Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Fiat Ulysse

Data publikacji: Autor: Piotr Myszor

 Fiat ulysse i jego bliźniacze modele, w nowej generacji nie przypominają już wyglądem, ani zachowaniem samochodów dostawczych, czy mniejszych autobusów.

To zgrabne, choć nieco większe samochody osobowe.

Na Polski rynek wchodzą nowe vany Fiata i koncernu PSA: fiat ulysse, peugeot 807 i citroen C8. Wszystkie samochody są produkowane w tej samej fabryce - w Valenciennes we Francji - wspólnej własności PSA i Fiata. Do wspólnej płyty podłogowej montowane jest francuskie zawieszenie z włoskimi hamulcami. Całość napędzają francuskie silniki. Miałem okazję spotkać się z tą rodzinką poprzez fiata ulysse.

Z zewnątrz nowe samochody wyglądają znacznie lżej, niż ich poprzednicy. Mimo to, wnętrze jest bardzo obszerne. Płaska podłoga, gałka zmiany biegów w konsoli środkowej i szerokie przejście między przednimi fotelami pozwalały mi bez kłopotów przechodzić między miejscami w I i II rzędzie. Fotele są dobrze wyprofilowane, twarde i zapewniające dobre trzymanie boczne. Przednie są szerokie i komfortowe. Tylne są węższe. Nad głowami pasażerów zostaje dużo miejsca, ale nadwozie dość wyraźnie zwęża się do góry, więc pasażerowie tylnych skrajnych siedzeń mają górne krawędzie drzwi blisko głów. Wąska tapicerka drzwi sprawia natomiast, że na poziomie nóg i bioder auto jest szerokie i przestronne.

Wnętrze jest niezwykle interesujące także ze względu na ilość i rodzaj zaprojektowanych w nim schowków. Dwa schowki umieszczono w górnej części deski rozdzielczej. Są tak profilowane, żeby stanowić miejsce np. na płyty kompaktowe. Głęboki schowek znajduje się przed pasażerem z przodu, a dwa kolejne są w środkowej konsoli. W pierwszym znajduje się popielniczka i uchwyt na kubek, oraz miejsce, w które można odłożyć zapalniczkę, jeżeli w jej miejsce podłączymy np. ładowarkę telefonu komórkowego. W drugim, znajdującym się niżej jest chłodziarka na dwie puszki z napojami. Pojemne kieszenie znajdują się także w drzwiach. W tylnych jest uchwyt, w którym mieści się duża butelka napoju lub oferowany w najwyższej wersji wyposażenia wyjmowany pojemnik na śmieci.
Fiat ulysse może mieć 5, 7 (dwa fotele w trzecim rzędzie) lub nawet 8 miejsc (trzyosobowa ławeczka w trzecim rzędzie). Kiedy są trzy rzędy siedzeń z tyłu zostaje przestrzeń bagażowa wielkości 324 litrów. Składając trzeci i drugi rząd siedzeń można ją powiększyć do 2948 litrów.

Gama silników obejmuje dwulitrowy silnik benzynowy i dwa turbodiesle z bezpośrednim wtryskiem. Jazdy zacząłem od najsłabszego, dwulitrowego turbodiesla. Póki jechałem sam samochód zachowywał się w miarę dynamicznie, ale obciążony czterema dorosłymi osobami stracił wszelką ochotę na przyspieszanie. Silnik 2,2 JTD oferuje więcej mocy i wyższy moment obrotowy, więc jazda nim sprawia więcej przyjemności. Najbardziej jednak przypadł mi do gustu dwulitrowy silnik benzynowy, który z tej trójki ma najwyższą moc i najlepsze osiągi. Wkrótce gamę ma uzupełnić trzylitrowy, benzynowy silnik V6.

Fiat ulysse to długi i dość szeroki samochód z dużym rozstawem osi. Na drodze zachowuje się stabilnie. Ma dość twarde zawieszenie, które powoduje, że w zakrętach wysokie nadwozie nie przechyla się zbyt mocno.

W składy wyposażenia podstawowej wersji samochodu wchodzą: poduszki powietrzne przednie, boczne i kurtynowe, manualna klimatyzacja, ABS z EBD, elektrycznie sterowane przednie szyby, a także radio z 8 głośnikami i sterowaniem w kierownicy.
Za najtańszą wersję z benzynowym silnikiem 2,0 16 V trzeba zapłacić 95 tys. złotych.
 


W zależności od poziomu wyposażenia konsola środkowa może mieć różny wygląd. Ciekawie prezentuje się, umieszczony obok gałki zmiany biegów, niewielki okrągły schowek z przezroczystą klapką (powyżej, na zdjęciu z prawej strony).

Rodzinka razem
Na rynek weszli także francuscy bracia fiata ulysse. Peugeot 807 obok silników oferowanych lub zapowiadanych przez Fiata ma jeszcze benzynowy silnik 2,2, o mocy 160 KM. Najtańsza wersja jest wyposażona tak jak podstawowy fiat ulysse i kosztuje podobnie - 96 tys. złotych.
Citroen ustawił swój samochód zdecydowanie wyżej. W C8 są dostępne trzy silniki: benzynowe 2,2 16V i 3,0 V6 oraz turbodiesel 2,2 HDI. Podstawowa wersja wyposażenia jest bogatsza m. in. o system ESP, radar cofania i automatyczną klimatyzację, z możliwością regulacji także dla 2 i 3 rzędu. Ale wyższy standard to także wyższe ceny. Najtańszy citroen C8 kosztuje 123 tys. złotych.
Na razie Fiat nie planuje wprowadzenia do Polski lancii phedra, ostatniego bliźniaka z tej rodziny.

Dane techniczne

silnik 2,0 16V 2,0 16V JTD 2,2 16V JTD
moc (KM) 136 109 128
maks. mom. obr. (Nm) 190 270 314
prędkość maks. (km/h) 185 174 182
przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) 11,2 13,4 12,6
średnie spalanie (l/100 km) 9,1 7,0 7,4

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości