Fiat Ulysse

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Choć koncerny PSA i Fiat, współpracując przy konstruowaniu nowej generacji vanów, opracowały cztery auta, w naszym kraju można kupić trzy z nich. Między innymi Fiata Ulysse.

Choć koncerny PSA i Fiat, współpracując przy konstruowaniu nowej generacji vanów, opracowały cztery auta, w naszym kraju można kupić trzy z nich. Brakującym modelem jest Lancia Phedra, Fiat Ulysse jest więc osamotniony w walce o klientów.

Fiat Ulysse

PSA i Fiat, rozpoczynając prace nad pierwszym wspólnym vanem w 1994 roku, wyprzedziły inne wspólne przedsięwzięcie w tym segmencie - rok później na rynku pojawiła się pierwsza generacja tercetu Ford Galaxy, Seat Alhambra i Volkswagen Sharan.
Nowe vany PSA i Fiata mają jednak - w przeciwieństwie do rywali odsuwane tylne drzwi, co jest bardzo wygodne nie tylko na zatłoczonych parkingach. Poprzednik testowanego dziś auta - także o nazwie Ulysse - miał kanciaste nadwozie. W tej dziedzinie nowe auto jest jego zupełnym przeciwieństwem, linie są łagodne, nie ma wątpliwości, że mamy do czynienia z jednobryłowym samochodem. Linia przedniej szyby jest niemal idealnym przedłużeniem maski silnika.
W standardzie znajdziemy dwie przednie poduszki gazowe, boczne poduszki i kurtyny powietrzne zabezpieczające pasażerów w trzech rzędach, klimatyzację, ABS, radioodtwarzacz CD, elektrycznie opuszczane szyby w drzwiach, halogeny i centralne ryglowanie zamków. W droższych odmianach dopłaty nie wymagają także odsuwane elektrycznie boczne drzwi, system ESP, automatyczna klimatyzacja i wycieraczki z czujnikiem deszczu. Na liście opcji znalazły się reflektory ksenonowe, aluminiowe felgi, lakier metalik czy tempomat.
Ulysse, choć nosi tę samą nazwę co poprzednik, to zupełnie inne auto. Bez porównania lepsze niż w poprzednim modelu jest zawieszenie. Stary Ulysse potrafił zrobić kierowcy niemiłą niespodziankę na zakręcie - był bardzo podsterowny. Nowy van Fiata prowadzi się neutralnie, a dodatkowo o bezpieczeństwo dba stosowany seryjnie w droższych wersjach system ESP.
Wnętrze
W zależności od wersji producent przewidział siedem indywidualnych foteli lub pięć foteli i jedną, trzyosobową kanapę w trzecim rzędzie. Awangardowo rozwiązano deskę rozdzielczą - zegary umieszczono na środku, poniżej znalazło się miejsce na wyświetlacz pomysłowo ukrytego radia i nawiewy. Gałka zmiany biegów jest u dołu konsoli środkowej, obok wygospodarowano miejsce na sterowniki nawiewu i ogrzewania, a także - dostępny w opcji - system nawigacji satelitarnej. Obsługa radia i innych funkcji jest, niestety, bardzo skomplikowana, lepiej więc wyszukiwanie stacji i zmianę ustawień zostawić pasażerowi.
Nadwozie
Podobnie jak w autach z 1994 roku także dziś czworaczki różnią się z zewnątrz tylko szczegółami. Najbardziej charakterystyczny przód nadwozia, z dużym grillem, ma Lancia Phedra, Citroen postawił na reflektory w kształcie migdałów, Peugeot ma "wesoły" przód nadwozia z reflektorami w kształcie migdałów. Fiat podzielił światła na dwie części, zaś grill jest podobny do tego z modelu Stilo. Trzeba przyznać, że rozwišzanie Fiata jest najładniejsze z całej czwórki. Z tyłu Ulysse ma bardzo długie światła - umieszczono je, niczym w Punto, w tylnych słupkach.
Silnik
Pod maską w testowym modelu pracował czterocylindrowy silnik Diesla o pojemności 2,2 l i mocy 130 KM. Dla obniżenia kosztów silnik pochodzi z półek grupy PSA, wcześniej, w nieco mocniejszej wersji, stosowano go w Peugeotach 406 i 607, a także Citroenie C5. Ta jednostka to kompromis między osiągami a niskim zużyciem paliwa. Ma on niezłą kulturę pracy, nie ma także typowej dla diesli wady - świece żarowe nagrzewają się błyskawicznie. Do wyboru są jeszcze dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 138 KM, a także jednostka wysokoprężna o pojemności dwóch litrów i mocy 109 KM. Gamę zamyka silnik 3.0 V6 o mocy ponad 200 KM. Także te trzy jednostki są konstrukcji PSA.
Podsumowanie
Wszystkie vany nowej rodziny PSA i Fiata są znacznie lepszymi autami niż te pierwszej generacji. Zmiany są na tyle istotne, że wszyscy - poza Fiatem - zdecydowali się na zmianę nazwy. Już podstawowy model jest bogato wyposażony, kosztuje przy tym poniżej 100 tysięcy złotych.
Fiat Ulysse a konkurencja

ModelFiat UlyssePeugeot 807Seat Alhambra
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów16168
Napędprzedniprzedniprzedni
Pojemność skokowa (cm sześc.)217921791896
Moc maks. (KM)130130115
Maks. moment obrotowy (Nm)314314310
Skrzynia biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)12,312,311,9
Objętość bagażnika (dm sześc.)324340255
Długość (mm)473047304635
Szerokość (mm)185018501810
Wysokość (mm)175017501730
Rozstaw osi (mm)282528252845
Masa własna (kg)178316501675
Ładowność (kg)b.d.b.d.775
Prędkość maksymalna (km/h)182182181
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek)12,612,613,7
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto1010,18,4
Poza miastem65,95,3
Średnie7,57,46,4

T - hamulce tarczowe, M - skrzynia manualna, b.d. - brak danych
Wyposażenie

ModelUlysse Dynamic807 STAlhambra Signo
Cena (zł)132 500121 000118 490
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybySSS
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSSS
KlimatyzacjaSSS
Aluminiowe felgiOOS

S - standard, O - opcja

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty