Ford EcoSport. Mały SUV do miasta

Ryszard M. Perczak
Ford EcoSport - testDo dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m. fot. Ryszard M. Perczak
Ford EcoSport - testDo dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m. fot. Ryszard M. Perczak
Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m.

Ford dość długo zwlekał z wprowadzeniem tego auta na nasz rynek. W Europie EcoSport był sprzedawany od trzech lat, ale tylko na niektórych rynkach. Po ostatnich zmianach, jakie w nim wprowadzono zdecydowano się jednak, że znajdzie się on również w polskich salonach sprzedaży. EcoSport to auto mające sporo wspólnego z najnowszą Fiestą. Dzieli z nią nie tylko niektóre silniki, ale również elementy deski rozdzielczej.

Ford EcoSport - testDo dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód.
Ford EcoSport - test

Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m.

fot. Ryszard M. Perczak

 

Pod względem własności jezdnych nowy Ford EcoSport jest specjalnie dostosowany do oczekiwań europejskich kierowców. Wyposażono go np. w sprężyny zawieszenia i amortyzatory o zoptymalizowanej charakterystyce, dodatkowe elementy wspomagające tłumienie w zawieszeniu, a także opracowując odpowiednią charakterystykę pracy przekładni kierowniczej, ustawienia układu ESP stabilizującego tor jazdy czy profile pracy układu wspomagania kierownicy.

Aktualnie do wyboru są w tym modelu cztery silniki. Trzy benzynowe i turbodiesel. Na początku będą to dwie, trzycylindrowe jednostki benzynowe 1.0 EcoBoost w wersjach o mocy 140 KM i 125 KM. Od połowy 2018 roku, dołączy do nich trzeci, rozwijający 100 KM. Silnik wysokoprężny 1.5 TDCi rozwija 100 KM. W przyszłym roku dostępny będzie 125-konny diesel. Przeniesienie napędu, w zależności od wersji silnikowej może się odbywać poprzez 6-biegową przekładnię manualną bądź 6-stopniową automatyczną.

Ford EcoSport - testDo dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód.
Ford EcoSport - test

Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m.

fot. Ryszard M. Perczak

Od połowy 2018 roku nowy Ford będzie miał jeszcze więcej do zaoferowania pod względem komfortu i zachowania optymalnych możliwości prowadzenia, gdyż model będzie dostępny z napędem na wszystkie koła. Ten, określany jako inteligentny, napęd jest zarządzany przez elektronikę pokładową. System autonomicznie ocenia przyczepność kół do nawierzchni i odpowiednio do tego koryguje podział momentu napędowego na koła przedniej i tylnej osi, nawet do uzyskania proporcji 50/50. 

EcoSport zainteresuje z pewnością kierowców prowadzących aktywny tryb życia. W jego wnętrzu znajdziemy sporo pomysłowych schowków i kieszeni. Nowy wzór centralnej konsoli obejmuje wbudowany, składany i przesuwany podłokietnik po stronie pasażera, wraz ze schowkiem. Ponadto aby uzyskać więcej przestrzeni, odtwarzacz CD został przeniesiony na nowe miejsce, nad zamykanym schowkiem w desce rozdzielczej.

Ford EcoSport - testDo dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód.
Ford EcoSport - test

Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m.

fot. Ryszard M. Perczak

Jednym z ciekawych pomysłów w tym modelu jest podłoga przestrzeni bagażowej, którą można podnieść, aby uzyskać sporej wielkości ukryty schowek, bądź też obniżyć, aby pojemność bagażnika powiększyć do 356 litrów. W jej konstrukcji zastosowano specjalną strukturę „plastra miodu”, dzięki której użyty materiał jest bardziej wytrzymały niż profil stalowy o tej samej wadze, i dzięki której podłoga wytrzymuje obciążenie ponad 300 kg.

Ciekawostką w tym Fordzie jest również to, że do bagażnika dostajemy się przez otwierane na bok drzwi, a nie jak to jest powszechne, przez unoszona pokrywę. Kierowca w Fordzie EcoSport siedzi dość wysoko i ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Łatwość i przyjemność prowadzenia daje staranie opracowane układy jezdny i zawieszenia.

Montowany w tym modelu system komunikacji i rozrywki SYNC 3 jest kompatybilny z systemami Apple CarPlay oraz Android Auto. Interfejs systemu SYNC 3 jest dostępny na ruchomym 8-calowym kolorowym wyświetlaczu z ekranem dotykowym, który działa zarówno na rozsuwanie i zbliżanie dwóch palców, jak i zwykłe przesunięcie palcem. 

Ford EcoSport - testDo dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód.
Ford EcoSport - test

Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m.

fot. Ryszard M. Perczak

Nowy system nagłośnienia B&O Play obejmuje bowiem aż 10 głośników, włącznie z subwooferem zamontowanym w bagażniku oraz głośnikiem średnich tonów umieszczonym na środku tablicy rozdzielczej. W nowym Fordzie EcoSport po raz pierwszy jest dostępny tempomat z programowanym ogranicznikiem prędkości, który dostosowuje prędkość do obowiązujących ograniczeń oraz z kamerą pokazującą obraz za pojazdem, ułatwiająca cofanie i parkowanie i zwiększająca bezpieczeństwo tych manewrów. Jednym z kilku wspierających kierowcę rozwiązań jest system ostrzegania, kontrolujący martwe pole widzenia oraz standardowo montowany system kontroli przechyłów bocznych, który koryguje moment obrotowy silnika i wykorzystuje hamulce, ułatwiając kierowcy zachowanie panowania nad pojazdem.

Ford EcoSport - testDo dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód.
Ford EcoSport - test

Do dwóch już znanych sportowo-rekreacyjnych modeli Forda tj. Kuga i Edge dołącza trzeci - EcoSport. To najmniejszy z tej trójki samochód. Długość jego pięciodrzwiowego nadwozia wynosi 4,09 m, zaś rozstaw osi ma 2,51 m.

fot. Ryszard M. Perczak

Ecosport na polskim rynku będzie oferowany w trzech liniach wyposażenia: Trend, Titanium i ST-Line. Szacuje się, że cena podstawowej wersji powinna wynosić ok. 60 tys. złotych. Przedstawiciele polskiego importera spodziewają się, że EcoSport będzie interesował głównie nabywców indywidualnych w wersji Titanium, z silnikiem 1.0 EcoBoost (125 KM) i napędem przenoszonym tylko na przednie koła.

Z jakimi modelami będzie rywalizował Ford EcoSport? Będą to również efektownie stylizowane maluchy o lekko terenowym zacięciu. Ten segment błyskawicznie rośnie w siłę. Poza autami o ugruntowanej już pozycji - np. Renault Captur czy Nissan Juke, nie brakuje też nowości - najświeższymi propozycjami są Opel Crossland X oraz Citroen C3 Aircross. I to właśnie z nimi zestawiliśmy Forda EcoSport.

Ford EcoSport 1.0 EcoBoost i wybrani konkurenci - dane techniczne i ceny:

Marka/modelFord EcoSport 1.0 EcoBoostOpel Crossland X 1.2 Ecotec 110Citroen C3 Aircross 1.2 Puretech 110
Cena (zł)b.d.Od 70.800Od 78.250
Typ nadwozia/liczba drzwiSUV/5SUV/5SUV/5
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)4096/1765/16534212/1765/15904150/1760/1640
Rozstaw osi (mm)251926042600
Masa własna (kg)128011701329
Pojemność bagażnika (l)356410410
Pojemność zbiornika paliwa (l)524542
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)99811991199
Liczba cylindrów333
Napędzana ośna przednią ośna przednią ośna przednią oś
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńmanualna/6manualna/5manualna/6
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min125 przy 6000 obr./min110 przy 5500 obr./min110 przy 5750 obr./min
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min170 przy 1400-4500 obr./min205 przy 1500 obr./min205 przy 1500 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)12,710,610,6
Prędkość maksymalna (km/h)180188183
Średnie spalanie (l/100 km)5,24,95,6
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty