Produkowana w Tychach Panda z powodzeniem podbija europejskie rynki. W ciągu trzech lat sprzedano ponad 660 tys., a z roku na rok wzrasta produkcja. W wielu krajach, zwłaszcza tych bardziej zamożnych, dużym powodzeniem cieszy się sportowa odmiana tego modelu, oznaczona symbolem 100 HP.
Cechy szczególne
Z zewnątrz Panda 100 HP różni się od klasycznego modelu innymi zderzakami, dużą kratą wlotu powietrza, sportową końcówką rury wydechowej, plastikowymi nakładkami na błotniki, tylnym spoilerem oraz 15-calowymi felgami z oponami 195/45.
Natomiast we wnętrzu zwraca uwagę pokryta skórą kierownica i... brak wyraźnych akcentów podkreślających sportowy charakter auta. Projektanci Fiata chyba zapomnieli np. o jasnych tarczach zegarów, czy aluminiowych nakładkach na pedały. Takie drobiazgi nie powinny wpłynąć na cenę auta, a z pewnością dopełniłyby pozytywny obraz całości.
Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. halogeny, hamulce tarczowe z przodu i z tyłu, specjalne sportowe zawieszenie, skórzaną kierownicę, sześciobiegową skrzynię biegów oraz dzieloną tylną kanapę.
Sportowa odmiana Pandy jest oferowana w jednym z pięciu kolorów: czerwonym, czarnym, białym oraz niebieskim i szarym.
Silnik
Panda 100 HP jest napędzana wolnossącym silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l i mocy 100 KM przy 6000 obr/min i momencie 128 Nm przy 4500 obr/min. Jednostka ta znana jest m.in. z Grande Punto, w którym występuje w wersji 95-konnej.
Samochód może rozpędzić się do 100 km/h w 9,5 s oraz osiąga prędkość maksymalną 185 km/h. A to wszystko przy średnim zużyciu paliwa w cyklu mieszanym 6.5 l/100 km.
Silnik współpracuje z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów, która działa precyzyjnie i pozwala na szybką zmianę przełożeń, niczym w "rasowym" aucie sportowym.
Wrażenia z jazdy
Pod maską Fiata pracuje całe 100 koni mechanicznych, co sprawia, że to niepozorne miejskie autko może sprawić kierowcy dużo frajdy podczas jazdy.
Największe wrażenie robią jednak hamulce. W tej odmianie Pandy Włosi
zastosowali hamulce tarczowe zarówno z przodu jak i z tyłu. Według danych producenta, aby się zatrzymać z prędkości 100 km/h, Fiat potrzebuje zaledwie 35 metrów!
Emocje mamy zagwarantowane także podczas przyspieszania, kiedy to ważące 975 kg auto (z kierowcą ponad tonę) nabiera prędkości szybciej od większości innych użytkowników drogi.
Dokręcony do maksymalnych obrotów czwarty bieg przekłada się na prędkość w ok. 140 km/h. Warto wspomnieć, że do 3000 obr/min silnik
pracuje jednak stosunkowo cicho.
Przednie fotele zostały znacznie lepiej wyprofilowane niż w standardowej wersji i zapewniają bardzo dobre podparcie boczne tułowia kierowcy i pasażera.
Panda również znakomicie trzyma się drogi. 15-calowe koła z niskoprofilowymi oponami 195/45 zapewniają dobrą przyczepność, a obniżone i usztywnione zawieszenie precyzyjne prowadzenie. Dodatkowo pomaga przełączenie w tryb “Sport" w którym elektronicznie zmieniana jest regulacja przełożenia kierownicy oraz pedału gazu.
Podsumowanie
Panda 100 HP nie jest samochodem tanim, ponieważ aby stać się jej właścicielem, trzeba wydać 49 400 zł. Należy jednak pamiętać, że za taką kwotę raczej nie kupimy innego nowego auta, które gwarantuje tyle sportowych wrażeń podczas jazdy.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy, rzędowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1368 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 100/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 128/4500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 9,5 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 185 |
Pojemność bagażnika (l): | 200/800 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 5,3/8,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 357,8/160,6/152,2 |
Rozstaw osi (cm): | 229,9 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/8 |
Cena (zł): | 49 400 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | *** | Na średnim poziomie, jak na samochód tej klasy |
Silnik | ***** | Dynamiczny o wysokiej kulturze pracy |
Poziom hałasu | **** | Do 3000 obr/min nie jest wysoki |
Zużycie paliwa | **** | Jak na 100-konny silnik spalanie na przyzwoitym poziomie |
Wyposażenie | **** | Dość dobre z możliwością doposażenia |
Wybrane wyposażenie seryjne Fiat Panda 100 HP:
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | S |
Układ ESP | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
Klimatyzacja manualna | 3900 zł |
Radioodtwarzacz | 1200 zł |
S- wyposażenie standardowe
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?