Ford dość długo zwlekał z wprowadzeniem tego auta na nasz rynek. W Europie EcoSport był sprzedawany od trzech lat, ale tylko na niektórych rynkach. Po ostatnich zmianach, jakie w nim wprowadzono zdecydowano się jednak, że znajdzie się on również w polskich salonach sprzedaży. EcoSport to auto mające sporo wspólnego z najnowszą Fiestą. Dzieli z nią nie tylko niektóre silniki, ale również elementy deski rozdzielczej.
Pod względem własności jezdnych nowy Ford EcoSport jest specjalnie dostosowany do oczekiwań europejskich kierowców. Wyposażono go np. w sprężyny zawieszenia i amortyzatory o zoptymalizowanej charakterystyce, dodatkowe elementy wspomagające tłumienie w zawieszeniu, a także opracowując odpowiednią charakterystykę pracy przekładni kierowniczej, ustawienia układu ESP stabilizującego tor jazdy czy profile pracy układu wspomagania kierownicy.
Aktualnie do wyboru są w tym modelu cztery silniki. Trzy benzynowe i turbodiesel. Na początku będą to dwie, trzycylindrowe jednostki benzynowe 1.0 EcoBoost w wersjach o mocy 140 KM i 125 KM. Od połowy 2018 roku, dołączy do nich trzeci, rozwijający 100 KM. Silnik wysokoprężny 1.5 TDCi rozwija 100 KM. W przyszłym roku dostępny będzie 125-konny diesel. Przeniesienie napędu, w zależności od wersji silnikowej może się odbywać poprzez 6-biegową przekładnię manualną bądź 6-stopniową automatyczną.
Od połowy 2018 roku nowy Ford będzie miał jeszcze więcej do zaoferowania pod względem komfortu i zachowania optymalnych możliwości prowadzenia, gdyż model będzie dostępny z napędem na wszystkie koła. Ten, określany jako inteligentny, napęd jest zarządzany przez elektronikę pokładową. System autonomicznie ocenia przyczepność kół do nawierzchni i odpowiednio do tego koryguje podział momentu napędowego na koła przedniej i tylnej osi, nawet do uzyskania proporcji 50/50.
EcoSport zainteresuje z pewnością kierowców prowadzących aktywny tryb życia. W jego wnętrzu znajdziemy sporo pomysłowych schowków i kieszeni. Nowy wzór centralnej konsoli obejmuje wbudowany, składany i przesuwany podłokietnik po stronie pasażera, wraz ze schowkiem. Ponadto aby uzyskać więcej przestrzeni, odtwarzacz CD został przeniesiony na nowe miejsce, nad zamykanym schowkiem w desce rozdzielczej.
Jednym z ciekawych pomysłów w tym modelu jest podłoga przestrzeni bagażowej, którą można podnieść, aby uzyskać sporej wielkości ukryty schowek, bądź też obniżyć, aby pojemność bagażnika powiększyć do 356 litrów. W jej konstrukcji zastosowano specjalną strukturę „plastra miodu”, dzięki której użyty materiał jest bardziej wytrzymały niż profil stalowy o tej samej wadze, i dzięki której podłoga wytrzymuje obciążenie ponad 300 kg.
Ciekawostką w tym Fordzie jest również to, że do bagażnika dostajemy się przez otwierane na bok drzwi, a nie jak to jest powszechne, przez unoszona pokrywę. Kierowca w Fordzie EcoSport siedzi dość wysoko i ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Łatwość i przyjemność prowadzenia daje staranie opracowane układy jezdny i zawieszenia.
Montowany w tym modelu system komunikacji i rozrywki SYNC 3 jest kompatybilny z systemami Apple CarPlay oraz Android Auto. Interfejs systemu SYNC 3 jest dostępny na ruchomym 8-calowym kolorowym wyświetlaczu z ekranem dotykowym, który działa zarówno na rozsuwanie i zbliżanie dwóch palców, jak i zwykłe przesunięcie palcem.
Nowy system nagłośnienia B&O Play obejmuje bowiem aż 10 głośników, włącznie z subwooferem zamontowanym w bagażniku oraz głośnikiem średnich tonów umieszczonym na środku tablicy rozdzielczej. W nowym Fordzie EcoSport po raz pierwszy jest dostępny tempomat z programowanym ogranicznikiem prędkości, który dostosowuje prędkość do obowiązujących ograniczeń oraz z kamerą pokazującą obraz za pojazdem, ułatwiająca cofanie i parkowanie i zwiększająca bezpieczeństwo tych manewrów. Jednym z kilku wspierających kierowcę rozwiązań jest system ostrzegania, kontrolujący martwe pole widzenia oraz standardowo montowany system kontroli przechyłów bocznych, który koryguje moment obrotowy silnika i wykorzystuje hamulce, ułatwiając kierowcy zachowanie panowania nad pojazdem.
Ecosport na polskim rynku będzie oferowany w trzech liniach wyposażenia: Trend, Titanium i ST-Line. Szacuje się, że cena podstawowej wersji powinna wynosić ok. 60 tys. złotych. Przedstawiciele polskiego importera spodziewają się, że EcoSport będzie interesował głównie nabywców indywidualnych w wersji Titanium, z silnikiem 1.0 EcoBoost (125 KM) i napędem przenoszonym tylko na przednie koła.
Z jakimi modelami będzie rywalizował Ford EcoSport? Będą to również efektownie stylizowane maluchy o lekko terenowym zacięciu. Ten segment błyskawicznie rośnie w siłę. Poza autami o ugruntowanej już pozycji - np. Renault Captur czy Nissan Juke, nie brakuje też nowości - najświeższymi propozycjami są Opel Crossland X oraz Citroen C3 Aircross. I to właśnie z nimi zestawiliśmy Forda EcoSport.
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost i wybrani konkurenci - dane techniczne i ceny:
Marka/model | Ford EcoSport 1.0 EcoBoost | Opel Crossland X 1.2 Ecotec 110 | Citroen C3 Aircross 1.2 Puretech 110 |
Cena (zł) | b.d. | Od 70.800 | Od 78.250 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4096/1765/1653 | 4212/1765/1590 | 4150/1760/1640 |
Rozstaw osi (mm) | 2519 | 2604 | 2600 |
Masa własna (kg) | 1280 | 1170 | 1329 |
Pojemność bagażnika (l) | 356 | 410 | 410 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 52 | 45 | 42 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 998 | 1199 | 1199 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 | 3 |
Napędzana oś | na przednią oś | na przednią oś | na przednią oś |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/5 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 125 przy 6000 obr./min | 110 przy 5500 obr./min | 110 przy 5750 obr./min |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 170 przy 1400-4500 obr./min | 205 przy 1500 obr./min | 205 przy 1500 obr./min |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,7 | 10,6 | 10,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 188 | 183 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,2 | 4,9 | 5,6 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?