Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37001 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Panda 4x4

Data publikacji: Autor: Zdzisław Podbielski

Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Panda 4x4 łatwo pokonuje nierówności drogi, egzemplarz pokazany na fotografii wspiął się na wysokość 5200 m w Himalajach. Fiat Auto Poland w końcu października 2004 r. rozpoczął sprzedaż nowej odmiany popularnej Pandy. Jest to samochód z napędem na wszystkie koła.

Fiat Auto Poland w końcu października 2004 r. rozpoczął sprzedaż nowej odmiany popularnej Pandy. Jest to samochód z napędem na wszystkie koła.

 

Pojazd kontynuuje tradycje swojej poprzedniczki, która z układem napędowym 4x4 cieszyła się dużym powodzeniem przede wszystkim wśród nabywców z rejonów alpejskich. Włoski koncern przewiduje, że zapotrzebowanie na terenową Pandę będzie stanowiło ok. 10 proc. całkowitej Fot. Zdzis³aw Podbielski: Fiat Panda 4x4 ³atwo pokonuje nierówno¶ci drogi, egzemplarz pokazany na fotografii wspi±³ siê na wysoko¶æ 5200 m w Himalajach. produkcji tego modelu pojazdu.

 

Model ten może być przydatny dla mieszkańców Beskidów i Podhala, a nawet pagórkowatej Lubelszczyzny i Kielecczyzny. Zapewne zainteresuje leśników, rolników, policję, straż graniczną i służby miejskie. Samochód z napędem na 4 koła łatwiej pokonuje nie tylko drogi nieutwardzone, ale bezpieczniej porusza się na śliskiej nawierzchni.

 

Czym się różni

 

Panda 4x4 od tej z napędem tylko na przednią oś różni się niewiele – zwłaszcza w wykonaniu podstawowym. Można ją jednak rozpoznać po większym prześwicie podwozia. W bogatszym wyposażeniu różnice są wyraźne. Dodano m.in. wkładki w zderzakach przednim i tylnym, listwy boczne i obwódki nadkoli.

Fot. Fiat: Panda 4x4 zadziwiaj±co dobrze radzi sobie w nawet w trudniejszym terenie.

Istotniejsze różnice ukryte są pod nadwoziem. Samochód ma bowiem nie tylko większy prześwit nad nawierzchnią, ale większe 14-calowe koła, osłony podwozia, zmodyfikowane zawieszenie przednie i zmienione zawieszenie tylnych kół, a nawet wzmocniony szkielet nadwozia. Największą różnicą jest oczywiście napęd na 4 koła.

 

Jazda

 

Wchodząc do samochodu dostrzegamy nową, dwukolorową tapicerkę, deska rozdzielcza pozostała bez zmian, podobnie jak i urządzenia sterowania. Na próżno będziemy szukali czegoś, co pozwala nam włączyć napęd Fot. Fiat: Uterenowiona Panda ma wiêkszy prze¶wit i 14-calowe ko³a. na wszystkie koła. Odbywa się to bez naszej ingerencji. Decyduje o tym sprzęgło lepkościowe zamontowane przy osi tylnej. Jeśli jedziemy po suchej, równej nawierzchni wtedy ponad 90% momentu napędowego przenoszone jest na koła przednie. Jeśli koła te zaczną się ślizgać i wystąpi różnica prędkości obrotowej kół przednich i tylnych, wówczas sprzęgło lepkościowe zacznie przekazywać część napędu na oś tylną, czyli włączy napęd 4x4.

 

Działanie sprzęgła lepkościowego jest skuteczne i pozwala pojazdowi na pokonywanie nie tylko śliskiego podłoża, ale i znacznych nierówności oraz wzniesień. Panda 4x4 bardzo dobrze „czuje” się w terenie i to dość Fot. Fiat: Panda 4x4 ma sta³y napêd na wszystkie ko³a z wykorzystaniem sprzêg³a lepko¶ciowego. trudnym. Pomagają jej w tym niewielki rozstaw osi i duży prześwit – nie zawiśnie na podwoziu i wciśnie się w wąskie przejazdy. Małe zwisy przedni i tylny tworzące dość duże kąty natarcia i zejścia umożliwiają pokonywanie wzniesień. Panda 4x4 pokona też brody wodne o głębokości do 40 cm.

Podkreślić warto, że te trudności terenowe pokonujemy samochodem wygodnym.

Przedstawiciele Fiata z satysfakcją stwierdzają, że Panda jest jedynym na polskim rynku samochodem osobowym segmentu A z napędem 4x4. Mają rację, gdyż firma Suzuki wycofała odmianę modelu Wagon R+ z takim napędem, a mały Jimny to prawdziwa, spartańska terenówka.

 

Panda 4x4 – wybrane dane techniczne

 

Długość całkowita

3574 mm

Rozstaw osi

2305 mm

Największy prześwit

165 mm

Kąt natarcia/zejścia

240 /420

Zdolność pokonywania wzniesień

220

Pojemność skokowa silnika

1242 cm3

Moc maksymalna

60 KM przy 5000 obr/min

Maks. moment obr.

102 Nm przy 2500 obr/min

Przyspieszenie 0-100 km/h

20 s

Prędkość maksymalna

145 km/h

Średnie zużycie paliwa (na drodze utwardzonej)

6,6 dm3 /100 km

Cena wersji podstawowej

44 900 zł

 

Wyposażenie podstawowe: poduszka powietrzna kierowcy, układ ABS, elektrycznie sterowane szyby przednie, centralny zamek.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • gregor79

    Dobrze, że Fiat zatroszczył się o model z napędem na 4X4. Mam nadzieję, że Panda będzie bardziej przyczepna, trwała i niezawodna jak wersja podstawowa.

  • Pawel (gość)

    A to moze stylu tego zdjecia tej pandy na wysokosci 5200 metrow to jak sie nazywa oczywiscie w chimalajach ???? strasznie jestem ciekawy jakie jest moze w chimalajach moze temn dziennikarz muglby mi odpowiedziec co bardzo prosze ??

  • Pawel (gość)

    Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Panda 4x4 jakie to moze stylu tej fotki w himalajach??? bo mnie sie wydaje ze to sa wloskie himalaje

  • :( (gość)

    To są góry przed moją chatą:) w brodzikowie :-P

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Fiat Panda zdjęcia

Fiat Panda dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Panda opinie

Oceń swoje auto

Fiat Panda Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł