Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36224 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Fiesta ST 2018. Testujemy nowego hot hatcha

Data publikacji: Autor: Dariusz Kowalczuk

Ford Fiesta ST 

Fiesta ST doczekała się zupełnie nowego, 1,5-litrowego trzycylindrowego silnika EcoBoost firmy Ford, który wykorzystuje turbodoładowanie, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, oraz działający na oba wałki układ zmiennych faz rozrządu. Osiąga przy tym moc 200 KM przy 6000 obr/min i 290 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1600 do 4000 obr/min. I wraz z nim przyjdzie chyba zmienić zdanie o „silnikach do kosiarki”.

Fot. Dariusz Kowalczuk Nowy Ford Fiesta ST ma być według zapewnień producenta najbardziej bezpośrednią, wciągającą i przyjemną w używaniu Fiestą ST w historii. Bez wątpienia jest autem, którego nie da się nie zauważyć.

Każdy producent chce mieć w swojej ofercie przynajmniej jeden sportowy lub usportowiony model w danej klasie. Nie powinno zatem dziwić, że wraz z pojawieniem się na rynku crossovera Fiesty Active, przyszła też pora na małego hot hatcha od Forda – oto Fiesta ST. 

Ford Fiesta ST 

Fiesta ST doczekała się zupełnie nowego, 1,5-litrowego trzycylindrowego silnika EcoBoost firmy Ford, który wykorzystuje turbodoładowanie, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, oraz działający na oba wałki układ zmiennych faz rozrządu. Osiąga przy tym moc 200 KM przy 6000 obr/min i 290 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1600 do 4000 obr/min. I wraz z nim przyjdzie chyba zmienić zdanie o „silnikach do kosiarki”.

Fot. Dariusz Kowalczuk Hot hatch − to termin określający sportowe wersje kompaktowych i subkompaktowych samochodów osobowych z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback. Nazwa jest skrótem od hot hatchback.

Według szefów Forda kierowcy samochodów określanych terminem Hot hatch oczekują wielkich wrażeń zza kierownicy małego samochodu. A dzięki doświadczeniom wyniesionym z prac nad Focusem RS i Fordem GT, udało się stworzyć Fiestę ST, która ma wyznaczyć nowy standard przyjemności jazdy w swoim segmencie, z gardłową muzyką trzycylindrowego (sic!) silnika, którą przemawia do fanów motoryzacji, niezależnie od języka. To tyle marketingowej teorii. A jak będzie w praktyce? Czy Fiesta ST wypełni tylko rubryki w nowych cennikach Forda, czy też zostanie poważnym konkurentem w tym bardzo trudnym i wyjątkowym segmencie? 

Redakcja poleca: Kodeks drogowy. Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu

Nadwozie/wnętrze

Producenci to wiedzą, że jeśli chcemy sprzedać samochód sportowy, to oprócz swoich osiągów musi on jeszcze wyglądać. I Fiesta wygląda. Auto dostępne jest w wersji trzydrzwiowej lub pięciodrzwiowej, z 17-calowymi standardowymi lub opcjonalnymi 18-calowymi obręczami kół ze stopów metali lekkich. Nadwozie lakierowane jest w jednym z siedmiu wybranych kolorów: Frozen White, Magnetic, Moondust Silver, Performance Blue, Race Red, Shadow Black, Silver Fox. Bardzo ładnie wygląda zwłaszcza w dwóch kolorach – czerwonym (Race Red) – co jest oczywiste i niebieskim (Performance Blue), już bardziej stonowanym. Zewnętrznie od razu dostrzeżemy znaczek „RS” umieszczony na grillu chłodnicy oraz na drzwiach bagażnika. Więcej Sportowych „atrakcji” czeka nas we wnętrzu. Tu standardowo znalazły się profilowane fotele Recaro z wyhaftowanym logo „RS”, gałka dźwigni zmiany biegów ST i spłaszczona u dołu kierownica z obszyciem, które powtórzono na skórzanych mieszkach dźwigni hamulca ręcznego i dźwigni zmiany biegów. Szczególnie atrakcyjnie prezentuje się zestaw zegarów, których wskazówki są wściekle czerwone.

Klienci będą mieli do wyboru szereg ozdobnych elementów deski rozdzielczej, mogą także wybrać całe wyróżniające się pakiety stylizacyjne. Całkowicie otwierany dach panoramiczny jest oferowany jako opcja.

Standardowy system łączności i rozrywki SYNC 3 z ekranem o przekątnej 6,5 cala lub opcjonalnym ekranem o przekątnej 8 cali umożliwia kierowcy Fiesty ST sterowanie systemem audio, nawigacją i podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych. Dostępny jest również wysokiej jakości system audio B&O PLAY zapewniający dźwięk w jakości high-end.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Silnik – jeszcze więcej mocy

Ford Fiesta ST 

Według zapewnień producenta Fiesta ST przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,5 sekundy, a prędkość maksymalna ma wynosić 232 km/h. Przy czym auto ma zadowalać się średnio 6,0 litrami benzyny na każde przejechane 100 km, w co już uwierzyć musimy na słowo.  

Fot. Ford Fiesta ST doczekała się zupełnie nowego, 1,5-litrowego trzycylindrowego silnika EcoBoost firmy Ford, który wykorzystuje turbodoładowanie, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, oraz działający na oba wałki układ zmiennych faz rozrządu. Osiąga przy tym moc 200 KM przy 6000 obr/min i 290 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1600 do 4000 obr/min. I wraz z nim przyjdzie chyba zmienić zdanie o „silnikach do kosiarki”.

Osiągi jednostki są dodatkowo wzmacniane przez nową turbosprężarkę, która wykorzystuje zoptymalizowaną konstrukcję turbiny, aby szybciej zwiększać ciśnienie doładowania i minimalizować opóźnienie reakcji przy wciśnięciu pedału przyspieszenia, co ma umożliwić bardziej dynamiczną jazdę. Szybkość reakcji silnika i jego moc ma dodatkowo podnieść nowa kombinacja wtrysku paliwa do kolektora i wtrysku bezpośredniego do cylindrów.

1,5-litrowa jednostka jest wyposażona w fordowski system dezaktywacji jednego z cylindrów w silniku trzycylindrowym, który po raz pierwszy na świecie wprowadzono w silniku Eco BOOT pojemności 1.0 litra. System automatycznie zatrzymuje podawanie paliwa i pracę zaworów jednego z cylindrów w warunkach, w których pełna pojemność skokowa nie jest potrzebna (np. podczas jazdy wybiegiem lub jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc). System ten może wyłączyć lub ponownie włączyć jeden z cylindrów w ciągu 14 milisekund - 20 razy szybciej niż trwa mgnienie oka, w praktyce zapewniając pełną moc na każde żądanie.

Całkowicie aluminiowy silnik ma również zintegrowany kolektor wydechowy, którego zadaniem jest poprawienie jego sprawności, pomagając jednostce szybciej osiągnąć optymalną temperaturę i pozwalając na szybszy przyrost momentu obrotowego dzięki skróceniu drogi, jaką spaliny muszą pokonać między cylindrami i turbosprężarką.

Rolą aktywnego zaworu wydechowego jest wzmocnienie sportowego dźwięku wydobywającego się na zewnątrz pojazdu.

Według zapewnień producenta Fiesta ST przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,5 sekundy, a prędkość maksymalna ma wynosić 232 km/h. Przy czym auto ma zadowalać się średnio 6,0 litrami benzyny na każde przejechane 100 km, w co już uwierzyć musimy na słowo.  

Ford Fiesta ST 

Fiesta ST doczekała się zupełnie nowego, 1,5-litrowego trzycylindrowego silnika EcoBoost firmy Ford, który wykorzystuje turbodoładowanie, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, oraz działający na oba wałki układ zmiennych faz rozrządu. Osiąga przy tym moc 200 KM przy 6000 obr/min i 290 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1600 do 4000 obr/min. I wraz z nim przyjdzie chyba zmienić zdanie o „silnikach do kosiarki”.

Fot. Dariusz Kowalczuk

Ford Fiesta ST

Fiesta ST doczekała się zupełnie nowego, 1,5-litrowego trzycylindrowego silnika EcoBoost firmy Ford, który wykorzystuje turbodoładowanie, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, oraz działający na oba wałki układ zmiennych faz rozrządu. Osiąga przy tym moc 200 KM przy 6000 obr/min i 290 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1600 do 4000 obr/min. I wraz z nim przyjdzie chyba zmienić zdanie o „silnikach do kosiarki”.

Fot. Dariusz Kowalczuk

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • STek (gość)

    Cena ciekawa, ale szkoda silnika. Wolałbym mniej wyżyłowane 2.0 w turbo. A jak tam Corsa OPC?

  • Dave (gość)

    Cgyba se kupie

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Ford Fiesta zdjęcia

Ford Fiesta dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Ford Fiesta Cena

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł