Fiat Stilo Multi Wagon 1.9 JTD
Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

W klasie aut kompaktowych Fiat Stilo nie bije rekordów powodzenia. W wersji kombi jest to jednak auto godne zastanowienia.
Stilo Multi Wagon wygląda jak solidny, niemiecki samochód. W braku stylistycznej finezji upatruje się niepowodzenie tego modelu na europejskim rynku. Jednak niektóre rozwiązania są bardzo pomysłowe, chociaż oferowane za dopłatą. Jeździliśmy Stilo napędzanym wysokoprężnym silnikiem 1,9 l o mocy 115 KM.
Cechy szczególne
Najbardziej interesującym rozwiązaniem w Stilo Multi Wagon jest przesuwana wzdłuż nadwozia tylna kanapa. Istnieje także możliwość pochylania oparcia w kilku położeniach. W dłuższej podróży pasażerowie siedzący z tyłu mogą przesunąć do przodu indywidualne fotele i pochylić ich oparcie do tyłu. To udogodnienie oferowane jest niestety w droższej wersji wyposażenia,
podobnie jak otwierane okno w pokrywie bagażnika. Na pochwałę zasługują wygodne fotele przednie z długimi siedziskami. Wnętrze Stilo jest przestronne i wyposażone w liczne schowki i półki. Bagażnik w standardowym położeniu tylnych foteli ma objętość 510 l. Po złożeniu tylnych siedzeń podłoga bagażnika nie jest równa.
Silnik
Wysokoprężny silnik o pojemności 1,9 l uzyskuje moc 115 KM. Ma 2 zawory w cylindrze i doładowany jest turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny. Silnik ten ma zaletę – niskie zużycie paliwa, które w mieście nie przekracza 8 l na 100 km i wadę – jest głośny, mimo zastosowania układu zasilania typu common rail. Dzięki wysokiemu momentowi
obrotowemu silnika dynamika pojazdu jest całkiem przyzwoita i nie ma problemów z wyprzedzaniem wolniejszych samochodów na trasie.
Wrażenia z jazdy
Własności jezdne Stilo są poprawne, chociaż szybka jazda na zakrętach powoduje pochylenie nadwozia. Prosta konstrukcja układu zawieszenia nie zachęca do ekstrawaganckiej jazdy. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu – belkę skrętną. Charakterystyka zawieszenia jest dość
sztywna, jednak nie wpływa negatywnie na komfort jazdy. Lusterka zewnętrzne mają małą powierzchnię, a lusterko wewnętrzne wpada w drgania przy pewnych obrotach silnika. Niezbyt precyzyjny jest też układ kierowniczy. Układ hamulcowy działa wystarczająco skutecznie.
Podsumowanie
Stilo Multi Wagon pozostawia korzystne wrażenie. To funkcjonalny samochód z obszernym wnętrzem i dużym bagażnikiem. Pozytywny obraz psuje nieco głośny silnik wysokoprężny. Poziom wyposażenia standardowego jest dobry, chociaż szkoda, że niektóre udogodnienia oferowane są za dopłatą.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika |
Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów |
4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): |
1910 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): |
115/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): |
255/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): |
11,2 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): |
9,4 |
Prędkość maksymalna (km/h): |
190 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): |
69* |
Droga hamowania od 100 km/h (m): |
40,5 |
Pojemność bagażnika (dm3): |
510/1480 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): |
58 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): |
4,4/7,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): |
452 x 176 x 157 |
Rozstaw osi (cm): |
260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) |
2/12 |
Cena wersji Active (zł): |
73 400 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza |
**** |
Jak na auto kompaktowe ilość miejsca w kabinie pasażerskiej jest bez zarzutu. |
Silnik |
*** |
Oszczędny diesel z 2. zaworami w cylindrze. Nowocześniejsze mają już po 4 zawory. |
Poziom hałasu |
*** |
To bodaj jedyny mankament silnika - pracuje za głośno. |
Hamulce |
**** |
Droga hamowania Stilo jest krótsza niż np. Toyoty Corolli 2.0 D-4D/116 KM. |
Dynamika |
*** |
W porównaniu z Corollą 2.0 D-4D/116 KM, Stilo jest wolniejszy. |
Zużycie paliwa |
**** |
Silnik Fiata jest bardziej oszczędny niż np. diesel Toyoty. |
Nowoczesność konstrukcji |
*** |
Konstrukcja nadwozia Stilo jeszcze się nie zestarzała, ale budowa układu zawieszenia jest bardzo prosta. |
Wyposażenie |
**** |
Przyzwoity poziom wyposażenia – jest wszystko, co niezbędne. |
Wyposażenie seryjne:
Fiat Stilo Multi Wagon Active
Poduszki powietrzne |
2 |
Układ ABS |
S |
Wspomaganie układu kierowniczego |
S |
Centralny zamek |
S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne |
S/- |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka |
S |
Klimatyzacja manualna |
S |
Radioodtwarzacz CD |
S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą