Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38757 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Ford EcoSport. Mały SUV do miasta

Data publikacji: Autor: Ryszard M. Perczak

Ford EcoSport - test

Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m. 

fot. Ryszard M. Perczak Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m.

Ford dość długo zwlekał z wprowadzeniem tego auta na nasz rynek. W Europie EcoSport był sprzedawany od trzech lat, ale tylko na niektórych rynkach. Po ostatnich zmianach, jakie w nim wprowadzono zdecydowano się jednak, że znajdzie się on również w polskich salonach sprzedaży. EcoSport to auto mające sporo wspólnego z najnowszą Fiestą. Dzieli z nią nie tylko niektóre silniki, ale również elementy deski rozdzielczej.

Ford EcoSport - test

Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m. 

fot. Ryszard M. Perczak

 

Pod względem własności jezdnych nowy Ford EcoSport jest specjalnie dostosowany do oczekiwań europejskich kierowców. Wyposażono go np. w sprężyny zawieszenia i amortyzatory o zoptymalizowanej charakterystyce, dodatkowe elementy wspomagające tłumienie w zawieszeniu, a także opracowując odpowiednią charakterystykę pracy przekładni kierowniczej, ustawienia układu ESP stabilizującego tor jazdy czy profile pracy układu wspomagania kierownicy.

Aktualnie do wyboru są w tym modelu cztery silniki. Trzy benzynowe i turbodiesel. Na początku będą to dwie, trzycylindrowe jednostki benzynowe 1.0 EcoBoost w wersjach o mocy 140 KM i 125 KM. Od połowy 2018 roku, dołączy do nich trzeci, rozwijający 100 KM. Silnik wysokoprężny 1.5 TDCi rozwija 100 KM. W przyszłym roku dostępny będzie 125-konny diesel. Przeniesienie napędu, w zależności od wersji silnikowej może się odbywać poprzez 6-biegową przekładnię manualną bądź 6-stopniową automatyczną.

Ford EcoSport - test

Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m. 

fot. Ryszard M. PerczakOd połowy 2018 roku nowy Ford będzie miał jeszcze więcej do zaoferowania pod względem komfortu i zachowania optymalnych możliwości prowadzenia, gdyż model będzie dostępny z napędem na wszystkie koła. Ten, określany jako inteligentny, napęd jest zarządzany przez elektronikę pokładową. System autonomicznie ocenia przyczepność kół do nawierzchni i odpowiednio do tego koryguje podział momentu napędowego na koła przedniej i tylnej osi, nawet do uzyskania proporcji 50/50. 

EcoSport zainteresuje z pewnością kierowców prowadzących aktywny tryb życia. W jego wnętrzu znajdziemy sporo pomysłowych schowków i kieszeni. Nowy wzór centralnej konsoli obejmuje wbudowany, składany i przesuwany podłokietnik po stronie pasażera, wraz ze schowkiem. Ponadto aby uzyskać więcej przestrzeni, odtwarzacz CD został przeniesiony na nowe miejsce, nad zamykanym schowkiem w desce rozdzielczej.

Ford EcoSport - test

Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m. 

fot. Ryszard M. PerczakJednym z ciekawych pomysłów w tym modelu jest podłoga przestrzeni bagażowej, którą można podnieść, aby uzyskać sporej wielkości ukryty schowek, bądź też obniżyć, aby pojemność bagażnika powiększyć do 356 litrów. W jej konstrukcji zastosowano specjalną strukturę „plastra miodu”, dzięki której użyty materiał jest bardziej wytrzymały niż profil stalowy o tej samej wadze, i dzięki której podłoga wytrzymuje obciążenie ponad 300 kg.

Ciekawostką w tym Fordzie jest również to, że do bagażnika dostajemy się przez otwierane na bok drzwi, a nie jak to jest powszechne, przez unoszona pokrywę. Kierowca w Fordzie EcoSport siedzi dość wysoko i ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Łatwość i przyjemność prowadzenia daje staranie opracowane układy jezdny i zawieszenia.

Redakcja poleca:

Ryś 126. tak wygląda nowy Maluch!
Najdroższe modele aut. Przegląd rynku
Nawet 2 lata więzienia za jazdę bez prawa jazdy

Montowany w tym modelu system komunikacji i rozrywki SYNC 3 jest kompatybilny z systemami Apple CarPlay oraz Android Auto. Interfejs systemu SYNC 3 jest dostępny na ruchomym 8-calowym kolorowym wyświetlaczu z ekranem dotykowym, który działa zarówno na rozsuwanie i zbliżanie dwóch palców, jak i zwykłe przesunięcie palcem. 

Ford EcoSport - test

Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m. 

fot. Ryszard M. PerczakNowy system nagłośnienia B&O Play obejmuje bowiem aż 10 głośników, włącznie z subwooferem zamontowanym w bagażniku oraz głośnikiem średnich tonów umieszczonym na środku tablicy rozdzielczej. W nowym Fordzie EcoSport po raz pierwszy jest dostępny tempomat z programowanym ogranicznikiem prędkości, który dostosowuje prędkość do obowiązujących ograniczeń oraz z kamerą pokazującą obraz za pojazdem, ułatwiająca cofanie i parkowanie i zwiększająca bezpieczeństwo tych manewrów. Jednym z kilku wspierających kierowcę rozwiązań jest system ostrzegania, kontrolujący martwe pole widzenia oraz standardowo montowany system kontroli przechyłów bocznych, który koryguje moment obrotowy silnika i wykorzystuje hamulce, ułatwiając kierowcy zachowanie panowania nad pojazdem.

Ford EcoSport - test

Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m. 

fot. Ryszard M. PerczakEcosport na polskim rynku będzie oferowany w trzech liniach wyposażenia: Trend, Titanium i ST-Line. Szacuje się, że cena podstawowej wersji powinna wynosić ok. 60 tys. złotych. Przedstawiciele polskiego importera spodziewają się, że EcoSport będzie interesował głównie nabywców indywidualnych w wersji Titanium, z silnikiem 1.0 EcoBoost (125 KM) i napędem przenoszonym tylko na przednie koła.

Z jakimi modelami będzie rywalizował Ford EcoSport? Będą to również efektownie stylizowane maluchy o lekko terenowym zacięciu. Ten segment błyskawicznie rośnie w siłę. Poza autami o ugruntowanej już pozycji - np. Renault Captur czy Nissan Juke, nie brakuje też nowości - najświeższymi propozycjami są Opel Crossland X oraz Citroen C3 Aircross. I to właśnie z nimi zestawiliśmy Forda EcoSport.


Ford EcoSport 1.0 EcoBoost i wybrani konkurenci - dane techniczne i ceny:

Marka/model Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Opel Crossland X 1.2 Ecotec 110 Citroen C3 Aircross 1.2 Puretech 110
Cena (zł) b.d. Od 70.800 Od 78.250
Typ nadwozia/liczba drzwi SUV/5 SUV/5 SUV/5
Liczba miejsc 5 5 5
Wymiary i masy      
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4096/1765/1653 4212/1765/1590 4150/1760/1640
Rozstaw osi (mm) 2519 2604 2600
Masa własna (kg) 1280 1170 1329
Pojemność bagażnika (l) 356 410 410
Pojemność zbiornika paliwa (l) 52 45 42
Układ napędowy      
Rodzaj paliwa benzyna benzyna benzyna
Pojemność (cm3) 998 1199 1199
Liczba cylindrów 3 3 3
Napędzana oś na przednią oś na przednią oś na przednią oś
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń manualna/6 manualna/5 manualna/6
Osiągi      
Moc (KM) przy obr./min 125 przy 6000 obr./min 110 przy 5500 obr./min 110 przy 5750 obr./min
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min 170 przy 1400-4500 obr./min 205 przy 1500 obr./min 205 przy 1500 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,7 10,6 10,6
Prędkość maksymalna (km/h) 180 188 183
Średnie spalanie (l/100 km) 5,2 4,9 5,6
Ford EcoSport - test

Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m. 

fot. Ryszard M. Perczak

Ford EcoSport - test

Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m.

fot. Ryszard M. Perczak

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Kokorand (gość)

    z małych suvów do miasta to fajnego widziałem w peugeocie - 2008. Jak byłem w salonie kupować swoje to przy okazji sobie pooglądałem, w środku fajnie wykończone no i też był na wyprzedaży. No miasta taki w sam raz mi się wydaje

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    warunki bycia autem miejskim : lekkość, krótkość , el-napęd z odzyskiem energii i osiągajacy max sprawność przy kilku kW

  • Totem (gość)

    Ford, jak Ford. 60 tys. to niewiele, ale przcież lepiej wyposażona wersja to co najmniej 80 tys.

  • kryspin (gość)

    Jak dla mnie nie jest on mocno eco ani sport :) To już wolałbym 4 cylindrowego korando o mocy 149KM i dopłacić za instalacje LPG żeby mnie użwywanie mniej kosztowało.

  • radek (gość)

    słusznie, bo też wolę porządny silnik z instalacją lpg optima która nie zawodzi i nie ma znaczącego wpływu na dynamikę niż ten 3 cylindrowy silniczek eco, i tak jazda na lpg wychodzi taniej mimo wszystko

  • on (gość)

    Najtaniej wychodzi jazda autobusem .....

  • znawca (gość)

    czy to znany od dawna Daichatsu Terros?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Ford EcoSport zdjęcia

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ford EcoSport Cena

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł