Filtr paliwa zimą

Andrzej Bartoszak
Fot. Bosch: Filtr benzyny należy wymieniać raz na dwa lata, a filtr oleju napędowego – co roku.
Fot. Bosch: Filtr benzyny należy wymieniać raz na dwa lata, a filtr oleju napędowego – co roku.
Z zatykającym się układem paliwowym mamy do czynienia dość rzadko. Jednak filtracja paliwa jest niezwykle ważna, szczególnie w silnikach Diesla.

Jednostki benzynowe w dzisiejszych czasach zazwyczaj nie cierpią z powodu zanieczyszczeń w paliwie. Te nowoczesne, z zasilaniem wtryskowym, zaopatrzone są w bardzo wydajne i dokładne filtry paliwa, w związku z tym rzadko ulegają awariom z tego powodu.

Fot. Bosch: Filtr benzyny należy wymieniać raz na dwa lata, a filtr oleju napędowego – co roku.
Fot. Bosch: Filtr benzyny należy wymieniać raz na dwa lata, a filtr oleju napędowego – co roku.

Precyzyjna konstrukcja układów wtryskowych wymaga czystej benzyny - i taka benzyna jest dostarczana, a ewentualne zanieczyszczenia odkładają się w filtrze. Ponieważ urządzenie to jest zazwyczaj dość głęboko ukryte, łatwo o nim w ogóle zapomnieć. Czy warto je wymieniać, skoro silnik ciągle pracuje bez zarzutu? Mimo wszystko warto (choćby raz na dwa lata), bo tak naprawdę nie wiemy, ile zanieczyszczeń odłożyło się w filtrze i czy nie stwarza on już nadmiernych oporów przepływowi benzyny.

Ciśnieniowa pompa układu wtryskowego będzie sobie z tym radzić, ale do czasu. W rzeczywistości filtr paliwa w silnikach benzynowych powinniśmy wymieniać w zależności od przebiegu auta oraz czystości paliwa. Ten drugi parametr pozostaje poza naszą kontrolą, więc zgódźmy się, że czasami wymienimy filtr, który był jeszcze całkiem czysty.

Fot. MANN+HUMMEL
Fot. MANN+HUMMEL

Zupełnie inaczej sprawa wygląda w silnikach wysokoprężnych. Tam również potrzebne jest bardzo czyste paliwo, ale dodatkowo olej napędowy skłonny jest do mętnienia i zwiększania swojej lepkości wraz ze spadkiem temperatury, a poniżej pewnej jej wartości wydziela się z niego parafina. Dziej się to w zbiorniku paliwa i w filtrze paliwa.

Filtry do Diesli mają więc rodzaj odstojnika, gdzie powinna zbierać się woda i cięższe frakcje oleju. W lecie jest on zazwyczaj nieistotny, ale przed zimą i w jej trakcie powinniśmy regularnie co kilka tysięcy kilometrów odkręcać go i czyścić. Procedura zazwyczaj polega na poluzowaniu odstojnika i spuszczeniu zanieczyszczeń. Powinniśmy pamiętać o przeczyszczeniu owego urządzenia szczególnie przed wyjazdem w dłuższą podróż, na przykład na zimowe ferie.

Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest coroczna wymiana filtra paliwa na nowy przed sezonem zimowym. Co prawda korzystamy w tym okresie z zimowego (czyli wytrącającego parafinę w niższych temperaturach) oleju napędowego, możemy dodawać depresatory (dodatki do paliwa rozpuszczające parafinę), jednak nawet pojedynczy atak mocnego mrozu może nam uprzykrzyć życie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polskie myśliwce w powietrzu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty