Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Ford Edge. SUV w rozmiarze XXL

Data publikacji: Autor: Janusz Steinbarth

Ford Edge 

Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z układem wykrywania pieszych na drodze. Także przednią, szerokokątną kamerę służącą do obserwowania niewidocznych z miejsca kierowcy pojazdów na skrzyżowaniach.

Fot. Janusz Steinbarth Za oceanem Ford Edge oferowany jest od dziesięciu lat. Od tego roku w wersji europejskiej dostępny jest na naszym kontynencie, również w Polsce.

Ford Edge 

Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z układem wykrywania pieszych na drodze. Także przednią, szerokokątną kamerę służącą do obserwowania niewidocznych z miejsca kierowcy pojazdów na skrzyżowaniach.

Fot. Ford To druga generacja tego sportowo-użytkowego samochodu, który konkuruje z najlepszymi SUV-ami takimi jak Volkswagen Touareg czy Jeep Grand Cherokee.

Ford Edge jest samochodem ogromnym. Choć w pierwszym z nim kontakcie nie czuje się tego,  w rankingach dorównuje nawet potężnemu Touaregowi. Przy zbliżonej długości obu samochodów jest od niego szerszy o 4 cm. Samochód oparto na płycie Forda S-MAX, a przecież ten sportowy SUV to także nie ułomek.

Wnętrze Forda Edge zaprojektowano tak, aby zapewnić pasażerom poczucie komfortu, porównywalne z tym w pojazdach segmentu premium. Użycie materiałów wysokiej jakości, w tym miękkich w dotyku wykończeń na desce rozdzielczej i konsoli centralnej, wykończenie ramek przycisków w błyszczącej czerni fortepianowej, satynowe klamki i wyloty powietrza – wszystko to składa się na ponad przeciętną wygodę. Lepszą izolację akustyczną kabiny uzyskano poprzez zastosowanie specjalnej konstrukcji przedniej szyby oraz laminowanych szyb w drzwiach przednich. Trzeba przyznać, iż wnętrze jest wyjątkowo solidnie wykonane, estetyczne i przytulne. Wygodne są nie tylko fotele przednie, ale również tylna kanapa, na której bez problemu zasiądą osoby o wzroście ponad 190 cm.

Ford Edge 

Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z układem wykrywania pieszych na drodze. Także przednią, szerokokątną kamerę służącą do obserwowania niewidocznych z miejsca kierowcy pojazdów na skrzyżowaniach.

Fot. Ford Bagażnik SUV-a jest przepastny, ma 602 litry pojemności i znowu bije konkurencję na głowę. Porządnie wykonane wnętrze zapewnia komfortową podróż w rożnych warunkach drogowych, o czym przekonaliśmy się podczas premiery Forda Edge zorganizowanej dla dziennikarzy kilka dni temu w Bawarii. W czasie szybkiej jazdy autostradą (190-200 km/h) auto świetnie trzymało się drogi, a w kabinie bez problemu można było swobodnie rozmawiać. Lekcje aerodynamiki (jak również wyciszenia kabiny) Ford odrobił znakomicie, choć ogromna bryła auta mogłaby sugerować coś zupełnie przeciwnego. Co jak co, ale konstrukcje zawieszenia Ford opanował do perfekcji praktycznie we wszystkich modelach. Specjalnie dla nas przygotowano - może niezbyt wyboistą - ale wyjątkowo błotnistą, śliską trasę przez las (czarna maź pokryta wodą). Oczywiście żadne auto bez napędu AWD nie ma co marzyć o przebrnięciu takich leśnych niespodzianek.

Redakcja poleca:

- Fiat Tipo. Test oszczędnej wersji 1.6 MultiJet
- Ergonomia wnętrza. Od niego zależy bezpieczeństwo!

- Spektakularny sukces nowego modelu. Kolejki w salonach!

W Fordzie Edge w wyposażeniu standardowym oferowany jest nowatorski układ napędu wszystkich kół Intelligent AWD, zapewniający płynne przejście między napędem przedniej osi i napędem wszystkich kół. Na takiej niebywale śliskiej nawierzchni zdał egzamin w 100 procentach.  Sprawdzenie przyczepności kół do nawierzchni drogi wykonywane jest co 16 milisekund i na podstawie tych pomiarów system może wysłać nawet do 100 procent momentu obrotowego na przednią lub tylną oś.

Ford Edge 

Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z układem wykrywania pieszych na drodze. Także przednią, szerokokątną kamerę służącą do obserwowania niewidocznych z miejsca kierowcy pojazdów na skrzyżowaniach.

Fot. Ford Potężnego, ważącego 1837 kg  SUV-a napędzał dwulitrowy turbodiesel w wersji 180-konnej z manualną skrzynią biegów lub 210-konny z dwusprzęgłową automatyczną PowerShift. I tu miła niespodzianka. Ten o mniejszej mocy radził sobie z autem wcale nie gorzej niż mocniejszy biturbo i to nawet w lekko górzystym terenie. Jak przystało na turbodiesla, jednostka napędowa jest elastyczna i ekonomiczna. Samochód zużywa średnio, niezależnie od wersji silnikowej 5,8 litra oleju napędowego w przeliczeniu na 100 km. W mieście niewiele więcej bo 6,4. Tak dobry wynik to zapewne zasługa nie tylko nowoczesnego silnika TDCi, ale różnicy w masie aut (Edge jest lżejszy od Touarega prawie o 300 kg).

Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z układem wykrywania pieszych na drodze. Także przednią, szerokokątną kamerę służącą do obserwowania niewidocznych z miejsca kierowcy pojazdów na skrzyżowaniach.

Za najtańszego Forda Edge w wersji Trend z silnikiem 2.0 TDCi o mocy 180 KM zapłacimy 166.600 zł. To wydaje się poważna kwota, kiedy jednak cenę Forda porównamy z konkurencyjnymi SUV-ami „o rozmiarze XXL” okaże się, iż jest ona niewygórowana.

Ford Edge i konkurenci:

Marka/model Ford Edge 2.0 TDCI AWD Trend Jeep GrandCherokee 3.0 V6 CRD Laredo Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI Bluemotion
Cena (zł) 166 600 228 000 234 190
Typ nadwozia/liczba drzwi SUV / 5 SUV / 5 SUV / 5
Liczba miejsc 5 5 5
Wymiary i masy      
Długość x szerokość x wysokość (mm) 4808 x 1981 x 1692 4822 x 1943 x 1781 4801 x 1940 x 1709
Rozstaw kół: przód/tył (mm) 1655 / 1664 1628 / 1634 1656 / 1676
Rozstaw osi (mm) 2848 2915 2893
Masa własna (kg) 1912 2272 2185
Pojemność bagażnika (l) 606 457 580
Pojemność zbiornika paliwa (l) 60 88 85
Układ napędowy      
Rodzaj paliwa olej napędowy olej napędowy olej napędowy
Pojemność (cm3) 1997 2987 2967
Liczba cylindrów 4 6 6
Napędzana oś obie obie obie
Skrzynia biegów      
typ/liczba przełożeń Manualna, 6-biegowa Automatyczna, 8-biegowa Automatyczna, 8-biegowa
Osiągi      
Moc (KM) przy obr./min 180 / 3500 190 / 4000 204 / 3200
Moment obrotowy (Nm) 400 440 450
przy obr./min 2000-2500 1600-2800 1250-3200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,9 10,2 8,7
Prędkość maksymalna (km/h) 200 190 206
Średnie spalanie (l/100 km) 5,8 7,5 6,6
Emisja CO2 (g/km) 149 198 173
Ford Edge 

Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z układem wykrywania pieszych na drodze. Także przednią, szerokokątną kamerę służącą do obserwowania niewidocznych z miejsca kierowcy pojazdów na skrzyżowaniach.

Fot. Janusz Steinbarth

Ford Edge

Spośród nowatorskich rozwiązań zastsosowanych w najnowszym Fordzie Edge warto wymienić system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z układem wykrywania pieszych na drodze. Także przednią, szerokokątną kamerę służącą do obserwowania niewidocznych z miejsca kierowcy pojazdów na skrzyżowaniach.

Fot. Janusz Steinbarth

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • takwlasnie (gość)

    SUV w rozmiarze XXL? Przecież ten Ford ma normalne rozmiary jak na SUVa.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości