Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Punto 1.2 8V

Zdzisław Podbielski
W naszym kraju Punto cieszy się dużym powodzeniem. W rankingu najlepiej sprzedających się aut zajął III miejsce.

W naszym kraju Punto cieszy się dużym powodzeniem. W rankingu najlepiej sprzedających się aut zajął III miejsce.

 

Punto oferuje stosunkowo obszerne wnętrze przy niewielkich wymiarach zewnętrznych i zwrotność, a więc ma predyspozycje miejskiego samochodu. Pojazd jest wystarczająco wygodny i nadaje się również do dalekich wyjazdów. Duża użyteczność poparta jest ważnym atrybutem - bardzo konkurencyjną ceną.

 

Unowocześnienie

 

fot. autor
fot. autor

Od momentu wprowadzenia na rynek, jesienią 1993 r., samochód dwukrotnie poddawano modernizacji: w 1999 r. z okazji 100-lecia firmy FIAT i w 2003 r. Ostatnia modernizacja objęła m.in. ścianę przednią nadwozia wraz z lampami i atrapą chłodnicy, tylny zderzak, drzwi bagażnika, fotele i kształt wskaźników tablicy przyrządów. Sprzedaż Punto w obecnej postaci rozpoczęto w Polsce 13 czerwca 2003 r.

 

 

 


fot. autor
fot. autor


Wnętrze

 

Pod względem użytecznym, a więc objętości wnętrza nadwozia, Punto bije na głowę wielu rywali z segmentu B. W tym tkwi jego siła. Nawet wyprzedza najlepiej sprzedawany samochód Europy - Peugeota 206. Ma od niego większy bagażnik i więcej miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Przestronność wnętrza uzyskano przez umieszczenie poduszek siedzeń na znacznej wysokości od podłogi i tym samym wygospodarowano więcej miejsca na nogi pasażerów.

Wadą takiego rozwiązania jest "wklęsła" podłoga, dość trudna do oczyszczania.

 

Silnik

 

fot. autor
fot. autor

Nabywca ma wybór spośród czterech jednostek napędowych. Wszystkie są 4-cylindrowe, w tym trzy benzynowe o pojemności skokowej 1,2 l (60 KM), 1,2 l (80 KM) i 1,4 l (95 KM) oraz wysokoprężna 1,3 l (70 KM). Silnik 1,2 l o mocy 60 KM ma nowoczesną konstrukcję, mimo że dysponuje rozrządem 8-zaworowym, pochodzi bowiem z rodziny silników Fire. Odznacza się elastycznością i niskim zużyciem paliwa oraz niezawodnością. Te cechy sprawiają, że ta jednostka napędowa jest chętnie wybierana przez nabywców.

 

Wrażenia z jazdy

 

Punto może służyć nie tylko do jazdy miejskiej, ale i do dalszych wyjazdów. Na wygodę podróżowania składa się m.in. dobrze dobrane zawieszenie kół - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu poprzeczna belka skrętna uzupełniona amortyzatorami i sprężynami śrubowymi. Zawieszenie to dobrze stabilizuje pojazd na łukach dróg i niemal gwarantuje wygodną jazdę. Kierowca siedzi dość wysoko, ma więc dobrą widoczność. Urządzenia sterowania działają płynnie, szkoda tylko, że w najuboższej wersji pojazdu (Actual) nie przewidziano, występującego seryjnie w pozostałych wersjach, elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (z funkcją "city").

Dynamika samochodu napędzanego silnikiem 60-konnym jest zupełnie wystarczająca, gdyż przełożenia przekładni umożliwiają dobre rozpędzanie do mniejszej prędkości niż 100 km/h. Poza tym, układ napędowy toleruje nie w porę zmieniane biegi.

 

Podsumowanie

 

Punto, pomimo długiego stażu produkcyjnego liczonego od pojawienia się pierwszej konstrukcji, wyróżnia się wieloma walorami. Do najistotniejszych zaliczylibyśmy przestronność wnętrza, duży bagażnik, dobre właściwości jezdne, udane źródło napędu i przystępną cenę.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty