Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36843 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Ford C-Max 1.8

Data publikacji: Autor: Zdzisław Podbielski

Fot. Zdzisław Podbielski: Ford C-Max został zbudowany z wykorzystaniem zespołów podwozia popularnego Focusa I generacji. Dzięki temu ma dobre własności jezdne. Ford Focus C-Max jest minivanem. Na polskim rynku można nabyć go od początku tego roku.

Samochody osobowe z nadwoziem o powiększonej objętości użytecznej zwykło nazywać się minivanami. Taką odmianą nadwoziową Forda Focusa jest C-Max. Na polskim rynku jest on obecny od początku tego roku. Fot. Zdzisław Podbielski: Ford C-Max został zbudowany z wykorzystaniem zespołów podwozia popularnego Focusa I generacji. Dzięki temu ma dobre własności jezdne.

 

Zdaniem producenta C-Max spośród konkurentów innych marek wyróżnia się istotnymi walorami. Dlatego Ford nazwał ją C-Max co ma oznaczać: maksimum komfortu (Comfort), maksimum pewności w prowadzeniu (Confidence) i maksimum kontroli (Control).

 

Cechy szczególne

 

W drugim rzędzie foteli C-Maxa środkowy fotel jest węższy od skrajnych. Dorosła osoba siedząca w środku nie podróżuje więc tak wygodnie jak pozostałe. Środkowy fotel można jednak składać, a dwa skrajne zbliżać do siebie. Fotele można różnie konfigurować, co czyni pojazd uniwersalnym. Oprócz uniwersalności odnotowujemy rzeczywiście Fot. Zdzisław Podbielski: Nadwozie typu minivan jest dość przestronne, jednak wygodnie mogą w nim podróżować 4 osoby. szczególne cechy C-Maxa, a mianowicie wygodę jazdy wynikającą z obszerności wnętrza dla czterech osób i zastosowanego zawieszenia kół. Wyróżnia się też kierowalność i stateczność w ruchu pojazdu.

 

Silnik

 

Optymalnym dla tego pojazdu wydaje się silnik 1,8 l o mocy 120 KM. Umieszczony jest on poprzecznie z przodu i napędza koła przednie. Jest to jednostka benzynowa, przez Forda nazwana Duratec, ma rozrząd z dwoma wałkami sterującymi 16-zaworami (przy 4-cylindrach). Wałki rozrządu umieszczono w głowicy wykonanej ze stopów lekkich. Z podobnych stopów odlano również blok cylindrów. Silnik zaliczamy do “wysokoobrotowych”, ale niezbyt łakomych na paliwo, bo np. podczas jazdy poza miastem zadawala się porcją mniejszą niż 6 dm3/100 km.Fot. Zdzisław Podbielski: Bardzo ergonomiczne rozmieszczenie urządzeń sterowania i kontroli pojazdu

 

Wrażenia z jazdy

 

Samochód odznacza się bardzo dobrym resorowaniem i tłumieniem drgań wywołanych nierównościami nawierzchni. Wielkimi zaletami samochodu są stabilność w ruchu i pewność prowadzenia. C-Max bardzo dobrze trzyma się drogi. Kierowca bez nadmiernego zmęczenia może długo prowadzić pojazd. Siedzi w wygodnym fotelu, wysoko i pomimo rozwidlonych szerokich przednich słupków dachu ma dobrą widoczność. Precyzyjnie działają m.in. układ kierowniczy i skrzynia biegów oraz inne urządzenia sterowania, w tym układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

 

C-Maxa zbudowano na dobrym podwoziu Focusa I generacji i zapewne dlatego pojazd świetnie zachowuje się w ruchu. Zawieszeniu pomagają inne rozwiązania techniczne: nisko położony środek masy, dobrany rozkład obciążeń na osie i, w porównaniu z innymi wersjami Focusa, o 25 mm wydłużony rozstaw osi oraz o 40 mm powiększony rozstaw kół. C-Max zapewnia wygodę podróżowania dla 4, a nie dla 5 osób.

 

Wybrane dane techniczne

 

Rodzaj silnika

benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1798

Moc maksymalna (KM-obr/min)

120-6000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

165-4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,8

Przyspieszenie (IV bieg) 50÷100 km/h (s)

13,1

Prędkość maksymalna (km/h)

193

Pojemność zbiornika paliwa (dm3)

55

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/cykl mieszany (dm3/100 km)

9,7/5,6/7,1

Pojemność bagażnika (dm3)

550÷1620

Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm)

4333/1825/1595

Rozstaw osi (mm)

2640

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji 1.8 FX Silver/1.8 FX Gold (zł.)

70 890/76 690

 

Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek w skali 1 do 5)

 

Przestronność wnętrza

*****

Duża objętość wnętrza – pomimo wąskiego środkowego fotela tylnego rzędu siedzeń – najwyższa nota, za możliwość aranżacji wnętrza, duży regularny bagażnik i b. wygodny do niego dostęp

Silnik

****

Nowoczesnej konstrukcji, ale rozpędzanie pojazdu odbywa się przy dużej prędkości obrotowej silnika

Poziom hałasu

****

Nie odbiega od przyjętych standardów w klasie dobrze wyciszonych minivanów

Hamulce

*****

Bardzo skuteczne – seryjnie montowane mechanizmy tarczowe przy 4 kołach, ABS z rozdziałem siły hamowania EBD i wspomaganiem awaryjnego hamowania EBA

Dynamika

*****

Jak na samochód o masie własnej (zależnie od wyposażenia) ok. 1400 kg i dużej powierzchni czołowej, dynamika bardzo dobra

Zużycie paliwa

****

Poza miastem oszczędne, w mieście porównywalne z konkurencyjnymi “vanami” napędzanymi silnikami benzynowymi

Nowoczesność konstrukcji

*****

Wysoka nota przede wszystkim za układy jezdny i sterowania

Wyposażenie

*****

Nawet w uboższym wyposażeniu wiele przydatnych rozwiązań technicznych z zakresu bezpieczeństwa i wygody jazdy

 

 

Przykłady wyposażenia dwóch wersji pojazdu

 

Wersja pojazdu

FX Silver

FX Gold

Poduszki powietrzne przednie i boczne

s

S

Boczne kurtyny powietrzne

o

O

ABS+EBD+EBA

s

S

ESP+układ przeciwpoślizgowy TCS

o

O

Przednie lampy ksenonowe

-

O

Wspomaganie kierownicy

s

S

Klimatyzacja

s

s (dwustrefowa)

Komputer pokładowy

-

S

Stoliki typu lotniczego

-

S

Elektrycznie sterowane szyby w 4 drzwiach

s

S

Centralny zamek sterowany pilotem

s

S

s – wyposażenie standardowe

o – wyposażenie za dopłatą, opcyjne

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł