Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Filtr oleju. Kiedy należy go wymienić i na co zwrócić uwagę?

Redakcja
Filtr oleju. Kiedy należy go wymienić i na co zwrócić uwagę?
Filtr oleju. Kiedy należy go wymienić i na co zwrócić uwagę?
Wymiana oleju silnikowego, to najpopularniejsza i najczęstsza czynność obsługowa w naszych autach. Wraz z nią powinniśmy także zawsze wymienić filtr oleju, który jest odpowiedzialny za dostarczanie do jednostki napędowej czystego środka smarnego. Ale na co trzeba zwrócić uwagę wybierając filtr oleju?

Jeszcze do niedawna pokutowała opinia, że olej silnikowy, a wraz z nim filtr oleju, należy wymieniać w sezonie jesiennym przed zimą. W zimie bowiem olej silnikowy jest szczególnie narażony na niekorzystne warunki pracy, szybkie i częste zmiany temperatury czy dużą wilgotność.

Dziś wraz z pojawieniem się nowoczesnych olejów, zachowują one swoje wysokie parametry smarowania praktycznie przez cały czas przewidziany na ich eksploatację. I nie zachodzi konieczność ich sezonowej wymiany. Jednak by tak było, wraz z wymianą oleju koniecznie należy zmienić także filtr oleju. No dobrze, ale kiedy właściwie należy tego dokonać?

Filtr oleju. Kiedy wymieniać olej i filtr?

Wraz z rozwojem środków smarnych, konstrukcji jednostek napędowych i układów filtracyjnych, wzrosły także interwały wymiany oleju silnikowego i jego filtra. Kiedyś granicznym przebiegiem od wymiany do wymiany był dystans 10 tys. kilometrów lub raz do roku (w zależności od tego co nastąpiło wcześniej).

Dziś większość producentów zaleca wymianę oleju co 15 tys. km (lub raz do roku), lub nawet 30 tys. km w układach typu Long-Life (także z zachowaniem drugiego kryterium - raz do roku). Praktyka pokazuje jednak, że auta eksploatowane w trudniejszych warunkach, np. głównie w ruchu miejskim, pokonujące krótkie dystanse powinny mieć - w trosce o jednostkę napędową - interwał wymiany oleju i jego filtra skrócony nawet do 10 tys. km przebiegu (15 tys. km w przypadku układów long-life).

Olej i filtr powinniśmy wymienić także zawsze po zakupie używanego samochodu.

Taka dbałość nie jest żadną przesadą z naszej strony, a silnik odwdzięczy się nam za nią bezawaryjną pracą.

Filtr oleju. Ale właściwie do czego on służy?

Zadaniem filtra oleju jest wyłapanie wszelkich zanieczyszczeń, które powstają w wyniku krążenia oleju silnikowego w jednostce napędowej. Zanieczyszczenia, głównie opiłki metalu, powstałe w wyniku mechanicznego tarcia, są zatrzymywane przez układ filtracyjny. Z czasem jednak, nawet najskuteczniejszy układ filtracyjny zaczyna się zapychać zanieczyszczeniami i należy go wymienić. I właśnie wymiana oleju jest najlepszą porą, by wymienić także jego filtr.

Zwłaszcza, że jego cena w zestawieniu z kosztami ewentualnych napraw silnika jest na prawdę niska, a dzięki wymiennym filtrom oleju, także prosta w przeprowadzeniu. Najłatwiej jest bowiem wymienić filtry rozbieralne, w których wymienia się jedynie sam filtrujący olej wkład.

Filtr oleju. Wkład filtrujący - sposób na szybką i tanią wymianę

Jednym z najpopularniejszych przykładów takiego wkładu filtrującego, jest model marki Knecht OX 401D. Filtr tego typu ma przewagę nad puszkowymi filtrami oleju (spin-on), bo wymienia się tutaj tylko sam wkład filtracyjny, a jego rozbieralna obudowa jest stałym elementem pojazdu. Jest on przez to znacznie tańszy i dość prosty w wymianie.

Filtr taki wykonany jest ze specjalnego wkładu filtracyjnego, który jest odporny na olej i wysokie temperatury. Jest on złożony na kształt harmonijki, przez co jego powierzchnia filtracyjna jest ogromna, biorąc pod uwagę niewielkie rozmiary zewnętrzne.

Filtr oleju Knecht OX 401D nadaje się do takich aut jak: Opel Adam, Opel Agila, Opel Astra Classic i Astra G,H i J, Opel Corsa C, D i E, Opel Insignia A, Opel Meriva B, Opel Mokka, Opel Tigra, Opel Vectra C, Opel Zafira B, Opel Zafira Tourer C, Fiat Croma, Chevrolet Aveo, Chevrolet Cruze sedan, station wagon i liftback, Chevrolet Orlando, Chevrolet Trax, Alfa Romeo 159.

Jego wymiary to: wysokość 105 mm, średnica 56 mm i średnice wewnętrzne 23/9,3 mm.   

Wkład filtrujący przy odrobinie doświadczenia można wymienić samemu, oszczędzając nie tylko pieniądze, ale także dbając o nasze środowisko naturalne. Należy jednak pamiętać, że zarówno przepracowany olej silnikowy, jak i jego filtr należy oddać do zakładu zajmującego się ich utylizacją. 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty