Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37264 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Punto po liftingu

Data publikacji: Autor: tekst i zdjęcia: Piotr Myszor

 Po czterech latach produkcji fiat punto został poddany modernizacji. Zyskał nową twarz i nowe wyposażenie, a przy tym nieco wyższe ceny.

Największym zmianom poddano przedni pas. Wąskie szczeliny przednich świateł zastąpiono dużymi, wychodzącymi na błotniki reflektorami, między którymi pojawiła się atrapa chłodnicy. W tym przypadku słowo atrapa doskonale pasuje. Nie ma bowiem nawiewu na chłodnicę. Atrapa jest tylko przykręcona na klapę silnika. Na środku atrapy chłodnicy i klapy bagażnika umieszczono duże logo Fiata.

Po modernizacji punto otrzymało szereg nowych elementów wyposażenia, w większości dostępnych dotąd tylko w większych autach. Punto może być teraz wyposażone np. w ESP i w funkcję hill holder. Jeżeli zatrzymamy się pod górkę to podczas ruszania system nieco dłużej przytrzymuje hamulec. Można więc spokojnie przełożyć nogę z pedału hamulca na gaz, bez ryzyka, że auto zacznie zjeżdżać do tyłu, czy że zgaśnie silnik. Skuteczne, bardzo w takich sytuacjach uspokajające urządzenie.

Nawigacja bez mapy
Wśród wyposażenia podnoszącego komfort pojawiła się nawigacja satelitarna nowego typu, połączona z systemem Connect. W rozpowszechnionych dziś systemach w samochodzie jest dodatkowy odtwarzacz CD lub DVD, specjalnie dla nawigacji i komplet map na dyskach. W punto kierowca zawiadamia centralę systemu Connect jaką trasę potrzebuje i po chwili wybrana droga zostaje mu przesłana. - Oczywiście przesyłamy nie tylko wybraną drogę, ale korytarz, w jakim się ona znajduje. W razie pomylenia drogi system jest w stanie pokazać kierowcy drogę powrotu na obraną trasę - zapewniali inżynierowie Fiata.

Niestety praktyka nie wyglądała tak dobrze, bo korytarz nie jest zbyt szeroki - do kilkuset metrów. - Im większy korytarz, tym większy plik z trasą, który trzeba przesłać do samochodu za pomocą łączy telefonu komórkowego, a więc tym więcej kierowca zapłaci za mapę - wyjaśniają pracownicy Fiata. Po wyjściu poza korytarz jest tylko strzałka wskazująca w którą stronę trzeba jechać, chcąc wrócić na wytyczony szlak. Trzeba więc ściśle trzymać się wskazań nawigacji. Takie rozwiązanie może być korzystne dla tych, którzy z nawigacji nie korzystają często. Wówczas posiadanie na stałe zestawu map i odtwarzacza nie jest im potrzebne.

Nowe silniki
Zmodernizowane punto oferuje (w Polsce) 4 silniki. Do dwóch znanych już jednostek benzynowych 1,2 8V i 1,2 16V, dołączy benzynowy silnik 1,4 l (95 KM) i turbodiesel o pojemności 1,3 l i mocy 70 KM. Punto jest pierwszym samochodem, który oferuje ten silnik, produkowany wspólnie przez Fiata i General Motors w fabryce w Bielsku-Białej. W porównaniu z punto napędzanym jednostką 1,9 JTD auto z małym dieslem porusza się wyraźnie ciszej. Osiągi są nieco mniejsze, ale wystarczające by jeździć dynamicznie, także przy większych prędkościach. Oczywiście jak w przypadku każdego turbodiesla na żwawe reakcje trzeba czekać do 2000 obrotów. Na szczęście nie trwa to długo. Podczas prezentacji miałem okazję podjeżdżać tym samochodem pod strome wzniesienia i silnik radził sobie z nimi bardzo dobrze.

Nowością jest także benzynowy silnik 1,4 l o mocy 95 KM. Będzie to najdynamiczniejsze punto dostępne w Polsce (w Europie jest jeszcze silnik 1,8 l). Napędzany nim samochód jest szybki i żwawy. Jedzie się nim z przyjemnością.

Ekonomiczna skrzynia
Fiat punto jest teraz dostępny z dwoma automatycznymi skrzyniami biegów. A właściwie z automatyczną skrzynią selespeed i zautomatyzowaną dualogic, która ma opcję ekonomiczną. Po wciśnięciu przycisku E, biegi są zmieniane już w okolicy 2000 do 2500 obrotów. Samochód jest wtedy bardzo mało dynamiczny, ale według zapewnień Fiata, średnie spalanie jest niższe niż w przypadku skrzyni manualnej.

Zmodernizowano także zawieszenie. Jest teraz bardziej komfortowe. Punto łagodniej przechodzi wszelkie wyrwy i dziury w nawierzchni, ale nieco bardziej kołysze się podczas jazdy w zakrętach.

Ceny nowego punto zaczynają się od 31 900 złotych, w przypadku trzydrzwiowych aut i 33 200 dla wersji pięciodrzwiowych.

Dane techniczne

silnik 1,2 8V 1,2 16V 1,4 16V 1,3 multijet
moc (KM) 60 80 95 70
mak. moment obr. (Nm) 102 114 128 180
prędkość maks. (km/h) 155 172 178 164
przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,3 11,4 9,9 13,4
średnie spalanie (l/100 km) 5,7 6,0 6,1 4,5

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Fiat Punto dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Punto opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Punto Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł