Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Panda 100 HP

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Miejskie auto raczej nie kojarzy się ze sportem, ale w tym przypadku jest inaczej. 100-konna Panda potrafi zaskoczyć dynamiką i właściwościami jezdnymi.
Miejski samochód raczej nie kojarzy się ze sportem, ale w tym przypadku jest zupełnie inaczej. 100-konna Panda potrafi zaskoczyć zarówno dynamiką jak i właściwościami jezdnymi.
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

 

Produkowana w Tychach Panda z powodzeniem podbija europejskie rynki. W ciągu trzech lat sprzedano ponad 660 tys., a z roku na rok wzrasta produkcja. W wielu krajach, zwłaszcza tych bardziej zamożnych, dużym powodzeniem cieszy się sportowa odmiana tego modelu, oznaczona symbolem 100 HP.

 

Cechy szczególne

 

Z zewnątrz Panda 100 HP różni się od klasycznego modelu innymi zderzakami, dużą kratą wlotu powietrza, sportową końcówką rury wydechowej, plastikowymi nakładkami na błotniki, tylnym spoilerem oraz 15-calowymi felgami z oponami 195/45.

 

Natomiast we wnętrzu zwraca uwagę pokryta skórą kierownica i... brak wyraźnych akcentów podkreślających sportowy charakter auta. Projektanci Fiata chyba zapomnieli np. o jasnych tarczach zegarów, czy aluminiowych nakładkach na pedały. Takie drobiazgi nie powinny wpłynąć na cenę auta, a z pewnością dopełniłyby pozytywny obraz całości.

 

Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. halogeny, hamulce tarczowe z przodu i z tyłu, specjalne sportowe zawieszenie, skórzaną kierownicę, sześciobiegową skrzynię biegów oraz dzieloną tylną kanapę.

 

Sportowa odmiana Pandy jest oferowana w jednym z pięciu kolorów: czerwonym, czarnym, białym oraz niebieskim i szarym.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra: Duży „grill” schodzi aż na dolną część zderzaka. Zmiany nadwozia przygotowano ze smakiem
Fot. Tomasz Szmandra: Duży „grill” schodzi aż na dolną część zderzaka. Zmiany nadwozia przygotowano ze smakiem

 

Silnik

 

Panda 100 HP jest napędzana wolnossącym silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l i mocy 100 KM przy 6000 obr/min i momencie 128 Nm przy 4500 obr/min. Jednostka ta znana jest m.in. z Grande Punto, w którym występuje w wersji 95-konnej.

 

Samochód może rozpędzić się do 100 km/h w 9,5 s oraz osiąga prędkość maksymalną 185 km/h. A to wszystko przy średnim zużyciu paliwa w cyklu mieszanym 6.5 l/100 km.

Fot. Tomasz Szmandra:Sportowe zawieszenie i skuteczniejsze hamulce to kolejne atuty Pandy 100 HP.
Fot. Tomasz Szmandra:Sportowe zawieszenie i skuteczniejsze hamulce to kolejne atuty Pandy 100 HP.

Silnik współpracuje z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów, która działa precyzyjnie i pozwala na szybką zmianę przełożeń, niczym w "rasowym" aucie sportowym.

 

Wrażenia z jazdy
 

Pod maską Fiata pracuje całe 100 koni mechanicznych, co sprawia, że to niepozorne miejskie autko może sprawić kierowcy dużo frajdy podczas jazdy.

 

Największe wrażenie robią jednak hamulce. W tej odmianie Pandy Włosi

Fot. Tomasz Szmandra: We wnętrzu możemy poczuć się rozczarowani. Brakuje wyraźnych akcentów podkreślających sportowy charakter auta
Fot. Tomasz Szmandra: We wnętrzu możemy poczuć się rozczarowani. Brakuje wyraźnych akcentów podkreślających sportowy charakter auta

zastosowali hamulce tarczowe zarówno z przodu jak i z tyłu. Według danych producenta, aby się zatrzymać z prędkości 100 km/h, Fiat potrzebuje zaledwie 35 metrów!

Emocje mamy zagwarantowane także podczas przyspieszania, kiedy to ważące 975 kg auto (z kierowcą ponad tonę) nabiera prędkości szybciej od większości innych użytkowników drogi.

 

Dokręcony do maksymalnych obrotów czwarty bieg przekłada się na prędkość w ok. 140 km/h. Warto wspomnieć, że do 3000 obr/min silnik

Fot. Tomasz Szmandra: W 100-konnej Panda zamontowano spoiler na pokrywie bagażnika i zderzak z imitacją dyfuzora
Fot. Tomasz Szmandra: W 100-konnej Panda zamontowano spoiler na pokrywie bagażnika i zderzak z imitacją dyfuzora

pracuje jednak stosunkowo cicho.

Przednie fotele zostały znacznie lepiej wyprofilowane niż w standardowej wersji i zapewniają bardzo dobre podparcie boczne tułowia kierowcy i pasażera.

 

Panda również znakomicie trzyma się drogi. 15-calowe koła z niskoprofilowymi oponami 195/45 zapewniają dobrą przyczepność, a obniżone i usztywnione zawieszenie precyzyjne prowadzenie. Dodatkowo pomaga przełączenie w tryb “Sport" w którym elektronicznie zmieniana jest regulacja przełożenia kierownicy oraz pedału gazu.

 

Podsumowanie

 

Panda 100 HP nie jest samochodem tanim, ponieważ aby stać się jej właścicielem, trzeba wydać 49 400 zł. Należy jednak pamiętać, że za taką kwotę raczej nie kupimy innego nowego auta, które gwarantuje tyle sportowych wrażeń podczas jazdy.

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy, rzędowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1368

Moc maksymalna (KM/obr/min):

100/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

128/4500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

9,5

Prędkość maksymalna (km/h):

185

Pojemność bagażnika (l):

200/800

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

5,3/8,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

357,8/160,6/152,2

Rozstaw osi (cm):

229,9

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/8

Cena (zł):

49 400

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Na średnim poziomie, jak na samochód tej klasy

Silnik

*****

Dynamiczny o wysokiej kulturze pracy

Poziom hałasu

****

Do 3000 obr/min nie jest wysoki

Zużycie paliwa

****

Jak na 100-konny silnik spalanie na przyzwoitym poziomie

Wyposażenie

****

Dość dobre z możliwością doposażenia

 

Wybrane wyposażenie seryjne Fiat Panda 100 HP:

 

Poduszki powietrzne

        2

Układ ABS

        S

Układ ESP

        S

Wspomaganie układu kierowniczego

        S

Centralny zamek

        S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

       S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

        S

Klimatyzacja manualna

      3900 zł

Radioodtwarzacz

      1200 zł

S- wyposażenie standardowe

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty