Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36373 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Stilo 1.9 JTD Multi Wagon

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcia Witold Blady

 Fiat wprowadzając na rynek odmianę kombi swojego najnowszego auta - Stilo - określił go Multi Wagon. Ma to symbolizować szerokie zastosowanie auta z nadwoziem kombi.

Fiat wprowadzając na rynek odmianę kombi swojego najnowszego auta - Stilo - zrezygnował ze stosowanego wcześniej oznaczenia SW (station wagon), zastępując je nowym określeniem - Multi Wagon. Ma to symbolizować szerokie zastosowanie auta z nadwoziem kombi.

Stlio MW jest wyraźnie cięższe od hatchbacka, stąd mniejszy wybór silników - zrezygnowano z jednostki 1.2 o mocy 80 KM. Nic w tym dziwnego, z dużym przecież kombi mogłaby sobie nie radzić. Bazowy model jest napędzany 1,6-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 103 KM, do wyboru są także jednostki 1.8 (131 KM) i dwa silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem - o mocy 80 lub 115 KM.

Stilo Multi Wagon z silnikiem 1.9 JTD 115 KM dostępne jest w dwóch odmianach wyposażenia - Active i Dynamic. Lista standardowego wyposażenia jest w obu wersjach dość długa, obejmuje klimatyzację (w wersji Dynamic automatyczną), elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, komputer pokładowy, radio z odtwarzaczem CD, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, dwie poduszki gazowe i system ABS. W testowym modelu znalazły się także ksenonowe reflektory, aluminiowe felgi o średnicy 17 cali i system nawigacji satelitarnej.

Stilo ma dość komfortowe zawieszenie, dzięki czemu dobrze radzi sobie z nierównościami naszych dróg. Niestety, nie w wersji z 17-calowymi kołami. Wyglądają one znakomicie, jednak są narażone na uszkodzenie znacznie bardziej niż 15- czy 16-calowe felgi i opony. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 11,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. A wszystko przy niezbyt wysokim zużyciu paliwa.

Wnętrze
Gdy wsiadamy do Fiata Stilo trudno się zorientować, że mamy do czynienia z autem rodem z Włoch. Stylistyka deski rozdzielczej i tworzywa sztuczne (nareszcie niezłej jakości) przypominają bardziej samochody niemieckie. Nic w tym dziwnego, nieco wcześniej podobnie zrobił Peugeot w modelu 307. Bez zarzutu jest także ergonomia - wszystkie przełączniki są w zasięgu ręki, na konsoli środkowej wzorowy porządek - u góry radio, niżej pokrętła nawiewu i ogrzewania, jeszcze niżej mały schowek, na samej górze zaś wloty powietrza.

Nadwozie
Stilo był do niedawna dostępny w trzy- i pięciodrzwiowej wersji nadwozia. Kombi jest nowością, jak łatwo się domyślić, jest to auto pomyślane przede wszystkim dla rodzin. Spory jest bagażnik Stilo MW - 510 l to jeden z lepszych wyników w segmencie C. W razie potrzeby można go powiększyć do prawie 1,5 m sześc. Linia okien jest poprowadzona niemal poziomo, inaczej niż w aucie z nadwoziem trzydrzwiowym. Auto wygląda więc spokojnie, na szczęście dynamiki dodają mu ostre krawędzie.

Silnik
W testowym modelu pod maską był mocniejszy z silników Diesla. 115 KM i 1,9 l pojemności wystarczą nie tylko do sprawnej jazdy, Stilo JTD nie będzie zawalidrogą nawet na lewym pasie autostrady. Bez większego trudu można podróżować z prędkością 160-180 km/h. Trzeba się jednak liczyć z nieco większym hałasem opływającym nadwozie i wyższym zużyciem paliwa. Dynamiczna jazda powoduje, że spalanie rośnie do ponad 8 l oleju napędowego na 100 km. Nieco spokojniejsze operowanie pedałem gazu od razu owocuje spadkiem spalania do ok. 6,5 l/100 km. Kultura pracy silnika jest niezła, choć przy gwałtownym przyspieszaniu z rury wydechowej wylatuje chmura czarnego dymu. Taki urok diesla.

Podsumowanie
Wprowadzając model Multi Wagon Fiat nie popełnił tego samego błędu co w przypadku Stilo. Od początku w ofercie znalazły się tańsze odmiany wyposażeniowe, lepiej pasujące do polskiego rynku. Bardziej wymagający mogą wybrać odmiany Dynamic, bogato wyposażone, muszą jednak liczyć się z wyższą ceną.

Fiat Stilo MW a konkurencja

Model Fiat Stilo Volkswagen Golf Ford Focus
Silnik R4 R4 R4
Liczba zaworów 8 8 8
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1910 1896 1753
Moc maks. (KM) 115 130 115
Maks. moment obrotowy (Nm) 255 310 250
Napęd przedni przedni przedni
Skrzynia biegów M/5 M/6 M/5
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/T
Średnica zawracania (m) 10,5 10,8 10,9
Objętość bagażnika (dm sześc.) 510 460 520
Długość (mm) 4515 4395 4450
Szerokość (mm) 1756 1735 1700
Wysokość (mm) 1570 1480 1480
Rozstaw osi (mm) 2600 2510 2615
Masa własna (kg) 1410 1355 1235
Ładowność (kg) 510 565 525
Prędkość maksymalna (km/h) 190 205 196
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 11,2 9,6 10,8
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 7,5 7,1 7,2
Poza miastem 4,4 4,5 4,4
Średnie 5,6 5,4 5,4
M - skrzynia manualna, T - hamulce tarczowe

Wyposażenie

Model Stilo Active Golf Basis Focus Ghia
Cena (zł) 67 800 69 040 75 450
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne O O O
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby przód/tył S/O S/O S/O
Centralne ryglowanie zamków S O S
Radio S O O
Klimatyzacja S O S
Aluminiowe felgi O O O
S - standard, O - opcja


Między przednimi fotelami umieszczono wlot powietrza dla pasażerów tylnej kanapy. W segmencie C to rzadkość.


Tylną klapę można otworzyć na dwa sposoby - w całości lub samą szybę. Na zatłoczonym parkingu to bardzo przydatne.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Stilo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Stilo Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł