik z grande punto sport tzn 1,9 JTD 130 koni i poszerzone opony ale nic pozatym wtedy bylaby dopiero frajda jakby niejedna "porządna" beeme bral nietylko spod swiatel:D

  • Emigrant

    To auto (lub raczej jego cena) to po prostu dowcip - jakiś czas temu zauważyłem to coś w sprzedaży w UK. Cena 9995 GBP! Gdy dodać czerwony kolor i poduszki (poza tymi w standardzie, tj. kierowcy i pasażera), cena wzrasta do 10600! Suzuki SX4 w wersji GL kosztuje 9999 GBP, a w lepszej wersji GLX 10999! O wiele bardziej wypasiony niż Panda i prawdziwie usportowiony 125-konny (8.9s do setki) Swift kosztuje 11499. Nie wspominając, że większy, wygodniejszy itp. itd. Czy ktoś z czytelników będzie w stanie wytłumaczyć, dlaczego racjonalnie myśląca osoba miałaby zakupić Pandę 100HP?!

  • darry dooman

    to auto chyba przeznaczone jest dla handlowcow-samobojcow...

  • zajcol

    Silnik 1,9 JTD bylby totalna pomylka w tym sachodziku. Jest po prostu bardzo ciezki (okolo 100kg ciezszy od takiego 1,4) i auto niemilosiernie ryloby przodem na zakretach. Przyjemnosc z jazdy to nie tylko wyscigi spod swiatel. "Czy ktoś z czytelników będzie w stanie wytłumaczyć, dlaczego racjonalnie myśląca osoba miałaby zakupić Pandę 100HP?!" To raczej nie jest auto dla racjonalnie myslacych ;-). Porownanie ze swiftem jak najbardziej na miejscu, ale wielu po prostu moze sobie nie pozwolic na dodatkowe 7 tys zł. "tylne hamulce tarczowe z przodu i tyłu" - a to ciekawe :-D

  • ejnoej

    dokładnie jak zajcol: konstrukorom chodziło tutaj o zerwanie z racjonalnym myśleniem i udało się! Sam chętnie bym się czymś takim przejechał. Porównywać ze Swiftem nie ma co, bo Suzuki już w standardowej wersji jest o niebo bardziej "sportowe" natomiast tu chodzi o zerwanie z nudą... Chodzi o to żeby wyróżniać się z tłumu. Natomiast wnętrze rzeczywiście rozczarowuje... mogliby chociaż dać sportowe zegary... A co do silnika to jak na tę masę optymalny, choć gdyby miał turbosprężarkę jak nowe Fiatowskie silniki Starjet to... było by pięknie :D

  • zajcol

    "A co do silnika to jak na tę masę optymalny, choć gdyby miał turbosprężarkę jak nowe Fiatowskie silniki Starjet to... było by pięknie :D" Kto wie - zawsze jeszcze moze byc wersja Abarth ;-)

  • Onufry Zagloba

    Może czepiam się szczegółów, ale: [quote] Panda 100 HP jest napędzana wolnossącym silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l i mocy 100 KM przy 6000 obr/min i momencie 131 Nm przy 4250 obr/min. [/quote] Tabelka (wybrane dane techniczne): Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 128/4500

  • juniores

    auto spotowe 100HP? to nawet nie śmieszne, to żenujące

  • Paweł

    "tylne hamulce tarczowe z przodu i tyłu" ... aha

  • maciej

    błędy zostały poprawione. dziękujemy za uwagi.

  • H2O

    Jeszcze nie dawno szałem był Cienias Sporting, a miał trochę ponad 50 koni a mimo to nikomu to nie przeszkadzało...!!!

  • lucas330i

    hehe ciekawe czy będzie dostępne w wersji van, byłby nowym królem szos, jednym z najszybszych samochodów w polsce jakimi są samochody firmowe z radiem CB:) pozdro przedstawiciele handlowi, jesteście najszybsi w polsce

  • akami

    Chciałbym wiedziec ile sztuk sprzedał Fiat w Polsce. Pewnie na palcach jednej ręki da się policzyć. I nic dziwnego skoro za 50 tysięcy można sprowadzić sobie 3 letnie niebite auto z Niemiec w opcji pełnego wypasu. Albo takiego Getza z silnikiem 1.6 -9,5 s. do 100km/h. Bez turbo. Ale z 4 poduszkami i wszystkimi bajerami. Gdy jednak zachce nam się zamontować w nim turbo, za 3 tysiączki więcej dostajemy do ręki prawdziwe narzędzie drogowej walki. Przyspieszenie ok 8s. I widok malejących BMW we wstecznym lusterku. Priceless.

  • klasyk97

    zamiast mówić jakie jest to auto to kupcie se pande za 28 tyś i se ją tuningujcie wyjdzie was tyle samo kasy a będzie ona jeszcze lepsza i ładniejsza:D

  • Barton

    100 PS było by wynikiem dla silnika 1,2 lub 1,0, ale przy 1,4 to żenada. Już wiekowy Poldek z angielsko-japońskim silnikiem 1,4 od Rovera miał więcej Wynik sprintu do setki jest co najmniej dramatyczny. Takie czasy robią dwutonowe SUV-y z silnikami diesla.Mała i lekka benzynówka powinna mieć w okolicach 7-8 sekund Poza tym, brak w opisie jakiegokolwiek info nt modyfikacji zawieszenie, a to w sportowym aucie najważniejsze. Moja ogólna ocena to 3+ Powstało przegrzane cenowo, średnio funkcjonalne auto dla kobiety o delikatnym zacięciu sportowym

  • adam (gość)

    To Najszybsza Panda w dziejach Fiata ;) Fajne autko

  • Arkadiuss (gość)

    Ja jezdze panda 1.2 juz z 5 lat swietne male bezawaryjne autko i za 3 miesiace kupuje 100hp nikt mnie niezniecheci .!! A za uzywane trzeba daz 12000 zl ńie ma tragedi !!!

  • Mati (gość)

    Mam styczność z tą pandą od 2006 roku i powiem tak auto fajne.Ale pod warunkiem ,że nie przeszkadza Wam bardzo twarde zawieszenie na którym czuć nawet patyczek jak się najedzie,dość wysokie spalanie bo po mieście przy średniej dynamice 8l spokojnie ale przy bardzo ekonomicznej 6,5 też zrobi :D,i części co jest najgorsze zamienników jest sporo ale są tak słabej jakości ,że po prostu jest to nie ekonomiczne i lepiej dołożyć 2x więcej i kupić oryginał.A dodam ,że tą maszynke najlepiej serwisować we Fiacie bo mechanicy jej po prostu słabo znają.Jednym słowem autko fajne ale drogie w utrzymaniu :)

  • Luccasso (gość)

    Wielu ryje z pandy 100hp... Wielu porównuje ze Swiftem i Getzem-niesłusznie,bo Suzuki i Hyundai to segment B natomiast Panda to A. Uczciwe porównanie to Vw Lupo 1.4 100 KM i Lupo 1.6 126 KM Gti oraz bliźniak Arosa 1.4 100 KM.To są konkurenci Pandy 1.4. Wygląd Pandy 1.4 jest niezły choć wnętrze nie rzuca na kolana.Atutem jest dobra ergonomia,5 drzwi,większy bagażnik niż w Lupo i Arosie.Wadą mały bak i 3/5 gwiazdek w testach zderzeniowych (Panda zwykła z 2 airbagami).Poza tym to dobry samochód. Cena? Sprawdźcie Mądralińscy ile kosztowało Lupo i Arosa z silnikami 1.4 16V 100 KM w salonie i co miało na wyposażeniu.Nie wspomnę już o zaporowej cenie Lupo Gti. Niewielu producentów miało w segmencie A usportowione auto i fiatowi należy się uznanie za odwagę,bo jakoś honda,ford,hyundai,kia,mazda,toyota,opel,skoda,audi,mitsubishi itd. nie mają na polskim rynku takich aut w tej klasie. Podobnie niewielu z Was jeździło takimi autami ale do "maltretowania" Pandy już wielu z Was jest chętnych.

  • Ruff (gość)

    Uwielbiam osoby, które auta na własne oczy nie widziały ale udają znawców porównując dane techniczne aut z różnych segmentów. Kolega wyżej już o tym wspomniał. Owszem 9,5s do 100 to żaden wynik... Są auta które robią setkę w 3s. Jestem użytkownikiem Pandy 100HP od dwóch lat i ciężko póki co się z nią rozstać. Fajna zabawka wzbudzająca zainteresowanie i przyprawiająca innych kierowców o skaczące ciśnienie kiedy taka "zwykła panda" odchodzi na każdym zakręcie. Bliżej jej do gokarta niż wygodnego auta do przemieszczania się w spokoju i ciszy. Wymaga więcej uwagi i sporych umiejętności od kierowcy ale potrafi się odwdzięczyć.

  • EMILIA KRÓLOWA 1 (gość)

    Ja sobie kupie Pande po przecenie o takiej marzyłam. Dla kobiet jest ok.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Panda zdjęcia

Fiat Panda dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Panda Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł