Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Fiat Ulysse

Data publikacji: Autor: Piotr Robakowski

Poprzednia jego wersja sprzedawała się, szczególnie na polskim rynku, bardzo opornie. Tym razem może być inaczej...

Koncerny Fiata i PSA zachęcone sukcesem Renault Espace stworzyły kilka lat temu gamę czterech spokrewnionych technicznie i wizualnie minivanów. Pojawiły się one w ofercie Peugeota, Citroena, Fiata i Lancii.

Druga próba
Oferowany przez Fiata produkt cieszył się na polskim rynku najmniejszą popularnością, czego powodem były zapewne przyzwyczajenia klientów, którzy kojarzyli markę z tanimi i popularnymi produktami a nie drogimi i luksusowymi minivanami. Tym razem szefowie Fiat Auto Poland liczą na prawie 9-procentowy udział modelu Ulysse w rynku minivanów. Polski rynek aut tego segmentu wciąż pnie się do góry - w 1998 roku sprzedano tylko 981 aut, podczas gdy w 2002 roku już 1501. Liderem jest Kia Carnoval i Chrysler Voyager. Nieźle sprzedają się także produkty VW, Forda i Seata, a także prekursora - Renault Espace. Firma nastawia się głównie na sprzedaż aut z silnikami diesla - udział wysokoprężnych jednostek wynosi bowiem prawie 65 procent. W gamie znalazły się zatem dwa silniki JTD o pojemności 2.0 i 2.2 litra - mocy odpowiednio 109 i 128 KM. Są także dwa silniki benzynowe - 2.0 (136 KM) i 3.0 V6 (204 KM). Na naszym rynku początkowo obecny będzie słabszy silnik benzynowy - pojazd wyposażony w tę właśnie jednostkę napędową kosztuje 95 tys. złotych.

Nadwozie
Przy tworzeniu bryły nadwozia współpracowali wspólnie inżynierowie i styliści Fiata i PSA (Citroen, Peugeot). Auto posiada charakterystyczną w tej klasie bryłę nadwozia z mocno pochyloną przednią szybą, wysoką zabudową i płasko opadającą klapą bagażnika. Pojazdy różznią się jedynie szczegółami - atrapą chłodnicy, kloszami reflektorów przednich i linią tylnych lamp. Do wnętrza dostajemy się poprzez dwie pary drzwi, z których druga odsuwa się do tyłu, ułatawiając zajmowanie miejsca w drugim i trzecim rzędzie siedzeń. Tylna szeroka klapa unosi się do góry ukazując przedział ładunkowy o pojemności 324 litrów (przy siedmiu fotelech) lub 2948 litrów (po demontażu drugiego i trzeciego rzędu). Zdecydowano się na układ 2+3+2, chociaż w planach jest także montaż w trzecim rzędzie ławeczki dla trzech osób - wówczas Ulysse będzie mógł przewozić ośmioro pasażerów.

Wnętrze
Ciekawie prezentuje się tablica przyrządów, której centralnym elementem są umieszczone pośrodku wskaźniki - do wyboru okrągłe lub kwadratowe z ekranem ciekłokrystalicznym. Poniżej znajdują się - układ wentylacji, radio, zestaw pokręteł i drążek zmiany biegów - ten ostatni umieszczony blisko prawej ręki kierowcy, ułatwia znacznie obsługę - szkoda że o zbyt długim skoku. Plastiki są miękkie i sprawiają dobre wrażenie, choć nas drażni tandetnie wyglądająca niebieska tapicerka, znana już z innych pojazdów tej marki. Zaletą minivanów jest możliwość zmian w ustawianiu siedzeń - tak jest również i w przypadku Fiata Ulysse. Na uwagę zasługuje bogate wyposażenie seryjne, obejmujące m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne, a także kurtyny chroniące pasażerów wszytkich rzędów. Na liście wyposażenia znajdziemy także system ABS z EBD, manualną klimatyzację, elektrykę szyb, wspomaganie układu kierowniczego, komputer pokładowy i radio ze sterownikiem przy kierownicy. Część elementów zapożyczona jest z koncernu PSA - przełączniki, pokrętła czy radio z wyświetlaczem.

Jazda
Pojazd prowadzi się dość pewnie z niewielkimi przechyłami nadwozia na zakrętach i podczas hamowania. Precyzyjnie działa także układ kierowniczy ze wspomaganiem. Jedynym zauważalnym, podczas krótkiej jazdy, elementem drażniącym jest zbyt długi skok drążka zmiany biegów. Testowany model z silnikiem 2.0 JTD odznacza się cichą po rozgrzaniu pracą, choć nieco małą elastycznością. Lepiej wypada w tym porównaniu mocniejsza jednostka napędowa o pojemności 2.2 litra - także JTD. Fiat Ulysse pojawi się w polskiej sieci sprzedaży w połowie listopada tego roku.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości