Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36608 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Porady / LPG

Fiat Tipo LPG kontra Skoda Octavia LPG

Data publikacji: Autor: dd; Partnerem cyklu jest FCA POLAND S.A.

Zaledwie kilka firm proponuje na polskim rynku auta z fabryczną instalacją LPG. Określenie „fabryczna” może mieć jednak różne znaczenia, czego dowodzi porównanie Fiat Tipo i Skody Octavii.

fot. Motofakty.pl Zaledwie kilka firm proponuje na polskim rynku auta z fabryczną instalacją LPG. Określenie „fabryczna” może mieć jednak różne znaczenia, czego dowodzi porównanie Fiat Tipo i Skody Octavii.

Polacy darzą wyjątkową sympatią paliwo zwane LPG lub autogazem. Głównie z powodu ceny, znacząco niższej niż benzyny, która pozwala zaoszczędzić sporo gotówki w codziennym użytkowaniu samochodu. Jak bardzo popularne są w naszym kraju auta z instalacjami LPG pokazuje statystyka. Po naszych drogach jeździ blisko 3 mln takich pojazdów, co daje nam piąte miejsce na świecie. To wynik wręcz szokujący jeśli weźmiemy pod uwagę, że w Polsce autogaz zaczął być stosowany w samochodach zaledwie 25 lat temu.

Zaledwie kilka firm proponuje na polskim rynku auta z fabryczną instalacją LPG. Określenie „fabryczna” może mieć jednak różne znaczenia, czego dowodzi porównanie Fiat Tipo i Skody Octavii.

fot. Motofakty.plOstatnimi czasy każdego roku przybywa u nas około 100 tys. aut z instalacją gazową. Zdecydowana większość z nich montowana jest w prywatnych warsztatach, głównie w samochodach używanych. Do nich można zamawiać instalacje starszych generacji za naprawdę niewielkie pieniądze. Auta nowe, w których producent oferuje zasilanie LPG, mają nowocześniejsze, a przez to droższe rozwiązania. Dlatego chętnych na fabryczne „gazowce” jest znacznie mniej. Mimo wszystko warto jednak inwestować w ten sektor rynku. Dowodem jest choćby Skoda, której udało się sprzedać w Polsce już ponad 30 tys. aut z fabryczną instalacją LPG. Takie samochody kupowane są coraz chętniej, bo klienci coraz bardziej doceniają fabryczną gwarancję, nowoczesność rozwiązań, profesjonalny montaż i fachową obsługę. Za to są gotowi zapłacić więcej niż w prywatnych warsztatach.

Polski rynek aut z fabryczną instalacją LPG nie jest szczególnie bogaty. Jak dotąd tworzyło go zaledwie sześć marek. Ale chyba wygląda coraz bardziej imponująco. Wspomniana Skoda wprowadziła do oferty „gazową” Octavię. Na rynku pojawił się też nowy, mocny gracz. Jest nim Fiat, który zaproponował fabryczne zasilanie autogazem w swoim nowym modelu Tipo. Aż prosi się o porównanie obu modeli, i to nie tylko ze względu na fakt, że są rynkowymi nowościami. Będą przecież bezpośrednimi rywalami w klasie, a przy okazji jedynymi kompaktami dysponującymi doładowanymi silnikami z zasilaniem LPG.

Zaledwie kilka firm proponuje na polskim rynku auta z fabryczną instalacją LPG. Określenie „fabryczna” może mieć jednak różne znaczenia, czego dowodzi porównanie Fiat Tipo i Skody Octavii.

fot. Motofakty.plKaroserie samochodów nakreślono na dwa różne sposoby. Skoda postawiła na ostre, surowe linie, tworzące mocno klasyczną linię nadwozia. Jest w niej sporo elegancji, spotęgowanej przez trójbryłowy zarys karoserii. Tak naprawdę Octavia jest liftbackiem. Tipo jest bardziej finezyjne. Przenikające się detale i mnóstwo przetłoczeń tworzą ciekawy wizerunek auta o bryle typowego, kompaktowego hatchbacka. Podobać mogą się też proporcje nadwozia i przenikanie się ostrych krawędzi z delikatnymi krągłościami. Oba auta od strony estetycznej są w porządku. Tyle, że każde na swój sposób. To, co z pewnością łączy Tipo i Octavię to dobre materiały wykończeniowe i dobra jakość wykonania wnętrza, a także bezproblemowe prowadzenie i wysoka stabilność jazdy.

Pod pokrywą silnika podobieństw jak na lekarstwo, są za to spore różnice. Przy tej samej pojemności skokowej Octavia - cięższa od Tipo hatchback o przeszło 30 kg - oferuje 30 KM i 35 Nm więcej, co oczywiście niekorzystnie rzutuje na cenę. W kontekście porównania aut z instalacją LPG ważniejsze jest jednak coś zupełnie innego – pierwsze skrzypce gra czynnik ekonomiczny, czyli właśnie ceny zakupu auta, jego późniejszej eksploatacji, jak i ewentualnych napraw. Silnik Skody jest znacznie mocniej wysilony niż motor Tipo, tymczasem w żaden sposób nie jest przygotowany fabrycznie do zasilania autogazem. Klient kupuje wersję 1.4 TSI i jeśli chce jeździć na LPG dealer montuje mu instalację gazową za 5900 zł. Jest ona oczywiście objęta fabryczną gwarancją Skody, tak jak cały samochód. A to tylko dwa lata, podczas których awarie są rzadkością. Po tym okresie, gdy samochód mocniej się zestarzeje, a na liczniku pojawi się znaczący przebieg, mogą pojawić się konsekwencje spalania autogazu. Zazwyczaj dochodzi do wypalenia zaworów i gniazd zaworowych i konieczna jest regeneracja głowicy. Czasami głowica może pęknąć wskutek przegrzania. Wówczas zakres naprawy staje się znacznie szerszy, a koszty przywrócenia sprawności silnikowi znacząco wyższe. Czy na takie problemy będą narażone silniki Octavii 1.4 TSI LPG? Czas pokaże. Fiat już na etapie produkcji zadbał, by zasilanie alternatywnym paliwem nie miało wpływu na kondycję jednostek napędowych. W silnikach produkowanych w Turcji Tipo 1.4 T-Jet montowane są zawory i gniazda zaworowe dostosowane do zasilania LPG. Są one w stanie wytrzymać wyższe temperatury, jakie towarzyszą spalaniu autogazu. Montowany jest również inny kolektor ssący, fabrycznie przygotowany do montażu wtryskiwaczy gazu. Potem na linii produkcyjnej silnik 1.4 T-Jet otrzymuje całą instalację gazową i opuszcza turecką fabrykę gotowy do jazdy na LPG. W ten sposób Fiat znacząco redukuje możliwość powstania pogwarancyjnych „powikłań” związanych ze spalaniem autogazu. Fabryczna gwarancja W Tipo 1.4 T-Jet LPG również trwa 2 lata.

Zaledwie kilka firm proponuje na polskim rynku auta z fabryczną instalacją LPG. Określenie „fabryczna” może mieć jednak różne znaczenia, czego dowodzi porównanie Fiat Tipo i Skody Octavii.

fot. Motofakty.plW obu autach nie czuje się spadku dynamiki podczas jazdy na autogazie. Warto zaznaczyć, że jadąc Tipo w trybie gazowym zużywamy wyłącznie LPG. Silnik Octavii 1.4 TSI LPG podczas jazdy na autogazie pobiera również benzynę ze względu na konieczność wychładzania „bezrobotnych” wtryskiwaczy benzynowych. To konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem paliwa, w której wtryskiwacze benzynowe umieszczone są w komorze spalania, gdzie bardzo mocno się nagrzewają. Kiedy silnik jest mocno obciążony elektronika automatycznie włącza zasilanie benzynowe, odcinając autogaz. Jeśli zatem ktoś preferuje bardzo dynamiczną, czy wręcz ostrą jazdę, w ogóle nie skorzysta z ekonomicznych dobrodziejstw autogazu. Przy normalnej, spokojnej jeździe na LPG zużycie benzyny sięga ok. 25 % zużycia paliwa gazowego. Jakby tego było mało w 1.4 TSI LPG trzeba stosować specjalne preparaty do benzyny i oleju. Ten pierwszy wlewa się co 5000 km, drugi co 15 000 km. Nie podnoszą one znacząco kosztów eksploatacji (niewiele ponad 1 zł na 100 km), ale trzeba o nich jednak pamiętać, kupić i zaaplikować w odpowiednim momencie.

Cena Octavii 1.4 TSI LPG w podstawowym poziomie wyposażenia Active okazuje się  rażąco wysoka w porównaniu z Fiatem z bazowym pakietem wyposażenia Pop. Blisko 21 000 zł to znacząca kwota, za którą można kupić na przykład niezłe używane auto klasy miejskiej. Czy Octavia nadrabia to w jakiś sposób bogatszym wyposażeniem standardowym? Tylko częściowo i nie w taki zakresie, by zniwelować w pełni cenową różnicę. Czeskie auto góruje nad włoskim rywalem m.in. poduszką kolanową dla kierowcy, której Fiat w Tipo nie montuje, elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego (poprawia trakcję na śliskich nawierzchniach) czy systemem start-stop. Fiat rewanżuje się z kolei seryjnym systemem zapobiegającym dachowaniu i konfigurowalną podłogą bagażnika Cargo Magic Space w wersji Station Wagon (w Octavii Combi tylko mocowania pod siatki).

 Wybrane dane techniczne

 

Fiat Tipo 1.4 T-Jet LPG Pop

Skoda Octavia 1.4 TSI LPG Active

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy+LPG

4/16/benzynowy+LPG

Pojemność skokowa (cm3)

1395

1395

Moc maksymalna (KM/obr/min)

120/5000

150/5000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

215/2500

250/1500-3500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,1

8,1

Prędkość maksymalna (km/h)

200

219

Pojemność bagażnika (l)

440/b.d.

590/1580

Pojemność zbiornika paliwa (l)

b.d.

50

Średnie zużycie benzyny (l/100 km)

6,3

5,2

Średnie zużycie LPG (l/100 km)

8,3

6,8

Długość/szerokość/wysokość (cm)

436,8/179,2/149,5

465,9/181,4/146,1

Rozstaw osi (cm)

263,8

268,6

Masa własna (kg)

1150

1180

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/b.d.

2/12

Cena (zł)

od 59 400

od 80 370

Wybrane wyposażenie seryjne                 

 

Fiat Tipo 1.4 T-Jet LPG Pop

Skoda Octavia 1.4 TSI LPG Active

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/O

S/O

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/O

S/-

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Podsumowanie

Tipo, który w wersji sedan uznawany jest za samochód budżetowy, w wersjach hatchback i kombi stał się autem, które jest w stanie zainteresować bardziej wymagającą klientelę. W wersji z zasilaniem gazowym pokazuje się od jak najlepszej strony, a jego atutem jest nie tylko cena. W przypadku wersji 1.4 T-Jet LPG najważniejsza jest sama instalacja, w przypadku której słowo „fabryczna” nie stanowi nadużycia. To ewenement na polskim rynku, już choćby z tego względu bardzo interesujący.

Zaledwie kilka firm proponuje na polskim rynku auta z fabryczną instalacją LPG. Określenie „fabryczna” może mieć jednak różne znaczenia, czego dowodzi porównanie Fiat Tipo i Skody Octavii.

fot. Motofakty.pl

Zaledwie kilka firm proponuje na polskim rynku auta z fabryczną instalacją LPG. Określenie „fabryczna” może mieć jednak różne znaczenia, czego dowodzi porównanie Fiat Tipo i Skody Octavii.

fot. Motofakty.pl

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Tomasz (gość)

    Octa za 80k porownywana jako "rywal w klasie" z tipo to juz zenua, pisanie o porownywalnej (dobrej) jakosci materialow z.ktorych wykonane jest wnetrze to juz dobry argument zeby przestac to czytac. Tipo.to.dobry samochod ale wnetrze to badziewie z najtanszego tureckiego plastiku (dobry samochod ale tylko patrzac przez.pryzmat ceny) Octa to zupelnie inna klasa, bardziej na miejscu jest porownanie tipo vs fabia lub rapid.

  • Adam (gość)

    P. Tomaszu niech pan najpierw wsiadzie do tipo i dotknie tych "badziewnych" plastików....

  • ACH (gość)

    Miałem możliwość "dotykać" Fiata Tipo SW 1.4 oraz Skodę Oktavię Combi 1.4 .Fiat jest modelem "barokowym", udającym auto z wyższej o klasę półki ale widać że tak nie jest ,wnętrze ładnie wygląda ,silnik wiele obiecuje . Oktavia ,proste linie nadwozia , widać że to auto z średniej niższej półki ,po prostu przedmiot do przemieszczania się ,nie brzydkie ale bez polotu ,wszystko ma co potrzeba , bez udziwnień jest taka jak niemiecki hełm z II WŚ ,praktyczna. Co bym wybrał ? Wybór trudny .Popytam na forach użytkowników .

  • octvian (gość)

    Octavia 1.4 TSI spala średnio 5,2 l benzyny na 100km hahahahahahahaha, dobre. W rzeczywistości przy oszczędnej jeździe spala 8l benzyny a 10l gazu, wiem bo mam.

  • jur (gość)

    Jesli chodzi o spalanie to Octavia pali gazu na poziomie 8 do 10 litrów i podobnie Tipo. Do spalania skody trzeba dodac te minimum 2 litry paliwa na setkę bo tam jest dotrysk benzyny. Opłacalność eksploatacji jest wątpliwa czyli nie opłacalna w porównaniu do eksploatacji Tipo. Cena zakupu również na korzyść Fiata. Na tą chwilę przy tych cenach zakupu i użytkowania Fiat zdecydowanie wygrywa. Zastanawia mnie i niepokoi faworyzowanie aut niemieckich na niektórych portalach.

  • rzetelnie trzeba (gość)

    Proszę - poczytajcie "najpierw" o doskonałym silniku Fiata 1,4 T-jet, a następnie o badziewiastych i awaryjnych silnikach vag - a 1,4 tsi i fsi !

  • Mariusz (gość)

    To absolutny fakt, bogatsi za nasze pieniądze Niemcy, wciskają nam już nie tylko swoje VW i inne wieśwageny, ale całą gamę pozostałych produktów. Jak choćby piece gazowe - w tym są wyspecjalizowani. Wracając do aut, posiadam, już 10 letniego lacetti, silnik 1,4 z LPG od nowości, przebieg 200000 km, bez jakichkolwiek napraw- olej, klocki, tarcze, uszczelka pod dekiel klawiatury, świece, kable zapłonowe- da się? Żona użytkuje niestety VW polo, bo taki się podobał 8-9l po mieście, cewki zapłonowe 120zł/szt, niezliczoną ilość czujników za poniżej 150/szt, nie ma szans, i przy kłopotach np. z nierówną pracą na jałowym mechanicy rozkładają ręce, po pieniądze i z bezradności, bo przyczyn może być co nie miara- niemiecka, co ? - dokładność? - nie- przebiegłość.Silniki wytrzymują, a jakże 100000, bo gwarancja, a później płacz i płać. Pozdrawiam i chyba kupię tureckiego fiata, zanim i tam nie pojawią się fachowcy z Rzeszy.

  • Brgs (gość)

    Zwłaszcza warto poczytać i popytać np. taksówkarzy o Tipo. Padają silniki (wypalone gniazda od LPG) i sprzęgła przy śmiesznych przebiegach (40-50 tys km). Realne zużycie oleju do 1L/1000km. Fiat próbuje się ratować włączając dotrysk benzyny w jednym z silników. Śmiać się chce, tym bardziej, że co większe kutwy sobie taki dotrysk na początku wyłączały. Oj będzie lament. Chcesz mieć grata, kup sobie...

  • KM (gość)

    W tojocie sprzegło mi padło po 25 tyś a kosztuje 3razy więcej niż tipo

  • KM (gość)

    Kolega pando w firmie zrobił 500 tys km i nic nie padło odnies się

  • Jacek (gość)

    Odradzam instalację tartarini w tipo 1.4. Po 60 tys. czeka nas wymiana listwy wtryskowej gazu lub reduktora. Najgorzej kiedy trzeba wymieniać te dwa elementy. Po rozmowie w serwisie powiedzieli,że to już norma.Koszt listwy 540 zł plus robocizna, reduktor ok.500 zł. Połakomiłem się na tartarini, ponieważ poprzednio miałem fiata albea i przejechałem na gazie bez wymiany reduktora i listwy 300.000 km. Kolega który ma tipo na gazie przejechał już 100.000 km bez jakichkolwiek napraw. Nazwy nie podaję, gdyż nie będę robił reklamy. Odradzam więc tartarini, robią buble.

  • jack 1.4tjet lpg (gość)

    Jacek napisałeś o silniku fiata 95km, gdzie instalacja jest dokladana w salonach. Zgadzam sie że w nich gniazda zaworowe się wypalają, tak mi też w ASO powiedzieli..w artylkule z kolei opisują 120km tjet z lpg fabrycznym. One maja inne silniki dostosowane do lpg. W ASO pan mi mówił że wersja z fab LPG silnika tjet różni się od tego samego silnika benz. Tak sie składa że jestem właścicielem takiego..i jestem b.zadowolony

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Tipo zdjęcia

Fiat Tipo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Tipo opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł