Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36769 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Punto HGT

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcia Witold Blady

 Model oznaczony trzema literkami HGT w gamie Punto pełni rolę wersji flagowej. Nic w tym dziwnego, 130-konny silnik, znany także z Barchetty i Lancii Lybra, zapewnia niedużemu autu naprawdę niezłe osiągi.

Jak przystało na samochód o sportowym zacięciu, Punto HGT jest produkowane tylko w trzydrzwiowej odmianie nadwoziowej. W tej wersji, zwłaszcza w jaskrawożółtym kolorze, auto wygląda agresywnie. Na pierwszy rzut oka można je pomylić ze znacznie słabszym modelem Sporting. Tymczasem HGT to prawdziwy wilk w owczej skórze.

Flagowe Punto poprzedniej generacji, oznaczane GT, było napędzane silnikiem o znacznie mniejszej pojemności, ale podobnej mocy, dzięki zastosowaniu turbosprężarki. Nowy model z 1,8-litrowym silnikiem jest znacznie "spokojniejszy", nie ma zaskakującego mniej wprawnych kierowców przyrostu mocy w momencie włączeniu turbosprężarki. Osiągi na bardzo dobrym poziomie, ponad 200 km/h prędkości maksymalnej i sprint od 0 do 100 km/h trwający 9 sekund, czego w aucie segmentu B chcieć więcej?

Nieco dziwi tylko zastosowanie skrzyni biegów o pięciu przełożeniach, podczas gdy w słabszym Sportingu montowano przekładnię sześciostopniową. Standardem są za to poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera oraz airbagi boczne, wspomaganie układu kierowniczego, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie podnoszone szyby w drzwiach przednich, halogeny, ABS i aluminiowe felgi. Standardem (rzadkość w tym segmencie) jest także klimatyzacja, wśród opcji znajdują się lakier metalik, alarm, elektrycznie otwierany dach, radioodtwarzacz, system nawigacji satelitarnej i zmieniacz płyt CD.

Auto jest nieźle wygłuszone, tylko podczas gwałtownego przyspieszania do uszu kierowcy dochodzi ryk silnika, ale jest to całkiem przyjemny dźwięk. Zawieszenie HGT jest wyraźnie sztywniejsze niż w słabszych odmianach, na szczęście nie oznacza to mniejszego komfortu jazdy, a auto znacznie mniej przechyla się na zakrętach. Punto HGT nie jest zbyt paliwożerne - w czasie testu spalało maksymalnie około 11 l benzyny na 100 km (jazda w mieście), podczas spokojnej jazdy na trasie nieco ponad 7 l/100 km. Średnio w czasie testu Punto HGT zużyło średnio ok. 8,5-9 l benzyny na 100 km. Jak na 130-konne auto wynik całkiem niezły.

W segmencie B nie ma za wielu aut z tak mocnymi silnikami. Nieliczni rywale to Peugeot 206 S16, Opel Corsa GSi i - napędzany silnikiem wysokoprężnym - Seat Ibiza TDI. Atuty Punto HGT to dobre osiągi i bardzo bogate wyposażenie. Sportowy Fiat jest przy tym niezbyt drogi, rywale kosztują znacznie więcej lub są gorzej wyposażeni.

Wnętrze
Podobnie jak w przypadku nadwozia, także we wnętrzu królują ostre krawędzie, lepsze niż w poprzednim modelu są tworzywa sztuczne. Niezbyt ergonomicznie - za nisko - umiejscowiono włącznik świateł awaryjnych. Nie wiadomo dlaczego przeniesiono przyciski sterujące elektrycznie opuszczanymi szybami z drzwi na konsolę środkową. Na pochwałę zasługuje za to umieszczenie radia na samej górze deski rozdzielczej. Fotele modelu HGT są lepiej wyprofilowane niż w "zwykłych" Punto, dzięki temu znacznie lepiej podtrzymują ciało na zakrętach. Szkoda że zabrakło miejsca na puszki z napojami.

Nadwozie
Nadwozie jest znacznie agresywniej stylizowane niż w poprzednim modelu, widać to zwłaszcza w autach z nadwoziem trzydrzwiowym. Tylna ściana jest pochylona pod większym kątem, auto ma bardziej interesującą linię nadwozia. Bagażnik jest mniejszy o 30 litrów niż w odmianie pięciodrzwiowej. Żółty kolor jest zarezerwowany dla usportowionych odmian - Sporting i HGT. Oba te modele są oferowane wyłącznie z nadwoziem trzydrzwiowym. Przednie reflektory zgodnie z panującą modą są przykryte jednym, przezroczystym kloszem z kierunkowskazami i halogenami.

Silnik
Czterocylindrowa jednostka o pojemności 1747 cm sześc. znana jest także z innych aut Fiata - Barchetty czy Lancii Lybra. W aucie segmentu B sprawuje się znakomicie, ma znacznie wyższą kulturę pracy niż stosowana w poprzednim modelu GT jednostka z turbosprężarką. W Punto stosowane są jeszcze dwa inne silniki benzynowe - oba o pojemności 1,2 l i mocy 60 lub 80 KM. Różnica wynika z liczby zaworów - słabsza wersja ma dwa, mocniejsza cztery zawory na cylinder. Zwolennicy silników Diesla mają nieco mniejszy wybór - 60-konna jednostka 1,9 l i taki sam silnik z turbosprężarką z rodziny JTD o mocy 80 KM.

Fiat Punto HGT a konkurencja

Model Fiat Punto Peugeot 206 Opel Corsa
Silnik R4 R4 R4
Liczba zaworów 16 16 16
Napęd przedni przedni przedni
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1747 1998 1796
Moc maksymalna (KM) 131 138 125
Maks. moment obrotowy (Nm) 164 190 165
Skrzynia biegów M/5 M/5 M/5
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/T
Średnica zawracania (m) 10,2 10,2 10,4
Objętość bagażnika (dm sześc.) 265 245 260
Długość (mm) 3835 3835 3817
Szerokość (mm) 1660 1650 1646
Wysokość (mm) 1480 1430 1440
Rozstaw osi (mm) 2460 2440 2490
Masa własna (kg) 1020 1050 1040
Ładowność 530 510 490
Prędkość maksymalna (km/h) 205 210 202
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 8,6 8,9 9
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 11,5 10,9 11,2
Poza miastem 6,4 6,2 6
Średnie 8,3 7,9 7,9

T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe

Wyposażenie

Model Fiat Punto HGT Peugeot 206 S16 Opel Corsa GSi
Cena 55 700 66 500 55 450
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne S O O
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby przód/tył S/N S/N S/N
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio O O S
Klimatyzacja S O O
Aluminiowe felgi S S S

S - standard, O - opcja, N - niedostępne

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • t juaiapakala yauau ahayaiua ukmqqqopjkau ha jquqqkyq qkqaiqoq[qpkaluqnhavcrqq jquq qlnqjnqjq farqqoqpqqiqqjqb (gość)

    t

  • W-sm (gość)

    Dobre wyciszenie kabiny? Żart. Miejsce na 2 kubki z napojami oczywiście jest- na tunelu.

  • Gość (gość)

    Miejsce na kubki było i nie było. Ja miałem wersję bez miejsca na kubki. Jednak były takie z inną konsolą gdzie to miejsce się znalazło.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Fiat Punto dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Punto opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Punto Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł