Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Filtr cząstek stałych. Planowane kary za usuwanie DPF

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Janusz Wójtowicz Kolejnym pomysłem na walkę ze smogiem jest karanie kierowców i mechaników za usuwanie filtra DPF. Planowane kary są znacznie wyższe od mandatu jaki może dostać dziś kierowca.

Uznaje się, że transport jest źródłem zaledwie kilku procent emisji szkodliwych pyłów, są to jednak dane uśrednione. W dużych miastach, takich jak Kraków czy Warszawa, transport odpowiada niemal za 60 proc. emisji zanieczyszczeń. Olbrzymi wpływ na to mają samochody z silnikami Diesla, które emitują znacznie więcej szkodliwych spalin niż auta z silnikami benzynowymi. Ponadto, kierowcy, którzy decydują się na wycięcie filtra DPF odpowiedzialnego za wypalanie szkodliwych cząstek, nieświadomie przyczyniają się do pogorszenia jakości powietrza.

Aby ograniczyć nadmierną emisję spalin, producenci samochodów z silnikiem Diesla wyposażają pojazdy w filtr cząstek stałych, który ma dwie zasadnicze funkcje. Pierwszą jest zatrzymywanie cząstek stałych wydobywających się z silnika, a drugą ich wypalanie wewnątrz filtra. Filtr ten – jak wszystkie części zamienne w samochodzie - z czasem ulega zużyciu i wymaga wymiany lub regeneracji. Szukając oszczędności, niektórzy kierowcy decydują się na zupełne usunięcie filtra.

Redakcja poleca:

Prawo jazdy. Co oznaczają kody w dokumencie?
Ranking najlepszych ubezpieczycieli 2017
Rejestracja auta. Nietypowy sposób na oszczędności

Historia samochodowych filtrów wyłapujących ze spalin cząstki stałe - sadzę i popioły, sięga 1985 r. Znalazły się one na wyposażeniu Mercedesów z trzylitrowymi turbodieslami, które zaczęto wówczas sprzedawać w Kalifornii. Od 2000 r. stały się standardem w autach francuskiego koncernu PSA, a w kolejnych latach trafiały coraz powszechniej do pojazdów innych marek.

Obecnie kierowca może zostać ukarany mandatem za jazdę pojazdem, który nie spełnia norm emisyjnych. Maksymalna kwota w tym przypadku to 500 zł. Politycy Nowoczesnej  proponują karę grzywny dla właściciela pojazdu z usuniętym filtrem DPF, a także dla mechanika, który oferuje takie usługi. Grzywna ma wynosić 5 tys. zł. Projekt zakłada obowiązek usunięcia pojazdu z drogi na koszt właściciela w przypadku stwierdzenia, że jego stan techniczny narusza przepisy dotyczące ochrony środowiska.

Zobacz także: Suzuki Swift w naszym teście

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • zez (gość)

    Ble, ble, ble....projekty, projekt, projekty. A przecież nic nie trzeba! Niesprawny samochód na lawetę i parking za miastem, odebrany dowód rejestracyjny - wszystko w ramach obowiązującego prawa!

  • Komentarz usunięty.
  • pseudoekologiczne bzdury (gość)

    Od kiedy zaczęła się pseudo ekologia paliwa bezsiarkowe i dpf-y (fap-y) wzrosło zanieczyszczenie powietrza

  • Jacek (gość)

    Jak najbardziej jestem za! Diesel pozbawiony DPF emituje znacznie więcej toksycznych substancji, niż pojazd opracowany bez DPF. Rzecz w tym że o DPF łatwo dbać dodając do paliwa półsyntetycznego oleju do dwusuwów z katalizatorem, bądź środków dostępnych w supermarketach (naprawdę działają). Używając środków podnoszących temperaturę spalania mieszanki, DPF jest praktycznie cały czas czysty... Ale dodatkowe 5 zł do zbiornika paliwa, już przerasta naszych Januszy i Sebixów Wyklętych...

  • Gangsta (gość)

    Sam sobie nalej ulepszacza Januszu. Kupiłem auto za 200tys. I teraz będę lał do niego gówno nie wiadomo jakiego pochodzenia. Nikt nie dał jeszcze gwarancji na ten syf za 5 czy 15 zł. Więc sam jesteś Janusz i do głowy oleju sobie nalej lub napisz do producenta niech da gwarancję że ci wtrysków po czasie nie wypluje

  • Gosc (gość)

    Ta partia Nowoczesna może sobie ble ble

  • Chemik (gość)

    A kiedy zaczniemy zestrzeliwać samoloty rozsiewające chemitralsy. To jest główną przyczyną tzw. smogu a nie kominy czy samochody. Obrońcy ,,demokracji,, z zachodu traktują nas jak stonkę opryskując nas z samolotów.

  • Bolo (gość)

    Mój z filtrem kopci jak smok non stop się wypala w mieście leje paliwo rozrzedza olej to jest wasza głupia ekologia i nowoczesna motoryzacja

  • ordy (gość)

    I tak .N za chwilę zniknie.

  • antypirat (gość)

    gangsta chlopcze chyba pomylily ci sie zera w kwocie zakupu twego wymarzonego auta ktos kiedys powiedzial ze auto to przedluzenie penisa ale ktos o wiele madrzejszy od tego pierwszego powiedzial ze nie bo to tylko opakowanie dla niego i w twoim przypadku sie to potwierdza albo jest inna mozliwosc ze auto bedzie mialo 15 lat i jeszcze nie bedzie splacone

  • Diesel (gość)

    Oj głupi głupi

  • Xxx (gość)

    Jak zwykle wypowiadają się Eko czubki. Dpf jest dobry, karać za usuniecie. Ciekawe który z was mózgi widział jak pali się dpf, jak zaczyna się wypalać w korku, jaki to smród i dym. Gdy kupowałem swojego diesla jeździłem 80% W trasie, teraz jeżdżę 99% W cyklu miejskim, dpf wywalilem bo palił się co 600-700km. To moja sprawa, chcecie karać? A ciekawe jak ustalicie że nie mam dpf? Moje auto bez niego spełnia bodaj euro 5, wycięty od 2 lat i przechodzi przeglady.

  • Diagnosta (gość)

    Ciekawe w jaki sposób sprawdzą, że filtr jest wycięty... Jeżeli będzie odpowiednio przecięty, opróżniony z zawartości i pospawany w miejscach niewidocznych, to bez jego demontażu nie ma szans na sprawdzenie. Trzeba by wymontować go z auta, co jest nie wykonalne przy sprawdzeniu pojazdu tak na drodze jak na SKP. Dymomierzem nie ma szans wykrycia, bo jeżeli wtryski, pierścienie itp. są sprawne, to auta z wyciętym DPF-em mieszczą się bez problemu w wartościach podanych w Rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów. Inna sprawa że ddymomierz jest za mało czuły żeby wykryć takie różnice. Sprawdzałem już to kilka razy więc, to nie teoretyczne rozważania...

  • Lola (gość)

    Nawet 60% procent co za fachowiec takich pierdul nie słyszałem 60% procent w Krakowie pochodzi z kominów ok. 15% to samochody zarówno diesla jak i benzynowe reszta to sąsiednie gminy z których do Krakowa naplywa świeże powietrze, to każde dziecko wie panie pismaku.przypominam temu nastąpi ze Krakow leży w kotlinie.Przy dużym mrozie jak obecnie kierowcy jeszcze nie wyjechali na drodze a normy przekroczone więc fachowcy zanim napiszesz jakieś gowno to się zastanów dwa raz.

  • Piotr (gość)

    Jak się graty w promocji kupuje to i się ma wycięty dpf.Jak się zapłaci normalną kasę ruszy dupe do Niemiec to się ma normalne auto!!!Jaki handlarz Was nie oszuka???No chyba ten z tablicami PGN na lawecie. Wczoraj wiezli taka astre przez Niemcy 2.0 t z 2004 r przekoszona kupili za 500 euro bo 900 w necie była ulecza i za 17 będzie na allegro okazja

  • Zenek (gość)

    Obnizyc o polowe ceny filtrow i po problemie choc i tak niektorych niebedzie jeszcze stac na zakup ale wiekszosc kupi i to nalezy zrobic bo kazdy dzisiaj ma auto stare tanio kupione i straszenie ludzi karami nic nie zmieni

  • Bb (gość)

    Tak, tak, tak! 60% czy 15% to nie ma znaczenia. Idziesz osiedlowa uliczka z dzieckiem, przejedzie taki zadymiarz i a Ty nie masz dokąd uciec, musisz to wdychac o każdej porze roku.. To jest patologia, to się musi skończyć.

  • Euro8 (gość)

    Kto pisze te artykuły. Od kiedy filtr wypala się wewnątrz. Jakies najnowsze pewnie to są. Ekologia jest wtedy jak nazbiera sadzy i wyrzuci na autostradzie i świata za nami nie widać ani autosan. Super eko dpfy buahhh.

  • Komentarz usunięty.
  • Coupe (gość)

    I co ,już macie ciepło koło ty.. w tych swoich Tdi ,cdti ,crdi i innych badziewiach ? Prawda jest taka ,że samochody to tylko garstka zanieczyszczonego powietrza ,ale stanie w korku za takim pseudo nowoczesnym samochodem z wycietym dpf ,to koszmar . Prowadzę Warsztat samochodowy i co chwilę tylko klienci mają problemy z tymi pseudo silnikami . Najlepiej kupić samochód na raty ,wyciąć dpf ,zaslepic egr ,zrobić mape ...i już można się lansowac przed sąsiadem ...jeżeli zapali przy -15.

  • X (gość)

    Prawda jest taka, że bardzo długo u nas wprowadza się nowinki ekologiczne, lub też nie, jest to wynikiem złych decyzji politycznych od początku tzw. reformacji ustrojowej, ale nie mogło być inaczej, patrząc na historię, jak nie gorzej. Zapewne teraz w krótkim czasie zmuszeni będziemy to nadrobić, dzięki decyzjom zachodniej europy w wyzbywaniu się dieslowych szmelców jak i teraz karaniu "eko" za ich używanie. No, o ile się wpierw nie wytrujemy "nowotworowo". Jeszcze długo nam do hasła "mądry Polak przed szkodą".

  • anonim (gość)

    dawniej w dieslach nie było dpf, i co nikt nie mówił o smogu, problem jest w tym co kiedyś w TV mówili, o podrabianym węglu produkowanym nie wiadomo z czego. I to co ktoś pisał rozpylanie chemtrails, to wszystko jest jak najbardziej w porządku. Ale ekolodzy wolą zajmować się wmawianiem, nam że diesle są złe. Opracowują coraz to droższe rozwiązania, że niby bardziej ekologiczne. To co z tego że taki filtr się zapycha, że olej silnikowy po jakimś czasie rozcieńcza się ropą, i skraca życie silnika, że do dopalenia potrzebne jest spalenie dodatkowej ropy, ale jest się eko bo auto mniej dymi. Mam tdika bez dpf, i dobrze ustawiony nie dymi może trochę przy zimnym rozpaleniu, ale po chwili nic.

  • Wawel (gość)

    Obecne badanie emisji spalin silników diesla za pomocą dymomomierza nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić o sprawności czy braku filtra DPF. Zasada działania tych urządzeń polega na pomiarze pochłaniania światła przez sadzę w spalinach. Cząstki o kolorze innym niż czarny nie są wykrywane. Lepszym badaniem jest pomiar liczby cząstek stałych. Taka procedura jest prostsza, szybsza i nie wymaga przegazowywania silnika, przez co jest mniej narażona na manipulacje. Należy postulować o przyjęcie w przepisach limitu emitowanych cząstek stałych dla samochodów diesla wyposażonych w fabrycznie montowany filtr. Emisja w samochodach powyżej arbitralnie ustalonej wartości oznacza niedostateczną sprawność filtra lub fizyczny jego brak. Takie samochody byłyby eliminowane z polskich dróg.

  • duzy (gość)

    Wawel ... naiwny jesteś. Normy które deklarują producenci to są uzyskiwane w ścisłe określonych warunkach ( temp. powietrza, temp. silnika, obciążenie jego itd.... wszystko ma być "wychuchane" ). Zrób test spróbuj podważyć te normy spalin w ramach gwarancji :) .... właściciele VW pijących 0,5 - 1 litra oleju silnikowego na 1 tys. coś ci o tym powiedzą. testowanie dymomierzami itd.... można se wsadzić ... to nie jest sprzęt na nowoczesne silniki .. powie ci że to procedura wypalania filtra. A filtry mokre z AddBlue ... zimą to nie działa ... bo mącznik ( AdBlue) zamarza ... a rozstąpienie zbiornika z AddBlue to masa energii.

  • Pan Student (gość)

    Ta POlofonbiczna sekta zwana nowośmieszna to może,dmuchnąć rysiowi w zadek aby zmądrzał.

  • Zenek (gość)

    Nowoczesna to POyeby Samochody czy to benzynowe czy diesle nie są powodem powstawania smogu, jest to wina palenia śmieciowego węgla w piecach (z Rosji i Czech) oraz śmieci!

  • Jakub (gość)

    Te same silniki są zarówno z dpf jak i bez. Egr i dpf to ekosciema. Czytałem tez artykuł ze dpf rozbija spaliny na cząsteczki tak drobne ze przenikają do krwi. Wszystko jest po to żeby zarabiać na serwisie. Rozumiem jeszcze to całe adblUE. To może ma jakiś sens. Ale filtry lub ponowne spalanie spalin niszczy i uszkadza silnik. Praktyka jest taka ze dpf po 200tys się zapycha. Jest jeszcze katalozator który i tak spaliny czyści. Poczekajmy na euro 10;) wszystko przed nami

  • Autonagar pl (gość)

    Wodorowanie silnika obniża zadymienie diesla o 70 % , jak wygląda zabieg na you tube lub facebook : Autonagar.pl

  • jaka ekologia (gość)

    Przykładem jest mazda 5 i 6 . Producent wymyślił 3 poziomy oleju na bagnecie. Co ciekawe do oleju silnikowego można dolać 100 % ropy. Jak ma silnik dobrze pracować na rozpuszczonym oleju. Proszę pseudo ekologa o wyjaśnienie o co tu chodzi.

  • lobby (gość)

    Diesel.. dpf.. Może mądrzy ludzie poczytają wpierw jaka jest emisja zanieczyszczeń kotłów olejowych, gazowych, węglowych, kuchenek, kominków.. etc. Porównają ustalone normy dla owych diesli z normami dla gosp. dom., zakładów pracy, statków.., samolotów... a dopiero wypowiadają się co nas truje. Bo z pewnością nie są to w większości Diesle bez dpf. Mamy internet.. Poszukajcie, a znajdziecie dosyć materiału. Więcej niż w TV. Może i są pewne "reguły" które w związku z dieslami chce się narzucić. Te "reguły".. mają na celu w dużo większym stopniu wyciąganie z portfeli pieniędzy (wypalanie, regeneracja, wymiana, czy zakup nowego auta) niż.. dbanie o ekologię. Przemysł trzeba napędzać, dlatego tworzy się kolejne nowe rzeczy i popycha nas ku nowym wydatkom. To my.. jesteśmy tymi, którzy utrzymują koncerny i tych nielicznych u tzw. "góry". Podobna sprawa ma sie z przemysłem farmaceutycznym. Ile to razy w roku są jakieś nowe, podobne leki, działajace z reguly jak te sprzed lat ?

  • ZEUS (gość)

    Do Xxx, jeśli jeździsz 99proc. po mieście to kup sobie samochód na benzynę a nie diesla z DPF-em. I to nie jest twoja sprawa głupcze, bo wycinając ten filtr świadomie trujesz innych ludzi

  • Laik (gość)

    Zamienię maja audike z dpf na starszy model bez dpfu wracamy do staroci i po problemie

  • hanys (gość)

    Coś wam powiem. Usunąłem miesiąc temu klapy wirowe, egr oraz dpf - mechanicznie i elektronicznie. Musiałem, bo samochód stracił moc, zwiększyło się zużycie paliwa no i zaczął dymić. O ciągłych błędach silnika już nie wspomnę. Zrobił mi to doświadczony fachowiec. Na moje pytanie - po co to jest, skoro samochód działa i bez tego- odpowiedział - Po to żeby Polak płacił po 10 latach dalej Niemcowi za taile. I tu sie z nim zgodzę. Silnik pracuje lepiej, ladnie sie zbiera, spalanie spadło i przestało dymić. Zniknął jeszcze jeden objaw - nierówna praca jak jest zimny. Wg mnie, żeby diesel był miarę czysty wystarczą sprawne wtryski i sprawne turbo i oczywiście absolutnie szczelny dolot. Tyle w temacie. Gdybajcie dalej.

  • Blacha (gość)

    Ludzi ogarnijcie się całą ekologia to ściema to miliardowy interes. Nikt inny tylko sami za nią płacicie.Wiecie że auta bez dpf mieszczą się w euro5.No to niech Janusz idzie i kupi to ścierwo za 1/3 wartości samochodu i będzie szczęśliwy że jest Eko debilem.Wiecie że układ w nowym aucie euro 6 to połowa jego Wartości a kto płaci za auta Janusz a póżniej lata do serwisu naprawiając to gówno i płacze ale płaci bo Merkel i całą lewicowa unia kazała żenada.Jeszcze jedno jak chcą to sprawdzić ciekawe bardzo ciekawe bo w moim aucie bez nakazu sądowego nikt grzebał nie będzie a takich aut są tysiące.pzdr Eko palantów.

  • Kierowca (gość)

    Żaden nakaz sądu jest niepotrzebny. W Niemczech na drodze mogą Ci przewiercić obudowę filtra i sprawdzić czy jest pusty czy nie. Jak filtr jest na miejscu to biorą auto na serwis, montują nowy i jedziesz dalej. A jak okaże się że go nie ma możesz już sprzedawać to padło, którym jeździsz żeby mieć na mandat i inne opłaty z tym związane. U nas mogą wprowadzić takie same przepisy.

  • MotoTech SERWIS DPF (gość)

    Regeneracja filtrów DPF/GPF/SCR/FAP/CAT NOWE FILTRY !!! od ręki Działamy na terenie całej POLSKI wysyłkowo i stacjonarnie we Wrocławiu Cena regeneracji DPF/GPF 499zł www.serwisdpf.wroclaw.pl Tel: 731 532 532

  • lolek (gość)

    Mam Suzuki Grand vitarę 1,9 z filtrem cząstek stałych. Eksploatacja wymaga przejechania minimum raz w miesiącu trasy około 50 km z szybkością około 100 km/godzinę i obrotami powyżej 3000 - 3500. Pytam gdzie ja mam jechać z taką prędkością jak wszędzie sa ograniczenia prędkości nie licząc ustawionych foto radarów i policyjnych kontroli. Jak ja mogę zgodnie z zaleceniami producenta wypalić zanieczyszczenia z filtra PD

  • Damian (gość)

    A ile jest problemów przez ten głupi dpf to nie napiszą. Przez jego zwykłą awarię samochód mi nie pracował tak jak powinien, dosłownie wariował.. Ciągle zapalała się czerwona kontrolka i nie miał mocy, ja gazu a on nic. Raz nawet musiałem z lawety korzystać. W końcu wyciąłem to w cholerę, trochę zapłaciłem ale miałem akurat kasę, bo sprzedałem zużyty katalizator w skupie Tomkat w Lublinie.

  • Kolo (gość)

    No dobra jak ktoś celowo wyciął dpfa to ok. A co z osobami, które kupiły używane auto i podczas sprzedaży zapewniono go o tym, że dpf jest, u mechanika przed kupnem też nikt braku nie zauważył. Po kilku latach na przeglądzie gość popukał w puszkę i stwierdził, że jest pusta, filtra nie ma.

  • Azbest (gość)

    Czym jest filtr DPF ? To nic innego jak filtr cząstek stałych wyłapujący sadzę powstałą podczas spalania. Co w nim takiego nadzwyczajnego, ze koszuje 4000, 5000 a nawet 10000 zł ? A więc nic nie ma w nim nadzwyczajnego, to zwykła stalowa rura w której znajduje się siatka wykonana z ceramiki, proszę mi wierzyć, że nie jest to ceramika z dynastii Ming, która tłumaczyłaby cene filtra, to zwykła ceramika warta grosze, filtr zatem powienien kosztować niewiele więcej niż zwykły tłumik, czyli 300-400 zł, więcej, gdyby cena była realna, nikt by się nie bawił w jego wycinanie. A tutaj mamy typową zmowę producentów, a państwo ściga obywatela ...

  • rokk (gość)

    Dpf przewiercony założony emulator spotkanie tydzień temu z misiami z laboratorium na kołach efekt samochód spełnia normy posiada dpf i gra muzyka trzeba tylko dbać o wtryski i cały układ zasilania i wywalać to badziewie.

  • Karolina (gość)

    ojej ojej, to straszne, ale dobrze niech nakładają kary... może w końcu zrozumieją, że usuwanie to nie jest ostateczność i są inne rozwiązania, jak chociażby regeneracja, ja swój dpf regeneruje w Bosch Diesel Service Pawlik i jestem zadowolona, a mój portfel wcale nie ucierpiał :D

  • ewa (gość)

    olac zasrany rzad i zasrana unie banda nierobow i darmozjadow!!!!!!!NIECH LEPIEJ WPROWADZA DUZE KONTROLE DO WSZYSTKICH SKLEPOW NA ZARCIE JAKIE JEMY I KUPUJEMY ZA CIEZKIE PIENAADZE!!!!!NAWALONE HEMII ZE ZYGAC SIE CHCE I PELNO OD TEGO ZGONOW>NIECH OSZOLOMY Z UNI ZRA TEN SYF!!!A NIE DO POLSKI<NIECH TEGO ZACZNA KONTROLOWAC A NIE GLUPOTY WYMYSLAC BANDA POPAPRANCOW!!!!!!!!

  • Piter (gość)

    Moim zdaniem to bardzo dobrze i tak powinno być. Bo to jest taka część w samochodzie by spełniała swoją rolę, a jest to dbanie o środowisko. Musicie zdać sobie sprawę z tego że diesli jest bardzo dużo, a ci którzy kupują taki samochód do jazdy po mieście to bezsens. A wystarczy tylko zregenerować taki filtr w Serwisie Regeneracji filtrów DPF, na przykład w Łodzi na Strykowskiej.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości