Konstruktorzy dwoją się i troją, by opracować samochód o niewielkich wymiarach zewnętrznych i obszernym wnętrzu. Fiat i Opel twierdzą, że to założenie udało się im spełnić w modelach Punto i Corsa.
Punto i Corsa mają długi staż konstrukcyjny, wywodzący się z 1993 r. Wtedy pojawiło się pierwsze Punto i druga generacja Corsy, oznaczona literą B. W 2003 r. oba pojazdy poddano kolejnej modernizacji. Punto otrzymało m.in. nowy wygląd nadwozia - ściany przedniej z nowymi lampami i atrapą chłodnicy, tylnego zderzaka, nowe drzwi bagażnika, a wewnątrz nowy kształt foteli i wskaźników deski rozdzielczej.
Skromniejszą modernizacją objęto Corsę, np. pomiędzy reflektorami wprowadzono poziomą, chromowaną listwę, a same reflektory otrzymały gładkie szkła. Wzbogacono wyposażenie seryjne, wprowadzono większą gamę kolorów i poprawiono jakość materiałów.
Wnętrze
Punto wyprzedza Corsę pod względem przestronności wnętrza. Fiat ma większy bagażnik i więcej miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Siedzisko kanapy tylnej umieszczono na znacznej wysokości od podłogi i w ten sposób wygospodarowano więcej miejsca na nogi pasażerów. Wadą takiego rozwiązania jest “wklęsła" podłoga, dość trudna do oczyszczenia. Corsa natomiast przewyższa Punto dokładnością wykonania i mniejszą
awaryjnością, która dość często występuje we włoskim samochodzie, objawiając się zwłaszcza w okresie gwarancji.
Silnik
W obu pojazdach jest duży wybór silników. Wybraliśmy te o najmniejszej pojemności skokowej, kompletowane w najtańszych wersjach. Silnik 4-cylindrowy, 8-zaworowy o pojemności 1,2 l i mocy 60 KM napędzający Punto to dobra
jednostka, pracująca cicho i dość elastyczna, tolerująca nie w porę zmieniane biegi. Niższą kulturę pracy wykazuje 3-cylindrowy silnik Corsy o pojemności 1,0 l i mocy 60 KM. Jednostka Opla zużywa mniej paliwa i to jest główny cel wprowadzania silników 3-cylindrowych. Corsa w mieście potrzebuje 6,9 l na 100 km, gdy Punto - 7,3 l/100 km. Corsa jest jednak wolniejsza od Punto, chociaż oba auta do dynamicznych nie należą.
Wrażenia z jazdy
Porównywane samochody nadają się do jazdy miejskiej, m.in. ze względu na niewielkie wymiary zewnętrzne, zwrotność i dobrą widoczność (w Corsie lepszą) z miejsca kierowcy. Również ze względu na kiepską dynamikę obu pojazdów, lepiej jeździć nimi w mieście. Na drogach poza miastem wyprzedzanie wolniejszych pojazdów trwa długo, co nie sprzyja bezpieczeństwu.
Jednak w dłuższą podróż wygodniej pojedziemy Punto, ze względu na przestronniejsze wnętrze i lepiej dobrane zawieszenie kół. Pod względem stateczności w ruchu oba pojazdy są zadowalające, chociaż zastosowane rozwiązania
są najtańsze z możliwych. Konstrukcja zawieszenia w obu pojazdach jest zbliżona - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu - belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi.
Dążenie do obniżenia ceny spowodowało zubożenie wyposażenia standardowego. Szkoda, że najtańsze wersje obu pojazdów nie mają wspomagania kierowcy. W najuboższej Corsie w ogóle nie przewiduje się wspomagania, a w Punto trzeba za nie dopłacić 1900 zł. Seryjne wyposażenie Fiata składa się z dwóch poduszek powietrznych, a Opel ma tylko jedną, chociaż jest droższy.
Nasza ocena
- oznacza przewagę nad konkurentem
Model pojazdu | Punto 1.2 8V Actual | Corsa 1.0 12V Start |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | remis | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | remis | |
Wyposażenie | + |
Wybrane dane techniczne:
Model pojazdu | Punto 1.2 8V Actual | Corsa 1.0 12V Start |
Rodzaj silnika | benzynowy | |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 | 3/12 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1242 | 998 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 60-5000 | 60-5600 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 102-2500 | 88-3800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,3 | 16,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 155 | 156 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3) | 47 | 44 |
Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/cykl mieszany (dm3/100 km) | 7,3/4,8/5,7 | 6,9/4,4/5,3 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 3840 (3-drzw.) - 3865 (5-drzw.)/1660/1480 | 3817/1646/1440 |
Rozstaw osi (mm) | 2460 | 2491 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 264÷1000 (3-drzw.) 297÷1080 (5-drzw.) | 260-1060 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2 (bez lim. km)/8 | 2 (bez lim. km)/12 |
Cena brutto (zł.) | 35 600 (3-drzw.) 37 000 (5-drzw.) | 34 900(3-drzw.) 36 150 (5-drzw.) |
Wybrane wyposażenie:
Model pojazdu | Punto 1.2 Actual | Corsa 1.0 Start |
ABS z EBD | o | - |
Klimatyzacja | o | - |
Dzielona kanapa tylna | o | - |
Immobilizer | s | - |
Wspomaganie kierownicy | o | - |
Poduszka powietrzna kierowcy | s | s |
Poduszka powietrzna pasażera | s | o |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?