Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36907 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Fiat Panda II (2003-2012). Który silnik wybrać?

Data publikacji: Autor: Jakub Mielniczak

Fiat Panda II 

Chociaż proste w konstrukcji, zawieszenie Pandy kiepsko znosi jazdę po polskich drogach. Przedwcześnie zużywają się amortyzatory, luzy pojawiają się też na wahaczach. Ich sworznie nie są wymienne. Trwałością nie grzeszą też sprężyny i łączniki stabilizatora. Cieszą niskie ceny elementów zawieszenia, martwi to, że trzeba je wymieniać czasami co 20-30 tys. km przebiegu.

Fot. Fiat Poszukujący miejskiego auta używanego dostępnego w przystępnej cenie, z pewnością zwrócą uwagę na Fiata Pandę II generacji. Ten produkowany w Polsce maluch zdobył na rynku dużą popularność, dlatego podaż egzemplarzy używanych jest duża. Czy warto się zainteresować tym modelem?

Następczyni nieco ascetycznej Pandy pierwszej generacji została zaprezentowana na salonie samochodowym w Genewie w marcu 2003 r. Początkowo auto miało się nazywać „Gingo”, ale po protestach Renault, zarzucającego zbyt duże podobieństwo tej nazwy do ich modelu, „Twingo”, nowy model Fiata nazwano Panda II. Samochód produkowano wyłącznie w Tychach. W latach 2003-2012 z taśmy zjechało 2 168 491 egzemplarzy. Chociaż w założeniu Panda miała być następcą Seicento, to w praktyce stary model sprzedawał się na tyle dobrze, że przez 7 lat produkowano je równolegle. Panda miała jednak przewagę - przynajmniej w oczach polskiego klienta, gdzie często była jedynym autem w rodzinie - 5 drzwi. W okresie produkcji auto przeszło dwa delikatne faceliftingi - w 2006 i 2010 roku.

 

Fiat Panda. Nadwozie i wnętrze

Fiat Panda II 

Chociaż proste w konstrukcji, zawieszenie Pandy kiepsko znosi jazdę po polskich drogach. Przedwcześnie zużywają się amortyzatory, luzy pojawiają się też na wahaczach. Ich sworznie nie są wymienne. Trwałością nie grzeszą też sprężyny i łączniki stabilizatora. Cieszą niskie ceny elementów zawieszenia, martwi to, że trzeba je wymieniać czasami co 20-30 tys. km przebiegu.

Fot. Fiat Panda II była produkowana w jednej wersji nadwoziowej, którą był 5-drzwiowy hatchback. „Pudełkowaty” kształt nadwozia ma zaletę w postaci stosunkowo przestronnego wnętrza. Jest ono znacznie przestronniejsze niż w Seicento. Na pochwały zasługuje ilość miejsca nad głową i na wysokości barków. Na przednich fotelach przeszkadza nieco rozbudowana konsola środkowa z drążkiem zmiany biegów, ale nie można powiedzieć, żeby podróż była niewygodna. Wysoka pozycja za kierownicą jest rzeczą pożądaną przez klientów i przydaje się w ruchu miejskim. Mimo niewielkiej szerokości auta (1578 mm), podróż w cztery osoby jest bezproblemowa, pięciu nie będzie wygodnie - ale taka opcja jest możliwa do wykorzystania na krótkich trasach. W odróżnieniu od Seicento, we wnętrzu Pandy nie znajdziemy gołej blachy - mimo to tworzywa użyte do wykończenia kabiny należy ocenić przeciętnie - są twarde i bywa, że po latach skrzypią na wybojach. Bagażnik o pojemności 206 l wystarczy na zakupy. Po złożeniu oparć tylnej kanapy jego rozmiar rośnie do 860 l. Cieszy wysoka odporność nadwozia na korozję.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Fiat Panda napęd

Fiat Panda II 

Chociaż proste w konstrukcji, zawieszenie Pandy kiepsko znosi jazdę po polskich drogach. Przedwcześnie zużywają się amortyzatory, luzy pojawiają się też na wahaczach. Ich sworznie nie są wymienne. Trwałością nie grzeszą też sprężyny i łączniki stabilizatora. Cieszą niskie ceny elementów zawieszenia, martwi to, że trzeba je wymieniać czasami co 20-30 tys. km przebiegu.

Fot. Fiat Gama silników napędzających Pandę II nie jest rozbudowana. Występowały trzy jednostki benzynowe o pojemnościach 1.1, 1.2 i 1.4 i jeden diesel 1.3 Multijet. W ogłoszeniach królują dwa najmniejsze „benzyniaki”. Podstawowy ma 54 KM mocy i 88 Nm momentu obrotowego. Do miasta wystarczy, w trasie dostanie zadyszki. Lepiej wybrać mocniejszy silnik 1.2. Występował w dwóch wariatach mocy - 60 i 69 KM. Ten drugi przyspiesza do „setki” w 13,4 s i będzie dobrym wyborem. Najmocniejszy silnik 1.4 o mocy 100 KM mimo bardzo dobrych osiągów (9,5 s w sprincie do „setki”) zużywa sporo paliwa i oleju. Nie każdemu przypadnie też do gustu usportowiony charakter najmocniejszej Pandy ze sporo twardszym zawieszeniem. Jednostki benzynowe mają opinię bezawaryjnych - czasami psują się pompy paliwa i alternatory. Bywa także, że zanieczyszcza się przepustnica, przez co silnik pracuje nierówno. Diesel jest bardzo oszczędny, ale wymaga uwagi przy eksploatacji - głównym jego problemem jest wysokie zużycie oleju. Brak częstej kontroli jego poziomu może doprowadzić do zatarcia silnika - zwłaszcza, że cały układ ma małą pojemność (3 litry) i nawet niewielki ubytek środka smarnego jest istotny. Plus za brak koła dwumasowego, występują też wersje bez filtra DPF. Panda II była dostępna z napędem na przednie lub na wszystkie koła. Chociaż wersje 4x4 w ogłoszeniach występują dość rzadko, to są to auta niezwykle dzielne terenowo. Napęd na tył przenoszony jest przez sprzęgło wielopłytkowe, a sprawność w terenie zwiększa podwyższone zawieszenie.

Fiat Panda podwozie

Fiat Panda II 

Chociaż proste w konstrukcji, zawieszenie Pandy kiepsko znosi jazdę po polskich drogach. Przedwcześnie zużywają się amortyzatory, luzy pojawiają się też na wahaczach. Ich sworznie nie są wymienne. Trwałością nie grzeszą też sprężyny i łączniki stabilizatora. Cieszą niskie ceny elementów zawieszenia, martwi to, że trzeba je wymieniać czasami co 20-30 tys. km przebiegu.

Fot. Fiat Chociaż proste w konstrukcji, zawieszenie Pandy kiepsko znosi jazdę po polskich drogach. Przedwcześnie zużywają się amortyzatory, luzy pojawiają się też na wahaczach. Ich sworznie nie są wymienne. Trwałością nie grzeszą też sprężyny i łączniki stabilizatora. Cieszą niskie ceny elementów zawieszenia, martwi to, że trzeba je wymieniać czasami co 20-30 tys. km przebiegu.

Fiat Panda sytuacja rynkowa

W tej chwili w polskich ogłoszeniach jest wystawionych ponad 500 egzemplarzy Pandy II. Jak nietrudno się domyślić, prawie wszystkie pochodzą z krajowych salonów. Najdroższe są wersje 4x4 - ceny niektórych przekraczają 20 tys zł. Nieco tańsze są „zwykłe” Pandy w idealnym stanie, z minimalnym przebiegiem. Najdroższe z nich kosztują 15-17 tys. zł. Realnie, mając 8-10 tys. zł można szukać niezłego egzemplarza z przebiegiem oscylującym w okolicy 100 tys. km. Dysponując taką kwotą, jest szansa, że trafimy na zadbany egzemplarz od pierwszego właściciela

Fiat Panda plusy:

  • zwrotność, łatwość parkowania
  • niezawodne silniki, brak problemów z korozją
  • duża podaż zadbanych egzemplarzy

Fiat Panda minusy:

  • ograniczony komfort jazdy
  • mały bagażnik
  • niska trwałość elementów zawieszenia

 Fiat Panda II - wybrane dane techniczne

Silnik Pojemność skokowa [cm3] Typ silnika Moc maksymalna
[KM] przy obr/min
Maksymalny moment
obrotowy [Nm]
przy obr/min
Przyspieszenie
0-100 km/h [s]
Prędkość maksymalna (km\h]
Silniki benzynowe:            
1.1 Fire 1108 R4 54/5000 88/2750 15 150
1.2 1242 R4 60/5000 102/2500 14 155
1.2 1242 R4 69/5000 102/2500 13,4 162
1.2 Abarth Rally 1242 R4 130/7800 b.d. / b.d. b.d. b.d.
1.4 16V 1368 R4 100/6000 131/4250 9,5 185
Silniki wysokoprężne            
1.3 Multijet JTD 1248 R4 70/4000 145/1500 13 160
1.3 Multijet JTD 1248 R4 75/4000 145/1400 12,4 165
Silniki zasilane CNG            
1.2 Natural Power 1242 R4 52/5000 88/3000 19 140

Ceny używanych egzemplarzy

Auto Rok - ceny [zł]
2013 2012 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003
Panda 0.9 TwinAir Lounge S&S (85 KM) 28 900 24 600 - - - - - - - -
Panda 1.1 Active Eco (54 KM) - - 12 100 11 200 10 400 9 400 8 000 7 500 6 900 6 500
Panda 1.2 Easy (69 KM) 22 800 19 200 - - - - - - - -
Panda 1.3 Multijet Actual (70 KM) - - 10 500 9 700 8 900 8 200 7 100 6 400 - -

Fiat Panda II

Chociaż proste w konstrukcji, zawieszenie Pandy kiepsko znosi jazdę po polskich drogach. Przedwcześnie zużywają się amortyzatory, luzy pojawiają się też na wahaczach. Ich sworznie nie są wymienne. Trwałością nie grzeszą też sprężyny i łączniki stabilizatora. Cieszą niskie ceny elementów zawieszenia, martwi to, że trzeba je wymieniać czasami co 20-30 tys. km przebiegu.

Fot. Fiat

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • lolo (gość)

    Pande można lubić albo nie ale ma ekonomiczny silniczek i w razie jak coś padnie to sie części dobre jakościowo oe delfi dobierze także na dojazdy do roboty super sprawa.

  • kefir (gość)

    w aaa auto mi chcieli opchnąć pandę ale nie dałem się namówić ;d wybrałem skode i dobrze

  • To Nie Przejdzie (gość)

    W fiacie panda silnik V6 benzyna 270 KM na dojazdy do pracy w zupełności wystarczy. Nie dajcie się namówić na V8 lub V12, bo niepotrzebnie przepłacicie. Te dwa ostatnie dobrze sprawdzają się w tipo.

  • Xxx (gość)

    Nietrwale zawieszenie....zart....ja plus moi koledzy zrobilismy ponad 100 tys jednym autem (wiadomo sluzbowy)bez oszczedzania i niekiedy powinna ona juz pęknąć w poł...pomimo tego jezdzila jak zła :)

  • edi (gość)

    panda 1,1 mpi to czołg w porownaniu z toyotami i vw/seat/skoda jest poprostu niezniszczalna testowana przez młodych kierowcow wrocila autostrada z radomia do warszawy bez wody w ukladzie ze stopiona obudowa paska rozrzadu bo kierowca ruszkodzil chlodnice na krawezniku , po wymianie jak nowa przebieg 265 tys km 2006

  • jedyny silnik ktory dojedzie bez oleju..... (gość)

    Super konstrukcja wlochow....szkoda ze fiat przez bledne decyzje chcial stracić z piedestalow luxusa zapominając o klasie robotniczej i swoich weekendach...brak punto kombi weekenda...palio 4x4wekenda na eurorynku z/wienczy dzielo upadku....szkoda

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Fiat Panda zdjęcia

Fiat Panda dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Panda opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Panda Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł