Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Filtry oleju, paliwa, powietrza - kiedy i jak je wymieniać? Poradnik

Data publikacji: Autor: Piotr Walczak

Filtry Filtry w samochodzie trzeba regularnie wymieniać, żeby zapobiec poważnym awariom. Sprawdź, kiedy i jak to zrobić.

O ile z wymianą filtra oleju nie ma problemu - gdyż wymieniamy go wraz z olejem silnikowym i zazwyczaj robimy to regularnie, to już w przypadku filtra paliwa czy powietrza najczęściej przypominamy sobie o nich, gdy z autem coś się dzieje.

Zapytaliśmy Dariusza Nalewajko, kierownika serwisu Renault w Białymstoku, należącego do firmy Motozbyt, kiedy i dlaczego trzeba wymieniać filtry w samochodzie.

Filtr oleju silnikowego

Zadaniem tego filtra jest ograniczenie ilości zanieczyszczeń dostających się do silnika wraz z zasysanym powietrzem oraz oczyszczanie oleju. Warto dodać, że filtr powietrza nie wyłapuje wszystkich zanieczyszczeń z atmosfery w 100 procentach. Dostają się więc one do silnika i zadanie ich zatrzymania ma filtr oleju. Jest po prostu bardziej czuły od filtra powietrza.

Dobór filtra oleju do danego silnika przez jego producenta uzależniony jest m.in. od konstrukcji jednostki napędowej. Producenci flitrów podają w katalogach, do jakich silników one pasują. Należy przy tym pamiętać, że tylko filtry oryginalne lub renomowanych firm gwarantują bezpieczeństwo użytkowania.

Filtr oleju wymienia się zwykle wraz z olejem i uszczelką korka spustowego. Częstotliwość wymian określają normy producenta. Jest ona również zależna od sposobu i warunków eksploatacji pojazdu. Zwykle z olejem wymieniamy go co roku lub po przejechaniu 10-20 tys. km.

Element ten kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych, natomiast wymiana - przykładowo - w ASO, w samochodzie kompaktowym to wydatek wraz z olejem w granicach 300 zł.

Filtr paliwa

Jego zadaniem jest oczyszczanie paliwa. Warto wiedzieć, że zanieczyszczenia paliwa zazwyczaj są groźniejsze dla silników Diesla niż benzynowych. Wynika to z rozwiązań konstrukcyjnych - przede wszystkim z zastosowania w jednostkach wyskoprężnych wysokociśnieniowej aparatury wtryskowej.

Najczęściej w układach zasilania silników o zapłonie iskrowym stosuje się tylko siatkowe filtry zabezpieczające oraz małe papierowe filtry przewodowe.

Filtr przewodowy instaluje się w silniku z reguły pomiędzy pompą zasilającą a wtryskiwaczami. Charakteryzuje się on stosunkowo dużą trwałością. Wymieniamy go po przebiegu od 15 tys. km do 50 tys. km - w zależności od producenta. Dokładność oczyszczania paliwa jest uzależniona od rodzaju zastosowanego papieru.

Koszt zakupu filtra paliwa wynosi od kilku do kilkudziesięciu złotych. Jego wymiana zwykle nie nastręcza trudności, więc możemy dokonać jej sami. Należy zwrócić baczną uwagę na kierunek przepływu paliwa, który jest oznaczany na filtrach za pomocą strzałek.

Zobacz też:
Wymiana filtrów w samochodzie - zdjęcia
Wymiana oleju silnikowego w samochodzie – poradnik
Rozrząd - wymiana, napęd paskiem i łańcuchem. Poradnik

Przygotowanie samochodu do zimy: co sprawdzić, co wymienić (FOTO)
 

Filtr powietrza

Filtr powietrza zabezpiecza silnik przed dostaniem się zanieczyszczeń do silnika.

- Współczesnym filtrom powietrza w jednostkach napędowych dużej mocy stawia się naprawdę duże wymagania - mówi Dariusz Nalewajko. - Dokładne oczyszczenie powietrza przed wprowadzeniem go do komór spalania to warunek prawidłowej pracy silnika i wysokiej trwałości pracujących elementów.

Powietrze jest niezbędnym czynnikiem w procesie spalania paliwa w silniku. Ciekawostka: Czterosuwowy silnik o pojemności 1000 ccm w ciągu jednej minuty - przy 7000 obr./min. - zasysa prawie dwa i pół tysiąca litrów powietrza. W ciągu godzinnej pracy bez przerwy daje to wartość niemal piętnastu tysięcy litrów!

To bardzo dużo, ale liczby te nabierają szczególnego znaczenia, gdy zainteresujemy się samym powietrzem. Nawet w tak zwanym czystym powietrzu występuje  średnio ok. 1 mg kurzu w 1 metrze sześciennym.

Przyjmuje się, że silnik zasysa przeciętnie ok. 20 g kurzu na 1000 przejechanych kilometrów. Nie wolno dopuścić, by kurz dostał się do wnętrza jednostki napędowej, bo może uszkodzić powierzchnie cylindrów, tłoków i pierścieni tłokowych, obniżając tym samym żywotność silnika.

Zobacz też: Turbo w samochodzie - więcej mocy, ale i kłopotów. Poradnik

Wymieniając filtr powietrza należy być ostrożnym i precyzyjnym. Trzeba uważać, by jego zawartość nawet w najmniejszej części nie dotarła do wnętrza silnika. Koszt filtra powietrza z wymianą w ASO to zwykle około 100 zł. Filtr powietrza teoretycznie powinien wytrzymać od przegladu do przeglądu, czyli 15-20 tys. km przebiegu. W praktyce warto po przejechaniu kilku tysięcy sprawdzić, jak wygląda.

Zobacz też: Sportowe filtry powietrza - Kiedy warto w nie inwestować?

Filtr kabiny

Podstawowym zadaniem tego filtra jest oczyszczanie powietrza tłoczonego do wnętrza pojazdu. Zatrzymuje on większość pyłków roślin, zarodników grzybów, kurzu, dymu, cząstek asfaltu, drobin gumy pochodzącej ze ścieranych opon, kwarcu i innych zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu zgromadzonym nad jezdnią. 
 
Filtry kabinowe powinny być wymieniane nie rzadziej niż raz na rok lub po przejechaniu 15 tys. kilometrów. Niestety, wielu użytkowników samochodów o tym zapomina, a zanieczyszczenia dostając się do wnętrza samochodu mogą negatywnie oddziaływać na kierowcę i pasażerów.

Ostatecznymi sygnałami do wymiany filtra są:
- parowanie szyb,
- zauważalne zmniejszenie ilości powietrza tłoczonego przez dmuchawę,
- nieprzyjemny zapach w kabinie, który pochodzi od rozwijających się w filtrze bakterii.

Filtry kabinowe pomagają nie tylko osobom cierpiącym na alergię, uczulenia czy astmę. Dzięki nim poprawia się samopoczucie kierowcy i pasażerów, a podróż staje się nie tylko bezpieczniejsza, ale i mniej uciążliwa. Stojąc w korkach jesteśmy przecież narażeni na wdychanie szkodliwych substancji, których stężenie w kabinie samochodowej jest nawet sześć razy większe niż na poboczu drogi. 

Na skuteczność działania i trwałość filtra kabinowego wpływ ma jakość użytych materiałów oraz dokładność wykonania. W filtrach kabinowych nie powinno stosować się wkładów papierowych, ponieważ po zawilgoceniu znacznie gorzej pochłaniają zanieczyszczenia i mniej dokładnie filtrują.

Zobacz też: Klimatyzacja wymaga serwisu także jesienią i zimą. Poradnik

Filtry kabinowe z węglem aktywnym

W trosce o ochronę własnego zdrowia warto zastosować filtr kabinowy z węglem aktywnym. Ma on tę samą wielkość co filtr standardowy, a dodatkowo zatrzymuje szkodliwe gazy. Aby filtr kabinowy z węglem aktywnym w 100 procentach zatrzymywał szkodliwe substancje gazowe, takie jak ozon, związki siarki i azotu ze spalin, powinien zawierać dobrej jakości węgiel aktywny.

Sprawnie działający filtr przyczynia się do zmniejszenia zagrożenia wystąpień reakcji alergicznych błon śluzowych nosa i oczu, kataru czy podrażnień układu oddechowego - chorób, na które coraz częściej cierpią ludzie, którzy wiele czasu spędzają za kierownicą.
 
W zasadzie nie można określić czasu, kiedy nastąpi całkowite zapchanie filtra. Okres eksploatacji zależy od ilości zanieczyszczeń zawartych w powietrzu.

- Trzeba podkreślić, że nie ma możliwości skutecznego oczyszczenia tego filtra - tłumaczy Dariusz Nalewajko. - Dlatego filtr kabinowy należy wymieniać co 15 tys. km przebiegu, podczas planowego przeglądu lub przynajmniej raz do roku.

Ceny filtrów kabinowych wynoszą od 70-80 zł. Wymiany można dokonać samemu.

Zobacz też: Samochód na LPG – zimowa eksploatacja

Filtr cząstek stałych

Filtr cząstek stałych (skrót DPF  lub FAP) jest montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych. Oczyszcza on gazy spalinowe z cząstek sadzy. Wprowadzenie filtrów DPF pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami Diesla.

Wydajność prawidłowo działającego filtra zawiera się w przedziale od 85 do 100 proc., co oznacza, że do atmosfery przedostaje się nie więcej niż 15 proc. zanieczyszczeń.

Zobacz też: Nowoczesny diesel - czy i jak usunąć z niego filtr DPF. Poradnik

Gromadzące się w filtrze cząstki sadzy powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. W części pojazdów stosuje się filtry jednorazowe, wymagające wymiany po zapełnieniu filtra. Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest samooczyszczanie filtra, polegające na katalitycznym spalaniu sadzy po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury.

Stosowane są też aktywne systemy wypalania zgromadzonej w filtrze sadzy - na przykład okresowa zmiana trybu pracy silnika. Jeszcze innym sposobem aktywnej regeneracji filtra jest okresowe podgrzewanie go dodatkowym płomieniem wtryskiwanej do filtra mieszanki, w wyniku czego sadza ulega spaleniu.

Średnia trwałość filtra to około 160 tys. kilometrów przebiegu. Koszt regeneracji w serwisie to wydatek 300-500 zł.

Wymiana i ceny flitrów - ASO/serwis niezależny:

* filtr oleju - 30-45 zł, robocizna - 36/30 zł (wraz z wymianą oleju), wymiana - co 10-20 tys. km lub co roku;
* filtr paliwa (samochód z silnikiem benzynowym) - 50-120 zł, robocizna - 36/30 zł, wymiana - co 15-50 tys. km;
* filtr kabinowy - 70-80 zł, robocizna - 36/30 zł, wymiana - co roku lub co 15 tys. km;
* filtr powietrza - 60-70 zł, robocizna - 24/15 zł, wymiana - maksymalnie co 20 tys. km;
* filtr cząstek stałych - 4 tys. zł, robocizna 500 zł, wymiana - średnio co 160 tys. km (w przypadku tego filtra ceny mogą dochodzić nawet do 14 tys. zł).

Dodajmy, że kierowca mający nieco pojęcia o mechanice, powinien bez pomocy mechanika poradzić sobie z wymianą filtrów: paliwa, kabinowego, powietrza. 

Tekst i zdjęcia: Piotr Walczak

Filtry
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Filtry

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • filtr (gość)

    Dużo nowych europejskich samochodów benzynowych ma duży filtr paliwa wewnątrz zbiornika. Taki filtr paliwa nie jest wymieniany. Samochody na rynki azjatyckie mają te filtry "puste" i stosuje się w nich normalne zewnętrzne filtry.

  • sobmar (gość)

    Dobry filtr kabinowy z węglem aktywnym można kupić spokojnie za 25-30 PLN, a wymiana jest prosta nawet dla laika

  • Zbycho (gość)

    To kup mi do golfa 4 za 30zł taki filtr

  • pawel (gość)

    golf IV 4 KNECHT kabinowy i powietrza po 40zl

  • Mikołaj (gość)

    Takie rzeczy wymienia się regularnie. Są to tak mało kosztowne rzeczy, że wymiana nie powinna być dla nas problemem. W moim przypadku wymianą zajmują się profesjonaliści z Carrara Ford Lublin

  • Grzegorz_ (gość)

    W moim peugeot zaczęły się problemy. Okazało się że to filtr paliwa, tak się niestety kończy tankowanie na nieznanych stacjach. Teraz robię regularne przeglady w walbrzychu przy józefa. Wolę dmuchać na zimne niż potem ponosić kosmiczne koszty i regularnie kontrolować czy wszystko ok.

  • Komentarz usunięty.
  • Grzesiu_C (gość)

    To prawda, jeśli chodzi o oleje silnikowe i inne płyny eksploatacyjne to wszyscy pamiętają o wymianie, a filtry traktuje się po macoszemu. Nie jest to za fajne. Ja zawsze zaopatruję się w oleje i filtry u tego samego dostawcy: www.galonoleje.pl i mam ustawioną przypominajkę w kalendarzu, co jakiś czas mi podpowiada, co trzeba wymienić w aucie ;)

  • Michał (gość)

    Każdy komentarz to reklama -.-

  • Ewa (gość)

    Ja nie wymieniałam nic przez 100km.Sprzedałam samochód i koleżanka dalej jeździ nic nie wymienia.

  • bomba (gość)

    100km toś k. najeździła :D

  • Adrian (gość)

    Jeśli chodzi o BMW to polecam wyłącznie oryginalne części. Znalazłem sklep www.xbmw.pl mają w ofercie oryginalne i nowe części, naprawdę niezłe ceny.

  • Franek Kimono (gość)

    ~Ewa (gość) Ty sobie rower kup, skoro autem zrobiłaś zaledwie 100km., a już je sprzedałaś. Mogłaś jeszcze zatankować do pełna przed sprzedażą i się dziwić, że koleżanka bez tankowania dalej jeździ.

  • Adam (gość)

    nie 15 tys litrów tylko 150 tys ...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości