Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37030 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiat Tipo

Data publikacji: Autor: (LM)

 Chociaż Fiat Tipo cieszy się dobrą opinią, to jednak ma kilka wad.

Początkowo Fiat liczył, że tipo będzie stanowić poważną konkurencję dla volkswagena golfa. Niestety, ambitne plany ziściły się jedynie na włoskim rynku. W pozostałych krajach europejskich samochód przez cały okres produkcji uzyskał umiarkowaną popularność.

Tipo zadebiutowało na rynku 1988 roku zastępując model Ritmo, który ze względu na niedoskonałości konstrukcji (głównie niską trwałość), nie był zbyt chętnie kupowany. Nowy samochód najpierw oferowany był wyłącznie w wersji pięciodrzwiowej, później - w 1993 roku - ofertę uzupełnił model trzydrzwiowy (na polskim rynku bardzo rzadko spotykany).

Pierwsze egzemplarze kompaktowego fiata, oznaczone jako DGT, miały seryjnie montowaną tablicę wskaźników z cyfrowym odczytem. Jednak na wyraźne życzenie nabywców wprowadzono alternatywnie klasyczne liczniki analogowe. Deska rozdzielcza auta wykonana jest z plastików przeciętnej jakości, które niestety wraz z rosnącym przebiegiem, wydają coraz więcej denerwujących odgłosów. Trudno natomiast cokolwiek zarzucić samochodowi pod względem przestronności wnętrza i komfortu jazdy.

Gama silników rozpoczyna się od słabiutkiego i mało popularnego 1.1 (56 KM). Najszerzej rozpowszechnione są różne odmiany jednostek o pojemnościach 1.4 l (ok. 70 KM) i 1.6 (76-80 KM). Amatorzy szybszej jazdy mogą wybrać jeden z bardziej dynamicznych silników: 1.8 105 KM, 2.0 8V 115 KM lub 2.0 16V 142 KM. Ofertę uzupełniają diesle 1.7 58 KM, 1.9 65 KM i 1.9 TD 90 KM.

O ile silniki nie należą do szczególnie awaryjnych, to już nieco gorzej jest z trwałością zawieszenia. Już po około 30 tys. kilometrów zużyciu zwykle ulegają przednie wahacze. Amortyzatory bez większych problemów wytrzymują ok. 100 tys. kilometrów.

Czasami pojawiają się kłopoty z przełączaniem biegów. Na przekładni kierowniczej zabudowany jest specjalny trzpień, na którym opierają się wodziki skrzyni biegów - trzeba pamiętać o regularnym smarowaniu tego miejsca, gdyż w przeciwnym wypadku może dojść do zapieczenia układu. Pierwszym tego objawem jest wyskakujący trzeci bieg przy ostrym skręcie w prawo. Później pojawiają się kłopoty z wybieraniem również innych przełożeń.

O tipo mówi Grzegorz Kubek, kierownik serwisu w ASO Fiata w Czeladzi:
- Przestronne komfortowe, wnętrze i sprawdzone silniki to największe atuty fiata tipo. Co istotne, na polskim rynku można znaleźć egzemplarze kupione w kraju i znajdujące się w dobrym stanie technicznym. Wybierając auto, warto zwrócić uwagę na to, czy posiada ono wspomaganie układu kierowniczego - w samochodach bez wspomagania kierownica "chodzi" bardzo ciężko.

Zalety
- stosunkowo niskie koszty eksploatacji
- spory wybór aut w przystępnych cenach
- wygodne zawieszenie
- bogata gama silników

Wady
- szybkie zużycie przednich wahaczy
- wycieki oleju
- nietrwałe elementy wykończenia wnętrza
- usterki skrzyni biegów

Ceny części w ASO

  • klocki hamulcowe - 206 zł
  • tarcza hamulcowa (1 szt.) - 88 zł
  • amortyzator przedni (1 szt.) - 233 zł
  • amortyzator tylny (1 szt.) - 147 zł
  • wahacz przedni - 394 zł
  • szyba czołowa - 1 026 zł
  • zderzak przedni - 825 zł
  • reflektor przedni - 413 zł
  • Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

    Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

    Zobacz także

    Tagi:

    Komentarze

    • jaqoob

      Jeżdżę Tipo 1.4 1989r.już ponad trzy lata. Jedyne z czym się zgodzę to wahacze i wodziki. Sama skrzynia spoko - znosi naprawdę wiele(nie zmieniałem oleju). Silnik mnie zaskakuje, bo ma przejechane ok. 400tys. a spala śr. 6,5-7 l/100km - szok, koszty to tylko te eksploatacyjne. Wnętrze jest bardzo przestronne, naprawdę super auto. A ceny części to bajka - np. wahacz ok. 100zł, klocki ok. 60zł. Polecam.

    • ilst (gość)

      czy tipo rok prod 1990 poj 1,4 ma kpmputer

    • domino (gość)

      Jeździłem fiatem Tipo prawie 5 lat. Był to rocznik 1991, silnik o poj. 1,1 (1100cm) 56 KM, takie silniki były montowane przeważnie w fiatach Uno 60. Spalanie po mieście 4,3 - 4,6 a w trasie Kraków - Jarosław 4,1 l na 100km. Tipo posiadał bardzo wygodną i czytelną cyfrową deskę rozdzielczą - sprawdzała się wspaniale!. Długo po sprzedaży tego samochodu nie mogłem trafić na tak doskonały, wygodny samochód. Pozdrawiam posiadaczy fiata Tipo tego modelu.

    Dodaj komentarz

    Najnowsze motofakty

    Wszystkie artykuły
    Advertisement

    Motofakty mazowieckie

    Fiat Tipo zdjęcia

    Fiat Tipo dane techniczne

    Wszystkie dane techniczne

    Top 5 motofaktów

    Testy i porównania

    Premiery i nowości

    Fiat Tipo opinie

    Oceń swoje auto

    Ogłoszenia z gratka.pl

    Części dla marki Fiat

    Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

    Suma (średni koszt):

    806 zł