Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36216 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Seicento 1.1 54 KM Actual

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

 Jeszcze do niedawna Seicento był najchętniej kupowanym samochodem w Polsce. W dalszym ciągu pozostaje najtańszym autem na naszym rynku i mimo mankamentów typowych dla małych aut ma rzesze zwolenników.

 

Mimo upływu lat sylwetka nadwozia
wciąż się podoba.

Panuje opinia, że najtrudniej jest skonstruować mały samochód. Trzeba rozwiązać nierozwiązywalny problem przestronności wnętrza, a podzespoły techniczne muszą być proste, czyli tanie. Jeżeli małego auta nie tworzą księgowi, to na pewno mają dużo do powiedzenia. W swojej długiej historii Fiat miał szczęście do księgowych i do małych samochodów. Seicento, wprowadzony do sprzedaży w 1998 r., jest kompromisem między ceną, wyposażeniem i rozwiązaniami technicznymi.

 

Nie sposób w aucie o rozstawie osi 220 cm wygodnie zmieścić 5 pasażerów. Na tylnej kanapie Seicento już dwie wysokie osoby czują się gorzej potraktowane przez los. Dołożenie im trzeciej jest wręcz nieprzyzwoite.

 

Żywiołem Seicento jest miasto. Jazda poza terenem zabudowanym jest uciążliwa z powodu przeciętnego komfortu podróżowania i wysokiego poziomu hałasu. Przy prędkości 100 km/h na IV biegu hałas jest dwukrotnie wyższy niż np. w Fordzie Fiesta, wyższy nawet niż w Daewoo Matizie. Seicento jest wrażliwy na poprzeczne nierówności drogi, co wynika z niewielkiego rozstawu osi i prostej konstrukcji zawieszenia: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu wahacze wzdłużne. Na szybko pokonywanych zakrętach nadwozie znacznie się przechyla, jednak pojazd jest dość stabilny. Mankamentem auta jest długa droga hamowania. Z prędkości 100 km/h pojazd zatrzymuje się po przejechaniu aż 51,5 m. Dla porównania, Matizem można się zatrzymać po 44,1 m.

 

Nabywca Seicento nie ma wyboru - dostępny jest tylko jeden, 4-cylindrowy silnik o pojemności 1.1 l i mocy 54 KM. Ta klasyczna jednostka napędowa ma 2 zawory w cylindrze, ale jest dość żwawa. Do prędkości 100 km/h można się rozpędzić po 14,5 s. Niestety, skrzynia biegów jest mało precyzyjna, co utrudnia szybką zmianę przełożeń. Dynamika Seicento na wyższych biegach również nie jest zła, pod warunkiem, że jedziemy w pojedynkę. W pełni obciążone auto jest wyraźnie wolniejsze, co wynika z niewielkiego momentu obrotowego osiąganego przez silnik.

 

Zużycie paliwa w mieście podawane przez producenta jest dość wysokie i wynosi 8,3 l/100.

W wyposażeniu podstawowym Actual nie ma nawet poduszki powietrznej, ale Seicento jest najtańsze na rynku - 24 990 zł. Za 2 tys. zł więcej, w wersji Active, otrzymujemy poduszkę powietrzną dla kierowcy i elektrycznie sterowane szyby przednie. To i tak taniej niż „goły“ Daewoo Matiz, który kosztuje 28 500 zł. W tej sytuacji największym konkurentem Seicento nie jest Matiz, a Fiat Panda, który cieszy się coraz większą popularnością. Wydaje się, że nowocześniejsza Panda odbierze klientów Seicento.

 

Dane techniczne

Model Fiat Seicento 1,1 54 KM Actual
Typ silnika benzynowy
Liczba cylindrów/zaworów 4/8
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1108
Moc maksymalna (KM/obr/min) 54/5000
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) 88/2750
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,5
Przyspieszenie (IV biegu) 60-100 km/h (s) 13,5
Prędkość maksymalna (km/h) 150
Głośność (IV b.)przy 100 km/h (dB) 74*
Droga hamowania od 100 km/h (m) 51,5
Pojemność bagażnika (dm sześc.) 170/810
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) 4,7/8,3**
Długość x szerokość x wysokość (cm) 334 x 151 x 142
Rozstaw osi (cm) 220
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 2/8
Cena wersji Actual (zł) 24 990
* - pomiar wg ADAC
** - wg normy 93/116 CE

Wyposażenie

Seicento Actual
Poduszki powietrzne O
Układ ABS O
Wspomaganie układu kierowniczego O
Centralny zamek O
Elektrycznie sterowane szyby O
Klimatyzacja O
s - wyposażenie seryjne, o - wyposażenie za dopłatą

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Seicento dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Seicento Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł