Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37181 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Porady / Eksploatacja

Fiat Tipo 1.4 T-Jet – 800 km na jednym baku, czy to możliwe?

Data publikacji: Autor: ml; Partnerem cyklu jest FCA POLAND S.A.

Fiat Tipo 1.4 T-Jet – 800 km na jednym baku, czy to możliwe?

Ta próba przetestowała naszą cierpliwość, lekkość prawej nogi i pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie, czy nowy Fiat Tipo jest w stanie zużyć tyle paliwa, ile zadeklarował producent?

fot. Marcin Lewandowski Ta próba przetestowała naszą cierpliwość, lekkość prawej nogi i pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie, czy nowy Fiat Tipo jest w stanie zużyć tyle paliwa, ile zadeklarował producent?

Dawno, dawno temu, w zamierzchłych latach 90. XX wieku w katalogach samochodowych zużycie paliwa podawano według starych norm znanych pod skrótem ECE (Economic Commission for Europe). Tak jak dziś zawierały trzy wartości, ale mierzone przy dwóch stałych prędkościach 90 i 120 km/h oraz w warunkach miejskich. Niektórzy kierowcy wciąż pamiętają, że rzeczywiste wyniki uzyskiwane na drodze zazwyczaj nie odstawały od deklaracji producentów o więcej niż o jeden litr. W Polsce winiono za te różnice zasiarczone paliwo importowane ze wschodu.

A jak jest dziś? Producenci obiecują kierowcom niewiarygodnie niskie spalanie. Jest to możliwe dzięki krytykowanej normie NEDC (New European Driving Cycle) pozwalającej na uzyskiwanie bardzo obiecujących wartości, w praktyce często mocno nieżyciowych. Postanowiliśmy sprawdzić, czy nowoczesny silnik benzynowy z doładowaniem jest w stanie zbliżyć się do katalogowej liczby, a może ją nawet poprawić.

Fiat Tipo 1.4 T-Jet – 800 km na jednym baku, czy to możliwe?

Ta próba przetestowała naszą cierpliwość, lekkość prawej nogi i pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie, czy nowy Fiat Tipo jest w stanie zużyć tyle paliwa, ile zadeklarował producent?

fot. Marcin LewandowskiDo testu przygotowaliśmy nowego Fiata Tipo z nadwoziem typu hatchback napędzanego jednostką 1.4 T-Jet o mocy 120 KM przy 5000 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 215 Nm przy 2500 obr./min. Ten całkiem ponętny napęd jest w stanie rozpędzić Tipo od 0 do 100 km/h w 9,6 sekundy oraz umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 200 km/h. Tyle teorii, nas bowiem interesuje sprawdzenie spalania, czy nawet „wykręcenie” możliwie jak najniższego wyniku.

Przygotowując samochód do rajdu o kropelce można dokonać modyfikacji poprawiających wynik, jak choćby zwiększenie ciśnienia w ogumieniu, czy zaklejenie szpar nadwozia taśmą klejącą. Nasze założenia są zgoła inne. Test ma odwzorowywać normalną jazdę, a przecież nikt o zdrowych zmysłach nie stosuje tego rodzaju sztuczek w swoim prywatnym aucie przed wyruszeniem w trasę.

Przed podróżą dobrze jest wyznaczyć sobie cel. Po przestudiowaniu tabeli z danymi technicznymi założyliśmy, że powinno udać się nam przejechać na jednym tankowaniu 800 km. Skąd taka właśnie wartość? Bak Tipo w wersji hatchback mieści 50 litrów, zatem rezerwa powinna zapalić się po zużyciu 40 litrów. Przy deklarowanym przez Włochów spalaniu w trasie na poziomie równych 5 l/100 km wychodzi, że auto pokona właśnie taki dystans bez ryzyka wyjeżdżenia paliwa do końca.

Samochód został zatankowany do pełna, komputer pokładowy wyzerowany, można ruszać. No, może nie od razu i nie na raz. Trasa została podzielona na trzy części. Pierwszy zakładał dojechanie do domu przez zatłoczoną Warszawę. Przy tej okazji warto wspomnieć o stylu jazdy. Założyliśmy, że będziemy starali się jechać zgodnie z ogólnymi zasadami ekodrivingu, co wcale nie oznacza wleczenia się i tamowania ruchu. Stosując się do nich należy przyspieszać dość żwawo, zmieniając biegi w zakresie 2000-2500 obr./min. Szybko okazało się, że silnik 1.4 T-Jet doskonale radzi sobie, jeśli od drugiego biegu w ogóle nie przekraczamy 2000 obr./min. Jeśli nie pamiętamy kiedy najlepiej zmienić przełożenie, podpowie nam to – znajdujący się na wyświetlaczu komputera pokładowego – wskaźnik zmiany biegu.

Fiat Tipo 1.4 T-Jet – 800 km na jednym baku, czy to możliwe?

Ta próba przetestowała naszą cierpliwość, lekkość prawej nogi i pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie, czy nowy Fiat Tipo jest w stanie zużyć tyle paliwa, ile zadeklarował producent?

fot. Marcin LewandowskiKolejnym ważnym elementem oszczędnej jazdy jest hamowanie silnikiem, podczas którego układ wtryskowy odcina paliwo. Aby w pełni wykorzystać tę cechę, konieczne jest wyrobienie w sobie nawyku obserwowania otoczenia daleko przed pojazdem. Jeśli zauważymy, że na kolejnym skrzyżowaniu zapaliło się czerwone światło, dynamiczne nabieranie prędkości nie ma ekonomicznego uzasadnienia. W Polsce płynność ruchu pozostawia wiele do życzenia, a jest kolejnym ważnym składnikiem oszczędnej jazdy. Jeśli samochody przed nami ciągle nieznacznie przyspieszają i hamują naprzemiennie, dobrze jest zachować 2-3 sekundowy odstęp, co pozwoli na utrzymywanie bardziej stabilnej prędkości.

Drugim etapem podróży była trasa o długości około 350 km. Dla dociekliwych: pojechaliśmy drogą krajową nr 2 w kierunku wschodnim, w okolice Białej Podlaskiej i z powrotem. Po wyjechaniu z terenu zabudowanego trzeba było poznać możliwości samochodu, mówiąc dokładniej charakterystykę silnika pod kątem spalania. Każdy model samochodu ma prędkości, przy których zużywa najmniejsze ilości paliwa. Okazało się, że przy utrzymywaniu 90 km/h osiągnięcie homologowanego spalania w trasie może być trudne.

Zmniejszenie tempa jazdy o zaledwie kilka kilometrów na godzinę przyniosło wyraźne rezultaty – zapotrzebowanie na paliwo spadło do niecałych 5,5 l/100km. Przy dalszym ograniczaniu prędkości można zejść poniżej progu 5 l/100km. Trudno jednak wyobrazić sobie dłużą podróż z prędkością rzędu 75 km/h. Przeanalizowanie zachowań zespołu napędowego ułatwił komputer pokładowy, który szybko przelicza średnie spalanie i prognozowany zasięg. Wystarczył postój czy krótkotrwała zmiana tempa podróży, by wyświetlane wartości zaczęły się zmieniać. Po uspokojeniu jazdy przewidywany zasięg zaczynał szybko wzrastać.

Fiat Tipo 1.4 T-Jet – 800 km na jednym baku, czy to możliwe?

Ta próba przetestowała naszą cierpliwość, lekkość prawej nogi i pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie, czy nowy Fiat Tipo jest w stanie zużyć tyle paliwa, ile zadeklarował producent?

fot. Marcin Lewandowski

Fiat Tipo 1.4 T-Jet – 800 km na jednym baku, czy to możliwe?

Ta próba przetestowała naszą cierpliwość, lekkość prawej nogi i pozwoliła odpowiedzieć na kluczowe pytanie, czy nowy Fiat Tipo jest w stanie zużyć tyle paliwa, ile zadeklarował producent?

fot. Marcin Lewandowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Kalvalro (gość)

    Czy to jest sponsorowana reklama tipo czy test??!! Kolega dopiero co kupił 1.4 120km tipo kombi... Trasa - 10L ( autostrada przepisowo) miasto - 12L ... Po dotarciu będzie około 9/11 ... ?? ( Zmiana biegów 2-2,5tyś)

  • Artur (gość)

    Kolego kalvalro niech kolega nie opowiada głupot i sie nauczy jezdzic!!! Wkur.. mnie takie gadanie a moze sam jezdzisz zasra.golfem albo pasatem

  • malza (gość)

    super silnik. mam kombi trasa 8-10 - miasto Kraków korki klima 10-13

  • Tomasz N (gość)

    Mam TIPO SW t-jet pierwsze 700 km przejechane i komputer pokazuje średnie 7,1 l/100 km

  • Ardaenye (gość)

    Ten sam silnik mam w Bravo, w trasie poniżej 6L ciężko zejść, w zasadzie to 6.0 to był mój najlepszy wynik jaki zrobiłem przy bardzo oszczędnej jeździe, typowo wychodzi ok. 7L w trasie. W mieście 9-10L, w zależności jak duże korki i jak jedziemy, czy jest klima itp.

  • Właściciel tipo (gość)

    Paliwożerne autko, ale jestem w nim zakochany. Bardzo mi się podoba. Jeżdżę spokojnie i zawsze wychodzi mi na baku tj 40l 453km. Jeździłem wcześniej paskiem w ropie więc jest przepaść. No cóż stać Pana.

  • Mel (gość)

    Użytkuje Tipo od marca. Przejechałem nieco ponad 14 tyś kilometrów. Co mogę rzec. Spalanie w mieście, dramat. Nie mogę zejść poniżej 10l. Na pełnym zbiorniku, jeżdżąc tylko w mieście zrobiłem 360 kilometrów. Komputer pokazuje średnio 11-12.5l/100km. Zmiana biegów przy 2.2-2.5 tyś obrotów. Kolejny mankament to, trzeszczace plastiki na drzwiach, katorga. Trzeba jeździć z włączonym radiem bo inaczej się nie da. Z plusów, duże, pakowane i ładne auto. Na tym się kończy. Nie polecam tego auta, no chyba że nie przeszkadza Ci spalanie jak w BMW 2.5L, a osiągi ma nadal jak Fiat. Aha i jak za te pieniądze, mogli chociaż dać jakiś lepszy system nagłośnienia, bo wypada słabo.

  • Do Artura (gość)

    No niestety ale Kolega Kalvaro ma rację. Mi to też wygląda na sponsoring a nie prawdziwy test; taki ukryty trochę bo sami przyznali się że był to test z "rajdu o kropelkę" więc jego miarodajność jest wątpliwa. Co do samego spalania - chyba nie ma auta (benzynowego w szczególności) dla którego dane katalogowe pokrywałyby się z realnym zużyciem paliwa, szczególnie w cyklu miejskim. Przynajmniej mi się nie zdażyło na takie trafić - mi w mieście zawsze paliły 10 - 11 l/100km (Wrocław) P.S. Użytkuję Lineę - niedowiarków co do spalania zapraszam na naszą stronę klubową. Tam całą prawda o tym jak i innych stronach tego auta :)

  • Marek (gość)

    Co Wy piszecie. Mam Tipo 1.4 t-jet od października i jestem w szoku że wam tyle palą. Ja mam średnio 7,2-7,8 maks, przy dynamicznej jeździe i zmianie biegów powyzej 4 tys ,nawet 5 tyś pali maks 11 litra na setkę,miasto..Normalna jazda na odcinku 140 kilometrów krajowa z prędkością 75-95 km/h spalił 5,5 litra bez problemu w temperaturze 0-1 stopnia. Piszę to bo ja z góry nastawiałem się na wyższe spalanie i montaż gazu ale przy takim spalaniu gazu nie zakładam. Robię dziennie 60 km. W weekendy wypady po 100-200 km.

  • 1.9tdi (gość)

    miasto 7 trasa 5,5

  • bravo 1,4 t-jet (gość)

    mi w bravo udalo sie 4,8... wersja 150 KM

  • Tipo kombi 1.4 t-jet (gość)

    Mam tipo od lutego przejechane prawie 7 tyś. W trasie udało mi się zejść na 6.7 l autostradą jazda 120- 130 km/h ,a w mieście jest tragedia 12-13 l przy spokojnej jeździe zmiana biegów 2-2,5 tyś. jak jakieś 3.0 v6

  • Radosław (gość)

    1.4 T-Jet i po 7k mam średnie spalanie na poziomie 11.5l/100km (na autostradzie udało mi się zejść do 9l/100km)

  • Mad (gość)

    Katuję moją starą Lineę z tym silnikiem już piąty rok i nigdy nie udało mi się spalić więcej niż 10l/100k. Spokojna jazda poza miastem to niecałe sześć litrów, natomiast w mieście około siedmiu. Jak dla mnie super silnik. Stosunek mocy do zużycia paliwa oceniam bardzo dobrze.

  • Pit (gość)

    Latem zrobiłem 900 km po krajowych drogach z kompletem pasażerów, pełny bagażnik i klimą non top włączoną. Spalanie GAZU 9.8- 10 litrów. Pozdrawiam

  • Piui (gość)

    Tipo 1.4 T-Jet., przebieg 26 tyś. Średnie spalanie w cyklu mieszanym nie przekracza 7 l/100 km, wg komputera 6,5 l (ale u mnie ciut zaniża). Spokojnie przejadę 600 km na jednym baku i zostaje mi jeszcze 10 l. Poza miastem spalanie schodzi poniżej 5,5, w mieście średnio 8,5. Wbrew opiniom auto wymagało dotarcia by zejść ze spalaniem (na początku też byłem przerażony średnim spalaniem w okolicach 8 l). Ponadto trzeba się nauczyć jeździć tak, jak opisano w artykule - hamowanie silnikiem, płynna jazda poprze zachowanie dystansu do samochodów z przodu i umiejętność przewidywania/reagowania w zależności od sytuacji, bez szalenia na trasie (bardzo ładnie pomaga tu tempomat, w trasie prędkość 90-100 km/h i średnie spalanie schodzi poniżej 6 l). I myślę, że to jeszcze nie jest max, który się da wycisnąć z tego silnika.

  • V8 (gość)

    Trafiłem przypadkiem na ten test. Jak czytam takie teksty to mnie tylko utwierdza w przekonaniu, że 99% populacji to mielizna intelektualna. Autor pisze o dobrym spalaniu biorąc pod uwagę moc i osiągi auta. Dramat. A jechali eko eko coś tam. Jakby chciał wypróbować osiągi auta i moc to spalanie byłoby 15 litrów. A gdyby sprawdzić moc wykorzystaną podczas testu to byłoby może 50 koni. To po co autu 120 koni jak wykorzystujecie tylko 50 ???

  • Gość (gość)

    Mój Fiat z silnikiem 1.4 w Turbo, teren pagórkowaty, w zimie spalanie 13-14 litrów na 100km.

  • Gość (gość)

    Mój Fiat z silnikiem 1.4 w Turbo, teren pagórkowaty, w zimie spalanie 13-14 litrów na 100km.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Fiat Tipo zdjęcia

Fiat Tipo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Tipo opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł