Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36063 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Stilo

Data publikacji: Autor: Aureliusz Mikos

 W Barcelonie odbyła się światowa premiera Fiata Stilo, następcy modeli Bravo/Brava. Auto otrzymało płytę podłogową od Alfy Romeo 156, ale kreuje zupełnie nowe trendy wzornicze.

Przejdź do: Nadwozie i wnętrze | Silniki | Jazda | Cena

W Polsce pojawi się na przełomie 2001/2002 r.

Stilo charakterem mocno odbiega od swoich poprzedników Bravo/Brava. Jego design jest bardziej techniczny i powściągliwy, mniej w nim fantazji, ale nie można mu zarzucić polotu. Włoski kompakt prezentuje się nader solidnie i oby tylko taki okazał się w trakcie użytkowania. O tym jednak będziemy mogli się przekonać dopiero w przyszłym roku, kiedy model pojawi się na naszym rynku. Fiat zdecydował nie wprowadzać do Polski Stilo w tym roku z przynajmniej dwóch powodów. Od przyszłego roku stawka celna na importowane z Unii Europejskiej auta spadnie o kolejne 5% (tym razem do zera), poza tym sprzedaż samochodów pod koniec roku wymaga dużych upustów ze względu na zmianę rocznika. Na marginesie warto dodać, że właśnie z tych powodów w tym roku na naszym rynku nie pojawi się już prawdopodobnie żadna nowość.

Nadwozie i wnętrze
Wysoka linia dachu, duże powierzchnie okien i prawie prosto ścięte słupki nadwozia wskazują, że konstruktorzy bardziej zajmowali się wygospodarowaniem jak największej przestrzeni wewnątrz pojazdu, niż wspaniałym wzornictwem. To co najciekawsze kryje się jednak w środku. Pięcio- drzwiowe Stilo ma przesuwaną tylną kanapę, co umożliwia zwiększenie ilości miejsca na nogi dla pasażerów podróżujących z tyłu.
Modele trzy- i pięciodrzwiowy różnią się długością i wysokością. Stilo trzydrzwiowy ma 4,18 m długości i 1,46 m wysokości, natomiast pięciodrzwiowy odpowiednio 4,25 m i 1,51 m. Oba samochody mają 1,76 m szerokości i rozstaw osi równy 2,6 m. Dla porównania VW Golf jest o 3 cm krótszy, o 2 cm niższy, ale i o 2 cm szerszy od wersji trzydrzwiowej. O ile odmiana trzydrzwiowa nadal zdaje się ewoluować wokół kanonu aut sportowych, o tyle wersja pięciodrzwiowa to już prawie kompaktowy minivan.

Silniki
Będzie w czym wybierać. W momencie wprowadzenia na rynek Stilo oferowany jest z sześcioma silnikami: czterema silnikami benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi. Najmniejsza jednostka benzynowa 1,2 16V o mocy 80 KM przy 5000 obr./min rozpędza auto do 100km/h w 13,4 s i pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 170 km/h. Mocniejszy i chyba bardziej odpowiedni do Stilo silnik 1,6 osiąga moc 103 KM przy 5750 obr./min, do 100km/h rozpędza się w 10,5 s i osiąga prędkość maksymalną 183 km/h. Oprócz tego dostępne są też silniki benzynowe 1,8 (133 KM) i 2,4 20 V (170 KM). Jednostki diesla mają pojemność 1,9 i moc 80 lub 115 KM. We wszystkich odmianach silnikowych napęd przenoszony jest na koła przednie.

Jazda
Na zakrętach Stilo zachowuje się bez niespodzianek. W czasie jazdy po okręgu grzecznie trzyma się ustalonego toru i nawet przy gwałtownym odjęciu gazu niełatwo go wytrącić z obranego kursu. Układ kierowniczy ze wspomaganiem reaguje subtelnie i precyzyjnie, a więc nie za lekko w czasie jazdy, za to odpowiednio lekko w czasie manewrowania, posiada bowiem specjalne przełączenie „city” znane wcześniej z modelu Punto.

Cena
Nowemu Fiatowi przyjdzie się zmierzyć na rynku z Peugeotem 307, Fordem Focusem, Oplem Astrą, Toyotą Corollą, a przede wszystkim z VW Golfem. Czy Fiat wyjdzie z tej walki obronną ręką? Naszym zdaniem ma ku temu ogromne szanse. Stilo to bez wątpienia samochód wzbudzający zaufanie. Sukces w Polsce będzie jednak zależał w dużej mierze od ceny. Skoro najtańszy VW Golf kosztuje 48,5 tys. zł, to cena Fiata Stilo powinna być niższa. Nie dlatego, że jest to gorszy samochód, ale obiegowych opini i świadomości Polaków o przeciętnej jakości Fiatów nie zmieni się nagle.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Stilo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Fiat Stilo Cena

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł