Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Filtry w samochodzie

Motointegrator
Ile typów filtrów możemy znaleźć w nowoczesnym samochodzie? Co najmniej trzy a w większości nowych aut cztery. Wszystkie filtry są niezmiernie ważne. Jeden z nich bywa traktowany bardzo po macoszemu przez kierowców. Jest to akurat ten, który może mieć duży wpływ na komfort i zdrowie pasażerów. Zacznijmy może od niego.

Filtr przeciw pyłkowy

Fot: Archiwum
Fot: Archiwum

Jeśli widzicie na ulicy samochód z kompletnie zaparowanymi szybami to przyczyn tego zjawiska może być wiele. W przeważającej ilości przypadków problemem jest zapchany filtr przeciw pyłkowy. Jest on umieszczony przed nagrzewnicą i parownikiem klimatyzacji. Zapobiega dostawaniu się zanieczyszczeń do wnętrza auta a w wersji z węglem aktywnym, również zapachów. Przy okazji chroni parownik przed odkładaniem się na nim brudu. Na parowniku w czasie pracy układu klimatyzacji skrapla się para wodna co ułatwia przyklejanie się pyłu. Zabrudzony filtr ogranicza przepływ powietrza przez co zmniejsza się skuteczność układu wentylacji i przewietrzania wnętrza. Poza tym jeśli filtr jest niesprawny lub bardzo zabrudzony i wilgotny może się na filtrze i parowniku rozwijać pleśń. To bywa przyczyną chorób pasażerów takiego samochodu. Producenci aut mają różne zalecenia co do wymiany filtra przeciw pyłkowego. Jeśli nie robimy w roku dużych przebiegów to warto go wymieniać raz w roku przed zimą. Przy dużych przebiegach w tym samym czasie co filtr powietrza w silniku.

Filtr powietrza
Tak jak i my tak i silnik musi oddychać pełną piersią. Zanieczyszczony filtr powietrza powoduje spadek osiągów auta i wzrost zużycia paliwa. Rozróżniamy kilka typów filtrów. Filtry olejowe lub suche typu cyklon. Obecnie stosowane w maszynach rolniczych i jako filtry wstępnego oczyszczania przy eksploatacji w bardzo dużym zapyleniu. Tradycyjne filtry papierowe. Bawełniane i staroświeckie siatkowe. Najczęściej mamy do czynienia z filtrami papierowymi. Należy je wymieniać częściej niż zaleca to producent auta. Dotyczy to naszego kraju. W Polsce występuje dość znaczne zapylenie wynikające z takiej a nie innej struktury ziem  i niezbyt częstego sprzątania ulic. Oczywiście można twierdzić, że producent samochodu najlepiej wie kiedy filtr należy wymieniać jednak doświadczenie podpowiada żeby robić to częściej. Przy dużych przebiegach dwa razy częściej przy małych raz w roku. Nawet jeśli filtr wydaje się czysty nie odwlekajmy wymiany. Najbardziej zanieczyszcza wkładkę papierową drobny pył, który w niewielkim stopniu zmienia kolor papieru ale doskonale go zatyka. Możemy też przejść na filtr bawełniany, którego zaletą jest długotrwałe użytkowanie i większa przepustowość powietrza. Nie wymienia się go na nowy tylko pierze i nasącza specjalnym olejem. Opory ssania spadają znacznie a oczyszczanie powietrza podobno pozostaje na niezmienionym poziomie. To co ma być zaletą tego filtra dla niektórych będzie wadą. Nie każdy chce filtr powietrza prać. Znakomita większość kierowców nie wie nawet gdzie on jest i wszelkie prace zleca w serwisie.

Filtr oleju
To chyba najważniejszy filtr w samochodzie. Ci z nas, którzy mieli przyjemność obcować z Fiatem 126p pamiętają czyszczenie filtra odśrodkowego w kole pasowym i to co się w nim zbierało. Bez filtra powietrza i paliwa silniki są w stanie pracować i to całkiem sprawnie. Potwierdzają to maszyny sportowe. Bez filtra oleju silnik może dość szybko zakończyć swój żywot. Układy filtrujące w nowoczesnych samochodach muszą wykazywać się bardzo wysoką skutecznością i pojemnością. Producenci aut oferują nam coraz dłuższe interwały wymiany oleju. Filtr musi to znosić z godnością. Co prawda jeśli filtr traci swoją przepustowość otwiera się zawór bocznikowy i olej nadal doprowadzany jest do punktów smarowania ale nie jest filtrowany. Obecnie filtry występują pod postacią standardowych blaszanych puszek lub jako wkłady. Które rozwiązanie jest lepsze? Chyba to tradycyjne. W jego przypadku jest mniejsza szansa na popełnienie błędu podczas montażu. Najważniejsze jest jednak aby wymieniać filtr zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Filtr paliwa
Tu już można robić konkursy jeśli chodzi o jego umiejscowienie. W samochodach z silnikami diesla nie będzie problemu bo filtry są łatwo dostępne ze względu na konieczność ich relatywnie częstej wymiany i wymóg spuszczania wody z filtra. W samochodach z silnikami benzynowymi już nie jest tak prosto. Filtr może znajdować się pod podłogą samochodu w okolicach zbiornika paliwa lub w samym zbiorniku jako element składowy zespołu pompy paliwa. W dieslach wymiana filtra jest niezwykle ważna ze względu na żywotność układu wtryskowego. W silnikach benzynowych konieczność jego wymiany wymagana jest przy dużo większych przebiegach. Wyjątkiem mogą być samochody z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Tu układ wtryskowy jest konstrukcyjnie zbliżony do silników diesla z układem common rail a ciśnienia w układzie bywają nawet wyższe.


Motointegrator
Motointegrator

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty