Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36910 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Fiat Panda kontra Peugeot 107

Data publikacji: Autor: Jarosław Zgirski

Fot. Fiat Samochody segmentu mini cieszą się sporym powodzeniem. Czy wynika to jedynie z ich małych rozmiarów, czy też kryją w sobie inne zalety?

 

Złośliwi z branży motoryzacyjnej mówią, że Francuzi z Renault zrobili przysługę Włochom, sprzeciwiając się nazwie Gingo, którą wybrano wstępnie dla Pandy. O Pandzie Europa zapomniała w połowie lat 90-tych, kiedy to zaprzestano jej produkcji poza rynkiem włoskim. A Fot. Fiat tradycję miała sporą, więc następcę przyjęto ciepło. Peugeot 107 to przedstawiciel trzech bliźniaczych aut, produkowanych w Kolinie w kooperacji koncernów PSA i Toyota. Oba samochody na pokład zabiorą cztery osoby, niewielką ilość bagażu, lecz sprawnie przewiozą przez miasto i swobodnie zmieszczą się w ciasnej uliczce, czy na tłocznym parkingu. Inną zaletą jest też ich niewygórowana cena.

 

Cechy szczególne

 

Samochód to od dawna nie tylko połączenie czterech kół, kierownicy i silnika. Auto segmentu mini tym bardziej. Muszą być miłe dla oka, przyjazne kierowcy, sprawne podczas jazdy w mieście i ekonomiczne pod każdym względem. I zazwyczaj są drugim wozem w rodzinie.  To powoduje, że inżynierowie kładąc nacisk na te cechy z premedytacją pomijają mniej znaczące. Postawili na efektowny wygląd i być może dlatego w Peugeocie 107 nie znajdziemy wspomagania kierownicy. Po prostu masa samochodu jest na tyle mała, że nawet kobieta poradzi sobie z manewrami na parkingu. W razie czego jednak można doposażyć go w opcjonalne wspomaganie. Fiat Panda pod tym względem jest znacznie lepiej wyposażony, a lista opcji jest bogata. Wnętrze Pandy jest proste, ale dość ciekawe. Otaczają nas czytelne zegary, przełączniki i pokrętła, poręczny lewarek zmiany biegów. W Peugeocie 107 postawiono na nowoczesność w stylu awangardowym. Szczególne emocje budzi walcowaty tubus z przełącznikami ogrzewania – ma tyle samo zwolenników, co wrogów. Fot. Fiat Przedział osobowy w Peugeocie razi też dużą ilością gołej blachy, choć przyznać trzeba, że żywe kolory lakierów nadwozia i dobór odpowiedniej tapicerki minimalizuje to wrażenie. Również plastiki deski rozdzielczej w Pandzie sprawiają wrażenie lepszych i solidniejszych. Bagażniki w obu pojazdach są niewielkie, ale Peugeota wręcz symboliczny. Dodatkowym minusem jest klapa bagażnika – to po prostu tylna szyba, na którą trzeba uważać. Mankamentem obu aut jest ilość miejsca z tyłu. Na tylnej kanapie powinny siadać dzieci, ale znów lekką przewagę ma Panda.

 

Silniki

 

Jednostka napędowa Peugeota 107 o pojemności 1,0 l to jedyna motor benzynowy, dostępny w tym modelu. Nieco wyższa pojemność silnika Pandy wynika z tego, że jest to najsłabszy motor w palecie Fiata. Motor Peugeota mimo to charakteryzuje się lepszą dynamiką i przyspieszeniem. Fot. Peugeot Skonstruowany przez inżynierów Toyoty silnik jest także wyposażony w układ zmiennych faz rozrządu, co stawia go o klasę wyżej od jednostki konkurenta. Jest tylko bardzo głośny na wyższych obrotach. Z kolei pod maską Pandy pracuje cichsza, najmniejsza i nie wysilona jednostka. Z pojemności 1,1 l uzyskuje moc 54 KM. Biorąc pod uwagę różnicę masy obu pojazdów na korzyść Peugeota 107 to właśnie on zdecydowanie wygrywa pojedynek na silniki. Jest żwawszy, szybszy, sprawniejszy podczas wyprzedzania. Przewagę silnika Peugeota widać dodatkowo w porównaniu zużycia paliwa, gdzie wyraźnie góruje nad maluchem Fiata.

 

Wrażenia z jazdy

 

W Pandzie siedzimy dość wysoko, czujemy, że mamy kontrolę nad tym, co dzieje się na drodze. Także Peugeot 107 ze względu na dobrze przeszkloną kabinę zapewnia świetna widoczność. Jednak walory jezdne 107-ki przewyższają możliwości Pandy. Francuski maluch zachowuje się lepiej w zakrętach, jest stabilniejszy na ostrych, szybko pokonywanych łukach. Mimo, że silnik Fot. Fiat do potężnych nie należy, tym samochodem da się jechać na sportową modłę – zdecydowanie i dynamicznie. Znacznie spokojniej jedziemy Fiatem Pandą. Niewielkiej mocy silnik nie pozwala na sprawną jazdę. Chcąc pojechać szybciej, kierowca zmuszony jest bardzo mocno nadepnąć na pedał gazu. To zaś powoduje nieproporcjonalny wzrost zużycia paliwa. Zawieszenie Pandy jest miękkie, dość komfortowe, ale podobnie, jak w 107 poprzeczne nierówności bardzo dobrze wyczuwa się na fotelach z wyraźnym stukiem, dochodzącym z zawieszenia. Ma też tendencję do przechyłów na szybko pokonywanych łukach. Peugeot 107 i Fiat Panda doskonale spisują się, jako auta miejskie. Bez problemów da się nimi parkować, niewielkie Fot. Peugeot promienie skrętu powodują, że wjadą w najbardziej ciasną ulicę, czy umkną boczną dróżką przed rosnącym korkiem na głównych arteriach.

 

Podsumowanie

 

Panda jest ciekawą propozycją na rynku. Przekonuje dobrym wyposażeniem, możliwością jego wzbogacenia o liczne opcje, bezpretensjonalnym i ergonomicznym wnętrzem oraz większym bagażnikiem. Lepszy silnik jest jednak we francuskim aucie, nieco bardziej sportowo zestrojone zawieszenie i awangardowy wygląd przekonają z kolei tych, którym zbędne „gadżety”  w postaci elektrycznie sterowanych szyb, wspomagania kierownicy czy układu kontroli trakcji ESP nie są potrzebne. Cenowo obaj rywale są praktycznie równi.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)   

 

 

      Fiat Panda

Peugeot 107

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

 

+

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

Remis

 

Zużycie paliwa

 

Wyposażenie

+

 

Cena

Remis

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Fiat Panda 1.1 8V

Peugeot 107 1.0 16V

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3 )

1108

998

Moc maksymalna (KM/obr/min)

54/5000

68/6000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

15,0

13,7

Prędkość maksymalna (km/h)

150

157

Pojemność bagażnika (l)

206/775

139/751

Pojemność zbiornika paliwa (l)

35

35

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,6/7,5

4,6/5,9

Długość x szerokość x wysokość (cm)

354/158/154

343/163/147

Rozstaw osi (cm)

230

234

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

2/12

Cena (zł)

32 800

33 100

 

Wybrane wyposażenie seryjne:

 

 

Fiat Panda Active

Peugeot 107 Happy

Poduszki powietrzne

2

2

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

-

Wspomaganie układu kierowniczego

S

1500

Centralny zamek

S

-

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

-/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/-

-/-

Klimatyzacja manualna

4300

4000

Radioodtwarzacz z CD/ bez CD

1500/1200

1400/-

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • RAMBO

    Czy na pewno w kategorii "Zużycie paliwa" znak "+" powinien być przy fiacie? Dane techniczne wskazują raczej na peugeota.

  • driwer

    jednym z samochodow ktorym na codzien sie przemieszczam jest wlasnie panda (1,2) i powiem calkiem fajne autko, praktyczne w miare wygode dobrze tłumi wyboje, calkiem bezawaryjne itp natomiast rzeczy ktore mnie najbardziej denerwuja to słabiutkie przyspieszenie (tico ma lepsze) i spalanie - przy ciezkiej nodze potrafi wziasc nawet 9,5 litra benzyny :/ ale pozatym oki:)

  • ewhw

    Około dwa tygodnie temu odebralem Pandę 1,2 Dynamic plus radio z CD plus ESP z ASR plus klimatyzacja. Kierowca: kobieta. Samochód ma przejechane 1150 km. Średnie spalanie 6.4 l/100 km, z czego około 50% przebiegu to stanie w korkach (Wrocław). Cena auta (prawdziwa): 36.200,-zł. Moim zdaniem: osiągi zadowalające. Bardzo fajny samochód. Mam również Pandę 1,3 Multijet w wersji Dynamic (rok. 2005, wyposażenie jw. lecz bez ESP) (20 tys. km przebiegu). Spalanie średnie: 5,5 l/100. Silnik znacznie głośniejszy, chociaż auto bardzo dobrze przyspiesza. Wyczuwalna turbodziura pomiędzy 1 a 2 biegiem.

  • ewhw

    cd. Obydwa samochody spisują się bez zarzutu. Moim zdaniem, zakup diesla w tak małym samochodzie, tylko przy bardzo dużych przebiegach ma sens. Panda diesel, to był mało roztropny zakup. Oszczędności nie będzie, chociaż Panda jest autem godnym polecenia.

  • dorobiszpiotr

    "Przewagę silnika Peugeota widać dodatkowo w porównaniu zużycia paliwa, gdzie wyraźnie góruje nad maluchem Fiata" - a w tabelce "Nasza ocena" przy kategorii "Zużycie paliwa" plus jest po stronie Fiata Panda (BŁĄD). Również z danych technicznych wynika, że Peugeot zużywa mniej paliwa niż Fiat, więc do tabelki wkradł się błąd :P

  • snape

    bzdury piszą o pandzie bo jest model 1.1 54KM i jest 1.2 60 KM piszą jedno i porównują drugie:) i jezeli porównac pande z 60 konnym do peugocika to w spalaniu i w osiągach silnika wypada remisik z wskazaniem na pandziore:)

  • maciej

    Plus w kategorii "zużycie paliwa" omyłkowo znalazł się po stronie Pandy. Poprawka została wprowadzona. Dziękujemy za uwagi.

  • gregor79

    Stawiam zdecydowanie plus przy Pandzie. Więcej miejsca, małe spalanie i niezawodność klasuje ten model na szczycie. Peugeot 107 jest mały i ciasny. Za to Panda ma dużo miejsca i jest bardzo wygodna.

  • Allehandrou (gość)

    Pier.... kota Panda to szmelc wychyla się na zakrętach, masa aut po flotach zkatowanych zajeżdzonych zaoooranych po vanach silnik fiata nigdy z ekonomika nie miał nic wspólnego. To pali tyle ile widzi w korkach wiem wiem bo miałem Pande Seja Punciaka Malczana generalnie fiaty spox ale w tym przypadku Panda to szmelc. Peugeot ma 3 cylindrowy silnik wiec pisanie ze ma 4 zawory na 16 V bzdura 3 /12V i gitarka francuskie autko góruje nad włoskim bo to praktycznie to samo co Aygo a Japońce wiadomo sa wery gut.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Fiat Panda zdjęcia

Fiat Panda dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Peugeot 107 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Panda opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Panda Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł